ÖĞRENME STİLLERİ - STRATEJİLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HIZLI OKUMA VE NOT TUTMA
Advertisements

NASIL ÖĞRENİYORUM?.
 Sık sık ara vermeye gereksinim duyabilirsiniz.  Öğrenirken ellerinizi kullanabileceğiniz her fırsat size yardımcı olacaktır.  Ders çalışırken hareket.
ÖĞRENME STİLLERİ “Her insan farklı bir dünyadır
EĞİTİMDE İLETİŞİM VE EĞİTİM ARAÇLARI
KİŞİSEL GELİŞİM MERKEZİ
ÖĞRENMEYİ ÖĞRENME.
ÖĞRENME STİLLERİ.
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
Başlıca Öğrenme Stratejileri
Görsel / Uzaysal Zeka.
ANLATIM TÜRLERİ DENİZLİ LİSESİ (ANADOLU STATÜSÜ)
Strateji, Yöntem ve Teknikleri
ÖĞRENME YÖNTEMLERİ.
PARMAK OYUNLARI.
Öğrenme Stratejileri. Öğrenme stratejileri Öğrenme stratejleri: bireyin öğrenmesini etkileyen süreçler, öğrenmeyi etkili kılmak için yapılanlar, bilginin.
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
Hazırlayan: Çağlar KÜPELİ
Gagné’in Öğrenme Koşulları Modeli
Öğrenme Stratejileri.
YANSITICI DÜŞÜNME.
ÖĞRENME STİLLERİ.
ETKİLİ OKUMA.
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Kemal ŞENTÜRK Biyoloji
PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ
Çoklu ortam mesajları hazırlanırken “zihin nasıl çalışır?” kavramı neden önemlidir ?
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
ÖĞRENME STİLLERİ.
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA BECERİLERİ
ÖĞRENME STİLLERİ “Her insan farklı bir dünyadır
Çocuklar daha kolay nasıl öğrenir?
Ders Kitabında Görsel Düzen
SİLVAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ AZİZE KILIÇ PSİKOLOJİK DANIŞMAN
Öğretim İlke ve Yöntemleri
HAZIRLAYAN: HANİFE FIRAT KAZMALI
ÖĞRENME STİLLERİ.
DERSLERE NASIL ÇALIŞMALIYIZ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
Verimli ders çalışma, amaç ve öncelikleri belirleyerek, uygun teknikleri kullanarak ve zamanı verimli kullanarak yapılan çalışmadır.
HEDEFE GİDEN YOLUN HARİTASI
ÖĞRENME STİLLERİ.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ÜNİTE 11 ÖĞRENME ve ÖĞRETME STRATEJİLERİ. ÜNİTE 11 ÖĞRENME ve ÖĞRETME STRATEJİLERİ.
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
Öğrenme Stratejileri. Öğrenme stratejileri Öğrenme stratejleri: bireyin öğrenmesini etkileyen süreçler, öğrenmeyi etkili kılmak için yapılanlar, bilginin.
Öğrenme Stilleri. Öğrenme stilleri, genel olarak, herkesin en iyi öğrendiği yolu bulup, o yolu açmak ve o yolda ilerlemesini sağlamak için kullandığı.
BÖLÜM 5 ARAÇ-GEREÇLERİN ÖĞRETİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
ÇOCUĞUM NASIL ÖĞRENİYOR?. “Geleceğin Cahili,okumayan kişi olmayacaktır. Nasıl öğreneceğini bilmeyen kişi olacaktır. Alvin Toffler.
Uz. NÜKET GÜNDÜZ. Öğrenme stillerimiz,kan grubumuz gibi doğuştan var olan karakteristik özelliğimizdir. Öğrenme stilimiz yaşam boyu değişmez ama yaşamınızı.
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
Bilgi üretme, aktarma ve anlamlandırma süreci İki yönlü bilgi akışı
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
EĞiTiMDE iLETiŞİM VE EĞiTiM ARAÇLARI
Öğrenme ve Öğretme Stratejilerini Tasarlama
Bölüm 5 İLETİŞİM VE EĞİTİM
Öğretim Tasarımı Analiz.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
Öğretimde Araç-Gereçlerin Yeri ve Önemi
SINAVLARDA BAŞARILI OLMA YOLLARI
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
ÖĞRENME STİLLERİ ENVANTERİNİN YORUMLANMASI. “Her insan farklı bir dünyadır.” “Öğrenme stillerimiz doğuştan var olan karakteristik özelliğimizdir.”
ÖĞRENMEDE BİLİŞSEL YAKLAŞIM: BİLGİYİ İŞLEME MODELİ
GENEL ÖĞRETİM İLKELERİ
PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ Problem çözme yöntemiyle öğrenme yaklaşımı, bilimsel araştırma yöntemini temel almaktadır. Bu yaklaşımın özü John dewey’ in genel.
KAVRAM HARİTALARI.
Sunum transkripti:

ÖĞRENME STİLLERİ - STRATEJİLERİ

ÜNİTE KAZANIMLARI Kendi öğrenme stillerini ve stratejilerini fark eder Bireylerin öğrenme stratejilerinin ve stillerinin farklılaşabileceğini ayırt edebilir Farklı öğrenme stratejilerini örneklendirerek açıklayabilir Kendinde var olduğunu düşündüğü öğrenme stratejilerinin etkililiğini değerlendirebilir. Öğrendiği farklı öğrenme stratejilerinin kendi için uygun olup olmadığını değerlendir Öğretme stratejilerini açıklayıp, sınıflandırabilir Farklı öğretme stratejilerini örneklendirerek ayırt edebilir Konuya ve ortama uygun öğretme stratejilerini seçebilir Farklı öğretme stratejilerinin etkililiğini değerlendirebilir

ÖĞRENME STİLLERİ

ÖĞRENME STİLİ NEDİR? Öğrenme stili: Doğuştan var olan karakteristik özelliklerimizdir. Yaşamımızın her anında, her boyutunda davranışlarımızı etkiler. Öğrenme stili öğrenme yeteneği ve öğrenme deneyimlerinin bir karışımıdır.

« Öğrenme stillerimiz, kan grubumuz gibi doğuştan var olan karakteristik özelliğimizdir. Öğrenme stilimiz yaşam boyu değişmez ama yaşamınızı değiştirir.” Çocuklar öğrenme kapasitelerinde farklı oldukları gibi, öğrenme türlerinde de farklılıklar gösterirler. Bir öğretim yöntemi bazı öğrenciler için etkiliyken bazıları için etkili olmayabilir. Öğrenciler kendi öğrenme stilleri hakkında bilgi sahibi oldukça öğrenmeye ilgileri artar.

Birey kendi öğrenme stilini bildiğinde; -- Öğrenme sürecine, stilini devreye sokabilir. -- Etkin bir sorun çözücü durumuna gelir -- Benlik saygısını geliştirir. -- Kendine güveni artar. -- Okula karşı olumlu tutum sergiler. -- Etkili ve başarılı öğrenme gerçekleşir.

İnsanlar genellikle üç yoldan bilgi edinirler: 1. GÖRSEL: Görerek ve okuyarak öğrenmeyi tercih ederler. Kendi kendine okuyarak öğrenirler, grafik ve haritaları tercih ederler. 2. İŞİTSEL: İşiterek, dinleyerek ve tartışarak öğrenmeyi tercih ederler. 3. KİNESTETİK/DOKUNSAL: Öğrenecekleri şeylerle fiziksel temas kurarak, yaparak öğrenirler. (Gezme, dramatize etme)

En iyi Eğlenme / öğrenme Öğrenme Stili Algılama Yolu En iyi Eğlenme / öğrenme En iyi okumayı öğrenme Görsel Gördüğünü hatırlar Metin ve çizimleri takip eder İnsanları, eşyaları, resimleri gözlem yoluyla tanır/kavrar Bilgisayar grafiklerini. Görsel yap bozları haritaları, posterleri, grafikleri, şemaları, karikatürleri, ilan panolarını inceleyerek ve çizerek Sessiz okuma Resimli romanlar Yazılı posterler

En iyi Eğlenme/öğrenme Öğrenme Stili Algılama Yolu En iyi Eğlenme/öğrenme En iyi okumayı öğrenme İşitsel İşittiklerini hatırlar. Sözel ifadeleri takip eder. Dinleyerek ve konuşarak öğrenir. Konuşarak Mülakat yaparak Panele katılarak Soru sorarak ve cevap vererek Sözlü rapor vererek Seslendirme Yüksek sesle okuma Masal ve kitap kasetlerini dinleme Olay ve öyküler hakkında sohbet etme

