Satranç Taşlarında Güneş

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ANLATIM TÜRLERİNİ SINIFLANDIRMA. Edebî türler veya metin türleri olarak bilinen yazılarda farklı anlatım birlikleri bir araya gelir. Bir hikâyede betimleme,
Advertisements

Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
ÜNİTE : 8 HEPİMİZİN DÜNYASI. ÇOCUKLARIN ORTAK YÖNLERİ VE İLGİ ALANLARI Çocuklar; Sevmeye,Sevmeye, Korunmaya,Korunmaya, Bakılıp büyütülmeye muhtaçtır.Bakılıp.
Değerli Arkadaşlar, aşağıdaki sorular 7. ve 8. sınıflar için özel hazırlanmış dil bilgisi kitabımızdan yararlanılarak oluşturulmuştur. Kendi okulumuzda.
İSLAMİYETTEN ÖNCE TÜRKLERDE EĞİTİM
İleri Bir Medeniyet: Sümerler Mezopotamya, Yunancada "nehirler arasında" anlamına gelir. Bu bölge, dünyadaki en verimli topraklardan biridir ve bu özelliğiyle.
Karakalem Tekniği ve Özellikleri
Wank Manastırı ( Kızıl Manastır) Garmik Vank
COĞRAFYA PROJE ÖDEVİ ÖZGÜR SÖNMEZ 10/A Ulaşım Nedir ?
EGE BÖLGES İ Ege Bölgesi, Türkiye'nin yedi co ğ rafi bölgesinden biridir. İ smini kıyısında oldu ğ u Ege Denizi'nden alır. Kıyı Ege.
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar 11.Milli Eğitim Tevhid-i Tedrisat(Öğretim Birliği Kanunu) ve Medreselerin Kaldırılması: (3 Mart 1924) Osmanlı Devleti’nin.
Mısır danatında resim ve heykel
AHİLİ K Güçlü bir sivil toplum örgütü. ESKİ BİR SİVİL TOPLUM ÖRGÜTÜMÜZ; AHİLİK Bilindiği gibi Türklerin tarih sahnesine çıkışı neredeyse insanlık tarihi.
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
SIFIRIN TAR İ HÇES İ NESL İ HAN KAPLAN Haluk Bingöl CMPE 220-Fall 2010/ /11.
Türkiyedeki iklim çeşitleri Doğa Sever 10/F Coğrafya Performans.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
İKLİM NEDİR Türkiye,iklim kuşaklarından ılıman kuşak ile subtropikal kuşak arasında yer alır. Türkiye’nin coğrafik konumu ve yeryüzünün aldığı şekiller.
Öğretmeye bağlı, gerçekçi anlatım türlerinden biri olan günlükler, bir kişinin önemli ve kayda değer bulduğu olayları, gözlem, izlenim,duygu-düşünce.
Tarihin En Büyük 10 Devleti
MORFEMLER. MORFEM TÜRLERİ Şu örneklere bir göz atalım: Boyacının elleri beyaz. Öğrencilerde hefer olmalı.
Kitabın künyesi Editör:Ahmet Polat Yazan:Daniel Defoe Derleyen:Öykü Zerrem Kapak:Kenan Tunca Dizgi,sayfa ve kapak tasarım:Mat Yapım Redaksiyon-Düzelti:Şebnem.
Demokrasinin Serüveni (Demokrasi İle)
1 FOTOGRAFLAR : CAN AKIN Cengiz Han ve Mirasçıları... S.Ü. Sakıp Sabancı Müzesi, Moğol İmparatorluğu’nun Cengiz Han tarafından kuruluşunun 800’üncü.
SAĞLIK TURİZMİNDE ÖNEMLİ TIBBİ DESTİNASYONLAR 1. Sağlık Turizminde Öne Çıkan Destinasyonlar Global ölçekte değerlendirildiğinde son yılda bazı ülkelerin.
