Prof Dr Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME (COOPERATIVE LEARNING)
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
ASDEP Kapsamında Aileyle Görüşme Yöntem ve Teknikleri Doç. Dr. Yusuf GENÇ T.C. AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI ASDEP EĞİTİCİ EĞİTİMİ.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
Program Geliştirme Modelleri
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ. Test çözmede 3 unsur önemlidir.
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
Bireyi Tanıma Teknikleri I
EĞİTİMDE DRAMA.
PROJE TABANLI ÖĞRENME ATÖLYESİ
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Grup Aşamaları Prof Dr Süheyla Ünal.
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
Öğretimin Uyarlanması
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
NOT VERME VE MEZUNİYET.
İLETİŞİM.
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
MOTİVASYONEL GÖRÜŞME DOÇ.DR.GONCA POLAT.
PPT 6 Kapsayıcı bir eğitim için nasıl bir sınıf yönetimi yaklaşımı benimsemeliyim? Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin.
Prof. Dr. Yasemin ışıktaç
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
KRİZ YÖNETİMİ Öğretim Görevlisi Meral GÜNEŞ.
TÜKENMİŞLİK SENDROMU İklim ÖZ.
TUTUM VE ALGILAR.
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
TARTIŞMA YÖNTEMİ Hazırlayan:Yalçın ÇERMAN.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Etkili Öğretmen Kimdir?
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
PROGRAM DEĞERLENDİRME
KENDİNİ TANIMA.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Uygulama Ortamına İlişkin Etik Sorumluluklar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Rastgele Nesneler Dersi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Nitel araştırma soruları sorma ve soru formu oluşturma
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Nitel Araştırmalar.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

Prof Dr Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi GRUP TERAPİSTİ Prof Dr Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi

Grup terapisti Grup çalışması için gerekli temel becerileri edinmek Supervizyon, uygulama, geribildirim, grup üyesi olarak deneyim sahibi olmak Kişilik özelliklerinin liderliğe uygun olması

Etkili grup terapistinin özellikleri Cesaret İyi niyet ve bakım verme isteği Kültürünün farkında olma Dayanıklılık Görünürlük Açıklık Kişisel güç Yeni deneyimlere açık olmak

Etkili grup terapistinin özellikleri Bütünlük Etik Sıcaklık, empati, otantik olma Kendini bilme Sabır Esneklik Zamanlama

Etkili grup terapistinin özellikleri Aktif dinleyici İyi gözlemci Nesnel Yansız, yüksüz, yargısız olma

Grup Lideri becerileri Netleştirme Bağlantılandırma Öneride bulunma Yorumlama Kolaylaştırma Model olma Engelleme Özetleme Sonlandırma Destekleme Yüzleştirme Soru sorma, konuyu açma Tekrarlama, altını çizme, yeniden çerçevelendirme Duyguları yansıtma Davranışı yansıtma

Grubun oluşturulması ve sürdürülmesi Fiziksel ortamı oluşturmak Grubun amaçlarını belirlemek İletişimi kolaylaştırmak Geçiş nesnelerini sağlamak Üyelerin ihtiyaçlarına odaklanmak Farklı bakış açılarını, alternatif olasılıkları bütünleştirmeye yardımcı olmak Öneri ve kararları değerlendirmek

Grubun oluşturulması Üyelere gruba katılıp katılmamaları kararı vermelerine yetecek kadar bilgi vermek Grubun özellikleri hakkında bilgi vermek Grubun amaçları, hedefleri Nerede, ne zaman, hangi sıklıkta yapılacağı Yeni üye alınıp alınmayacağı Katılımcıdan beklentiler Grup üyelerinin rol ve sorumlulukları Ücret

Grubun oluşturulması Terapötik sosyal sistemi şekillendirmek Grubu değişim aracı olarak kullanmak Grup etkinliklerini terapötik faktör olarak kullanmak Dolaylı olarak değişimi katalizlemek Satranç oyununda olduğu gibi ortamı kurmak

