Dürüst, “do ğ ru” kimse anlamına gelir Dürüstlük içtenlik, do ğ ruluk, açıklık, do ğ rudanlık gibi ki ş ilik özelliklerine sahip olmaya i ş aret eder. Yalan, hile, düzenbazlık gibi olumsuz eylemleri de ğ il, do ğ ruluk ve gerçekçilik gibi olumlu eylemleri içerir. Güvenilirlik, içtenlik, kibarlık, insaflılık ve adalet gibi erdemleri de beraberinde getirir. Ahlaken do ğ ru Ahlaken do ğ ru
Tanımlar bildi ğ imiz gibi. Bize do ğ ru ve içten bilgi veren kimselere dürüst adını veriyoruz. Herkesten dürüst olmasını bekliyoruz. Ço ğ u zaman dürüst olmaya çalı ş ıyoruz. Ancak dürüst olmadı ğ ımız zamanlar da olabiliyor. Kesin olan bir ş ey var ki, her zaman dürüst olunmasını bekliyoruz. Kendimiz dürüst olmasak, bunu bir alı ş kanlık edinsek bile, ba ş kalarının dürüst olmasını istiyoruz. Dürüst olmak gerekir mi? sözünün yanıtı da buradadır. Herkesin yalan söyledi ğ i bir dünyada ya ş amak ister miyiz? Böyle bir dünya mümkün müdür, tartı ş ılır, ancak ya ş amı mümkün kılan durumlardan biri de birbirimize kar ş ı dürüstlü ğ ümüzdür.
Dürüstlük pahalı bir mülktür, her insanda bulunmaz. Dürüstlük, en iyi siyasettir. Do ğ ruları korumaktan korkmayınız. Dürüst insanın hem bedeni hem ruhu rahattır. Dürüstlü ğ ün, kurala ihtiyacı yoktur göründü ğ ün gibi ol, oldu ğ un gibi görün.
Sabır; acıya, zorlu ğ a, haksızlı ğ a ve ba ş a gelen üzücü olaylara dayanma gücüdür. Bir felakete veya belaya u ğ rayanın tela ş ve feryat etmeden, her ş eyin Cenâbı Allah’tan geldi ğ inin bilinci ile, bu sıkıntıya sonuna kadar tahammül göstermesidir. Sabır Sözlükte dayanma, dayanıklılık gibi anlamlara gelen sabır, ahlâkî bir kavram olarak, ba ş a gelen musibetlerden dolayı Allah’tan ba ş ka kimseye ş ikayetçi olmamak, yakınmamak, sızlanmamak; nefse a ğ ır gelen ve ho ş a gitmeyen ş eyler kar ş ısında dünya ve âhiret yararını dü ş ünerek, ruhi dengeyi bozmamak için insanın kalbinde bulunmakta olan sükûnet ve dayanma gücü demektir.
Sabır, üç bölümde incelenir: 1- Hz. Allah tarafından gelen bela ve musibetlere sabretmesi. 2- Kulların, mükellef oldu ğ u ibadetleri ifa etmekte kar ş ıla ş tı ğ ı me ş akkat ve sıkıntılara sabretmesi. 3- Kulların, nefsani ve ş ehevani arzulara kar ş ı sabretmesi.
Sabır, kurtuIu ş un anahtarıdır (MevIana Sabır acıdır, ama tatIı meyvesi vardır (Sadi) Her güç sabır iIe zaman birIe ş tiriIerek sa ğ Ianır (BaIzac Ho ş Ianmadı ğ ına sabretmedikçe, ho ş Iandı ğ ını eIe geçiremezsin (Hz. İ sa as
hazırlayan:Yi ğ itcan Erben 7/E 61 ö ğ retmen:Ay ş e Önal Bilici