TÜRKİYE EKONOMİSİNİN SEKTÖREL DAĞILIMI
Çağdaş Türk sanatını konu alan birçok kaynakta, ulusal ve yöresel Türk resminin kurucusu ve öncüsü olarak nitelendirilen Turgut Zaim, 1906 yılında İstanbul`da.
Mustafa Süreyya SEZGİN Mustafa Süreyya SEZGİN HAT SANATI Arap harfleri çevresinde oluşmuş güzel yazı yazma sanatıdır. Bu sanat Arap harflerinin 6. yüzyıl.
KEMENÇE. KEMENÇE NEDİR ? Kemençe, keman türü yaylı çalgılarla akraba olduğu sanılan, bir yay yardımıyla çalınan üç telli geleneksel halk çalgısının adıdır.
ASYA HUN DEVLETİ. Asya Hun Devleti Tarih bilgilerimize göre Orta Asya'da kurulan ilk Türk devleti Büyük Hun Devleti'dir. Hunlar'ın bilinen ilk hükümdarı.
ASYA HUN DEVLETİ. Asya Hun Devleti Tarih bilgilerimize göre Orta Asya'da kurulan ilk Türk devleti Büyük Hun Devleti'dir. Hunlar'ın bilinen ilk hükümdarı.
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ
CUMHURİYET ÖNCESİ GRAFİK SANATI GELİŞİMİ
OYUNUN TARİHÇESİ Doç. Dr. Ender DURUALP.
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Atatürk ve Türk Kadını
ÜLKEMİZDEKİ DOĞAL VE TARİHİ GÜZELLİKLER
ANADOLU'DAKİ İLK TÜRK BEYLİKLERİ
COĞRAFİ KONUM.
Din Kültür Ve Ahlak Bilgisi
Halıcılığın Tarihçesi
DÜNYANIN GEZİLECEK YERLERİ
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
Beden Eğitimi ve Spor Tarihi
Medreseler avlularına göre:
DÜNYANIIN YEDİ HARİKASI HAZIRLAYAN:EDANUR CERİTLİ NUMARA:
ROYAL ONTARIO YAPININ TARİHÇESİ: MİMARİ YAKLAŞIMI: DANIEL LIBESKIND
Aşağıda verilen bilgileri (dönem / ulus – destan) eşleştiriniz.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DESTAN NEDİR? Destan bir ulusun yaşamını yakından ilgilendiren savaş, göç, yıkım , felaket , yangın … gibi tarih ve toplum olaylarının çerçevesi içinde.
DESTAN NEDİR? Destan bir ulusun yaşamını yakından ilgilendiren savaş, göç, yıkım , felaket , yangın … gibi tarih ve toplum olaylarının çerçevesi içinde.
Osmanlı’da Sanat ve Mimarlık Kültürü
Hıristiyanlığın Kutsal Kitapları
<<<<<<>>>>>>
ÖĞRENME STİLLERİ.
Yazı Sistemleri.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Beden Eğitimi ve Spor Tarihi
DESTAN 1. Deniz Hoca Youtube Kanalı ⇒
Beden Eğitimi ve Spor Tarihi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÜNİTE 5 TÜRK DİLİNİN BUGÜNKÜ DURUMU VE YAYILMA ALANLARI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Maç Sonucunun Belirlenmesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
OKÇULUK RUMEYSA ÇETİN.
DESTAN NEDİR? Destan bir ulusun yaşamını yakından ilgilendiren savaş, göç, yıkım , felaket , yangın … gibi tarih ve toplum olaylarının çerçevesi içinde.
Sunum transkripti:

Satranç Taşlarında Güneş Arslan Küçükyıldız

Tarihin ilk satranç taşları, Özbekistan'daki Delverzin Tepe kazılarında bulunmuştur. MS 100'lü yıllara tarihlidir. Yani Hintlilerin çaturangasının başlatıldığı tarihten 500 yıl öncesine ait bu satranç taşları, Türk coğrafyasında bulunmuştur Delverzin Tepe, Hindistan’ı fetheden Kuşhan Türklerinin başkentidir. Her ne kadar bu iki taşın satranç taşı olduğu konusunda kuşkular varsa da, yaygın kanı, bunların satranç taşları olduğu biçiminde. Satrancı Kuşhan Türklerinin yarattığını söyleyen bir kuram da vardır ve bu taşlar da bu kuramı destekler niteliktedir. (Kaynak: İskender Altındiş) Taken from: "The Ancient India and Iran Trust" in: The Crossroads of Asia: Transformation in Image and Symbol, Cambridge, 1992. p.165 (http://history.chess.free.fr/images/persian/dalverzin%202.jpg ve http://history.chess.free.fr/images/persian/dalverzin.jpg). Kuşhanlar M.S 1. - 2. yy.

Arkeolojik Buluntular Asya ve Avrupa’da yapılan kazılarda birçok soyut ve somut satranç taşları ve satranç takımları bulundu: Somut satranç taşı olarak tahmin edilen taşların en eskisinin M.S. 2. yüzyıla, soyut satranç taşı olduğu tahmin edilen en eskisinin M.S. 8. yüzyıla ait olduğu kabul ediliyor. Taşları tamam satranç takımlarına bakılarak öncekilerin durumu tayin edilebiliyor. Bu takımlar da; Somut satranç takımının en eskisi Özbekistan sınırları içindeki Semerkant’ta; destanlarımızda Alp Er Tunga olarak geçen Afrasiyab’ın kalesinde yapılan kazılarda bulundu. M.S. 7. yüzyıla ait. Soyut satranç takımlarının en eskisi de İran / Nişabur’da bulundu; 11. yüzyıla, Büyük Selçuklu Devleti dönemine ait.

Afrasiyab / Semerkant / 7.yy. SOMUT SATRANÇ TAKIMI

SOYUT SATRANÇ TAKIMI Batılıların Mozareb(muzdarip); İslâm veya Arap tarzı dedikleri Türk tarzı muhteşem bir satranç seti. B. Selçuklu dönemine ait. (11. yy.) Nişabur’da bulundu. Halen Metropolitan Sanat Müzesinde.. SOYUT SATRANÇ TAKIMI

İskit, Hun, Göktürk, Etrüks, Sümer kaya resimleri ve çeşitli sanat eserlerinde görülen güneş şeklindeki süsleme (sembol veya motif de denilebilir) daha sonra Göktürk Alfabesindeki bir harfe dönüştü. Güneş şeklindeki bu süsleme çeşitli Türk sanat eserlerinde tarih boyunca görülmektedir. Bu süslemeye (güneş) ilk satranç buluntularında da tesadüf edilmektedir. Çok farklı yerlerde bulunan Satranç taşlarının bu süsleme ile süslendiği görülmüştür.

Kırgızistan

TÜRKLER BİR GÖKYÜZÜ MİLLETİ İDİ TÜRKLER BİR GÖKYÜZÜ MİLLETİ İDİ. BUGÜN KULLANILAN ASTROLOJİK SEMBOLLERİN TAMAMINA YAKINI, TÜRKLERİN KULLANDIĞI TAMGA PETROGLİF VE SEMBOLLERDİR. TÜRKLER AYNI ZAMANDA TÜRKOLOG EBERHARD'A GÖRE SOYUT SANATIN YARATICISI İDİ. SOMUT OLAYLARI, FİGÜR VE CİSİMLERİ, TAMGA SEMBOL VE SİMGELERLE VE DE GEOMETRİK ŞEKİLLERLE KOLAYLIK İFADE EDEBİLİRLERDİ..GÖÇERLER GÖKYÜZÜNDEKİ GEZEGEN VE YILDIZLARA GÖRE YOLLARINI BULURLAR VE MEVSİM DÖNGÜLERİNİ BUNA GÖRE HESAPLARLARDI. ATA ŞAMANLAR ÇOK ÜSTÜN YILDIZ BİLGİSİNE SAHİPTİLER VE GEZEGEN AÇILARINA VE ÖZELLİKLE AY'IN DİĞER GEZEGENLERE YAPTIĞI AÇILARA GÖRE SAVAŞ ZAMANLARINI HABER VERİRLERDİ. TAMGALAR ADINI VERDİĞİMİZ BU SEMBOLLER BÜYÜK ORANDA GÖKYÜZÜNDEKİ GEZEGEN DÖNGÜLERİ VE GÖRÜNÜŞLERİ ile ALAKALIDIR VE BOY TAMGALARI BUNLARIN BİR İZDÜŞÜMÜDÜR. Güneş Saati

