Kuruluş Yılları Dr. Adnan Adıvar Dönemi Osmanlı İmparatorluğu’nun son dönemlerinde sağlık hizmetleri İçişleri Bakanlığı’na bağlı bir genel müdürlük tarafından.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Ulusal Afet Müdahale Yapılanması ve SAR Operasyon Yönetimi
Advertisements

KALKINMA AJANSLARI ve KOORDİNATÖR İLLER
SAĞLIK BAKANLIĞI’NIN YENİ ORGANİZASYON YAPISINDAKİ BİRİMLERLE YAZIŞMA YAPACAK KURUMLAR İÇİN BİLGİLENDİRME
Mustafa taşdemir İstanbul halk sağlIğI müdürü
KAZANIMLAR 22. Atatürk döneminde sağlık alanında yapılan işleri devletin temel görevleri bağlamında inceler.
SAĞLIK HİZMETLERİNDE YERİNDEN YÖNETİM: DESANTRALİZASYON
SAĞLIK BAKANLIĞINA BAĞLI KURULUŞLAR.  Bu kuruluşların kendi özel para kaynakları vardır.  Danışma ve yardımcı birimler bulunmaktadır.
T.C. BURSA VALİLİĞİ İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ
SAYED SAĞLIK SEMPOZYUMLARI
TÜRKİYE’DE VE DÜNYADA SAĞLIK SİSTEMLERİ
TÜRKİYEDE SAĞLIK HİZMETLERİ VE GELİŞİMİ. SAĞLIK HİZMETİ Kişilerin ve toplumların sağlığını korumak, hastalandıklarında tedavilerini yapmak, sakat kalanların.
3 Sağlık örgütlenmesi ve sağlık bakanlığı
Tıbbi Hizmetler Başkanlığı
Strateji Geliştirme Başkanlığı
SAĞLIK BAKANLIĞI TAŞRA TEŞKİLATI
Ankara, 25 Mart 2011 Mehmet KAYA Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu Genel Sekreteri HSYK’ nın Anayasal Değişiklik Doğrultusunda Yeniden Yapılandırılması.
TÜRKİYE’DE SAĞLIK HİZMETLERİNİN ÖRGÜTLENMESİ
Halk Sağlığı Prof.Dr.Haldun SÜMER.
EVDE SAĞLIK HİZMETLERİ NEDEN ? NASIL?
2008’ in Sağlık Ortamında Üniversite Hastaneleri Dr. Zafer SINIK.
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI Sağlık Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğü Temel Sağlık İstatistikleri Modülü TSİM Sunumu Mayıs 2013.
TÜRKİYE CUMHURİYETİ’NDE TIP EĞİTİMİNİN MODERNİZASYONU
Özel Sağlık Hizmet Sunucuları ve Yeni Teşkilat yasası
SAĞLIK HİZMETLERİNDE ÖRGÜTLENME
H.Abdullah KAYA Daire Başkanı Ankara
* AB UYUM SÜRECİNDE HAYVANCILIĞIN SORUNLARI ve MEVCUT TABLO *Bu sunu, sadece Tarım Bakanlığının açıklamalarının yer aldığı kaynakta gösterilen basın haberinin.
Dünyada ve Türkiye’de Aile Hekimliği
ÇAĞDAŞ ÜNİVERSİTE YOLUNDA
KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK ATİLLA BACAK İNSAN KAYNAKLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ EĞİTİM UZMANI.
İlaç Sektöründe Ufuk Turu AİFD Tuncay Teksöz Pfizer,Türkiye
TÜRKİYE’DE SAĞLIK HİZMETLERİ VE GELİŞİMİ
ÜNİVERSİTE REFORMLARI
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI KIRKLARELİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ ARAŞTIRMA ve GELİŞTİRME BİRİMİ KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR.
“KAMU PERSONELİ” Kimdir?
SAĞLIK HİZMETLERİNİN ÖRGÜTLENMESİ
NORM KADRO UYGULAMALARI
AİT Ders çalışma notları. Amasya Görüşmeleri sonunda İstanbul hükümeti aşağıdakilerden hangisinin varlığını tanımıştır? A. TBMM hükümetinin varlığını.
EKONOMİ ALANINDA YAPILAN YENİLİKLER
1 T.C. GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI ESNAF VE SANATKÂRLAR GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 14 Ocak 2016.
ÇEVREMİZDEKİ RESMİ KURUMLAR
Aile Hekimliği Zekeriya AKTÜRK Prof. Dr. 1.
TÜRKİYE SAĞLIK SİSTEMİ
ULUSAL SAĞLIK BİLGİ SİSTEMİ VİZYON PAYLAŞIM TOPLANTISI 20 NİSAN 2007 ANKARA MİNİMUM SAĞLIK VERİ SETİ (MSVS) SONER KIRICI BİLGİ ve YÖNETİM SİSTEMLERİ DANIŞMANI.
Ahi Evran İlkokulu/Ortaokulu
ZEYNEP TANRIKULU 5-A İL YÖNETİMİ YAŞADIĞIMIZ YERİN YÖNETİMİ: Ülkemiz, devletin kamu hizmetlerini her yere daha rahat götürebilmesi, toplumun ihtiyaçlarını.
SAĞLIK BAKANLIĞININ GÖRVLERİ VE SAĞLIK HİZMETİ VEREN KURUMLAR
Çankaya Üniversitesi Personel Daire Başkanlığı
Türkiye Sağlık Reformları Tarihi
İTÜ Personel Daire Başkanlığı
SAĞLIK HİZMETLERİNİN SUNUMUNA YEREL YÖNETİMLERİN KATILIMI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık ve Kültür Doç. Dr. Melike KAPLAN.
Türkiye’de Afet Yönetim Sistemi
Türkiye Sağlık İnsangücü (13) SKY 204. Epidemiyoloji Dersi
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Doç.Dr. Gülbiye YENİMAHALLELİ YAŞAR
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Sağlık Alanındaki Gelişmeler
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Aracı Şehirler MEWA Bölgesel Forumu 22/09/2017 Nevşehir
SAĞLIK HİZMETLERİNİN ORGANİZASYONU
TÜRKİYE’DE VE DÜNYADA SAĞLIK SİSTEMLERİ
KARŞILAŞTIRMALI EĞİTİM
ÜN İ VERS İ TE REFORMLARI Fesih Çeçen Sınıf ö ğ retmenli ğ i 4-a ÜN İ VERS İ TE REFORMLARI Fesih Çeçen Sınıf ö ğ retmenli.
OKULLARDA SAĞLIĞIN KORUNMASI ve GELİŞTİRİLMESİ PROGRAMI
YEREL YÖNETİMLER PAYLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Aile Hekimliği Uygulama Yönetmeliğindeki Son Değişiklikler
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
TÜRKİYE’DE SAĞLIK POLİTİKALARI Uz. Dr. A. Emel Önal İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı.
Sunum transkripti:

