İSTATİSTİK.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞLE 524 – İŞLE 531 Yönetim Muhasebesi
Advertisements


İŞLE 524 – İŞLE 531 Yönetim Muhasebesi
MED 167 İnternette İstatistik. İnternetteki istatistik verileri, özellikle ülke hakkındaki makro istatistiklerden bahsediyorsak, çoğunlukla resmi kurumlardan.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
İçerik Analizi Alan Araştırması BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik Doç.Dr. Ertuğrul GELEN.
İKİDEN ÇOK (K) ÖRNEKLEM TESTLERİ. BAĞIMSIZ GRUPLARA İLİŞKİN HİPOTEZ TESTLERİ.
Çapraz Tablolar Tek ve İki Değişkenli Grafikler.  Çapraz Tablo ve Diğer Tabloları Oluşturabilmek  Bu Tablolara Uygun Grafikleri Çizebilmek Amaç:
Gereksinim Analizi ve Varlık Ba ğ ıntı Diyagramı Sibel SOMYÜREK.
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri Mann-Whitney U testi Wilcoxon İşaretli Sıra testi BBY252 Araştırma.
İSTATİSTİK II BAĞIMSIZLIK TESTLERİ VE İYİ UYUM TESTLERİ “ c2 Kİ- KARE TESTLERİ “
Program Tasarım Modelleri
ÖRNEKLEME YÖNTEMLERİ ve
Konum ve Dağılım Ölçüleri BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
2014 ORTA ÖĞRETİME YERLEŞTİRME SİSTEMİ – 2015 E ğ itim- ö ğ retim yılında altı temel ders için 8. sınıfta ö ğ retmen tarafından dönemsel olarak.
ÇOK BOYUTLU SİNYAL İŞLEME
Bilimsel Araştırma Yöntemleri De ğ işkenler İ smail GÜLEÇ.
ZAMAN Ç İ ZELGELER İ İ LE VER İ ML İ L İ K ANAL İ Z İ BİTİRME ÖDEVİ.
Hipotez ve İlişkili Kavramlar
VERİLERİN ANALİZİ Öğr. Gör. Funda Veren.
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Değişkenler ve Hipotezler
Istatistik I Fırat Emir.
ANKARA İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ ACİL YARDIM VE KURTARMA HİZMETLERİ (112) AMBULANS EKİPLERİNDE ÇALIŞAN SAĞLIK PERSONELİNİN İŞ DOYUMLARININ VE ETKİLEYEN ETMENLERİN.
Performans Değerlendirme
TABLO ve GRAFİK YAPIM YÖNTEMİ
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Sıklık Dağılımları Yrd. Doç. Dr. Emine Cabı.
ISTATİSTİK I FIRAT EMİR DERS II.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
ARAŞTIRMASININ TANIMI, ÇEVRESİ, TARİHÇESİ
TAM SAYILAR.
T- Testİ: ORTALAMALAR ARASI FARKLARIN TEST EDİLMESİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
ÖRNEKLEME.
İŞLU İstatistik -Ders 1-.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Raporlaştırma
Bölüm 6: Araştırma Evreni ve Örnekleme
ÖZ GELİRLER.
İSTATİSTİK Yrd. Doç. Dr. Cumhur TÜRK
Bilgisayar Mühendisliğine Giriş
EVREN VE ÖRNEKLEME YÖNTEMLERİ.
YAVRU YETİŞTİRME Su Ürünleri Yetiştiriciliğinin Temel Esasları
PARAMETRİK HİPOTEZ TESTLERİ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
ÖĞRENME STİLLERİ.
ÖLÇEKLER ÖLÇMEDE HATA KORELASYON
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
Tezin Olası Bölümleri.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
İçerik Analizi Sözel, yazılı ve diğer materyallerin içerdiği mesajı anlam ve/veya dilbilgisi açısından nesnel ve sistematik olarak sınıflandırma, sayılara.
Nitel Araştırma Süreci
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
Araştırma Önerisi ve Hazırlanması
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
6.HAFTA: ARAŞTIRMALARDA ÖLÇME VE ÖLÇEKLERDE GÜVENİLİRLİK
Dönem 2 Biyoistatistik Uygulama
ARAŞTIMALARDA YÖNTEM.
Ders İçeriği Nicel araştırma adımları
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ YÖNERGESİ
Sunum transkripti:

İSTATİSTİK

Ders Adı: İstatistik Ders Saati: Cuma 10:50-12:30 Dersi veren: Yrd. Doç. Dr. Kağan ERYÜRÜK

Kaynaklar Montgomery, D. C., Runger, G. C., Hubele, N. F. (2017). Mühendislik İstatistiği, Beşinci baskı, Palme Yayıncılık. Montgomery, D. C., Runger, G. C., (2014). Applied Statistics and Probability, 6th edition, Wiley.

Değerlendirme Ölçütleri Sayı Ağırlık (%) Ara Sınav 1 40 Ödev 10 Fınal Sınavı 50 Toplam 100

İSTATİSTİK NEDİR? Verilerin; toplanması, düzenlenmesi, özetlenmesi, çözümlenmesi, sunulması, verileri kullararak sonuca varılabilmesi için kullanılan bilimsel yöntemler topluluğudur.

İSTATİSTİK NEDİR? Kısaca veri bilimidir. Somut sonuç odaklıdır. Araçlar topluluğudur.

Araştırma Araştırma yapabilmek için; Konu, problem belirlenir. Hipotez var ise hipotez belirlenir. Konuyla ilgili veriler toplanır, düzenlenir. Analiz yapılır. Sonuçlar yorumlanır. Sonuçlara bağlı olarak karar verme işlemi yapılır.

