ANLAMA.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞ KURMA SÜREÇLERİ.
Advertisements

EBA BİLİŞİM AĞI TANITIMI VE KULLANIMI. EBA v2 EBAv2 : Eğitimde FATİH Projesinin içerik bileşeni olarak 2012 yılında yayın hayatına başlayan Eğitim Bilişim.
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
KONUMUZ BİLİM FELSEFESİ.
SANAT ESERLERİNİN ÖZELLİKLERİ
İŞ SAĞLIĞI ve İŞ GÜVENLİĞİ KURSU
PLATON NAMI DİĞER: EFLATUN
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
PNÖMATİK SİSTEM.
Tane Kavramının Öğretimi (Basamaklandırılmış Yönteme Göre)
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ. Test çözmede 3 unsur önemlidir.
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
AYNUR ŞİMŞEK İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI ÖNÜNÜZDEN ÇEKİLİN.
Program Tasarım Modelleri
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI SKOOOL TANITIMI VE SUNUMU 05 Şubat 2016.
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
Egzersiz ve Spor Psikolojisi
EYLEM. EYLEM KİPLERİ A-HABER(BİLDİRME)KİPLERİ B-DİLEK(TASARLAMA)KİPLERİ.
Genel Öğretim İlkeleri EBİM altunsaray altunsaray.
ATLETİZM.
MAYOZ BÖLÜNME. Mayoz bölünme bitki, insan ve hayvanlarda üreme hücrelerinin (sperm, yumurta ve polen) oluşturulmasını sağlar. Canlıların üreme organlarında.
Öğretmen Merkezli Egitim
IŞIK VE SES FEN VE TEKNOLOJİ 4. SINIF.
GELECEKTEKİ DÜNYAMIZ.
MESLEKLERİ TANIYALIM DÖRT YILLIK LİSANS PROGRAMLARI ‘j’
DENİZ ÜZERİNDE YAĞIŞ ÖLÇÜMÜ
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
 Mısır, Nil Nehri'nin akış yönüne göre Aşağı ve Yukarı Mısır olmak üzere ikiye ayrılmıştır.
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
Hayvan refahına uygun koşulların belirlenmesi
REHBERLİK SERVİSİ.
ÖRGÜN EĞİTİMLE BİRLİKTE HAFIZLIK PROJESİ TANITIM PROGRAMINA
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Zaman ve Gölgesi Prof. Dr. Şafak URAL
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Prof Dr. Hakan Kahyaoğlu
SOSYAL MEDYA VE HALK KÜLTÜRÜ
Program Tasarım Modelleri
PAZARLAMA YÖNETİMİ PAZARLAMA YÖNETİMİ • PAZARLAMAYA GİRİŞ
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
YAĞMURUN KARIN OLUŞUMU YERYÜZÜNDE SUYUN UĞRADIĞI DEĞİŞİKLİKLER
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME YAKLAŞIMI
Eğitim; bireyin davranışlarında, kendi yaşantısı yoluyla,
Yrd.Doç. Dr. Mustafa ASLAN Harran Üniversitesi Kurum Koordinatörü
Çocuklarımız İçin Düşünün
İSTATİSTİK Yrd. Doç. Dr. Cumhur TÜRK
Türkiye HBÖ Eylem Planı ( )
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
Bir Kurumda Öğrenme Merkezi (ÖMer) Nasıl Oluşturulur?
Kent Planlarının Nitelikleri ve İlkeleri
EDEBİYATIN BİLİMLERLE İLİŞKİSİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Çevre teknikeri kimdir?
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ANALİTİK EĞİTİM FELSEFESİ YAKLAŞIMI
Araştırma Önerisi ve Hazırlanması
Ünite Konuları için tıklayınız
Çevre teknikeri kimdir?
Her ülkenin sistemi ne olursa olsun, eğitim politikasının en üst seviyede amacı, bireyi topluma yararlı hale getirmektir. BİREYİ TOPLUMA YARRLI HALE GETİRME;
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
I. Hafta Dil Nedir? Dilin Kökeni
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

ANLAMA

Manevi bilimler, tabiat ilimleri alanı içine sokulamaz ve tabiat ilmi metoduna göre incelenemezler. Manevi ilim, ferdi şekillenmeler ve özel oluşumlarla ilgilenir. Tabiat ilminin dünyası ise genel olanla, cinsle ve kanunla belirlenir. Dilthey’e göre manevi ilmin hedefi, ferdi ve özel olanın şekillenmesindeki ayrılıkları ve benzeyişleri belirtmek, bunların bağlı olduğu kuralları meydana çıkarmaktır.