Kuruluş Yılları Dr. Adnan Adıvar Dönemi Osmanlı İmparatorluğu’nun son dönemlerinde sağlık hizmetleri İçişleri Bakanlığı’na bağlı bir genel müdürlük tarafından yürütülüyordu. Sağlık Bakanlığı 3 Mayıs 1920 tarihinde, 3 sayılı “Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekaleti Yasası” ile kurulmuştur. 3 Mayıs 1920’ de yapılan ilk Bakanlar Kurulu toplantısına Dr. Adnan Adıvar ilk Sağlık Bakanı olarak katılmıştır. Dr. Adnan ADIVAR

10 Mart 1921’de bakanlıktan ayrılan Dr. Adnan Adıvar’ın yerine Dr. Refik Saydam bakan olmuştur. Refik Saydam döneminde koruyucu ve tedavi edici hekimlik hizmetlerinin birbirinden ayrı ele alınması ilkesi benimsenmiştir. Bu dönemde Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı’nın esas görevinin koruyucu hekimlik olduğu kabul edilmiş ve örgütlenme buna göre yapılmış, genel bütçe olanakları bu yöne aktarılmıştır. Dr. Refik SAYDAM DÖNEMİ Dr. Refik SAYDAM

Yerel yönetimler hastane açmaya özendirilmiş, bu idarelere örnek olmak üzere Ankara, İstanbul, Sivas, Erzurum ve Diyarbakır gibi büyük illerde Bakanlığa bağlı numune hastaneleri açılmıştır. Her ilçede hükümet tabipliği kurulmuş, o gün için sağlık sorunu olan sıtma, verem, trahom, cüzzam gibi bulaşıcı hastalıklarla mücadele için dikey programlar başlatılmıştır.

