Disiplin ve Disiplin Amirleri Memur Disiplin Suçları KONULAR Disiplin ve Disiplin Amirleri Memur Disiplin Suçları 4483 Sayılı Kanun Kapsamındaki Suçlar Muhakkiklik Görevi İnceleme Nedir ve Nasıl Yapılır? Soruşturma Nedir ve Nasıl Yapılır? Ön İnceleme Nedir ve Nasıl Yapılır? Zamanaşımı Kavramı
DİSİPLİN, DİSİPLİN SUÇU VE DİSİPLİN CEZASI Kelime anlamı olarak disiplin “Bir topluluğun yasalarına ve düzenle ilgili yazılı veya yazısız kurallarına titizlik ve özenle uyulması durumunu, kişilerin içinde yaşadıkları topluluğun genel düşünce ve davranışlarına uymalarını sağlamak amacıyla alınan önlemlerin bütününü” ifade etmektedir.
DİSİPLİN, DİSİPLİN SUÇU VE DİSİPLİN CEZASI Disiplin bir kurumun amaçlarına ulaşması için izleyeceği yöntemlerin belirlenmesinde, düzeninin korunmasında, işleyişinin sağlanmasında etkili olur. Disiplin sistemi yalnız kamu kesiminde geçerli olmayıp; özel kesimde de belli amaçlara ulaşmanın temininde uygulanmaktadır
DİSİPLİN, DİSİPLİN SUÇU VE DİSİPLİN CEZASI Genel olarak, personelin görevleriyle ilgili önceden belirlenmiş kurallara uymaması ve bu sayede işyeri düzeninin bozulması sonucunu doğuran ve yaptırım gerektiren kusurlu davranışlara « disiplin suçu », bu suç sayılan eylemlere karşılık eylemin niteliğine ve ağırlığına göre uygulanan idari yaptırımlara da «disiplin cezası» denilmektedir.
DİSİPLİN, DİSİPLİN SUÇU VE DİSİPLİN CEZASI Konu hakkında 657 sayılı Devlet Memurları Kanunun 124 üncü maddesinde yapılan tanıma göre; Kamu hizmet ve görevlerinin sağlıklı, düzenli ve zamanında gereği gibi yürütülmesini ve yerine getirilmesini sağlamak için kanun, tüzük, yönetmeliklerin kamu görevlilerine ve hizmetlilerine emrettiği ödevleri yurt içinde ya da yurt dışında yerine getirilmesini öngören anlayışa “disiplin”,
DİSİPLİN, DİSİPLİN SUÇU VE DİSİPLİN CEZASI Bu ödevleri yerine getirmeyenler ile uyulmasını zorunlu kıldığı hususları yapmayanlara ve yasakladığı işleri yapanlara eyleminin niteliğine ve ağırlığına göre uygulanan idari yaptırımlara da “disiplin cezası”, denilmektedir.
DİSİPLİN, DİSİPLİN SUÇU VE DİSİPLİN CEZASI Gerek 657 sayılı Kanun ve gerekse disiplin suç ve cezaları içeren bazı özel kanunlarda düzenlenen, disiplin hukukuna göre, genel olarak disiplin suçu sayılan eylemleri; Devlet memurlarının kanun, tüzük, yönetmelik hükümlerine göre yapmak zorunda olduğu “görevleri yapmamaları” Devlet memurlarının uymak zorunda olduğu “kurallara uyulmaması”. Devlet memurunca yapılması “yasaklanan eylemlerin yapılması” başlıkları altında toplamak mümkündür.
