Eğitim Sisteminde Öğretmenin Görevleri, Rolleri ve Yeterlikleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

+ Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi. + Sunum İçeriği Eğitim Fakültesi Tarihçesi Eğitim Fakültesinin Şu Anki Durumu Öğrenci/Öğretim Elemanı Sayısı.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar 11.Milli Eğitim Tevhid-i Tedrisat(Öğretim Birliği Kanunu) ve Medreselerin Kaldırılması: (3 Mart 1924) Osmanlı Devleti’nin.
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
YOL HARİTASI Okul Çevre İşbirliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Temel Özellikleri Okul Çevre İş Birliği.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Fen tutum. Fen eğitimi ve fene karşı tutum ile ilgili araştırmalar incelendiğinde öğrencilerin, öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin fene karşı tutumları,
1 “Öğrenci Merkezli Öğretim” Öğretmen Adayları Bakış Açısı ile Ne İfade Ediyor? Dr.Dürdane JACOBS Dr. Fahriye HAYIRSEVER.
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
Program Tasarım Modelleri
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
MESLEKLERİ TANIYALIM DÖRT YILLIK LİSANS PROGRAMLARI ‘ü’
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
HAYAT BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Görevleri, Rolleri ve Yeterlikleri
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Dr. Faruk ŞENYAYLA Milli Eğitim Uzmanı
Olgu Yönetimi Standartları
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Görevleri, Rolleri ve Yeterlikleri
Dr. Faruk ŞENYAYLA Milli Eğitim Uzmanı
Bir Meslek Olarak Öğretmenlik
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
Dr. Faruk ŞENYAYLA Milli Eğitim Uzmanı
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
BÖLÜM 4 ÖTMG’de ÖĞRETMEN NİTELİKLERİ VE ÖĞRETMEN YETİŞTİRME
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
MİLLİ BİLİNCİ OLUŞTURMAK İYİ İNSAN, İYİ VATANDAŞ YETİŞTİRMEK
Eğitim; bireyin davranışlarında, kendi yaşantısı yoluyla,
MESLEKLERİ TANIYALIM DÖRT YILLIK LİSANS PROGRAMLARI ‘f’
OKUL-AİLE-ÇEVRE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Etkili Öğretmen Kimdir?
Eğitsel Rehberlik.
MBT-303 özel öğretim yöntemleri-ı
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
PROGRAM DEĞERLENDİRME
Öğretmenlik Meslek Etiği
ÖĞRENME STİLLERİ.
1. İnsanların kurduğu bireysel ve toplumsal ilişkilerin temelini oluşturan değerleri, normları, kuralları, doğru-yanlış ya da iyi-kötü gibi ahlaksal açıdan.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Geliştirme Genel Müdürlüğü
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Sunum transkripti:

Eğitim Sisteminde Öğretmenin Görevleri, Rolleri ve Yeterlikleri T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü HALK EĞİTİMİ MEREKEZLERİ ÖĞRETMEN VE USTA ÖĞRETİCİ ORYANTASYON EĞİTİMİ KURSU Eğitim Sisteminde Öğretmenin Görevleri, Rolleri ve Yeterlikleri www.halk-egitim.com

Öğretmenlik bir Meslek midir? Bir sanat mıdır? Bilimsel temellere dayalı bir davranış değiştirme mühendisliği midir?

ÖĞRETMEN Öğretmen 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu’nun 43. Maddesine göre, öğretmenlik, devletin eğitim, öğretim ve bununla ilgili yönetim görevlerini üzerine alan özel bir ihtisas mesleğidir. Öğretmenlik mesleği, eğitim sektörü ile ilgili olan, sosyal, kültürel, ekonomik, bilimsel ve teknolojik boyutlara sahip alanlarda özel uzmanlık bilgi ve becerisini temel alan akademik çalışma ve mesleki formasyonu gerektiren, profesyonel statüde bir uğraşı alanıdır.

Türkiye'de Öğretmen Yetiştirme Modelleri Türkiye öğretmen yetiştirme bakımından 150 yılı aşkın bir geçmişe ve zengin bir deneyime sahiptir. Ülkemizde öğretmenlik mesleği ve öğretmen yetiştirme konusu, her dönemde güncelliğini korumuş önemini hiç bir zaman yitirmemiş, tam tersine değişik boyutlar kazanmıştır. Türkiye'de Cumhuriyet'in ilanından sonra, eğitime yapılan en önemli katkı, öğretmenliğin yasal olarak "meslek" durumuna getirilmesidir. 1924 tarih ve 439 sayılı o yasada "öğretmenlik devletin genel hizmetlerinden eğitim ve öğretim görevini üstüne alan, bağımsız sınıf ve derecelere ayrılan bir meslek" olarak tanımlanmıştır. Cumhuriyet döneminde geliştirilen başlıca öğretmen yetiştirme modelleri: * köy muallim mektepleri(1926-1933) * köy enstitüleri * ilk öğretim okulları * üç yıllık eğitim enstitüleri * eğitim fakülteleri

Öğretmen Kimdir? Öğretmen hem eğitim yaşantılarını düzenleme hem de düzenlenen çevrede, eğitim durumunda bir örnek oluşturacak şekilde yer alma konumundadır. Bu nedenle öğretmen hem bir bilim insanı hem de bir sanatkâr olma durumundadır. Çağımızda yaşanan hızlı değişiklikler öğretmenlerin görevlerinde değişiklik ve gelişmelere neden olmaktadır.

