Müzede Yaratıcı Drama
DUYARIM,UNUTURUM GÖRÜRÜM, HATIRLARIM YAPARIM VE ANLARIM. ÇİN ATASÖZÜ
YARATICI DRAMA Doğaçlama,rol oynama vb. tiyatro ya da drama tekniklerinden yararlanılarak yapılan bir grup çalışmasıdır.
Drama çalışması içinde, bireyler bir yaşantıyı, bir olayı, bir fikri, kimi zaman bir soyut kavramı ya da bir davranışı, eski deneyim ve bilgi birikimlerinden yararlanarak yeni düzenlemeler yaparlar.
Böylece drama gözlem, deneyim, duygu ve yaşantıların gözden geçirildiği ‘oyunsu’ süreçlerde anlamlandırması, canlandırması olarak tanımlanabilir.
Yaratıcı Drama, hayali düşüncenin eyleme dönüştüğü bir süreçtir. Bu süreçte katılımcı, empati yoluyla kişileştirmeye/temsil etmeye yönelir.
Öğrenciler drama yoluyla merkezinde dramatik deneyim ve katılımcı olan bir sürece girer.Bu sürecin temel niteliği rol alma yoluyla kişinin kendini ve dünyayı algılamasıdır.
Çocuğun çok küçük yaşlardan itibaren dramatik oyun yolu ile dünyayı algıladığı düşünülürse, odağında oyun olan dramatik etkinliğin eğitimde ne denli yararlı bir yöntem olduğu açıklık kazanır. Oynama dürtüsünün eğitim sürecinde de cesaretlendirilmesi, öğrencilere zevkle, isteyerek öğrenme ortamı yaratır.
Eğitimde dramada oyun süreçlerindeki ve yaşam durumlarındaki “dramatik an”lar lider/öğretmence, grup içi etkileşim süreçleri içinde yaratılır. Drama; eğitim, sanat ve kültür gibi temel disiplinlere dayalı bir alandır.
Dramanın temel olarak iki farklı kullanım biçimi vardır: Araç olarak, Amaç olarak
Drama yoluyla sanatsal, kültürel eğitim verilerek öğrencide sanat eğitimi ve kültürel birikim sağlanır. Drama öğrencinin yaratıcılığını geliştirir. Sosyalleşmeyi ve sosyal öğrenme sürecini destekler. Kişiliğini güçlendirir ve açık bir kimlik kazandırır.
Drama katılımcı odaklıdır, seyirci odaklı değildir Drama katılımcı odaklıdır, seyirci odaklı değildir. Dramada seyirci ve oyuncu aynı kişilerden oluşur. Dramada süreç önemlidir, sonuç değil. Kökeni oyuna ve doğaçlamalara dayalıdır. Bir tiyatro metninden yola çıkılmaz. Drama bir grup çalışmasıdır. İçinde çoklu iletişim biçimleri bulunur.
Yaşamda bir kez yaşanabilen ve bir daha tekrarlanması mümkün olmayan anlar, durumlar, yaratıcı drama atölyesinde belirli ısınma, dikkat, güven ve rahatlama tekniklerinden sonra bütün grubun katılımıyla yeniden yaratılır.
YARATICI DRAMANIN ÖGELERİ 1.Lider/Öğretmen Yaratıcı drama alanında süreci tasarlayan, biçimlendiren ve yöneten, drama lideri/öğretmenidir; ancak lider/öğretmen etkinliği, katılımcıları motive edecek biçimde yönlendirir.
Bir drama lider/öğretmeninin bir grupla çalışmaya başlamadan önce yapacağı ilk iş; grupla ilgili ön bilgi edinmek, hedeflerini, yöntemlerini, içeriğini belirlemek, değerlendirme aşamalarına/adımlarına karar vermek, kullanacağı malzemeyi sağlamak ve bu malzemeleri çalışma ortamına getirmektir.
MÜZE YAŞANTISI HERKESİN HAKKIDIR. BU HAKKI KULANIN ,KULLANDIRIN.