DEVLET MEMURLARININ ÖDEVLERİ VE SORUMLULUKLARI 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu Madde 6 - Sadakat Madde 7 - Tarafsızlık ve devlete bağlılık Madde 8 - Davranış ve işbirliği Madde 9 - Yurt dışında davranış Madde 10 - Amir durumda olan devlet memurlarının görev ve sorumlulukları Madde 11 - Devlet memurlarının görev ve sorumlulukları Madde 12 - Kişisel sorumluluk ve zarar Madde 13 - Kişilerin uğradıkları zararlar Madde 14 - Mal bildirimi Madde 15 - Basına bilgi veya demeç verme Madde 16 - Resmi belge, araç ve gereçlerin yetki verilen mahaller dışına çıkarılmaması ve iadesi
657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu YASAKLAR 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu Madde 26 - Toplu eylem ve hareketlerde bulunma yasağı Madde 27 - Grev yasağı Madde 28 - Ticaret ve diğer kazanç getirici faaliyetlerde bulunma yasağı Madde 29 - Hediye alma, menfaat sağlama yasağı Madde 30 - Denetimindeki teşebbüsten menfaat sağlama yasağı Madde 31 - Gizli bilgileri açıklama yasağı
GENEL HAKLAR 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu Madde 17 - Uygulamayı isteme hakkı Madde 18 - Güvenlik Madde 19 - Emeklilik Madde 20 - Çekilme Madde 21 - Müracaat, şikayet ve dava açma Madde 22 - Sendika kurma Madde 23 - İzin Madde 24 - Kovuşturma ve yargılama Madde 25 - İsnat ve iftiralara karşı koruma
DİSİPLİN CEZALARININ ÖZELLİKLERİ a) Sadece kamu görevlileri ile belli meslek mensuplarına uygulanırlar. b) Kişiseldirler. c) Memurun, özlük hak ve meslek statüsüne yönelik etkileri vardır. Aylıktan kesme cezasından ağır ceza alan memurlar, bazı üst düzey görevlere atanamazlar. d) Savunma hakkı tanınmadan verilemezler. e) Takdiri cezalar olup, takdir yetkisi belli makam ve kurullara aittir. Ancak bu takdir hakkı sınırsız olmayıp belirli usul ve esaslarla kamu görevlilerini sübjektif etkilenmelerden korurlar. f) Uygulamada eşitlik ilkesi esas olup, aynı eylemde bulunanların aynı nitelikteki cezalara tabi tutulması temel alınır. g) Yargı kararı aranmaz ve verildiği tarihten itibaren hüküm ifade ederler. h)Ertelenmeleri mümkün değildir. V.BİLİCİ
DİSİPLİN CEZASININ AĞIRLAŞTIRILMASI- TEKERRÜR HALİ Disiplin cezalarında tekerrür, 657 Sayılı Yasa'nın 125. Maddesinde yer almıştır. Buna göre, disiplin cezası verilmesine sebep olmuş bir fiil ve halin, cezaların sicilden silinmesine ilişkin süre içinde tekerrüründe bir derece ağır ceza uygulanır. Aynı derecede cezayı gerektiren fakat ayrı fiil ve haller nedeniyle verilen disiplin cezalarının üçüncü uygulamasında bir derece ağır ceza verilir.
DİSİPLİN CEZASININ AĞIRLAŞTIRILMASI- TEKERRÜR HALİ Bu süreler, uyarma ve kınama suçlarında 5 yıl diğer suçlarda 10 yıldır. Örneğin, Devlet memurları Kanunu'nun 125/B-d maddesine giren bir eylemin ilk cezanın kesinleşmesinden sonra ikinci kez yapılması özel tekerrürü oluşturur ve bu ikinci ihlalden sonra kınama yerine, aylıktan kesme cezası uygulanır.
DİSİPLİN CEZASININ AĞIRLAŞTIRILMASI- TEKERRÜR HALİ Genel tekerrürde, farklı mahiyetteki fiiller sebebiyle ve farklı zamanlarda aynı cezanın iki kez alınması ve kesinleşmesi; daha sonra aynı cezayı gerektiren üçüncü bir fiilin işlenmesi gerekir. Bir örnekle açıklanacak olursa, 657 Sayılı Devlet Memurları Yasası'nın 125/B-a ve125/B-c maddelerine göre ayrı ayrı yıllarda verilmiş ve kesinleşmiş kınama cezalarından sonra, aynı Yasa'nın 125/B-e maddesine uyan ve kınama cezasını gerektiren üçüncü bir fiilin işlenmesi halinde, bu kez, kınama yerine bir üst ceza olan aylıktan kesme cezası uygulanır.
DİSİPLİN CEZASININ AĞIRLAŞTIRILMASI- TEKERRÜR HALİ Yükselebilecekleri kadroların son kademelerine gelmiş olan memurların, kademe ilerlemesinin durdurulması cezasına muhatap olmaları durumunda, bunların aylıklarından 1/4 ila 1/2 oranında kesinti yapılacağı; eylemin tekrarında ise Devlet memurluğundan çıkartılacakları Konusu da DMK 125.maddede öngörülmüştür.