Türk Kültür coğrafyasında İskit Efes Güneş Motifine Türk Kültür coğrafyasında sıkça rastlanır. İskit / Efes

Sümerler soldaki Umay, sağdaki Gök ve Aydınlık Tanrısı

Sümerler

Sandomiers (Polonya) Satranç taşlarının üst kısmında bulunan daire ve ortasındaki artı işareti Sümer metinlerinde Utu, yani Gün Tanrısını işaret eder. Sümerce Utu yani Gün Tanrısı

Etruksler ETRÜKSLER

Erzurum Sivil Mimari

Göktürk / Orhun Alfabesi Üstte j, altta f harflerine dikkat!

Satranç taşlarının üzerindeki bu Göktürkçe harf Güneşi temsil etmektedir.

TÜRK ALTINORDU DEVLETİNE AİT BİR AT FİGÜRÜ VE TÜRK MEMLUK DEVLETİNE AİT AT FİGÜRÜNÜN BENZERLİĞİ..ÜZERİNDEKİ SEMBOLLER KOZMOLOJİK SEMBOLLER OLABİLİR. ÇOK DEĞERLİ EMEL ESİN'E GÖRE DAİRE İÇİNDEKİ NOKTA TAMGASI TÜRKLERDE AND OKUNAN VE GÜNEŞ OKUNAN SEMBOLDÜR. DAİRE İÇİNDEKİ DAİRE İSE AY SEMBOLÜDÜR. ATLARIN ÜZERİNDEKİ "DAİRE" VE İÇİNDEKİ "NOKTA" TANRI SEMBOLÜ SANIRIM

Pineuilh, Gironde, France Kale, 978-1070,  Pineuilh, Gironde, France http://1.bp.blogspot.com/-bghWhcyKnok/USsypi06JmI/AAAAAAAAAAc/xARlt3-AiDg/s1600/7_k%C3%A9p_szarvas.jpg Macaristan

Kayseri, Kültepe Alabastar Taşından idol M.Ö. 1950 - 1740

Antalya

(Bosna) Sancak-Yeni Bazar Bu sanırım Osmanlı Öncesi bir mezar Taşı.. Ama üzerinde Türklerin AND KADEHİ sembolü var..Yani Bengü Su Hayat Suyu.. (Bosna) Sancak-Yeni Bazar

Dmanisi, Gürcistan Tunceli

Tunceli Koç boynuzlu Mezar Taşı

mezar taşında güneş sembolü Harabati Baba Tekkesi mezar taşında güneş sembolü   Tunceli Mezar Taşı

Önce Kayalarda Sonra Mezar taşlarında Güneş Sembolleri: Mezar Taşları: Kırım, Manisa, Antalya

Osmanlı Padişah Kaftanı Tuva / Kucunkur M.Ö. 6-8.yy.