Grup kültürü oluşturma Empati ve bakım kapasitesi Saygı ve nezaketli tutum Güvenli ortam Gruptaki olumsuz tepkileri yönetme Dikkatli yüzleştirme

Grup terapisti Açık ya da örtük yönlendirmeler ile grup kurallarını oluşturur Terapist teknik uzman olarak grup dinamiklerini anlar, gruba uygun bir şekilde açıklar ve uygun olanları destekler Bir grup üyesinin bir konudaki yorumu hakkında diğer grup üyelerinin ne düşündüğünü sorarak sosyal olarak uygun açıklamaları pekiştirir

Grup terapisti Davranışları ile üyelere model olur Grubun kendi gündemini belirlemesini önceler Üyelerin erken dönemde kendilerini açmalarını engeller Hangi davranışların uygun olmadığını belirtir

Grup terapisti Gruba alacaklarını seçmek ve gruba aktif olarak katılmalarını sağlamak üzere hazırlar Grup sürecine kutsallık/büyüsellik atfedilmesini engeller Üyelerle işbirliği geliştirir Meslekdaşlardan süpervizyon alır Etik ilkeleri grupta hayata geçirir

Grup yönetmede etik kurallar Temel değerlerinin, söylediklerinin, düşündüklerinin, yaptıklarının grubu nasıl etkilediğinin farkında olmak Grubun değerlerinizi empoze edeceğiniz bir platform olmadığını bilmek Grup üyelerinin değerleri ile uyumlu seçenekleri denemelerini kolaylaştırmak Grup üyeleri değerlerini, amaçlarını netleştirmek, yaptıkları, seçtikleri konusunda sorumluluk almak durumundadır

Grup yönetmede etik kurallar Uyguladığınız teknikler rasyonel olmalı Tekniklerinizi uygun zamanda uygun şekilde anlatmak Çalışmayan teknikte saplanıp kalmamak Üyelere bazı davranışları deneyimleme konusunda seçim şansı vermek Üyelerin kültürel değerlerine uygun teknikler kullanmak “Şimdi ve burada” olanlar üzerinden işlemek

Roller Formal roller Terapist, yardımcı terapist, gözlemci Formal olmayan roller: Üyenin kişilik özelliklerini, alışkanlıklarını, davranışlarını grup içinde yansıttığı roller

Terapist Grubu başlatmak ve oryantasyon sağlamak Bilgi vermek ve almak Fikir vermek Açmak, ayrıntıya girmek Netleştirmek Özetlemek Fikir birliği oluşturmak

Seansı başlatma Üyeleri hızlıca kontrol etme Seansları birbirine bağlama Daha önceki seanstan bitirilmemiş konular varsa dikkatli olma Grup üyeleri ile her seans için gündem oluşturma

Seansı sonlandırma Kapanış için zaman tanıma Üyeleri ne öğrendiklerini tanımlama konusunda cesaretlendirme Ev ödevlerini yapmaya istekli kılma

Grubu sonlandırma Grubu sonlandırmaya hazırlama Değişimin yavaş ve küçük adımlarla olacağını açıklama Başkalarını değiştirmek yerine kendisini değiştirmeye odaklanmayı sağlama Kendisi hakkında neler öğrendiğini ifade etmesini sağlama

Yardımcı terapist Normların yerleşmesine yardım etmek Desteklemek Grup ahengini sağlamak Gerilimi azaltmak Dramatize etmek Dayanışma sağlamak

Gözlemci Kaydetme Gözlemlerini aktarma Grup süreci üzerine düşünce yürütme

Lider tipi Otoriter tip: Grupla ilgili tüm kararları alır ve grup sürecini yönetir Demokratik tip: Grupla ilgili kararları grup üyelerinin almasını sağlar, grup sürecine yardım eder Karışmama siyaseti: Grup süreçleriyle minimal düzeyde ilgilenir, grubu “doğal akışına” bırakır