En iyi Eğlenme/öğrenme Öğrenme Stili Algılama Yolu En iyi Eğlenme/öğrenme En iyi okumayı öğrenme Kinestetik Yaşadıklarını hatırlar. Oynayabildiklerini ve prova yapabildiklerini takip eder. Fiziksel etkinlikler içerisinde öğrenir. Yer oyuncakları oynayarak Eşyaları yapıp bozarak Model inşa ederek Deney kurarak Rol oynayarak Şeklini alarak Hoplayarak Koşarak Pandomim Oyunlarda rol alma Kondisyon bisikleti çevirirken dinleme Talimat okuyarak inşa etme ya da bir eylem gerçekleştirme

En iyi Eğlenme/öğrenme Öğrenme Stili Algılama Yolu En iyi Eğlenme/öğrenme En iyi okumayı öğrenme Dokunsal Dokunduklarını hatırlar. Dokunduklarını ve yazdıklarını takip eder. Fiziksel etkinlikler içerisinde öğrenir. Dokunarak, şeklini ve yerini değiştirerek öğrenir. Karalayarak Eskiz yaparak Model inşa ederek Kabartma harita ve yazıları inceleyerek Deney kurarak İz sürerek Yazarak Yazma/izleme Oyun kurallarını okuyup oynama Talimat okuyup inşa etme ya da bir eylem gerçekleştirme

GÖRSEL ÖĞRENCİLERE HİTAP ETMEK İÇİN - Çalışabilecekleri derli toplu bir yere ihtiyaçları vardır. - Harita, şema, şekil ve diğer görsel araçlar kullanılmalı, - Kelimeler yerine sembol, işaret ve grafikler tercih edilmeli. - Bilgi ve kavramları sembol ve resimlere dönüştürülmeli - Öğrenmeleri gereken materyalleri kendi planlamalı ve organize etmeli. - Ders dinlerken veya konu çalışırken anladığını kısa cümle ya da birkaç anahtar kelimeyle özetlemeli.

İŞİTSEL ÖĞRENCİLERE HİTAP ETMEK İÇİN Duyduklarını veya dinlediklerini en iyi şekilde öğrenirler. Anlatırken de öğrenirler. • Öğrenmeyi kolaylaştırmak için çalışma grupları oluşturulmalı ya da bir çalışma arkadaşı bulunmalı, • Ders çalışmak için sessiz bir ortam oluşturulmalı, • Konular tekrar edilirken yüksek sesle okunmalı. • Öğrenilmesi gereken materyal şarkılara dönüştürülüp ve yüksek sesle söylenebilir. • Problem çözerken akıldan geçenler sesli olarak anlatılmalı. • Öğrenci, panel ve seminerlere katılmalı. Kasetçalar/CD kullanılmalı.

KİNESTETİK ÖĞRENCİLERE HİTAP ETMEK İÇİN Çalışırken kendi istediği yerde ve şekilde çalışmasına izin verilmeli. • Ders dinlerken hareket etmelerine ya da bir şeyle oynamalarına izin verilmeli. • Ellerini kullanabileceği çalışmalar yapmalı. • Derse konsantre olabilmek için ön sıralarda oturmalı, • Laboratuar çalışmaları için fazladan zaman ayrılmalı, evde deneyler yapmaları için izin verilmeli. • Konu ile ilgili müze, tarihi yerler gibi yaşayarak öğrenebileceği mekanlar ziyaret edilmeli. • Sözcükleri ya da sözel bilgileri öğretirken sözcükler kuma yazdırılabilir.

ÖĞRENME STRATEJİLERİ

STRATEJİ (YAKLAŞIM ) NEDİR? Strateji: Bir şeyi elde etmek için izlenen ya da amaca ulaşmak için geliştirilen palanın uygulama şeklidir. Öğrenme stratejisi ; Öğrenme sürecinde öğrencinin tercih ettiği yollardır. Öğrencinin öğrenmelerini kolaylaştırarak bilginin zihinde kalıcılığını arttırmada kullanılan uygulamalardır. albayrakegitim.com

“Ben bu dersi anlamıyorum” “Ne kadar çalışsam da başarılı olamıyorum” Öğrencilerin eğitim-öğretim hayatlarında genellikle yaşadıkları bazı durumlar bulunmaktadır. Bunlar; “Ben bu dersi anlamıyorum” “Ne kadar çalışsam da başarılı olamıyorum” “Öğrendiklerimi sınavda unutuyorum” gibi… Bu durumların temel sebebi öğrencilerin “öğrenmeyi öğrenmek” kavramını bilmemelerinden kaynaklanmaktadır. Peki hangi derse nasıl çalışacağız? Kendi öğrenme stilimiz nedir?