Osmanlı Hakan kaftanlarında Çintomanî Süsleme

Masa Örtüsü

Güneşli Kilim, Türkiye

ORTA ASYA M. S. 700-1000. Güneş sembolü süslemeli At

Selçuklu Satranç Takımı Nişabur’da bulunan ve Büyük Selçuklu Devleti dönemine ait şu muhteşem soyut satranç takımı Asya, Avrupa ve Afrika’da bulunan bazı parçaların; kendinden önceki buluntuların bir satranç takımı parçası olduğunu doğrulamaktadır. Neredeyse eksiksiz (bir taşı yoktur) bu satranç takımı satranç tarihinde ve Türk satranç tarihinde çok önemli bir yere sahiptir.

Nişabur / 11-12.yy. Selçuklu Satranç Seti Metropoltan Müzesi

İtalya, Venafro buluntusu (Teatro Romano yakınındaki S İtalya, Venafro buluntusu (Teatro Romano yakınındaki S. Aniello içinde) 8-10,yy tahmin ediliyor.

(İran) Nişabur, 9. yy.

Sandomierz Seti, 11-12.yy. Disctric Museum, Sandormiertz, Polanya

Venafro, Campania, İtalya / 10.yy. Museo archeologico di Napoli (Gianfelice Ferlito)

İskandinav taşları / 11-12. yy İskandinav taşları / 11-12.yy.  Nuremberg, Germanisches Nationalmuseum / Almanya

Satranç Taşları Nişabur’dan http://www.giovannicaselli.com/IT/REFLECTIONS.htm Satranç Taşları Nişabur’dan

Topkapı Sarayı, Harem-i Hümayun Murassa Satranç Takımı Ajur ve firuzekârî tekniğiyle yapılmış, çeşitli motiflerle bezenmiş. Tepelerinde altın yuvalı kabaşon yakut veya firuze taşlar var. Taşlardan dokuzunun tepesi yakutlu, altısı firuzeli. Satranç takımlarının 16. yüzyıldan günümüze ulaşabilmiş küçük, zarif parçalarının birbirine benzeyenleriyle bir yarım set oluşturulmuş. Satranç, pek çok Doğu ve Batı kültüründe olduğu gibi, Osmanlı Sarayı’nda da sevilerek oynanan bir oyundu. http://www.pudra.com/eglence/sergi-muze/padisahin-evi-harem-i-humayun-sergisi-topkapi-sarayi-nda-11405.htm

Serçe Limanı Cam Batığı Kazısı, Türkiye / 11.yy, http://nauticalarch.org/projects/all/southern_europe_mediterranean_aegean/serce_limani_turkey/articles/the_gaming_pieces-2/ Serçe Limanı Cam Batığı Kazısı, Türkiye / 11.yy, Satranç seti parçaları gemi batığında bulundu. Geminin kıçında bulunan satranç taşları yanında yay ve bir tavla parçası da vardı. Satranç Setleri kara veya deniz yoluyla Avrupa’ya ulaşıyordu.

Cam Batığı, Bodrum, Serçe Limanı, Türkiye Bir gemi batığında, geminin kıç bölgesinde bir tavla zarı ile birlikte bulundu.  http://nauticalarch.org/projects/all/southern_europe_mediterranean_aegean/serce_limani_turkey/articles/the_gaming_pieces-2/

Batılıların Mozarab, Arap veya İslam tarzı dedikleri Türk tarzı satranç taşları. Saint Genadio taşları olarak biliniyor. 10. yy.başlarına tarihlendiriliyor. Mozarabik (Muzdarip) Manastır / Leon / İspanya

Satranç Taşları 12.yy. Malting, Museum of St Albans Hertfordshire, İngiltere

Sandomierz satranç seti. Bu satranç setinde, çadırdan kaynaklanan çoğu benzerlikler bulunmaktadır: Sol üstteki taşın tepe görünüşü çadır tepesi şeklinde. Alt çizgiler Çadır kuşakları şeklinde. Kaynak: Sandomierz Museum 

Charlemagne Seti denilen Satranç takımı (Harun Reşid’in Charlemagne’ye gönderdiği takım.)