İstatistik yöntem biçiminde izlenen aşamalar Verilerin toplanması Toplanan verilerin işlenip düzenlenmesi Düzenlenen verilerin tablolar veya grafikler şeklinde gösterilmesi İstatistiksel analiz, tahmin ve karar verilmesi

İstatistiğin Genel Tanımları Yığın (kitle): Araştırıcının ilgilendiği ortak özellikleri taşıyan birimlerin oluşturduğu topluluğa denir. Örn: NEÜ’ de okuyan öğrencilerin eğitim sorunlarının araştırılacağı bir çalışmada araştırma döneminde NEÜ’ de kayıtlı olan tüm öğrenciler bu çalışma için kitledir. Kitle, sonlu (somut) ya da kavramsal olabilir. Bir markette bir günde yapılan satış işlemleri sonlu kitledir. Ormandaki ağaçlar kavramsal kitledir. (sınır belli) (sınır belli değil)

İstatistiğin Genel Tanımları Parametre: Kitleye ait bilgilerdir. Örn: kitle büyüklüğü, kitlede incelenen değişkene ait ortalama, varyans gibi Örneklem: Kitlenin küçültülmüş kopyesidir. Ekonomik ve daha kısa zamanda sonuç verir.

İstatistiğin Genel Tanımları Doğru seçilmemiş bir örneklem hatalı bilgi verir. Örneklemin doğru seçilmesi için geliştirilmiş yöntemlere örnekleme denir.

İstatistiğin Genel Tanımları Örnekleme yapma süreci 1-Gerekli bilgiler nelerdir? 2-Kitlemiz nedir? 3-Kitleden örneklem birimleri nasıl seçilmelidir? 4-Örneklem birimlerinden bilgi nasıl elde edilmelidir? 5-Kitleye ait bilgi elde etmek için örneklem. 6-Kitleye ilişkin ne gibi sonuçlar çıkarılabilir?

İstatistiğin Genel Tanımları Eğer kitlenin tüm deneklerinden bilgi toplanmış ise tam sayım yapılmıştır. Çok nadir uygulanır. Ancak aşağıda verilen durumlarda uygulanmalıdır. Kitle çok küçük ve kitleye ait ayrıntılı bilgi elde etmek isteniyor ise tam sayım yapılabilir. Örn: Bir şirket kendisi ile devamlı alışveriş yapan bayileri hakkında bilgi toplamak istiyor kitleyi kullanması uygun olur. Bazı durumlarda kitleye ait parametreleri (ortalama, varyans) belirlemek için bir defaya mahsus olmak üzere tam sayım yapılabilir.

İstatistiğin Genel Tanımları Denek: Bir örneklemde ölçülen, üzerinde gözlem yapılan bireylerdir. Temel gözlem birimi olarak tanımlanır. Örn: NEÜ’ de öğrencilerle ilgili bir araştırma yapılıyorsa her bir öğrenci denektir. Değişken: Kitlede ya da örneklemde birimlerin (deneklerin) nitelik ya da nicelik belirten bir ya da daha çok özelliklerinin her biri değişkendir. Örn: Bir şirkette müşteri profilini araştıran bir çalışmada çalışmaya alınan her müşteri bir denek, bu deneklerden alınan cinsiyet, yaş, aylık alışveriş tutarı, A ürününde tercih ettiği marka birer değişkendir.

İstatistiğin Genel Tanımları Değişkenler yapı bakımından nicel ve nitel olarak ikiye ayrılır. Nitel değişken: Cinsiyet, milliyet, sevdiği spor dalları gibi nitelik belirten sınıflanabilir ve ürünlerde iyiden kötüye ya da tersine yapılan sıralamalar gibi sıralanabilir özeliğe sahip değişkenlerdir. Nicel değişken: Ağırlık, uzunluk gibi bir ölçü aleti ile belirlenen ya da hanedeki çocuk sayısı, bir üretimdeki hatalı ürün sayısı gibi nicelik belirten değişkenlerdir. Bir işletmede çalışanların başarı durumları düşük, normal, yüksek (nitel değişkendir) Bir işletmede çalışanların yüzdesel performansları %40, %60, %80 (nicel değişkendir)

İstatistiğin Genel Tanımları Veri: Araştırma sonunda toplanan sayısal ya da sayılarla gösterilmeye çalışılan bilgilerdir. Yapı bakımından: kesikli veri ve sürekli veri Cinsiyet, hanedeki çocuk sayısı, saç rengi vb. değişkenlerden elde edilen sayısal bilgiler kesikli verilerdir. Boy uzunluğu, ağırlık, gelir, maliyet, yaş vb. değişkenlerden elde edilen sayısal bilgiler sürekli verilerdir.

Ölçme Teknikleri 4 ana başlıkta toplanabilir. Sınıflanabilir (guruplanabilir, nominal) ölçekler: Eşit olup olmamaya dayanır. Bir grup insanın sigara kullanıp kullanmadığına göre sınıflandırılması veya cinsiyetine göre sınıflandırılması Sıralanabilir (ordinal): Temel özelliği sıralamadır. Eşitliğin yanında daha büyük ya da daha küçük kavramları kullanarak sıralama yapılır. Personelin ünvanlarına göre sıralanması

Ölçme Teknikleri Aralıklı (interval): Temel özelliği bir başlangıç ve bitiş noktasının olmasıdır. Üniversite giriş sınavlarında kullanılan puanlar gibi Orantılı (ratio): Temel özelliği her zaman kabul edilen değişmez bir başlangıç noktasının bulunmasıdır. Uzunluk ölçüleri, ağırlık ölçüleri, hacim ölçüleri gibi