Bilim Tarihimizde Önemli Buluşlar: Usturlap Yapıyoruz

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hoş Geldiniz FEYAZ BİLGİ COĞRAFYA ÖĞRETMENİ SULTANBEYLİ KIZ ANADOLU İMAM-HATİP LİSESİ.
Advertisements

EBA BİLİŞİM AĞI TANITIMI VE KULLANIMI. EBA v2 EBAv2 : Eğitimde FATİH Projesinin içerik bileşeni olarak 2012 yılında yayın hayatına başlayan Eğitim Bilişim.
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Prof. Dr. Ahmet Arıkan Gazi Ü niversitesi Gazi Eğitim Fakültesi OFMAE Bölümü Matematik Eğitimi Anabilim Dalı.
Mastarlar.
Betonarme Yapılarda Deprem Hasarları
İleri Bir Medeniyet: Sümerler Mezopotamya, Yunancada "nehirler arasında" anlamına gelir. Bu bölge, dünyadaki en verimli topraklardan biridir ve bu özelliğiyle.
Atalet, maddenin, hareketteki değişikliğe karşı direnç gösterme özelliğidir.
SACLARIN VE PROFİLLERİN ŞEKİLLENDİRİLMESİ
Matematik Öğretimi Yrd. Doç. Dr. Nuray Ç. Dedeoğlu
İNŞAAT TEKNOLOJİSİ UYGULAMALARI I
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
SIFIRIN TAR İ HÇES İ NESL İ HAN KAPLAN Haluk Bingöl CMPE 220-Fall 2010/ /11.
 Ülkemizdeki nüfusun sayısı ve nüfusla ilgili veriler yapılan nüfus sayımları ile elde edilir. Bu sayımlar sonucunda, toplam nüfus, nüfusun yaş gruplarına.
Türkiyedeki iklim çeşitleri Doğa Sever 10/F Coğrafya Performans.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III. İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar.
FATİH MERCAN GÖKSU İ.Ö.O 5/B SINIFI ÖĞRENCİSİ SİLİFKE/MERSİN
Program Tasarım Modelleri
Dünya engelliler günü. Engelli Olmak Bir Engel Mi?
ÇOK BOYUTLU SİNYAL İŞLEME
FİZİK PROJE ÖDEVİM Büşra Kortak /h.
Örtü Altı Yapıları Malç Örtüler
KONULAR BÖLÜM: Kesirler, Ondalık Kesirler, Yüzde
EĞİTİCİ OYUNCAKLAR Doç. Dr. Ender DURUALP.
GELECEKTEKİ DÜNYAMIZ.
PROJE TABANLI ÖĞRENME ATÖLYESİ
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ
COĞRAFİ KONUM.
SOSYAL BİLGİLER 6.SINIF YERYÜZÜNDE YAŞAM ETKİNLİĞİ
X-IŞINLARI KRİSTALOGRAFİSİ
Proje Oluşturma ve Yönetimi Bilişim Teknolojileri Öğretmeni
TAM SAYILAR.
Proje Oluşturma ve Yönetimi
7.SINIFLAR TEKNOLOJİ TASARIM
Öğretimin Uyarlanması
Yapay Sinir Ağı Modeli (öğretmenli öğrenme) Çok Katmanlı Algılayıcı
TEMİZLİK YÖNTEMLERİ.
MAKİNE ve METAL TEKNOLOJİSİ BÖLÜMÜ
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
TURİZMDE REHBERLİK.
TEMEL GEOMETRİK KAVRAMLAR VE ÇİZİMLER
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ
Hürriyet Anadolu Lisesi
Bilim Tarihimizde Önemli Buluşlar
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
FEN VE TEKNOLOJİ PROJE ÖDEVİ ...Egitimhane.com....
1- İmam Hatip Okulları nedir?
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
10. SINIF: 3. ÜNİTE: DALGALAR-1
CİSİMLERİN GÖRÜNÜŞLERİNİ ÇIKARMA
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
10. SINIF: 3. ÜNİTE: 3.2. Su Dalgası
2. Isının Işıma Yoluyla Yayılması
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
TAKVİMLER Bugün yeryüzünde kullanılan İki, çeşit takvim vardır;
Beden Eğitimi ve Spor Tarihi
BÖLÜM IV GÖZLEMLERİN İNDİRGENMESİ - I
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
GÖRÜNEN HAREKETLER I. GÜNLÜK HAREKET II. GÜNEŞİN GÖRÜNEN HAREKETİ
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
EŞ YÜKSELTİ (TESVİYE) EĞRİLERİNİN
Sunum transkripti:

Bilim Tarihimizde Önemli Buluşlar: Usturlap Yapıyoruz Ortaçağın hesap makinesi. Birlikte Usturlap yapıyoruz Prof. Dr. Yavuz UNAT – Kastamonu Üniversitesi Astronomiyi Öğrenelim Uzayı Keşfedelim, Adnan Menderes Üniversitesi, TÜBİTAK, Milli Eğitim Bakanlığı, 19-28 Haziran 2011, Kuşadası, Aydın. Batı Karedeniz Proje Fikrini Arıyor, Bülent Ecevit Üniversitesi, TÜBİTAK, 28 Ocak 2013 – 8 Şubat 2013, Zonguldak

Astronomi eski uygarlıklardan bugüne kadar insanoğlunun en fazla üzerinde düşündüğü ve uğraştığı bir alan olmuştur. Bunun iki nedeni vardır. Birincisi, gökyüzü ve yeryüzü arasında var olduğuna inanılan gizemli ilişki ve ikincisi, insanoğlunun zamanı, gökyüzüne bakarak tanımlama ihtiyacıdır.

Zaman kavramının sırrını öğrenme arzusu ve onu iyi kullanma bilinci, sonsuzca yaşama emeli ile birleşince ortaya uygarlığın ilk kıvılcımları çıkmıştır. Gece ile gündüzün sürekli birbirini takip etmesi, aynı şekilde Ay’ın düzenli olarak aynı safhalardan geçmesi, insanların zihninde ilk zaman kavramını yaratmıştır. İlk çağlardan beri insanlar gök cisimlerini önce korkarak izlemişler, onların periyodik hareketlerine çeşitli anlamlar yüklemeye çalışmışlardır. Bu korkularını çeşitli gök cisimlerine tapacak kadar ileri götürenler olmuştur. Daha sonra bu hareketlerin belirli bir düzen dâhilinde olduğunu anladıkça, zamanı bir belirleme aracı olarak kullanmaya başlamışlardır. İster dini-mitolojik, ister ekonomik veya bilimsel nedenlerle olsun, bütün uygarlıklarda mevsimlerden aylara, aylardan haftalara ve günlere doğru aşama aşama bir bilinçlenmenin olduğu görülmektedir. Amaç ne olursa olsun bu bilinçlenme gökyüzü ile ilgili daha kesin ve net bilgilere ulaşmak için bir takım araçları zorunlu kılmıştır. İşte bu araçlardan belki de en ünlüsü Usturlabtır.

Usturlap, bilinen en eski astronomi aletlerinden biridir Usturlap, bilinen en eski astronomi aletlerinden biridir. Usturlabın en temel özelliği birçok işlemin yapılmasına olanak vermesidir. Astronomi eğitiminde de kullanılan usturlap birçok kültürde pratik ihtiyaçlara cevap vermiştir. Örneğin, mekanik saatlerin bilinmediği dönemlerde zaman onunla bilinirdi. 950 yılında Ahmed İbn Halef tarafından yapılan bir usturlap 1208 tarihinde yapılmış bir usturlap ve parçaları

Usturlap, Güneş’in ve yıldızların konumlarıyla ve zamanla ilgili problemlerin çözümünde kullanılan astronomik bir alettir. Birçok astronomi probleminin çözümü için gerekli olan matematiksel hesaplamalarda kullanılır. Adı Yunancada “yıldız” anlamına gelen “Aster” ve “almak, ölçmek, yakalamak, tutmak, anlamak ve kavramak” gibi anlamlara gelen “Lambanein” kökünden gelmektedir. Buna göre usturlap kelimesi, yıldızları anlamak için kullanılan bir alet anlamına gelmektedir. Gökyüzündeki yıldızları ve diğer nesneleri bulmak ya da Güneş’in veya bir yıldızın konumundan yararlanarak zamanı belirlemek anlamlarında da kullanılabilmektedir.

