ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Dr. Alpaslan GÖRÜCÜ
BENZETİM (SİMÜLASYON) YÖNTEMİ Benzetim, katılımcıların/öğrencilerin bir olayı, problemi çeşitli yönleriyle tartışmak, bir dokümanı analiz etmek için belirli esaslar etrafında çalıştıkları gerçek bir durumu taklit etmek, benzerini bir model üzerine oluşturmaktır. 2018/9/19
Yararları Öğrenilmesi amaçlanan beceri ile ilgili uygulama yapma ve deneyim kazanma şansı sağlar. Sergilenen benzetimin amaçlarına ilişkin hızlı bir geri bildirim sağlar. Gerçek ve karmaşık olaylar basitleştirilip, daha çok olayın özelliklerine ve karakterlere odaklanabilir. Öğrencilerin öğrenme motivasyonunu artırır ve üst düzeyde öğrenme elde edilmesini sağlar. 2018/9/19
Düzenleme ve tartışma uygulamalarından dolayı fazla zaman gerektirir. Sınırlılıkları Yapay ortam sebebiyle gerçek ortamda karşılaşılmayan bazı durumlarla karşılaşılabilir. Öğrencilerin roldeki karakterlerine derin duygusal bağlılıkları sorun oluşturabilir. Düzenleme ve tartışma uygulamalarından dolayı fazla zaman gerektirir. 2018/9/19
DRAMA YÖNTEMİ Drama; bir düşünceyi beden diliyle, hareket ederek, devinimle anlatımdır. Diğer bir ifadeyle drama; insanın kendini başkalarının yerine koyarak çok yönlü gelişmesini sağlayan bir yöntemdir. Drama "yaparak-yaşayarak öğrenme" bakımından en etkili öğretim yöntemlerinden biridir. 2018/9/19
Psikodrama Psikodrama kişilik, kişiler arası ilişki, çatışma ve duygu sorunlarının özel dramatik yöntemlerle keşfedildiği bir grup yöntemidir. Psikodramanın amacı; insanların söz, düşünce ve davranışlarında tutarlı olmalarına yardımcı olmak, kendimize ve başkalarına karşı açık ve tutarlı olmayı kolaylaştırmaktır. 2018/9/19
Sosyodrama Toplumsal sorunlarla ya da grubun ortak sorunları ile ilgili gerçekleştirilen canlandırma çalışmalarıdır. Genellikle PDR hizmetlerinde kullanılır (kapkaç olayları, kız çocuklarının okula gönderilmemesi, erken evlendirilmesi, işsizlik vb). 2018/9/19
Eğitici Drama Eğitici drama, eğitim amaçlarıyla sınırlıdır. Etkinliğin kapsamı önceden öğretmen tarafından belirlenir. Bu yöntem, bireyin bir davranış kazanmasını amaçlayan içeriğe sahip bir dramanın canlandırılmasıdır. Eğitici dramada bir adım sonra ne ile karşılaşacağını bilmeden hayata ait rolleri yeri geldikçe oynamak ve bu sayede hayatı tanımak temel amaçtır. 2018/9/19
Yaratıcı Drama Yaratıcı drama, bilişsel, duyuşsal ve devinişsel becerileri kazandırmada etkili olabilen, önceden hazırlanmış bir metin olmadan, rol alanların kendi yaratıcılık özelliklerini kullanarak oluşturdukları, rolleri sundukları öğretim yöntemidir. 2018/9/19
Yararları Hayal gücünü geliştirir Bağımsız düşünebilmeyi sağlar. İşbirliği yapabilme özelliğini geliştirir. Sosyal ve psikolojik duyarlılık yaratır. Sözel olmayan iletişimin öğrenilmesini sağlar. Yaratıcılık ve estetik gelişimini sağlar. 2018/9/19
Sınırlılıkları Öğretmenin drama eğitimi almış olmasını gerektirir. Kalabalık sınıflarda uygulanırken sorunlar yaşanabilir. Öğrencilerin temel iletişim becerilerinin gelişmiş olması gerekir. 2018/9/19
PROJE YÖNTEMİ Bir problemin bireysel ya da grup halinde ele alınarak, özellikle hayata dönük sonuçlar ya da ürünler ortaya koymayı amaçlayan bir öğretim yöntemidir. Okulla hayat arasında bağ kurabilme açısından yararlıdır. Öğretmenin yönlendirici ve destekleyici bir rol üstlendiği bu yöntemde öğrencinin istek ve zevklerinin dikkate alınması, yaratıcı gücünün geliştirilebilmesi söz konusudur. 2018/9/19