STRATEJİK ÖĞRENMEYİ BİLENLER NASIL DAVRANIR? 1. Belirli bir öğrenme durumunu doğru olarak tanımlarlar, 2. Öğrenebilmesi için gerekli en uygun öğrenme stratejisini seçerler, 3. Stratejinin ne derece etkili olduğunu izlerler, 4. Öğrenmeyi başarıncaya kadar güdülenmiş olarak yeterli çabayı gösteriler.

Etkili Öğrenme Stratejileri 1. Dikkat Stratejileri 2. Tekrar Stratejileri 3. Anlamlandırmayı Artıran Stratejiler 4. Yürütücü Biliş Stratejileri 5. Duyuşsal Stratejiler

Dikkat Stratejileri Bazı dikkat stratejileri; Metinde yazılanların altını çizme Metin kenarına not alma Metni okumadan önce metindeki başlıkları, şekilleri, grafik ve şemaları gözden geçirme. Bilinmeyen sözcükleri işaretleme Bu stratejiyi Tarih, Coğrafya, İngilizce, Felsefe, Dilbilgisi ve Edebiyat derslerinde yaygın olarak kullanabiliriz.

Tekrar Stratejileri:  Konuyu sesli olarak tekrar etme, yazıya aktarma, bazı bölümleri aynen alıntılama ve yazının önemli kısımlarının altını çizmeyi kapsamaktadır. Bu strateji bütün sayısal ve ya sözel dersler için kullanılmalıdır. Tekrar etme, bilgilerin uzun süreli belleğe aktarılmasını sağlayabilir

Anlamlandırma Stratejileri Anlamlandırmayı artıran stratejiler bilginin uzun süreli bellekte anlamlı bir bütün olarak depolanmasını sağlarlar. Anlamlandırmayı artırma stratejilerinin temel olarak yeni öğrenilen bilgi ile geçmiş öğrenmeler arasında bağ kurulmasına ilgili olduğu söylenebilir.

Anlamlandırma Stratejileri 1. Eklemleme , var olan bilgi ile yeni bilgiler arasında ilişkiler kurulmasını sağlar. Bu süreçle yeni bilgi daha anlamlı hale gelecek, kodlama kolaylaşacak ve daha belirleyici olacaktır. Örneğin; bir telefon numarasını anlamlı bir tarihle, birisinin yaş günü ile ilişkilendirmek, telefon numarasını anlamlı hale getirecek ve uzun süreli bellekte kalma olasılığı artacaktır

Anlamlandırma Stratejileri Aşağıdaki stratejiler anlamlandırmayı artırmaya yönelik stratejilere örnek olarak verilebilir: Konunun ana fikrini belirleme Özetleme Metni yorumlayarak not alma Sorular oluşturma Karşılaştırma Benzetim yapma Geçmiş öğrenmelerle ilgili sorular sorma

Anlamlandırma Stratejileri 2. Örgütleme stratejileri, öğrenilen bilgilerin düzenlenip yapılandırılarak kodlanmasını sağlayan stratejilerdir. Örgütleme stratejileri anlamlandırma stratejileriyle birlikte kullanılır.

Kavram Haritası ( Bilgileri Örgütleme) ÖRGÜTLEE STRATEJİSİ ÖRNEĞİ Kavram Haritası ( Bilgileri Örgütleme)

Aşağıdaki bazı teknikler örgütleme stratejilerine örnek olarak verilebilir: Yerleşim Zincirleme Baş harfleri düzenleme Gibi teknikler kullanılabilir

YERLEŞİM (LOCİ) TEKNİĞİ Zihinsel yürüyüştür. Anlamsız bilgiyi, hatırlaması, zor, kuru bilgiyi tanıdık mekan ya da eşyalarla eşleştirmektir/ilişkilendirmektir. Örneğin, “Türkiye’nin en büyük dağları” dediğimizde, -‘Ağrı Dağı’-> Çalışma Masası, -‘Cilo Dağı’-> Yatak -‘Süphan Dağı’-> Sandalye -‘Kaçkar Dağı’-> Sehpa