Stereografik İzdüşüm Yöntemi Tarihçe MÖ. 3. yüzyıl; Yunanlı matematikçi Apollonius tarafından, stereografik izdüşüm yöntemi keşfedildi. MÖ. 2. yüzyıl; Yunanlı astronom Hipparchos bilinen ilk usturlabı yaptı. MS. 2. yüzyıl; Batlamyus tarafından usturlabı matematiksel ve coğrafi temelleri oluşturuldu. MS. 375; Theon’lu Alexandrios, usturlabın bilimsel niteliklerini tanımladı. Hipparchos Stereografik İzdüşüm Yöntemi Batlamyus’un usturlabı Apollonius Batlamyus

Beyruni’nin küresel usturlabı MS. 771, Fezâri; İslam Dünyas’ında ilk usturlabı yaptı. MS. 1009, İbn Yunus , 1,4 metrelik usturlap kullanarak, Güneş’in konumunun gözlemini yaptı. MS. 11. yüzyıl, Şaffâr, farklı koordinat sistemleri arasında dönüştürme yapabilmeyi sağlayan iki usturlap levhasını birleştirdi. MS. 11. yüzyıl, Beyruni, göksel hareketlerin usturlaba uyarlanması ile ilgili bilgileri içeren kitap yazdı; küresel usturlap yaptı. Beyruni’nin küresel usturlabı Beyruni Şaffâr’ın usturlabı

MS. 1355 – 1436, Jean Fusoris, Avrupa’da ticari amaçlı ilk usturlabı yaptı. MS. 1391 – 1392, Geoffrey Chaucer, Latince yerine ilk kez, usturlap hakkında İngilizce bir bilimsel makale yayımladı. MS. 1530 – 1591, Humfrey Cole, usturlabı bütün parçaları ile profesyonel olarak yapan ilk kişi oldu. Gözlem yapmak ve zamanı belirlemek için başka aletlerin geliştirilmesiyle, on yedinci yüzyıldan itibaren Avrupa’da usturlabın önemi azaldı, İslam dünyasında yirminci yüzyıla kadar kullanılmaya devam etti.

Ön Yüzü

Arka yüzündeki idadeler

Usturlapla birçok astronomik işlem gerçekleştirilebilir; Güneş’in yüksekliğinin bulunması, Bir yıldızın yüksekliğinin bulunması, Güneş’in doğusu ve batısının belirlenmesi, Bir yıldızın doğuş ve batısının belirlenmesi, Namaz vakitlerinin belirlenmesi, Mekke’nin yönünün bulunması, Bir yerin saatinin bilinmesi ve buradan başka bir yerin yerel saatinin bulunması. Bir nehir, göl veya kuyunun genişliğinin ve kuyunun derinliğinin bulunması, Coğrafik enlemin bulunması.

Bir yerin yüksekliğinin bulunması

Basit Bir Usturlap Yapalım Basit bir usturlap ile gökyüzündeki cisimlerin ufuktan yükseklikleri ölçülebilir. Gerekli Malzemeler Bir kopya usturlap çizimi Karton, mukavva veya plastik dosya arkası 30 cm uzunluğunda siyah tel veya ip Küçük bir ağırlık, metal bir halka gibi Plastik pipet Yapıştırıcı Makas Bant Delgeç

Yapılışı 1- Usturlap çizimini karton, mukavva veya plastik dosya arkasına yapıştırın. Kuruduktan sonra usturlabı keserek çıkartın. 2- Usturlabın eğri yüzeyindeki çizgilerin ucuna makas veya delgeç ile oyuklar açın. 3- Plastik pipeti usturlabın kenarları boyunda kesin. 4- Pipeti usturlabın işaretli kenarına bant ile tutturun. 5- Usturlabın köşesindeki yuvarlak işaretten teli geçirip, ucunu mukavvanın arkasında düğümleyin veya bantlayın. 6- Küçük ağırlığı telin öndeki ucuna bağlayın. 7- Ağaç ve binaların yüksekliklerini (açısal yüksekliklerini) usturlapla ölçmek için pipetin içinden cismin en tepe noktasına bakınız. Telin usturlabın ölçeğini kestiği noktadaki değer derece cinsinden yüksekliği gösterecektir. Biri pipetten bakarken diğer bir kişi usturlap üzerinden bu yüksekliği okur. Usturlap bir yıl boyunca Güneş’in yolundaki değişimi göstermek için yükseklik ölçümünde kullanılabilir. Bu değişimleri takip etmek yazın neden günlerin daha uzun kışın daha kısa olduğu açıklamaya yardımcı olur.

Gece Kutup Yıldızını pipetteki delikten görüp, açıyı okuduğumuzda, bulunduğumuz yerin enlemini ölçebiliriz. UYARI: ASLA GÜNEŞ’E BAKMAYINIZ.

Kaynaklar Yavuz Unat ve Ertan Tağman, “Gökyüzünün Anahtarı Usturlab”, Popüler Bilim, Mayıs 2011, Sayı: 206, İstanbul 2011, s. 68-72 http://cse.ssl.berkeley.edu/AtHomeAstronomy/activity_07.html http://fens.sabanciuniv.edu/astro/tr/documents/BasitBirUsturlab.pdf