Türk Kültüründe Giyim-Kuşam

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KÜYEREL BAĞLAMDA KADIN
Advertisements

29 Ekim Cumhuriyet Bayramı
KADIN VE ERKEK ARASINDAKi FARKLAR
Tarih bilimi araştırmayı ve öğretimi kolaylaştırmak amacıyla,
TÜRK-İSLAM DEVLETLERİNDE TOPLUM YAPISI
1.
1926’ da Türk Medeni Kanunu çıkarılarak kadın-erkek eşitliği sağlandı.
OSMANLI DEVLETİ’NDE ISLAHATLAR
Cumhuriyete Nasıl Kavuştuk?
KLASİK DÖNEM OSMANLI DEVLET TEŞKİLATI
TOPLUMSAL YAŞAYIŞIN DÜZENLENMESİ
SELÇUKLULAR ( ) ANADOLU SELÇUKLULARI ( ) EĞİTİM.
GÖRSEL SANATLAR Mehmet KURTBOĞAN.
OSMANLI’DA HUKUK.
ANADOLU SELÇUKLU DEVLETİ VE BEYLİKLER DÖNEMİNDE KÜLTÜR VE UYGARLIK
Halk Kültürü Türkiye’deki Geleneksel giyim-kuşam-süsleme Hazırlayan:
YAVUZ SULTAN SELİM DÖNEMİ SİYASİ OLAYLARI
ATATÜRK İNKILAPLARI.
ATATÜRK İNKILÂPLARI Atatürk, askeri bir dahi ve karizmatik bir lider, aynı zamanda büyük bir inkılâpçıydı. O dönemlerde Türkiye Cumhuriyeti’nin çağdaş.
TANZİMAT SONRASI TÜRK TOPLUM YAPISINDAKİ DEĞİŞİMLER
TÜRK KADININA SAĞLANAN HAKLAR
Mitat Zorlu 1 Adı ve Soyadı: ……….……………………………. 07 Mayıs 2009 Perşembe Matematik 7+8+9=8+8+7=2+8+9=7+8+3=6+8+6= 9+5+9=1+8+9=7+8+2=7+1+3=7+3+3= 7+7+7= 8+8+8=
İstanbul’un fethi İstanbul'un Fethi, 29 Mayıs 1453'te, şehri günlerdir kuşatan Osmanlı ordusunun, şimdi İstanbul olarak bilinen, o.
Atatürk inklapları Atatürk, askeri bir dahi ve karizmatik bir lider, aynı zamanda büyük bir inklapçıydı. O dönemlerde Türkiye Cumhuriyeti ‘ nin çagdas.
ATATÜRK İNKILÂPLARI.

ATATÜRK'ÜN ÖNDERLİĞİNDE GERÇEKLEŞENLER.
İLKÖĞRETİM REFORMLARI
TANZİMAT VE ISLAHAT FERMANLARI
Tanzimat ve Islahat Fermanları
ANADOLU SELÇUKLULARI VE BEYLİKLER DÖNEMİNDE KÜLTÜR VE MEDENİYET.
Türkler ve Müslümanlık
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
20. YÜZYIL BAŞLARI OSMANLI DEVLETİ
TÜRKİYE TARİHİ (11-13 YÜZYIL)
TÜRK İSLAM DEVLETLERİ ÖSS- YGS SORULARI.
Kılık Kıyafet.
Cumhuriyete Nasıl Kavuştuk?
Uygarlık Düzeyi Açısından Eğitimin Kısa Tarihi. Günümüzde e ğ itim bir sistem olarak ele alınmaktadır. Sistem, birbiri ile ilişkili olan ve birlikte çalışan.
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
Geçmişten Geleceğe 1. Geçmişte kullanılan kıyafetler hakkında neler biliyorsunuz ? Söyleyiniz. ZİYA FIRINCIOĞULLARI.
TÜRKLERİN MÜSLÜMAN OLUŞU
Islahat Fermanı (1856) Islahat Fermanı,
TARİH ÖNCESİ DEVİRLER TA®İH NOTLA®I.
OSMANLI İMPARATORLUĞU’NUN YENİLEŞME HAREKETLERİ
19. YÜZYIL OSMANLI DEVLETİ ISLAHATLARI
YENİLİKLER VE OSMANLI DEVLETİ
TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU
UZAKDOĞU’DA YENİ BİR GÜÇ: JAPONYA
Öğretmenlik Mesleğine Giriş
TASARIM ÖĞELERİ.
ÜLKEMİZDE NÜFUS / Nüfusumuzun Özellikleri
Cumhuriyet’e Nasıl Kavuştuk ?
KURULTAYDAN MECLİSE “Egemenlik” kavramı
III. Ahmet LALE DEVRİ Yenilikleri Yenilikleri Nedim hazırlayıcısıdır?
Türklerin Müslüman Oluşu
TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK / OSMANLI DEVLETİ’NİN KURULUŞU / Osmanlı Devleti’nin Hızlı Yükselme Sebepleri.
Beden Eğitimi ve Spor Tarihi
İSLAMİYET ÖNCESİ EĞİTİM
İSLAMIYET ÖNCESI ARAP YARıM ADASıNDA HANGI INANÇLAR BULUNUR. Putperestlik,hanifilik,Yıldızlara tapma,Mecusilik,hıritiyanlık.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Cumhuriyete Nasıl Kavuştuk?
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Anadolu Türk kültürünün yüzlerce yıllık mirası 1930 yılından beri faaliyet gösteren Etnografya Müzesi'nde, Türk Sanatının Selçuklu Devrinden günümüze.
Lâle Devri, Osmanlı Devleti'nde, 1718 yılında Avusturya ile imzalanan Pasarofça Antlaşması ile başlayıp, 1730 yılındaki Patrona Halil İsyanı ile sona.
HALK KÜLTÜRÜ GİYİM KUŞAMLARI Hazırlayan: HÜSEYİN EMEKÇİ.
OSMANLI KURULUŞ.  Osmanlı Devleti’nin Doğuşu  Malazgirt Savaşı’ndan sonra birçok Türk boyu ile beraber Anadolu’ya gelen Kayılar, Türkiye  Selçuklu.
Sunum transkripti:

Türk Kültüründe Giyim-Kuşam

Giyim-Kuşam İnsanların giydikleri ve takındıkları şeyler renkleri ve biçimleriyel toplumsal ya da ulusal kültürü dışa yansıtan en belirgin ölçütlerdir. Toplumsallığı ve ulusallığı belirleyen ve değişimleri sağlayan 7 temel etken vardır.

Giyim-Kuşam 1.Korunma içgüdüsü:İnsanlrın giyinme gereksimi vücudunu ya da vücudunun duayrlı yerlerini korumak kaygısında başlamıştır. 2.Doğa Koşullarına Uyma: Üzerinde yaşanan yeryüzünün ikilimsel değişiklikleri, giyim kuşamın boyutlarını belirler

Giyim-Kuşam 3. Dinsel ya da Felsefi İnançlar: Her dinde tanrı ile kulları arasında aracılık yapan din adamlarının kendilerine has kıyafetleri vardır. 4.Yapılan işe Uygunluk sağlama: Kişinin toplum içinde yaptığı görev onun giyimini belirlemede kullanılır.

Giyim-Kuşam 5.Yönetimsel Düzenlemeler: Siyasi odaklar zaman zaman politik , dinsel ya da ekonomik nedenler ile giyim-kuşamı düzenlemektedir. 6.Ekonomik Koşullar: Giyim-kuşam ancak bireyin harcayacağı zaman ve emek ya da para ile sağlanabilen bir eylemdir.

Giyim-Kuşam 7. Psikolojik Eğilimler Moda: Bireyin güzel, ince , uzun görünmek istemesi varlıklı bir kişi imajı vermek istemisi. Psikolojik eteknler arasında en büyük pay modaya aittir. Yeni moda sadece büyük kentleri değil küçük kent ve kasabaları hemen etkilemektedir.

Türklerin hayvanculık ile uğraşmaları ata özel bir önem vermeleri deri yapımı biniciliğe elverişli giysileri yeğlemelerine sebep olmuştur. Eski Türklerde giyilecek şeylere don deniyordu. Bu da iç don ve dış don diye iki kısma ayrılıyordu. Genelde vücuda deriden yapılmış bir iç don ile kaftan denen bir üstlük , ayağğa da çizme giyiliyordu..

Giyim-Kuşam Ayağa giyilen çizme ya da ayakkabıya o dönemde etük deniyordu Çizme dışında ayağa en çık giyilen şey çarıktı. Zamanla kalpağın yanında keçeden yapılmış börk adlı giysilerde giyilmiştir.

Giyim-Kuşam Kadın giysileri de üç ana başlık altında tooplanabilir. Ayağa giyilen şalvar, cepken ve üstlük. İslam öncesi giyim kuaşmda dikkati çeken bir özellikte kadınlarda olduğu gibi erkeklerinde uzun ve örgülü saçlarının olmasıdır.