1924 yılında İstanbul ve Sivas’ta sağlık memurları okulları ile 1925’te İstanbul’da Kızılay Hemşirelik Okulu açılmış, tüm sağlık personelinin atama ve terfileri Sağlık Bakanlığı’nın yetkisine verilerek, sağlık personelinin yönetimi tek elde ve merkezde toplanmıştır.

Kaynaklar; 1593 Sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanunu, Anayasası, Aksakoğlu, Gazanfer, SAĞLIKTA SOSYALLEŞTİRMENİN ÖYKÜSÜ, Memleket Siyaset Yönetim Dergisi 2008; 8: Atatürk Araştırma Merkezi Başkanlığı, Osmanlıdan Cumhuriyete Geçiş Ve Cumhuriyetin İlk Yillarinda Türkiye Halk Sağlığı, Dergi Sayı 55, cumhuriyete-gecis-ve-cumhuriyetin-ilk-yillarinda-turkiye-halk-sagligi/ cumhuriyete-gecis-ve-cumhuriyetin-ilk-yillarinda-turkiye-halk-sagligi/ Hamzaoğlu, O., Yavuz, C. I. Sağlıkta AKP’li dönemin bilançosu üzerine. AKP Kitabı: Bir Dönüşümün Bilançosu, Phoenix Yayınevi, 2009, Ankara Kavas M. Volkan, İnci Özgür İlhan, Piyasalaşmış Bir Sağlık Sisteminde Tıp Eğitimi, zgur_Ilhan.pdf Koray, Meryem, Sosyal Politika, İmge Kitabevi, 2012, İstanbul

1924 yılında İstanbul ve Sivas’ta sağlık memurları okulları ile 1925’te İstanbul’da Kızılay Hemşirelik Okulu açılmış, tüm sağlık personelinin atama ve terfileri Sağlık Bakanlığı’nın yetkisine verilerek, sağlık personelinin yönetimi tek elde ve merkezde toplanmıştır yılında 1912 sayılı “Tababet ve Şuabatı Sanatlarının Tarzı İcrasına Dair Yasa” çıkartılarak sağlık personelinin yetki ve sorumlulukları belirlenmiştir 1930 yılında çıkarılan 1593 sayılı “Umumi Hıfzıssıhha Yasası” ile sağlık hizmetlerinin politikasının esasları belirlenmiştir yılında ise 3017 sayılı “Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı Teşkilat ve Memurin Yasası” çıkarılmış sağlık örgütünün temel çatısı kurulmuştur.

1938 Sonrası ve Dr. Behçet Uz Dönemi 1938 sonrası dönemde Türkiye, savaşın getirdiği sıkıntıları yaşamıştır. Bu dönemde sıtma, tifüs ve çiçek salgınları olmuştur yılında “Olağanüstü Sıtma Savaş Yasası” çıkarılması zorunlu görülmüştür. Aynı yıl önemli bir gelişme de Sosyal Sigortalar Kurumu’nun kurulmasıdır. Bu kuruma sigortalı işçiler için sağlık örgütü kurma, işletme ve sağlık personeli atama yetkisi verilmiştir.

yılları arasında bakanlık yapan Dr. Behçet Uz tarafından hazırlanan 1. On Yıllık Milli Sağlık Planı, 1946 yılında toplanan 9. Milli Tıp Kongresi’ne sunulmuştur. Bu plana göre ülke 7 sağlık bölgesine ayrılacak ve her bölgenin örgütlenmesi kendine yeterli hale getirilecekti. Bu bölgelerde, her 40 köy için 10 yataklı bir sağlık merkezi kurulacak ve merkezlerde iki hekim, bir ebe, bir sağlık memuru, bir ziyaretçi hemşire bulunacaktı. Her 10 köy için bir ebe ve bir sağlık memuru öngörülmüştü. Bu merkezler koruyucu ve tedavi edici sağlık hizmetlerini birlikte yürüteceklerdi.