Zincirleme Yöntemi  Bu yöntemde hatırlanması gereken birinci öğe ikinci öğe ile ikinci öğe üçüncü öğeyle üçüncü öğe dördüncü öğe ile ilişkilendirilecek şekilde öykü haline getirilir. Örnek; Katılarda basıncın kuvvet arttıkça arttığı, alan arttıkça azaldığını öğrenmek için şöyle bir zincirleme imaj oluşturulabilir. « Uçağın içinde dar bir alanda üstümde kuvvetli bir basınç hissettim. Hızla uçaktan dışarı fırladım. Dışarıda, büyükçe bir alanda üstümdeki basınç azaldı, rahatladım.»

BAŞ HARFLERİ DÜZENLEME Akrostiş: Hatırlanması istenen bilginin ya da sözcüklerin baş harfleriyle yapılan kısaltmalara şu örnekler verilebilir: Örnek 1. Aile planlaması danışmanlığının adımlarının kolaylıkla hatırlanması için öğrencilere şu taktik öğretilebilir: 1- Karşılayarak selamlama  2- Alaka ve yakınlık göstermek  3- Yöntemleri anlamak  4- Nasıl koruduğunu, ne kadar koruduğunu belirtmek  5- Açıklayıcı bilgiler vermek 6- Kontrol için randevu vermek

Akrostiş Örneği

BAŞ HARFLERİ DÜZENLEME Akronim: Hatırlanması beklenen bilginin ya da sözcüklerin baş harfleriyle cümleler oluşturma Örnek: Gezegenlerin dünyadan uzaklıklarına göre listesinin öğrenilmesi gerektiğinde şöyle bir cümle oluşturulabilir. Merkür, Venüs, Dünya, Mars, Jupiter, Saturn, Uranüs, Neptün, Pluton Meltem Veli Dedeye Meyve Jölesi Sunmuş; Uyarıldığında Nasıl Paylamış

Yürütücü Biliş Stratejileri Yürütücü biliş stratejileri; bireyin kendi öğrenmelerini düzenlemelerine, yürütmelerine ve denetlemelerine yön veren stratejilerdir.

Yürütücü Biliş Stratejileri Biliş bilgisi, bireyin kendi biliş yapısı ve bu yapının nasıl işlediği ile ilgili bilgidir. Her öğrencinin biliş bilgisi farklıdır. Biliş bilgisine sahip bir öğrenci öğrenmelerinde kendisine şu soruları sorup yanıtlayabilir: Bu konuyu niçin öğreniyorum? Öğrenme etkinliği sonunda neleri öğreneceğim? Öğrenmek için nasıl bir yol izlemeliyim? Konuyu öğrenmek için ne kadar süre yeterli olur? Öğrenip-öğrenmediğimi nasıl denetleyebilirim?

YÜRÜTÜCÜ BİLİŞ STRATEJİLERİ Biliş bilgisine sahip bir öğrenci; Neyi, nasıl, hangi hızla öğrenebileceğini bilir, Kendine uygun öğrenme stratejilerini seçebilir. Sorunları belirler ve tanımlar, Dikkatini toplar ve tepkilerini yönlendirir, Kendini pekiştirir ve değerlendirir, Hatalarını düzeltir.

DUYUŞSAL STRATEJİLER Öğrenciler öğrenirken uygun bilişsel stratejileri kullansalar bile kimi kez öğretim hedeflerine ulaşmada güçlüklerle karşılaşırlar. Bu güçlükler, duygusal etmenlerden kaynaklanabilir. Öğrenmede duygusal ya da güdüsel etmenlerden oluşan engelleri ortadan kaldırmak için kullanılan stratejiler duyuşsal stratejiler olarak adlandırılmaktadır.

Duyuşsal Stratejiler Aşağıdaki stratejiler duyuşsal stratejilere örnek olarak verilebilir: Önemini belirleme Hedef belirleme Olumlu öz konuşma Dikkati yoğunlaştırma, Olumlu tutum geliştirme, Güdülenme, Kaygıyı azaltma (güven sağlama) Bazı duyusal stratejilerdir

BİTTİİİİİİ