Yararları Yaratıcılığı özendirir. Problem çözmeyi kolaylaştırır Öğrencileri birlikte çalışmaya alıştırır. Zaman yönetimi becerisini geliştirir. 2018/9/19
Sınırlılıkları Ekonomik değildir . Uygulama öğretmenin kontrolünden çıkabilir. Yönetme ve yürütme güçlükleri ortaya çıkabilir. 2018/9/19
MİKRO ÖĞRETİM Mikro öğretim, önceden belirlenmiş kritik/başlıca öğretim becerilerinin, kontrollü bir ortamda öğretmen adaylarına kazandırılmasını amaçlayan bir yöntemdir. Buna göre mikro öğretim, özellikle öğretmenlerin hizmet öncesi eğitiminde kullanılan ve onları başlıca öğretmenlik davranışları açısından sistemli bir şekilde deneme yaparak yetiştirmeyi amaçlayan bir öğretim yöntemi olarak tanımlanabilir. 2018/9/19
Yararları Karmaşık beceriler küçük parçalar halinde öğrenilebilir. Eleştirel düşünmeyi ve demokratik tutumları geliştirir. Kendi sunusunu izleyen öğretmen adayına kuvvetli ve zayıf yönlerini görme şansı verir. Alınan eleştiriler doğrultusunda beceriyi yeniden deneme imkanı vardır. Adayların kendilerine güvenmelerini sağlar. 2018/9/19
Daha fazla zaman gerektirir. Sınırlılıkları Daha fazla zaman gerektirir. Gerekli fiziksel ortamın hazırlanması ve araç-gereç sağlamak güç olabilir. Özellikle elektronik araçları (kamera vb.) kullanma güçlükleri yaşanabilir. Dersi yöneten öğretim elemanına özellikle zaman açısından ek bir yük getirir. Görüntüsünün kameraya alındığını bilen öğretmen adayı heyecanlanabilir. 2018/9/19
KAVRAM HARİTALARI YÖNTEMİ Kavram; olayları, eşyaları, insanları ve düşünceleri benzer özelliklerine göre gruplandırma sonucunda, bu gruplara verilen addır. Yapılan bu gruplama sonucunda birbirinden ayrılan düşünce birimleri kelime ya da kelimeler olarak zihnimizde yer alır. Bu düşünceyi ifade etmekte kullandığımız kelimeler kavramlardır denilebilir. 2018/9/19
Anlam Çözümleme Tabloları (AÇT) İki boyutlu bir tablo olarak hazırlanır. Kavramların tanımını yapma ve kavramların benzerliklerini- farklılıklarını bulmada (karşılaştırma) kullanılır. Bir boyutta varlıklar-kavramlar, diğer boyutta özellikler yer alır. 2018/9/19
Kavram Ağları (KA) Öğrencilerin izlenimlerini, düşüncelerini yazılı öğretim araçlarındaki (ders kitabı, ansiklopedi vb.) kavram ve ilkelerle uyumlu bir biçimde sergileyen bir grafiktir. 2018/9/19
Kavram Haritaları (KH) Kavram haritaları, bilgi ve kavramlar arasındaki hiyerarşik ilişkiyi genelden özele doğru ele alıp, görsel hale getirerek somut veriler sunmayı amaçlayan bir öğretim yöntemidir. Böylece yazılı bilginin organizasyonu sağlanarak, metin anlaşılır hale gelmiş olur. Kavram haritaları bilgiyi organize etmek ve oluşturmak için bir araçtır. 2018/9/19
Yararları Anlamlı öğrenmeyi arttırıcıdır. Öğrenmenin kalıcı olmasını sağlar. Bilgilerin yapılandırılmasında yardımcı olur. Motivasyon, ilgi ve derse karşı tutumu arttırır. Bilginin somut ve görsel olarak düzenlenmesini sağlar. 2018/9/19
Zihinsel bir gayret gerektirmektedir. Sınırlılıkları Zihinsel bir gayret gerektirmektedir. Öğrencilere sıklıkla verilen kavram haritaları öğrencilerde bıkkınlık yaratabilir. Tek bir kavramın detaylı olarak incelenmesinde kullanılabilecek bir yöntem değildir. 2018/9/19