Öğretmen Adaylarında Öğretmen olma isteği Öğretmenliğe yatkınlık Beden, zihin, ahlak, ruh ve duygu bakımından dengeli ve sağlıklı gelişmeye uygun kişilik özelliklerine sahip olmak Öğretmenliğe, öğrenciye, çevreye, sosyal değerlere yönelik olumlu tutuma sahip olmak Hür ve bilimsel düşünce gücüne, araştırma fikrine sahip olmak

ÖĞRETİMDE ÖĞRETMEN Öğretmende ; Öğretmenlik Meslek bilgisi, Genel Kültür, İletişimde Özel Alan Bilgisi, Öğretmenlik Formasyonu olması gerekir.

1. Öğretmenin Öğreticilik/Eğiticilik Rolü Program geliştirme çalışmalarına katılma Bilgi ve iletişim teknolojilerini başarılı bir şekilde kullanma Öğrencilere danışmanlık yapma Sınıfta çeşitli etkinlikler ve konularda öğrencilerle birlikte karar verme Öğrencilere uygun öğrenme çevresi oluşturma

Öğretmenin Başlıca Rolleri Rol nedir? Toplumda belirli bir statüde ve konumda bulunan bir bireyden göstermesi beklenen davranışlar ya da bireyin görevini yerine getirmesidir. Öğretmene yüklenen roller; kültürlere, toplumlara, zamana ve eğitim anlayışına göre değişiklik göstermektedir.

ÖĞRETİMDE ÖĞRETMEN Öğretmenin Başlıca Rolleri Öğretmenin Öğreticilik/Eğiticilik Rolü Öğretmenin Temsilcilik Rolü Öğretmenin Liderlik Rolü Öğretmenin Sosyal Liderlik Rolü Öğretmenin Değişimci/Yenilikçi Rolü

1. Öğretmenin Öğreticilik/Eğiticilik Rolü Özel alan bilgisine sahip olma Ders için gerekli materyalleri hazırlama Çeşitli öğretim teknikleri deneme Öğrenmeyi zenginleştirme Sınıfı yönetme Öğrencileri güdüleme Sınıf özelliklerine göre konunun öğretimini planlama Öğrencilere rehberlik yapma

2. Öğretmenin Temsilcilik Rolü Yeni öğrenmelere açık olma Esnek olma Öğrenci aileleri ile çocukların gelişim süreçlerini tartışma Okul işleyişi ve politikası hakkında bilgili olma Öğrencilerin öğrenmelerini sağlayacak etkinlikler kullanma Kendini geliştirme ile ilgili sorumluluk alma Alan bilgisini güncelleştirme

3. Öğretmenin Liderlik Rolü Öğrencilere öğrenme arzusu kazandırma Öğrencilerin problemlerini çözebilmesine katkı sağlama Öğrenmenin değerini ve önemini kavratma

4. Öğretmenin Sosyal Liderlik Rolü Öğrenciler ve diğer görevlilerle iyi iletişim kurma Espri anlayışına sahip olma Takımla iyi ilişkiler kurarak çalışma Problem çözme becerisinin yüksek olması

5. Öğretmenin Değişimci/Yenilikçi Rolü Eğitim ve toplum alanında gelişmeleri yakından takip etme Değişime ve yeniliklere karşı olumlu tutumlar sergileme Öğrencileri değişime ve yeniliklere hazırlayabilme Eğitim alanındaki değişiklikleri kolay uygulayabilme

Öğretmenlik Bilgi Temeli 7 Kategoride değerlendirilmektedir 1- Özel Alan Bilgisi 2- Genel Meslek Bilgisi 3- Eğitim Programı Bilgisi 4- Mesleki Özel Alan Bilgisi 5- Öğrenen Özellikleri Bilgisi 6- Eğitim Sistemi Bilgisi 7- Eğitim hedefleri, değerleri, tarihi ve felsefi temelleri bilgisi

Öğretmenlerin Yeterlik Alanları: Yeterlik nedir? Bir işi ya da görevi etkili bir şekilde yerine getirebilmek için sahip olunması gereken özelliklerdir.