Rickert’e göre ise historik ilmin hedefi, ferdi olguları, bir kerelik şekillenmeleri ve kendilerine öz olan çizgileri içinde tasvir etmektir. Dilthey’e göre, manevi dünyaya ve tarih dünyasına konu olan olgular, insan ruhundan, insanın iç hayatından çıkan olgulardır. Manevi dünya, insanlar tarafından meydana getirilmiş olan bir dünyadır. Bu dünyayı meydana getiren olgular, içten yaşanarak bilinen olgular olduğu için, manevi ilim de zorunlulukla anlayıcı bir ilimdir.

Dilthey’e göre biz, topluluk dediğimiz bütünün bir elemanıyız ve sürekli olarak, öteki elemanlarla karşılıklı münasebetler içinde yaşarız. Bu topluluk içindeki her olguyu anlarız. Kendi durumlarımızla ilgili olan iç denemeye dayanarak, biz onu belli bir dereceye kadar yeniden hazırlayıp meydana getirebilir ve ardından kurabiliriz.

Dilthey’e göre doğrudan doğruya yaşanılan bu gerçeğin bilgisinin de yaşanılarak anlaşılması gerekir. Bundan dolayı manevi ilim, anlayıcı bir ilim olmak zorudadır. Dilthey, anlama metodunu, anlayıcı bir psikolojiye dayandırarak temellendirmek ister. Manevi ilimlerin konusunu meydana getiren olgular, kaynaklarını insan ruhunda bulan, insanın iç hayatından çıkan olgulardır.

Tarihi şahsiyetleri tanımak için onların ruh dokularını kavrama ve bu yoldan ince çözümleme ve tasvirler meydana getirmek gerekir. Tarih değerlendiren bir ilim değil, değerlerle bağlantı kuran bir ilimdir. Kültür olgularının tasviri ancak, değerler açısından mümkündür. Manevi ilimlerle olan bilgi, suje ile objenin birbirleri ile canlı temas ve münasebetlerin sonucunda ortaya çıkar.

Dünya görüşü: her insanda mevcut olan birlikli hayat anlayışıdır Dünya görüşü: her insanda mevcut olan birlikli hayat anlayışıdır. İnsandaki bu birlikli bütün, dünya ile ilgili olan bilgilerin, hayat denemelerinin, her türlü değerlendirme ve real şekillenmelerin, amaç ev araç ilintilerinin meydana getirdiği ve yönettiği bir bütündür. Dünya görüşü ile ilgil iolan bu bağlılık, bilginin imkanının temel şartıdır. İnsana, içüinde yaşadığı dünyanın ufuklarını açan da bu bağlılıktır.

Bilgi her zaman, belli bir dünya görüşü ile ilgili olan bir zemin üstünde gelişir. Gerçek dünya görüşü, insana içinde yaşadığı dünyayı tanıtır, denemeyi mümkün kılar ve bilginin sağlam temeller üzerinde gelişmesini sağlar.

Dilthey anlamayı başlı başına bir bilgi metodu olarak göz önünde tutmuştur. Bu bilgi metodu, filologların ve tarihçilerin herhangi bir metnin yorumlanmasında kullandıkları anlam metodudur. Dilthey’e göre biz kendi iç denememize ve kendi yaşantılarımıza dayanarak , toplulukla ilgili olan, hem geçmişteki hem de şimdiki olguları anlayabiliriz. Bu anlamda anlama, aynı zamanda bir birlikte yaşama ve ardından yaşamadır.

Manevi ilimlerle ilgili olan anlama, insanın kendini başka bir varlığın yerine koymasını ve bu varlığa göre şekillendirmesini gerektirir. Dilthey’e göre anlamayı sağlayan ortam psişik yapıdır. Anlama, verilen hayat işaretlerinden, bunlarla ilgili olan psişik bütünü kavramadır. Anlama kendi varlığımızın sübjektif sınırları içinden dışarı taşmak, kendi hayat imkanlarımızı ve kendi varlığımızı aşarak başkalarına ait ruh

Durumlarını içten yaşamak, insanlık dünyasının bilgisini yaşayarak kavramaktır. Yaşantının sırrı ve başarısı, bu kendi dışına çıkmak, kendi dünyasının sırırlarını aşarak başkalarına ulaşmaktır. Burada kendi benimizin içinde, bir başka benlik meydana getirmemiz ve yaşamamız söz konusudur. Kendi benimizin bu çabası, bir ardından yaşama ile gerçekleşir.