Koruyucu ve iyileştirici hizmetleri ayrı ayrı ele alan, yataklı tedavi hizmetlerini yerel idarelere bırakan anlayıştan vazgeçilerek sağlık hizmetlerinin tümü merkezi hükümet görevi ve sorumluluğu haline getirilmiş oluyordu. Behçet UZ’un bakanlıktan ayrılmasından sonra bu plan gereği gibi uygulanmamış, her ilçeye bir sağlık merkezi yapma biçimine dönüşmüştür yılında, 6134 sayılı yasa ile il özel İdarelerine, belediyelere ve vakıflara bağlı hastaneler Sağlık Bakanlığı’na bağlanarak hastane hizmetleri tek elde toplanmış (SSK ve Üniversite hastaneleri hariç), tamamen merkezi hükümetin görev ve sorumluluğu haline getirilmiştir. Bu dönemde özel sektörün geliştirilmesi düşüncesi ağırlık kazanmış ve bu sektör sağlık yatırımları için özendirilmiştir. Uluslararası kuruluşlarla, özellikle Dünya Sağlık Örgütü ve UNICEF ile işbirliğine önem verilmiş, bu kuruluşlardan ana-çocuk sağlığı ve tüberkülozla savaş gibi koruyucu sağlık hizmetlerine destek sağlanmıştır.

Dönemi 1954 yılında, 6134 sayılı yasa ile il özel İdarelerine, belediyelere ve vakıflara bağlı hastaneler Sağlık Bakanlığı’na bağlanarak hastane hizmetleri tek elde toplanmış (SSK ve Üniversite hastaneleri hariç), tamamen merkezi hükümetin görev ve sorumluluğu haline getirilmiştir. Bu dönemde özel sektörün geliştirilmesi düşüncesi ağırlık kazanmış ve bu sektör sağlık yatırımları için özendirilmiştir. Uluslararası kuruluşlarla, özellikle Dünya Sağlık Örgütü ve UNICEF ile işbirliğine önem verilmiş, bu kuruluşlardan ana- çocuk sağlığı ve tüberkülozla savaş gibi koruyucu sağlık hizmetlerine destek sağlanmıştır.

1961’ den Sonra Olan Gelişmeler Bu dönemde tedavi edici hizmetler, koruyucu hizmetleri tamamlayan bir öğe olarak görülmüş; hastane ‘cilik hizmetleri ikinci plana itilerek evde ve ayakta tedaviyi sağlayan, küçük topluluklara kadar yayılan bir sağlık örgütünün kurulması öngörülmüştür yılında Sağlık Bakanlığı müsteşarı Dr. Nusret Fişek’in önderliğinde hazırlanan 224 sayılı “Sağlık Hizmetlerinin Sosyalleştirilmesi Hakkındaki Yasa” kabul edilmiştir.

Uygulanmasına 1963 yılında Muş’ta başlanan sosyalleştirilmiş sağlık hizmetlerinin, 1977 yılında tüm illere yaygınlaştırılması amaçlanmıştı. Bu yasa ancak 1 Ocak 1984 tarihinden itibaren Türkiye genelinde uygulanmaya başlanmıştır Bu Yasanın kabul ettiği başlıca ilkeler şunlardır: Eşit hizmet, Sürekli hizmet, Entegre hizmet, Kademeli hizmet,

Öncelikli hizmet, Katılımlı hizmet, Ekip hizmeti, Denetlenen hizmet, Uygun hizmet, Nüfusa göre hizmet. Yasaya göre sağlık hizmetleri il içinde bir bütündür ve sağlık hizmetlerini ildeki amiri validir

Sağlık müdürü, vali adına hizmeti yürütür. İl içindeki bütün sağlık kuruluşları, sağlık müdürlüğüne bağlıdır. İl içinde örgütlenme iki basamaklı bir model olarak kurulmuştur. Birinci basamak evde ve ayakta bakım hizmetleri ile koruyucu hizmetlerin sunulduğu aile sağlığı merkezleridir. İkinci basamak ise aile sağlığı merkezlerinden sevk edilen hastaların bakılacağı hastanelerdir.