Bugün neler öğreneceğiz? Ders : Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Sınıf : 4 Öğrenme Alanı : AHLÂK Ünite 5 : SEVGİ, DOSTLUK VE KARDEŞLİK Süre : 40 + 40 = 80 dakika Konular : 1-Yaşatmak sevgi işidir. 2-Ünitenin değerlendirilmesi Kazanımlar : Sevginin, yaratılmışların hayatlarını sürdürmedeki önemini kavrar.
Yaşatmakla sevgi arasında nasıl bir ilişki vardır? Düşününüz.
Evinizde küçük kardeşiniz var mı? Anne ve babanız ve siz onlara karşı nasıl davranıyorsunuz? Beslenmeleri ve bakımları için neler yapıyorsunuz? Niçin yapıyorsunuz?
Hasta olan bir insanın iyileşmesi için neden uğraşırız? Evinde kedi, köpek ve kuş besleyen insanlar bu hayvanları niçin beslerler? Çiçek ve bitkilere su verip bakımlarını yapan insanlar niçin böyle davranır? İnsanlar niçin ağaç diker ve ormanı korurlar?
İnsanlar, bunları hepsini sevdiği canlıları yaşatmak için yaparlar.
kimdir? Bir kuş, yuvadaki yavrularına yiyecek getirmese açlıktan ölür. Bir inek buzağısına, bir koyun kuzusuna, bir köpek eniğine süt vermese aç kalır. Hayvanlara, yavrularına karşı bu sevgi ve acıma duygusunu veren, yavrularının beslenmesini, bakımını onlara öğreten kimdir?
Bizler de Allah’ın yarattığı besinlerden yararlanarak Yüce Allah, varlıkları sevdiği için yaratmıştır. Yaratmakla da kalmamış onların yaşaması için gerekli olan her türlü nimeti de vermiştir. Yaşayabilmemiz için güneşi, havayı, suyu, bitki ve hayvanları, sevgi duygusunu var etmiştir. Bizler de Allah’ın yarattığı besinlerden yararlanarak hayatımızı sürdürebiliyoruz.
Bir düşünelim! Hiçbir şeye gücümüzün yetmediği çocukluk günlerimizde, Yüce Allah, anne ve babamıza sevgi ve acıma duygusu vermeseydi, onlar da bizi sevmeselerdi, bize acımasalardı hâlimiz ne olurdu? Hava, su vb. olmasaydı yaşayabilir miydik? Sebzeler, meyveler yetişmeseydi beslenebilir miydik? Güneş olmasaydı, görebilir miydik, ısınabilir miydik? Ama bunların hepsi var, çok şükür. Biz de yaşayabiliyoruz.
Yüce Allah, hayvanlara verdiği sevgi ve acıma duygusunu insanlara da vermiştir. Anne ve babalar bu duygularla çocuklarına yaklaşırlar, çocukların barınma, beslenme, büyüyüp yetişmesi için çaba gösterirler.
bizi sevdiği için yarattığı gibi, sevdiği için de yaşatıyor. Böylece Yüce Allah, 1-Varlıklara can ve hayat vererek, 2-İhtiyaç duydukları nimetleri yaratarak, 3-Yardımına muhtaç oldukları varlıklara da sevgi ve şefkat duygusu vermek suretiyle onlara hizmet ettirerek yaşatır. Demek ki Rabb’imiz, bizi sevdiği için yarattığı gibi, sevdiği için de yaşatıyor.
HER CANLIYA İYİLİK Bir adam yolda giderken çok susadı. Yol üzerine bir kuyuya rastladı. Kuyuya inip su içti. Kuyudan çıktığında, susuzluktan dili damağına yapışmış bir köpek gördü. Kendi kendisine “bu köpek de çok susamış.” deyip köpeğe su içirdi. Yüce Allah bu kişinin davranışından memnun kaldı. Peygamberimiz bu olayı anlattıktan sonra, kendisini dinleyen sahabelerden bazıları, “Ey Allah’ın Resulü! Bize hayvanlara yaptığımız iyilikler için de bir sevap var mıdır?” diye sordular. Peygamberimiz, “Evet, her canlıya yapılan iyilikte bir sevap vardır.” buyurdu. Yukarıdaki metne, sevgi ile yaşatma arasında nasıl bir ilişki vardır?
DEĞERLENDİRME Yüce Allah’ın yarattığı varlıkları sevdiğini gösteren örnekler veriniz.
Yüce Allah’ın; 1-Varlıkları yaratmış olması 2-Canlıların yaşaması için nimet vermesi 3-Sevgi ve şefkat duygusu vererek yardıma muhtaç canlılara hizmet ettirmesi yarattıklarını sevdiğini gösterir.
SONRAKİ DERSE HAZIRLIK 1-Ünitenin değerlendirme soruları 2-Aile deyince ne anlıyorsunuz? Aile ile ilgili bir kompozisyon yazınız. EV ÖDEVİMİZİ YAZALIM