DİSİPLİN CEZASININ HAFİFLETİLMESİ DMK’nın 125. maddesinde tekerrürden dolayı ceza artırımını düzenleyen fıkrayı müteakip, bazı durumlarda memurun şahsı gözetilerek, ceza indirimine gidilebileceği belirtilmiştir. Buna göre geçmiş hizmetleri sırasında çalışmaları olumlu olan ve ödül veya başarı belgesi alan memurlar için verilecek cezalarda bir derece hafif olanı uygulanabilir .
DİSİPLİN CEZASININ HAFİFLETİLMESİ ÖRNEK KARAR: DAN I Ş T A Y İdari Dava Daireleri Kurulu Esas No:2005/374 Karar No:2007/103 Özeti : Disiplin cezası vermeye yetkili amir ve kurulların; öncelikle, ilgililerin geçmiş hizmetleri ile sicil durumlarına göre, bir alt ceza ile cezalandırılıp cezalandırılmayacağı konusunda bir değerlendirme yapmaları ve bu değerlendirmenin sonucuna göre ceza vermeleri gerektiği
DİSİPLİN CEZASI VERMEYE YETKİLİ AMİR VE KURULLAR Devlet Memurları Kanunu’nun 126. maddesine göre; uyarma, kınama ve aylıktan kesme cezaları disiplin amirleri tarafından; kademe ilerlemesinin durdurulması cezası, memurun bağlı bulunduğu kurumdaki disiplin kurulunun kararı alındıktan sonra, atamaya yetkili amirler; il disiplin kurullarının kararlarına dayanan hallerde Valiler tarafından; Devlet memurluğundan çıkarma cezası ise amirlerin bu yoldaki isteği üzerine, memurun bağlı bulunduğu kurumun yüksek disiplin kurulu kararı ile verilir.
DİSİPLİN CEZASI VERMEYE YETKİLİ AMİR VE KURULLAR Disiplin kurulu ve yüksek disiplin kurulunun ayrı bir ceza tayinine yetkisi yoktur; cezayı kabul veya reddeder. Ret halinde atamaya yetkili amirler 15 gün içerisinde başka bir disiplin cezası vermekte serbesttirler (DMK. md. 126/3). Kanun, red halinde başka bir disiplin cezası vermekte atamaya yetkili amirleri serbest bırakmıştır. Buna göre; kurulun reddettiği dosya üzerinde uyarma, kınama veya aylıktan kesme cezalarından herhangi birisi atamaya yetkili amirler tarafından verilebilecektir. Özel kanunların disiplin cezası vermeye yetkili amir ve kurullarla ilgili hükümleri saklıdır (DMK. md. 126/4).
Disiplin Cezası Vermeye Yetkili Amir ve Kurullar (657 – 126) Yasa Verilecek Ceza Ceza Vermeye Yetkli Amir / Kurul 657 Uyarma ,Kınama, Aylıktan kesme Disiplin Amiri Kademe ilerlemesinin durdurulması İl (M.E.) Disiplin Kurulu + Vali Merkez Disiplin Kur. + Atamaya Yetkili Amir Devlet Memurluğundan çıkarma Amirin isteği üzerine Yüksek Disiplin Kurulu
Disiplin Cezası Vermeye Yetkili Amirler Personel Disiplin Amiri Üst Disiplin Amiri İlçe M.E.Müdürü Kaymakam Vali İlçe M.E.Şube Md. İlçe M.E.M.Diğer P. Şube Müdürü Okul Müdürü Okul Müdür Yrd. Öğretmen, Diğer Personel Personel Disiplin Amiri Üst Disiplin Amiri İl ME.Müdürü Vali - b) İl MEM Müdür Yardımcısı, Şube Müd, Maarif Müf. Başkanı, İl M.E.Müdürü İlçe M.E.M.Diğer P. Şube Müdürü İlçe M.E.Müd. Okul Müdürü İlçe M.E.Müdürü Kaymakam Okul Müdür Yrd. Öğretmen, Diğer Personel
B. TAŞRA TEŞKİLÂTI İl Milli Eğitim Müdürlükleri Disiplin Amiri Üst Disiplin Amiri a) İl Millî Eğitim Müdürü Vali - b) İl ME Eğitim Müdür Yar. Şube Müdürü, Maarif Müf. Başkanı, İl Millî Eğitim Müdürü c) Maarif Müfettişi, Bu Bölümdeki Şef, Memur, ve görevli personel Maarif Müfettişleri Başkanı d) Sivil Savunma Uzmanı e)Diğer bölümlerde görev yapan memur, şef ve diğer personel İlgili İl Millî Eğitim Müdür Yardımcısı yoksa Şube Müdürü
