V. Belgeselin Sesleri: Dört Temel Biçim

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
/ 151 EğitimYöntemleri Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015.
Advertisements

ÖLÇME TEKNİĞİ HAFTA 3. ÖLÇME TEKNİĞİ HACİM ÖLÇME Bir maddenin uzayda kapladığı yere onun hacmi denir. Hacim, ölçülebilen bir büyüklüktür. Cisimlerin hacimleri.
ASDEP Kapsamında Aileyle Görüşme Yöntem ve Teknikleri Doç. Dr. Yusuf GENÇ T.C. AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI ASDEP EĞİTİCİ EĞİTİMİ.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
Deneysel Yöntem BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
YAPIM KUŞAĞI ÜRETİYORUM ETKİNLİĞİ.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
İçerik Analizi Alan Araştırması BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
KISIM 3 Bilişsel Gelişimi Arttırma BÖLÜM 8 Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme.
Bağlam Arayüz Görev Kullanıcı Kullanılabilirliğin Ana Bileşenleri.
AKIL (ZİHİN) HARİTASI.
Bölüm I Hüseyin İlhan.
Nitel Görüşme Tekniği ve Temel Özellikleri. Nitel Görüşme: “Beceri, duyarlılık, yoğunlaşma, bireylerarası anlayış, öngörü, zihinsel uyanıklık ve disiplin.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III. İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar.
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
SİMÜLASYONLAR Simülasyonlar Gerçek hayata en yakın yöntem olması, ilginç ve motive edici yönleri nedeni ile diğer yöntemlere göre gittikçe fazla.
YENİ EĞİTİM MODELİ HÜSRAN MI YOKSA BAŞARILI MI?. 1. SUNUŞ DES HAKKINDA BİLGİLER 3. 1 “ YENİ EĞİTİM MODELİ HÜSRAN MI YOKSA BAŞARILI MI? ” ADLI ALAN.
ARA Ş TIRMA YÖNTEM ve TEKN İ KLER İ Ö ğ r. Gör. Dr. O. İ nanç GÜNEY ADANA MYO.
GÖRÜŞ GELİŞTİRME TEKNİĞİ
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ
MONTESSORİ EĞİTİMİ I Günlük Yaşam Beceri Materyalleri ve Çalışmaları
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
Bireysel Farklılıklar ve Öğretim Tasarımı
ANLATIM TÜRLERİ.
GENEL MUHASEBE.
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ 1
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
TREATMENT/TRETMAN.
©McGraw-Hill Education, 2014
Eğitim Bilimleri Fakültesi
TEK KAÇIŞ NOKTALI PERSPEKTİF
PPT 6 Kapsayıcı bir eğitim için nasıl bir sınıf yönetimi yaklaşımı benimsemeliyim? Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin.
Madde 2: Tanımlar Bu Sözleşmenin amaçları bağlamında,
SUC FAKTORLERi: EKONOMi
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ TANITIM SUNUSU
BENLİK VE KİMLİK.
PISA 2015 Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
6.SINIF 8.ÜNİTE DÜNYA’MIZ AY VE YAŞAM KAYNAĞIMIZ GÜNEŞ AY’IN EVRELERİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
PROGRAM DEĞERLENDİRME
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Verilerin kodlanması.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİTEL VERİLERİN ÇÖZÜMLENMESİ
SOSYAL BİLİŞ VE SOSYAL DÜŞÜNÜŞ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
19.BÖLÜM GENÇLİK VE GENÇLİK SORUNLARI: DÜNYADA VE TÜRKİYEDE
Nitel araştırma soruları sorma ve soru formu oluşturma
SOSYAL PSİKOLOJİ 1. DERS.
Toplumsal CİNSİYET SİNEMA & GÖRME BİÇİMLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Öğretmenlik Meslek Etiği
TOPLUMSAL TABAKA ve SINIFLAR
Ders İçeriği Nicel araştırma adımları
Nitel Araştırmalar.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

