ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
Advertisements

BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
Deneysel Yöntem BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
SİMÜLASYONLAR Simülasyonlar Gerçek hayata en yakın yöntem olması, ilginç ve motive edici yönleri nedeni ile diğer yöntemlere göre gittikçe fazla.
Süreç... Rehberlik Nedir? Rehberlik Ne Değildir? Reberlik İlkeleri Nelerdir? Rehberlik Servisinden Hangi Konulara Dair Yardım Alınabilir? - Bireysel Alan.
EĞİTİMDE DRAMA.
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
PROJE TABANLI ÖĞRENME ATÖLYESİ
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
Proje Oluşturma ve Yönetimi Bilişim Teknolojileri Öğretmeni
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
Proje Oluşturma ve Yönetimi
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
Öğretimin Uyarlanması
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
KİŞİLİK GELİŞİMİ KİŞİLİK KURAMLARI SAVUNMA MEKANİZMALARI
YÖNETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ MODERN EKOL- SİSTEM TEORİSİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
PISA 2015 Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Yönetimin Tanımı ve Unsurları
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Etkili Öğretmen Kimdir?
Eğitsel Rehberlik.
KAVRAM HARİTALARI.
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
PROGRAM DEĞERLENDİRME
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ÖĞRENME STİLLERİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SOSYAL PSİKOLOJİDE YÖNTEM
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Geliştirme Genel Müdürlüğü
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
E-TWINNING BİLGİLENDİRME SUNUSU
6.HAFTA: ARAŞTIRMALARDA ÖLÇME VE ÖLÇEKLERDE GÜVENİLİRLİK
Ders İçeriği Nicel araştırma adımları
Bireyi Tanıma Süreci Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
3. HAFTA Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Geliştirme Genel Müdürlüğü
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI

Kuram nedir? Mesleki gelişim kuramları ne işe yarar? «

KURAM; Olaylara, olgulara ilişkin gözlemleri düzenleme ve yorumlama için bir çerçeve sağlayan genel kavramların ve fikirlerin sistematik bir açıklamasıdır.

Mesleki gelişim kuramları ise, bireylerde meslek fikrinin nasıl doğup geliştiği, mesleki seçim ve kararın nasıl oluştuğu, bu seçimi etkileyen etmenlerle birlikte bu süreci açıklamaya çalışan bilimsel görüşlerdir.

KARİYER GELİŞTİRME KURAMLARI NE İŞE YARAR? Danışma sürecinde hangi yaklaşımın daha uygun olduğuna karar vermeye Gözlemlerimizi düzenleme ve yorumlama için bir çerçeve oluşturmaya Deneyimlerimiz ve bilinmeyen arasında köprü kurmamıza Bilgiyi özetlemeye ve açıklamaya Tahminler yapmaya/yordamaya

KARİYER GELİŞTİRME KURAMLARI NE İŞE YARAR? Araçlar ve sonuçlar arasındaki ilişkiyi belirlemeye Amaçları formüle etme ve süreci değerlendirmeye Kariyer danışmanlığı için gerekli bilgi ve becerileri geliştirmeyi amaçlayan araştırmalar yapmayı teşvik eder.

KARİYER KURAMLARI NE SAĞLAR? Farklı perspektifler sunar. Etkileşimleri gösterir Uygulamayı yönlendirir ( ‘nerede? ne zaman? hangi amaçla? nasıl? davranılabilir..) Birbirini tamamlayan bir bütünsellik oluşturur Kuram bir haritadır, Gerçeğin bir resmidir, Devasa bir yap-boz bulmacasıdır Danışanı anlamada bize farklı ‘lens-mercek’ler sunar.

Özellik-Faktör Uyumlu Kuramlar Özellik ve Etmen Kuramı İş Uyumu Kuramı Holland’ın Tipoloji Kuramı

ÖZELLİK VE ETMEN KURAMI Frank Parsons’un çalışmaları… Meslek Bürosu Meslek Seçimi adlı ilk kitap ile başlayan ve ‘farklılıklar psikolojisi’ne dayalı çalışmalar Minnesota Üniversitesinden Peterson ve diğ.tarafından geliştirilen testler Williamson ile gelişen bir kurama dönüşür.

Temel kavramları ve varsayımları Özellik: Bireye ait ölçülebilen nitelikler Etmen/ faktör: Başarılı meslek/iş performansı için gereken özellikler Varsayımlar: Her bireyin geçerli ve güvenilir bir şekilde ölçülebilen kendine has özellikleri vardır. Meslekte başarı elde etmek için çalışanların belli başlı kişilik özelliklerine sahip olması gerekmektedir. Meslek seçimi açık ve anlaşılır bir süreçtir Kişilik özellikleri ve mesleğin gerekleri arasındaki uyum yakınlaştıkça o meslekte başarılı (üretken olma, doyum sağlama, vb.) olma da artar.

MEMMUNİYET İş veren Çalışan İlgiler İlgiler Değerler Değerler Yetenekler Beceriler İlgiler Değerler Yetenekler Beceriler MEMMUNİYET

Kariyer Danışma Süreci Danışma sürecinin amacı : Parsons ’a göre, danışanın kendini tanımasına, meslekler, iş olanakları hakkında bilgi edinmesine ve bu iki etmenden elde ettiği bilgileri mantıklı bir şekilde eşleştirebilmesine yardım etmektir. Danışmanın rolü şu 3 aşamada özetlenebilir: 1.Bireyi çeşitli özellikleri açısından tanımak 2.İş ve meslekler hakkında bilgiler toplamak 3.Üstteki iki grup bilgileri en mantıklı ve gerçekçi bir şekilde ilişkilendirmek ve uygun eşleştirme yapmak

Williamson’a göre danışma süreci: 1.Analiz (çözümleme) 2.Sentez (birleştirme) 3.Teşhis (tanı) 4.Tahmin (öngörü) 5.Psikoloik danışma 6.İzleme süreci

Danışma sürecinde kullanılan yöntem ve teknikler neler? Bireyi tanıma teknik ve araçları Mesleki bilgi kaynakları Karar verme becerilerini öğretmek İlişkilendirme ve eşleştirme yapmak Öneri sunma ve ikna etme

Kuramı Değerlendirme:Güçlü ve sınırlı yönleri neler? Temelindeki varsayımların geçerliği Bireyi ve meslekleri “statik” kabul etmesi Otoriter, güdümlü bir yaklaşım olması Meslek seçiminde ‘duygusal’ boyuta yer vermemesi Araştırma desteğinin yetersiz olması ‘Sınırlı’ bir hizmet olması

Alana katkıları yok mu? Kuşkusuz özellik-etmen kuramı kendinden sonraki tüm kuramları etkilemiş ve bu alanda temel yaklaşımı ile günümüzde de etkisini sürdürüyor… Bu alanda ölçme araçlarının gelişimine öncülük etme Kişilik analizi ve iş/meslek analizlerini başlatma