Giyim-Kuşam Eski Türklerde erkeklerin küpe takmalarında bir başka özelliktir. Kadınların süs eşyası olarak değişik amaçlar ile bilezik, erkeklerin ise kolçak kulladıkları görülür. İslam öncesi Türk erkekleri sakal değil bıyık bırakırlardı.

Giyim-Kuşam İslamiyet ile birlikte şu değişiklikler yaşandı. 1. Giyim malzemesinin esasını oluşturan derinin yerini değişik dokumlar almaya başladı. 2. Kadın ve erkek giyimleri farklılaşmaya başladı. 3. Tesettür denen yeni bir kavram ortaya çıktı ve yaygınlaştı.

Giyim-Kuşam 4. İranlıların ve Arapların giysileri yaygınlaştı. 5. Yerleşik hayat ile birlikte Kent ve kırsal kesim giyimleri birbirinden ayrıldı. 6 Güçlü merkezi örgütlenmeler yalnız askerlik alanında değil toplum hayatında da tek tip yani uniformalrın etkisini arttırdı. 7. 19. Yüzyılla birlikte Avrupa ile ilişkilerin artması sonucu oalrak giyim ve kuşam değişmeye başladı.

Giyim-Kuşam İslamiyete girişten sonra erkek kıyafetlerinde yüzyılların akışına göre birçok değişiklik meyedana geldi. Özellikle başa giyilen şeylerin yanai başlıkların önemsendiği görülmektedir. Türkçe sarmak eyleminden türetilmiş olan sarık sözcüğü Müslüman doğuda börk, külah, takke veya fes gibi başa giyilen şeyler üzerine sarılan kumaş ya da tülbenttir.

Giyim-Kuşam Selçuklu ve Osmanlı dönemlerinde Müslüman olmaynalrın sarıklarına ayırt edici renkte bir kurdela veya mendil takmaları zorunlu kılınmıştır Tarikat mensupları genlede keçeden yapılmış beyaz börk giymekteydiler. Anca bunun adı değişmiş külah olmuştur.

Giyim-Kuşam Osmanlı İmparatorluğunda azap askerilerinin kırmızı börk, yeniçerilerin beyaz börk giymesi kararlaştırılmıştır. Ulemanın ve devlet görevlerininde başlarına giyecekleri kavuklar ona dolayacakları sarıklar çeşirterine göre en ince ayrıntısına kadar belirlenmiştir.

Giyim-Kuşam Yalnız padişahların değil sadrazamalrın vezirlerin ve saray ileri gelenlerinin de mücevveze üstü başa giyilen kısmından daha geniş silindir biçimde bir başlıkları vardı. Şalvar giderek iç don olmaktan çıkmış, don kavramı da değişmiş vücudun alt kısmına tene giyilen çamaşıra don denmeye başlanmıştır.Böylece salvar donun üstüne giyilen bir nitelik kazanmıştır.

Giyim-Kuşam Saçlar kısaltılırken erkeklerin bıyıkla birlikte sakal da bırakmaları İslamiyetin bir gereği, peygambere uyma sayılmıştır. Selçuklularda ve Karamanoğullarında görülen küpe Osmanlı döneminde daha çok Ahi ve Bektaşi örgütlerinde devametmiştir.

Giyim-Kuşam Yeni kurulan Asakir-i Mansure-i Muhammediye için bir başlık belirlemek gerektiğinden şubaranın giydirilmesine karar verilmişti. Ancak sonradan fes daha güzel göründüğünden şubaradan vazgeçilmiş 1829 nisanında çıkarılan nizamname ile fes giyimi zorunlu kılınmıştır.

Giyim-Kuşam Fes ilk giydirildiğinde üskülsiz iken süs niteliğindeki püskül sonradan ilave edilmiştir. Yine nizamnamede ceket ve pantolan giyme zorunluluğu da getilmiştir. Giyim alanı genişleyince istekleri karşılayabilmek için bir fes fabrikası kurulmuşturç Fabrikanın bulunduğu Hliçteki semt Feshane olarak anılmıştır.

Giyim-Kuşam II. Meşrutiyetin ilanından sonra Avusturya’nın Basno-Hersek’i işgal etmesi üzerine İstanbul’da Avusturya mallarına karşı boykot ilan edilmiş ve fes giyilmez olmuştur.

Giyim-Kuşam 25 Kasım 1925’te Şapka İktisası Hakkında Kanun başlıklı belge ile devlet memurlarının şapka giymeleri öngörülmüştür. Bu yasa kadın giyimine ilişkin hiçbir hüküm içermez erkek giyiminde de sadece şapkayı gündeme alır.