Lider tipi Spekülatif lider: Grup sürecini “şimdi ve buradaki” etkileşimler üzerinde tutar Yüzleştirici lider: Grup üyelerinin davranışlarının etkileri üzerine odaklanır Karizmatik lider: Grup sürecini kişisel gücü ve çekiciliği ile etkileyerek grubun amacına ulaşmasını sağlar

Liderlik boyutları Yönlendirici X yönlendirici olmayan Şeffaf X Opak Bütün olarak grup /Alt gruplar / Bireyler Geçmiş /şimdi /gelecek Grubun içinde olmak/ dışında olmak İçerik/ süreç Anlama /Düzeltici duygusal yaşantı Yüzleştirme /Açıklama/ Destek Brabender, Fallon, & Smolar (2004)

Direktif X Direktif olmayan Kendini ortaya koyma açısından; Grup üyelerin alacağı sorumluluğu arttırmak için yönlendirici olmamak Geçiş nesnesi olarak lider yerine grup üyelerinin alınmasını sağlamak Kontrollü “doğal” ortam oluşmasına izin vermek Direktif olmak Zamanı etkili kullanmak Daha çok üyenin daha etkin katılımını sağlamak Grubu bir çizgide tutmak

Şeffaflık X Opaklık Liderin kendisi hakkındaki bilgileri paylaşma derecesi Şeffaflık Sınırların kaybı Liderlik özelliğinin kaybı Opaklık Güven verici olmayan Soğuk Doğallığın olmadığı bir ortam Bu nedenle bilinçli ve dinamik etkiye sahip bir kendini açma düzeyi sağlanmalı

Bütün olarak grup / Alt gruplar / Bireyler Liderin hangi düzeyde gruba müdahale edeceğini belirler Gruba odaklanma; Tüm üyeler aynı uyarana tabiidir Alt gruba odaklanma;alt grup oluşması süreçlerine, gruplar arası çatışmaların çözümlenmesine yönelmek Bireysel düzey; Tüm grubun bir bireyin sorununa yönlendirilmesi

Liderlik boyutları Geçmiş /şimdi /gelecek Grubun yaşantılarına ilişkin olarak Grubun içinde olmak/ dışında olmak Grup matriksi oluşturmak için ikisini kombine uygulamak gerekli İçerik/ süreç Üyeler arasındaki ilişki dinamikleri Her üyenin bilinçdışı materyaline yönelim

Liderlik boyutları Anlama /Düzeltici duygusal yaşantı Çatışmalı duruma dikkat çekerek içgörü kazandırma Daha önceki yaşantılarda eksik olan bir şeyi yeni ortamda sağlama Yüzleştirme /Açıklama/ Destek Duygusal uyarı düzeyini yükseltme Destek vererek kazandığı yeni davranışları pekiştirme

Grup terapisti olmak için Anksiyete ile çalışmayı bilmek İç konuşmalarınızın farkında olma ve onunla başa çıkmak Supervizyondan deneyim kazanmak Kendini çok fazla ya da çok az açmanın yaratacağı sorunları bilmek Kendini uygun bir şekilde açmayı öğrenmek Sistemin işlemesi sırasındaki meydan okumalarla başa çıkmak Kendini bilmek &olumlu yönde değişmeye istekli olmak

Kendini bilmek Güçlü yönleri Zayıf yönleri Değerleri Hataları Diğer insanlar üzerindeki etkileri

Kendini açma konusunda sorunlar Üyeler kendilerini açma konusunda zorlanmamalıdır Grubun güvenirliği zedelenmemelidir Günah keçisi oluşturulmamalıdır Yüzleştirmeler özenli yapılmalıdır Grupta ortaya çıkan sorunlarla başa çıkmada yeterli olunmalıdır