 At, 12. yy, Malting, Museum, St Albans Hertfordshire, İngiltere

Sibirya Sandomierz, Polonya

Süslü bir çadır gibi; Museo Nazionale del Bargello, Floransa, İtalya 

Kırgız Boz Üyü 12.yy Türk tarzı satranç taşı: (İspanya veya Sicilya.) Metropolitan Müzesi

(Kölemenler / Tolunlar / Memlükler Sanatı) Kırgız Çadırı Satranç Taşları, Mısır (British Museum) (Kölemenler / Tolunlar / Memlükler Sanatı) Chess piece from Egypt ME OA 1856.6-12.4;ME OA 1862.8-9.2;ME OA 1877.8-2.8;ME OA 1881.7-19.47, AN30462001

Şekil, hat, çizgi, süsleme ortak!

Fildişi Satranç Taşları 12 Fildişi Satranç Taşları 12.yy ortaları, Musée du Louvre, Paris / Fransa

Nogay Balbalının Dönüşümü http://gorod.dp.ua/photo/fullpic.php?id=1989 http://nogai.blogspot.com.tr/2008/06/balballar.html

Güneş sembolü süslemeli At Bodrum, 11.yy. Kale, 9.yy. Nişabur, ORTA ASYA M. S. 700-100. ORTA ASYA M. S. 700-1000. Güneş sembolü süslemeli At

Güneş sembolü süslemeli At ORTA ASYA M. S. 700-1000. Güneş sembolü süslemeli At http://www.yorkarchaeology.co.uk/secrets/medhom.htm Kale, York-İngiltere

Rusya Ermitaj Müzesi Osmanlı padişahının hediye ettiği at eyeri.

Arap Tarzı denilen Satranç Taşları, 8-10.yy. Metropolitan Müzesi

Erzurum / Üç Kümbetler Nurenberg Satranç Taşları Almanya

Çadırın Mimarî Takipçisi Kümbet

Zeynel Bey Kümbeti Batman Floransa İtalya Satranç taşı Sırçalı Kümbet / Kayseri

İtalya

Piyon (Kale) / Floransa /İtalya Museo Nazionale del Bargello,  Florence, Italy Piyon (Kale) / Floransa /İtalya

BİTLİS GÖKMEYDAN MİNARESİ

Çadırın Tepesi, Güneşliği, Şangrağı

Çadırın Tepesi; Şangrak Kırgızistan Bayrağı Çadırın Tepesi; Şangrak

Batılıların Mozareb(muzdarip); İslâm veya Arap tarzı dedikleri Türk tarzı muhteşem bir satranç seti. B. Selçuklu dönemine ait. (11,12. yy.) Nişabur’da bulundu. Halen Metropolitan Sanat Müzesinde..

Satrancın Kökeni Satrancın Kökeninin Hindistan, Kuşhanlar, İran, Mısır, Çin, Arap, Truva, Roma, Arnavutluk olduğu iddiaları vardır. Bu iddiaların en güçlüsü Hindistan ve Kuşhanlar’dır. Hindistan Milattan önceki asırlardan beri kadim bir Türk Yurdudur. Kuşhanlar Türk Devletidir. Kanaatimizce satranç Kuşhanlar’a onlardan önce Türkistan’da kurulan Türk Devletlerinden geçmiştir. Satranç taşlarının ve tahtasının biçim ve tasarımındaki benzerlikler, Satrancın kökeninin Türkler olduğunu göstermektedir.

Sonuç Bu sunumda en eski satranç taşlarının üzerindeki güneş süslemesinin (sembol veya motifinin) kaynağını göstermeye çalıştık. Somut ve soyut Satranç Taşları ile satranç tahtası, Türk medeniyetindeki güneş, çadır, balbal, kümbet, mezar taşı, halı, kilim, at ve eğer varlığının izlerini taşımaktadır. Bu da satrancın Hindistan kökenli değil Türkistan kökenli olduğunun belgesidir.

Dikkatiniz için teşekkürler. arslankucukyildiz@gmail.com