OYUN VE OYUNCAK Kısa kısa… OYUN VE OYUNCAK Kısa kısa…

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
Advertisements

Yönetim biçimi Cumhuriyet olan Türkiye Cumhuriyeti, Mustafa Kemal önderliğinde 1923'te kurulmuştur. Resmî dili Türkçe‘dir. Demokratik, laik, sosyal bir.
İleri Bir Medeniyet: Sümerler Mezopotamya, Yunancada "nehirler arasında" anlamına gelir. Bu bölge, dünyadaki en verimli topraklardan biridir ve bu özelliğiyle.
BİYOÇEŞİTLİLİK NEDİR Biyoçeşitlilik, bir bölgedeki genlerin, türlerin, ekosistemlerin ve ekolojik olayların oluşturduğu bir bütündür. Başka bir deyişle.
COĞRAFYA PROJE ÖDEVİ ÖZGÜR SÖNMEZ 10/A Ulaşım Nedir ?
MED 167 İnternette İstatistik. İnternetteki istatistik verileri, özellikle ülke hakkındaki makro istatistiklerden bahsediyorsak, çoğunlukla resmi kurumlardan.
Mısır danatında resim ve heykel
MISIR UYGARLIĞI Mısır’da MÖ 3000 yıllarında Nil havzasında ortaya çıkmış bir uygarlıktır.
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
COĞRAFİ KONUM COĞ®AFYA NOTLA®I COĞRAFYA FİZİKİ coğrafya -Doğa olaylarını konu alır. -Klimatoloji-Jeomorfoloji-Biocoğrafya -Matematik coğr. GENEL COĞRAFYA.
 Ülkemizdeki nüfusun sayısı ve nüfusla ilgili veriler yapılan nüfus sayımları ile elde edilir. Bu sayımlar sonucunda, toplam nüfus, nüfusun yaş gruplarına.
Türkiyedeki iklim çeşitleri Doğa Sever 10/F Coğrafya Performans.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
Program Tasarım Modelleri
TÜRKİYE EKONOMİSİNİN SEKTÖREL DAĞILIMI
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Çağdaş Türk sanatını konu alan birçok kaynakta, ulusal ve yöresel Türk resminin kurucusu ve öncüsü olarak nitelendirilen Turgut Zaim, 1906 yılında İstanbul`da.
Mustafa Süreyya SEZGİN Mustafa Süreyya SEZGİN HAT SANATI Arap harfleri çevresinde oluşmuş güzel yazı yazma sanatıdır. Bu sanat Arap harflerinin 6. yüzyıl.
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ
MONTESSORİ EĞİTİMİ I Günlük Yaşam Beceri Materyalleri ve Çalışmaları
Yaşlara Göre Oyunda Görülen Değişim
OYUNUN TARİHÇESİ Doç. Dr. Ender DURUALP.
OKUL ÖNCESİNDE KAVRAM KARİKATÜRLERİ
Metinlerin Sınıflandırması
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ
ÜLKEMİZ VE DÜNYA.
Bu nedenle kızlar çareyi, dikkatleri üzerlerine çekecek davranışlardan, soru sormaktan, tartışmalardan, karar verme süreçlerine katılımdan kaçınmakta bulurlar.
COĞRAFİ KONUM.
SOSYAL BİLGİLER 6.SINIF YERYÜZÜNDE YAŞAM ETKİNLİĞİ
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
 Mısır, Nil Nehri'nin akış yönüne göre Aşağı ve Yukarı Mısır olmak üzere ikiye ayrılmıştır.
Eğitimde toplumsal cinsiyet eşitliğiyle ilgili engellerin kaldırılması uluslararası öncelikler arasında yer almaktadır yılına kadar okula kayıt,
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
OYUN ve OYUNCAK.
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
Hayvan refahına uygun koşulların belirlenmesi
TOPLUMSAL YAPI Gülen SARI.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Zaman ve Gölgesi Prof. Dr. Şafak URAL
KONU DEĞERLENDİRME TESTİ
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Madde 2: Tanımlar Bu Sözleşmenin amaçları bağlamında,
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Eğitim; bireyin davranışlarında, kendi yaşantısı yoluyla,
Orta Asya, İslamiyet, Anadolu ve
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
...sınırlar çizilmeden, duvarlar örülmeden...
EDEBİYATIN BİLİMLERLE İLİŞKİSİ
Yrd.Doç.Dr. Reha KILIÇHAN Erciyes Üniversitesi Turizm Fakültesi 2018
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Oyun İçine Gömülü Öğretim
Başlangıç Hükümleri- 2. Hafta
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
Kuramı Dr. Gökçe Karaman Benli Ankara Üniversitesi
Gelişim ve Temel Kavramlar
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
Beden Eğitimi ve Spor Tarihi
İLKOKULDA TEMEL MATEMATİK
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