Gruptaki güven düzeyi Düşük düzeyde güvenin belirteçleri; Üyelerin düşündüklerini, hissettiklerini ifade etme konusunda çekinceli davranmaları Üyelerin kişisel olarak anlamlı bir çalışmayı başlatmada isteksiz olmaları Sorunların varlığını inkar etmeleri Genel ifadelerin/konuların ardına sığınmaları Gruptaki çatışmaların çözümü için istekli olmamaları

Dirençle başa çıkma Her tereddütü direnç olarak nitelendirmeyin Dirence saygı gösterin, üyenin hangi ihtiyacını karşıladığını anlamaya çalışın Üyeleri direnç gibi görünen durumun anlamını bulmaya davet edin Çok fazla yorum yapmadan üyelerin davranışlarını tanımlayın Dirence ilgi ve merakla yaklaşın

Etkili yüzleştirme Yüzleştirecekseniz, bunu niye yaptığınızı bilmelisiniz Yüzleştirirken üyeye ne olduğu konusunda duyarlı olmalısınız Birebir yüzleşecekseniz, kendiniz hakkında daha fazla konuşmalısınız Onlara söylediğiniz şeye tepki vermeleri konusunda alan tanımalısınız

Etkili yüzleştirme Uygun zamanı seçmelisiniz Grupta yararlı olmayan etkileşimleri ve yarattığı sorunları paylaşmalısınız Bu etkiler hakkında grup üyelerinin fikirlerini almalısınız Savunmacı ya da yargılayıcı değil, destekleyici bir dil kullanmalısınız

Zor davranışlarla başa çıkma Alay ederek tepki vermekten kaçının Gözleminizi uygun bir dilde ifade edin Üyenin kültürüne duyarlı olun Üyenin davranışına kişisel olarak almaktan kaçının Dirençli davranıştan vazgeçme konusunda ısrar etmeksizin üyeleri direnci farketmeleri konusunda cearetlendirin

Geribildirim verme Geribildirim verirken dürüst ve duyarlı olun Net ve doğrudan ifadeler kullanın Geribildirim vermede temel amaç, onun davranışından nasıl etkilendiğinizi bilmesini sağlamaktır Genel ifadelerden kaçının Yargılamaktan kaçının

Dirençle başa çıkma Çatışmalı durumları terapötik amaçla kullanma Üyelerin dirençlerini farketmelerini sağlama Dirence saygı gösterme, yapıcı bir şekilde kullanma Üyelere zor bir durumla başa çıkma konusunda model olma Üyeleri seanstaki etkileşim konusunda konuşmaya cesaretlendirme

Sessiz üyeyle başa çıkma Grubun sessiz üyeyi dışlamasını ya da o hazır değilken onun üzerinde odaklanmasını önlemek Sessizliğin nedenini anlamaya çalışmak (anksiyete, savunma, ilgi çekme, öfke vs) Grubun bu durumla yüzleşmesini sağlamak

KARGAŞA (İçsel sorunların Grup süreci KURULUŞ (Oryantasyon) 1. Yapıyı, kuralları oluşturmak 2. Üyeler arası ilişkilerin özelliklerini tanımlamak 3. Lideri rolünü tanımlamak 4.Amaca ulaşmak için plan yapmak KARGAŞA (İçsel sorunların çözümü) 1. Kişiler arası sorunları tanımlamak ve çözümlemek 2. İlişkilerdeki kuralları tanımlamak 3.Grup üyelerinin etkileşmesini sağlamak ŞEKİLLENDİRME (Büyüme ve üretkenlik) 1. Uygun geribildirim 2. Uygun yüzleştirme 3. Grup bütünlüğünü sağlama UYGULAMA (Değerlendirme ve kontrol) 1.Değerlendirme, geribildirim 2. Öğrenilenlerin günlük yaşama aktarılması

Kaynak Yalom, I. D. (1995). The theory and practice of group psychotherapy (4th ed.). New York: Basic Books.