V. Belgeselin Sesleri: Dört Temel Biçim Özgür Yaren

belgeselin sesi “Belgeselin evrimi aslında biçimden daha dar bir özelliğin, belgeselin sesinin evrimidir. Belgeselin sesi, metnin toplumsal bakış açısını sunar. Bize nasıl hitap ediyor? Otoriter mi? Alaycı mı? Bizi sorgulamaya mı yöneltiyor yoksa doğrudan onun söylediklerini kabul etmemizi mi bekliyor? Bize bir bağlam, tarih ve perspektif sunuyor mu? Bize sunduğu materyalleri nasıl düzenlemiş? Bu soruların cevapları, belgeselin sesini oluşturur.” –Bill Nichols

Belgeselin stratejisi ve üslubu zamanla değişir Belgeselin stratejisi ve üslubu zamanla değişir. Çünkü hakim söylem değişir. Çünkü ideolojik alandaki zıtlaşmalar değişir. Bir kuşağın sorunsuzca kabul ettiği gerçeklik biçimi bir sonraki kuşağa çok yapay görünebilir. Dört ana belgesel biçimi (4 majör stil) • Doğrudan seslenme biçimi (Grierson’cu gelenek) tanrının sesi/ didaktik, otorite kuran (atom bombasıyla ilgili eğitici filmi hatırlayın) Nanook gibi. Grierson’un yaptığı Coal Face (1935) [youtube] II. DS’dan sonra televizyon haricinde güncelliğini yitirmeye başladı.

• Cinéma Vérite (gerçek sinema) ve onun daha pür hali direct cinema (doğrudan sinema) *gerçeklik etkisini arttırma iddiası, doğrudan, dolayımsız, “şeffaf” biçim [seyirci biçimi görmeden konuya odaklanabilir], yorumsuz, gözlemci taşınabilir kamera ve ses ekipmanı, sahada çekim mümkün kıldı. High School (Wiseman); Soldier Girls [youtube] Ancak bu biçim (yorumsuz, şeffaf) seyirciye tarih, bağlam ya da perspektif sunamaz.

Karşılaştıracak olursak, hem doğrudan sinema hem cinema vérité 1960’larda tekniğin gelişmesiyle çıkar, ikisi de hakikati açığa çıkarmaya çalışırlar ama bunu iki farklı yolla yaparlar. Doğrudan sinema hakikati ortaya çıkarmak için kameranın olayları ve konuları gözlemleme yeteneğine güvenir. Gözlemleyicidir. Cinema verite ise hakikati ortaya çıkarabilmek için her yolu dener. Gözlemin yanında katılımcı olmayı da dener. Bu iki alternatif yöntem belgesel yapımını derinden etkilemiştir. Sinema vérité ve doğrudan sinema seyirciye tarih, bağlam ya da perspektif sunamadığı için yeni biçimlere ihtiyaç doğar:

• Röportaj merkezli film (Röportaj formunda doğrudan seslenme, politik filmler, tanık-katılımcılar kendi hikayelerini anlatırlar) Çağdaş belgeselin hakim modeli oldu. Shoah (Claude Lanzmann, 1985). [Jan Karski The Messenger 30’ ve sonrası] • Düşünümsel (self-reflexive) belgeseller (gözlemler için pasajlar röportajlarla bir arada; belgeselcinin kendisi bir katılımcı-tanık). Karmaşık biçimler. [The Act of Killing official trailer]

Malzemel er Coal Face (1935). https://www.youtube.com/watch?v=TY26e1aBfgg&t=292s Soldier Girls. https://www.youtube.com/watch?v=UXvESFZ7d1g Maysley Kardeşler, Grey Gardens, 1975 (doğrudan sinema örneği) trailer. https://www.youtube.com/watch?v=AI62e0fRieo ilk 10 dk. https://www.youtube.com/watch?v=WE7E4Flp8p4&t=519s Jan Karski – The Messenger. 30:00 – 40:00 (10’) https://www.youtube.com/watch?v=w0stF1Rld3Q&t=293s The Act of Killing (2012) - Official Trailer. https://www.youtube.com/watch?v=6GiqYLrJBG0 Gece ve Sis (Nuit et brouillard, Alain Resnais, 1955) 30’ Bu Şarkı Kimin? Whose is this song? (Adela Peeva, 2003) Türkiye bölümü okuma *Nichols, Bill. The Voice of Documentary, Film Quarterly, 36:3 (Spring, 1983) 17-30.