OYUN VE OYUNCAK Kısa kısa… OYUN VE OYUNCAK Kısa kısa…

OYUN “Oyun; günlük yaşamdan yer ve zamanca ayrılan, gerçekle olan ilişkisini koparmayan, gerilim, denge, denklik, karşıtlık, çeşitleme, çözümleme, karar verme gibi öğeleri bünyesinde barındıran, araç-gereç ve müzikten de zaman zaman yararlanan, kimi zaman gizli, törensel nitelikler taşıyan, buna bağlı olarak bağlayıcı kuralları olan ve ciddi de kapsayan isteğe bağlı, gönüllü ve özgür bir eylemdir.” Bu tanım Huizinga’nın Homo Ludens, And’ın Oyun ve Bügü, Suits’in Çekirge –Oyun-Yaşam-Ütopya adlı eserlerinden yararlanılarak ve bazı eklemeler yapılarak geliştirilmiştir (Göğüş, 2011).

Mitos ve ritüeller oyundan doğmuştur Mitos ve ritüeller oyundan doğmuştur. Orta Asya’daki şaman törenlerinin adı “oy-un”dur. Mısır, Eski Uzak-Doğu ve Yunan düşüncesinde de oyun kavramıyla karşılaşırız. Aynı şekilde hukuk, ticaret, endüstri, bilim gibi alanların oluşmasında yine oyun etkendir. Bu faaliyetler yaşantımızı düzenlemek ve dünyadaki yerimizi belirlemek için oluşturulmuşlardır ve sınırlandırılmış alanlara ihtiyaç duyarlar. Aslında oyun içgüdüsel olarak en başından beri ve kendiliğinden mevcuttur. İnsanlar gibi hayvanlar da kendiliğinden oyun oynamaktadırlar (Huizinga, 1995).

Çocuk oyunlarına bakıldığında taşla, aşık kemiği ile oynanan oyunlar genelde en eski oyunlar olarak kabul edilmektedir. Arkeologlar, yaptıkları çeşitli araştırmalarda bu oyunları anlatan kabartmalar ve mağara resimleri bulmuşlardır. British Museum’da bulunan topraktan bir heykel iki kızı aşık oynarken göstermektedir. Heykelin yapılış tarihi İ.Ö. 800 yılını göstermektedir. Eski Mısır’da bulunan Orta krallık dönemi duvar resimlerinde oyun tahtası üzerinde oynanan oyunlar, sıçrama oyunları, yine İ.Ö. 2600 yılında Mısır’da Ak-hor mezarında bulunan duvar resminde bir kız, el vuruşma oyunu oynarken gösterilmektedir. Yunan çömlek resimlerinde tavlaya benzer bir oyuna rastlanmıştır. Ayrıca aşık, sopayla çember sürme, topaç ve top oyunları oynandığına dair resimler bulunmuştur.

İ.Ö. 800 – British Museum, Londra

Çocuk oyunlarına bakıldığında taşla, aşık kemiği ile oynanan oyunlar genelde en eski oyunlar olarak kabul edilmektedir. Arkeologlar, yaptıkları çeşitli araştırmalarda bu oyunları anlatan kabartmalar ve mağara resimleri bulmuşlardır. Ayrıca aşık, sopayla çember sürme, topaç ve top oyunları oynandığına dair resimler bulunmuştur. Komşu uygarlıklardaki bu örnekleri çoğaltmak mümkündür. Anadolu’da yaşayan uygarlıklara ait birçok mezar stellerinde de çocuk yaşantısıyla ve oyunlarıyla ilgili bilgiler bulunmaktadır. Geç Hitit döneminde Maraş’ta bulunan ortostadlarda aşık kemiği ve topaçla oynayan çocuk resimlerine de rastlanmaktadır.

