PAYDAŞ ODAKLI YÖNETİM ANLAYIŞI Edward FREEMAN (stakeholder Theory of Edward FREEMAN)
Neredeyiz? Küresel ve kültürel zorluklar Bilgi teknolojilerindeki hızlı ve ani değişimler Politik düzensizlikler Yeni gündelik hayata dair gerçekler Son olarak: Sürekli “fasılalı” değişim
Neredeyiz? Küresel finansal kriz Kapitalizmin kurumlarına olan güvenin hiç olmadığı kadar düşük olması Son olarak: Kapitalizmde kavramsal kriz
Kapitalizmde kavramsal kriz İş yapmakla ilgili, eskimiş, modası geçmiş, artık işe yaramayan bir fikir (teori) kullanıyoruz. Düzenleyici hiçbir reform teoriyi düzeltemez, aksine işleri daha da kötüleştirir “İşin” ne olduğuyla ilgili eski düşünceyi bırakmalıyız
Bu eski hikaye şöyle bir şey İş öncelikle para kazanmak ve kâr yapmak içindir. Önemli olan tek “müşteriler” yatırımcılardır. Kapitalizm işe yarıyor çünkü insanlar sadece kendi çıkarlarını düşünürler ve kendi yararlarına olmadığı sürece başkalarına yardım etmezler. Fırsat buldukları takdirde iş dünyasının oyuncuları kandırırlar ya da kolaya kaçarlar İnsanlar rekabetçi ve açgözlü oldukları için “İşler” yürür, ve adeta görünmez bir el varmış gibi: herkesin iyiliğine olan gerçekleşir. Gazeteleri okuyun, haberleri dinleyin, arkadaşlarınızla konuşun.Hepsinden bu hikayeyi duyacaksınız.
Dört ana problem Bir işin başarılı olması için gerkli olanlar konusunda işe yaramayan bir hikaye. İnsanların işteki rolü hakkında işe yaramayan bir hikaye. Yöneticilik ve yöneticiler hakkında işe yaramayan bir hikaye. Etkileşimler ve sonuçlar hakkında işe yaramayan bir hikaye.
Basit bir fikir İş yapmak, paydaşlar için değer üretmektir. Üst düzey yöneticinin tek görevi paydaşlar için olabildiğince çok değer üretmektir. Şirketin temel başarısını, tedarikçiler, müşteriler, çalışanlar, finansçılar ve topluluklar belirler. Çok iyi şirketler paydaşlarıyla, zamanın geçmesine dayanacak kazan-kazan ilişkileri yaratırlar.
Paydaş hikayesi İş yapmak, tedarikçiler, müşteriler, çalışanlar, finansçılar ve topluluklar için değer üretmektir. Paydaşların çakışan çıkarları büyük önem taşır. Üst düzey yöneticinin rolü, feragat etmeksizin tedarikçiler, müşteriler, çalışanlar, finansçılar ve topluluklar için değer üretmektir. Paydaşlar ve eleştirmenler arasındaki çekişme, yaratıcılığa ve yeniliğe neden olur.
Examples of common stakeholders Paydaşlar Çıkar Örnekleri Bireysel sahipler / hissedarlar Kar, Performans Hükümet Vergilendirme, KDV, Yasama Üst Düzey Yönetim çalışanları Performans, Hedefler Yönetim dışı çalışanlar Ödeme oranları, İş güvenliği Sendikalar Çalışma şartları, Asgari ücret Müşteriler Değer, Kalite, Müşteri hizmetleri Kredi verenler Kredibilite, Yeni kontratlar, Likidite Yerel Topluluk İşler, Dahil olma, Çevre sorunları
PAYDAŞLARLA İLİŞKİLERİ YÖNETMEK Bir işletmenin paydaş gruplarıyla ilişkilerini yönetmek konusunda uyguladığı yöntemlerin üç aşamada gerçekleşir: (1) işletmenin paydaşlarının ve bu paydaşların işletmeye olan katkı / etkilerinin ne olduğunun tarafsızca / önyargısız belirlenmesi ;
(2) İşletmenin paydaşlarıyla olan ilişkilerini yönetmek amacıyla tercih ettiği yöntemlerin belirlenmesi ve bu yöntemlerin işletmenin paydaş haritasına uyumlandırılması; ve
(3) İşletme ile paydaşları arasındaki alış verişin / işlemlerin veya pazarlıkların anlaşılması ve bu müzakerelerin belirlenen harita ve yöntemlere / süreçlere uygunluğuna karar verilmesi.