Öğretmenlerin Mesleki Yeterlik Alanları: Eğitme-Öğretme (öğretmenlik meslek bilgisi) Özel Alan Bilgisi Genel Kültür Bilgisi

Eğitme-Öğretme Yeterlikleri (Öğretmenlik meslek bilgisi) Öğrenciyi tanıma Öğretimi planlama Materyal geliştirme Öğretim yapma Öğretimi yönetme Başarıyı ölçme ve değerlendirme Rehberlik yapma

Eğitme-Öğretme Yeterlikleri (Öğretmenlik meslek bilgisi) Temel becerileri geliştirme Özel eğitime ihtiyaç duyan öğrencilere hizmet etme Yetişkinleri eğitme Ders dışı etkinliklerde bulunma Kendini geliştirme Okulu geliştirme

Genel Kültür Bilgisi Olay ve olguları farklı disiplinlerin kavramlarını kullanarak açıklayabilme Farklı disiplinlere ilişkin bilgilerin konu alanı ile bağını kurma Öğrencileri genel kültür yaşantılarını geliştirmeye özendirme

Özel Alan Bilgisi Temel bilgileri, kavramları, ilkeleri değişik biçimlerde açıklama Farklı görüş, kuram, öğrenme yolları, araştırma ve inceleme yöntemlerini açıklama Öğretim malzemelerini değerlendirme ve seçme Alanında araştırmalar yaparak bilgi üretme

Özel Alan Bilgisi Öğrencileri alanla ilgili sorular sormaya, düşünceleri farklı perspektiflerden görmeye ve bilgi üretmeye özendirecek programları kullanma ve özendirme Öğrencinin gerekli bilgi ve becerileri başka alanlarla ilişkilendirmesine olanak verecek disiplinler arası öğretim deneyimleri yaratma Alana ilişkin sorunları tanıma, çözüm yolları arama, uygun çözüm yolunu seçme, uygulama ve değerlendirme

ÖĞRETİMDE ÖĞRETMEN MEB’ ca öğretmenlerin yeterlilikleri öğrenciyi tanıma, öğretimi planlama, materyal geliştirme, öğretim yapma, öğretimi yönetme, başarıyı ölçme ve değerlendirme, rehberlik yapma, temel becerileri geliştirme,

ÖĞRETİMDE ÖĞRETMEN MEB’ ca öğretmenlerin yeterlilikleri özel eğitime gereksinim duyan öğrencilere hizmet etme, yetişkinleri eğitme, ders dışı etkinliklerde bulunma, kendini geliştirme, okulu geliştirme, okul-çevre ilişkilerini geliştirme olarak belirlenmiştir.

Öğretmeninin Yeterlilikleri Mesleki bilgi ve becerilerde yeterli olma, Kendini kontrol etme, İyi bir görüntüye sahip olma, Öğrencileri her konuda anlama, İnsan ilişkilerinde iyi olma, Eleştiriye açık olma, Sabırlı olma, Espri anlayışına sahip olma, Kendine güveni olma,

Öğretmeninin Yeterlilikleri İyi görgü ve alışkanlığa sahip olma, Ders işlerken bütün öğrenciler ile ilgilenme, İyi bir disiplin anlayışına sahip olma, Öğrenci görüşlerine açık olma, Doğaçlama (kendiliğinden konu veya espri yaratma) yeteneğine sahip olma, Özgür düşünce geliştirmesi ve bunu teşvik etme, Öğrenci performansını değerlendirirken objektif davranma,

Öğretmeninin Yeterlilikleri Dersi ilginç hale getirme, Geniş bakış açısına sahip olma, Ders işlerken öğrenci ilgi ve isteklerine de yer verme, Becerileri iyi yapanları ödüllendirme, Öğrencilerin derse yeterince katılmalarını sağlama, Öğrenci düzeyine uygun ders işleme.

Mesleki Etik Nedir? Bütün mesleki uğraşıların iyi ve doğruya yönlendirilmesi konusunda ilkeler koyan, meslek üyelerinin kişisel arzularını sınırlayan, belli bir çizginin dışına çıkmalarını önlemeye çalışan, mesleki idealleri geliştiren ve ilkesiz üyeleri meslekten dışlayan bir ilkeler dizgesidir.

Öğretmenlerin sahip olması gereken Temel Ahlaki ve Etik Değerler Profesyonellik, Hizmette sorumluluk, Adalet, eşitlik, Sağlıklı ve güvenli bir ortam sağlanması, Yolsuzluk yapmama, Dürüstlük, doğruluk ve güven (samimi olma), Tarafsızlık (dinsel ve politik inançlar), Başkalarına saygı, Kaynakların etkili kullanımı (zamanın etkili kullanılması)

Mesleğe Yeni Başlayan Öğretmenlerin Karşılaştığı Sorunlar Öğrencileri motive etme Öğrencilerin çalışmalarını değerlendirme Velilerle ilişkilerini sürdürme Sınıf çalışmalarını düzenleme Öğrencilerin bireysel farklılıklarını farkedebilme Meslektaşları ile ilişkiler

Öğretmenlik Mesleğinin Temel Özellikleri Öğretmenlik sevgi ve özveri mesleğidir. Öğretmenlik insana şekil verme mesleğidir. Öğretmenlik tüm ülkelerde en yaygın olarak görülen mesleklerden biridir. Öğretmenlerin çoğunluğu devlet memurudur.