Türklerdeki çocuk oyunlarıyla ilgili yazılı bilgilere Dede Korkut hikâyelerinde, “ Divanü Lügat-it Türk’te ise oyun ve oyunla ilgili terimlere rastlanmaktadır. “Bazı sanayi öncesi toplumlarda minyatür figürler önce yetişkinlere dinsel törenlerde hizmet görür, sonra oynamaları için çocuklara verilirdi’’ (Cross 1997). Pek çok araştırmacı tarafından oyuncakla dinsel inanç arasında bir bağ olduğu düşünülmüştür. Pagan geleneğinden Hıristiyan halklara kadar gözlemlenmiş oyuncakların adak olarak sunulmasının yanında, ölü gömme adetlerinin oyuncaklarla birlikte yapıldığı görülmektedir. Hatta çoğu araştırma sonucunda antik çağlara ait nesnelerin oyuncak mı yoksa tapınma aracımı olduğu tartışması hala devam etmektedir. Ayrıca, eski çocuk oyuncaklarını ve bebeklerin tanrıların gücünü temsil etmek ve bedenleştirmek için tasarlanmış ikonlardan ya da yaşamdan sonra ölüme eşlik etmesi istenmiş nesnelerden ayırt etmek hala güçtür.

Topaç Özgün biçimleriyle hala yaşayan topacın, günümüze en yakın örneği yukarıdaki rölyefte belgelenmiştir. Topaç İ.Ö 1400’lerde Mısırlılarda üretilen bir oyuncak olarak karşımıza çıkmaktadır ve onlar topacı parmaklarıyla çeviriyorlarken, Çinlilerin kamçıyla çevirmeyi keşfettiği bilgisine ulaşılmıştır. Bizans dönemine ait mozaiklerde çember çeviren çocuk, dama, dokuztaş oyunu çizimleri bulunmaktadır.

M.Ö. 450 Ahşap ve Terracotta, Rodos Adası Buluntusu, British Museum

Oyuncak Çağının Tanığıdır Oyuncak, en geniş anlamda çağının tanığıdır. Oyuncak, gerek basit halk ürünü gerekse gelişmiş sanayi ürünü olarak, yapıldığı dönemin ekonomik, toplumsal, kültürel özelliklerini yansıtmaktadır. Oyuncak tarihi uzmanı Hilary Kay’ e göre “Oyuncak değişmektedir. Çünkü çocuklar ve çocukluk anlayışı değişmektedir”.(Kay,1993) Tarih öncesinde yaşamlarını avcılık ve toplayıcılıkla sürdüren anne ve babanın dünyasında çocuk; çevresinde ele geçirdiği taş, bitki, hayvan kemikleri, su, toprak ve çamurla, oyunlar kurmuş olmalıdır. Çünkü çocuk, kendi anne ve babasının yaşam olanaklarına tutunarak ve her koşulda onları takip ederek oynayarak onlara katılır ve büyür. İçinde yaşadığı doğasında kendi malzemelerini kendisi seçer ve üretir.

Ahşap, Çenesi Oynayan Kedi, Mısır M.Ö 1300

Oyuncak kuşkusuz her coğrafyanın çocuğunun, oynayacağı bir oyuncağı vardır. Bu bize, gelişmiş ülkede refah düzeyinin etkisiyle sahip olunan oyuncağı işaret etse de, az gelişmiş bölgelerin çocuklarının da kendi oyuncağını kendisinin yaptığını, dolayısıyla da bu koşuldaki çocuklara sahip olmaktan çok var olma ve yaratma becerisini kazandırdığını gösterir.

Oyun nesneleri ve oyuncaklarla yapılan incelemelerle oyuncağın evrensel olma özelliği ortaya çıkmıştır. Farklı çağlarda farklı coğrafyalarda farklı kültürlerden oyuncaklar incelendiğinde çok büyük farklılıkların olmadığı gibi, pek çok ortak noktalarının olması dikkat çekmiştir. Oyuncaklar çağlarıyla içinde değerlendirildiğinde, oyuncağa getirilecek yorum ve eleştiriler de o döneme ilişkin yargıları, düşünceleri oluşturmaktadır.

Terracotta, Astragalos (Aşık) Oyunu Helenistik Dönem, MÖ Terracotta, Astragalos (Aşık) Oyunu Helenistik Dönem, MÖ. 300-330, British Museum.

Peter Brugel-Çocuk Oyunları