İlçe Millî Eğitim Müdürlükleri Disiplin Amiri Üst Disiplin Amiri a) İlçe Milli Eğitim Müdürü Kaymakam Vali b) Şube Müdürü İlçe Millî Eğitim Müdürü c) Diğer Personel Şube Müdürü
İlçe Millî Eğitim Müdürü Kaymakam Okullar a)Anaokulu, İlkokul, Ortaokul, Lise ve Dengi Okul, Özel Eğitim Okul ve Merkezi, Olgunlaşma Enstitüsü ve Müstakil Pratik Kız Sanat Okulu Müdürü Disiplin Amiri Üst Disiplin Amiri 1) İlçede İlçe Millî Eğitim Müdürü Kaymakam 2) İlçe Teşkilatı Bulunmayan İl Merkezlerinde İlgili İl Millî Eğitim Müdür Yar. yoksa Şube Müdürü İl Millî Eğitim Müdürü b)Okul ve Merkezlerde görevli; Müdür Başyardımcısı, Müdür Yardımcısı, öğretmen ve diğer personel Okul Müdürü 2) İlçe Teşkilatı Bulunmayan İl Merkezlerinde(10) İlgili İl Millî Eğitim Müdür Yardımcısı yoksa Şube Müdürü
Kaymakam İlçede, Vali İlde en üst disiplin Amiridir. Kadrosunun bulunduğu birimden başka bir birimde görevlendirilen memurun disiplin amiri, fiilen görev yaptığı yerdeki disiplin amiridir. Ast ile üst durumunda olan memura aynı dosyada teklif getirilmiş ise, disiplin teklifleri, üst durumunda olan memurun disiplin amiri tarafından uygulanmalıdır.
DİSİPLİN CEZALARINDA ZAMANAŞIMI Disiplin Hukukunda iki türlü zamanaşımı olup; bunlardan birincisi soruşturma zamanaşımı, ikincisi ise ceza verme zamanaşımıdır. Soruşturma zamanaşımı, işlendiği öğrenilen fiilin araştırılmasına başlanılması süresi; Ceza verme zamanaşımı süresi ise; fiilin, işlendiği tarihten itibaren soruşturmanın tüm aşamaları ile bitirilip gerekli disiplin cezasının verilmesini gerektiren süredir. Buna göre, öncelikle belli bir süre içinde soruşturmaya başlanır; soruşturma süreci bittikten sonra, yine belli bir süre içinde, disiplin cezası verilmesi kararlaştırılır.
DİSİPLİN CEZALARINDA ZAMANAŞIMI DMK’ nın 127. maddesine göre, disiplin suçu işleyenler hakkında, bu suçların işlendiğinin öğrenildiği tarihten itibaren; uyarma, kınama, aylıktan kesme ve kademe ilerlemesinin durdurulması cezalarında bir ay içinde disiplin soruşturmasına; memurluktan çıkarma cezasında altı ay içinde disiplin kovuşturmasına başlanmaz ise disiplin cezası verme yetkisi zamanaşımına uğrar. Disiplin suçlarının işlendiği tarihten itibaren nihayet iki yıl içinde disiplin cezası verilmez ise ceza verme yetkisi zamanaşımına uğrar.
DİSİPLİN CEZALARINDA ZAMANAŞIMI ÖRNEK KARAR: DANI Ş T A Y Onikinci Daire Esas No : 2008/6979 Karar No : 2009/854 Verilen soruşturma onayı ile yapılan disiplin soruşturmasında 657 sayılı yasanın 127.maddesinde yer alan disiplin soruşturma zamanaşımına ilişkin bir aylık soruşturma zaman aşımı süresi geçirildiğinden, verilen cezada hukuka uyarlık bulunmadığı.
Disiplin Cezası Kararının Alınması Devlet Memurları Kanunu'nun 128. Maddesinde disiplin soruşturmalarının hangi sürelerde karara bağlanacağı hususu düzenlenmiştir. Buna göre uyarma, kınama ve aylıktan kesme cezalarının soruşturmanın tamamlanmasından itibaren 15 gün; kademe ilerlemesinin durdurulması cezasının dosyanın ilgili disiplin kuruluna gelmesinden itibaren 30 gün (Kademe ilerlemesinin durdurulması cezasını gerektiren hallerde soruşturma dosyası, kararını bildirmek üzere yetkili disiplin kuruluna 15 gün içinde tevdi edilir); memurluktan çıkarma cezalarının ise soruşturma dosyasının yüksek disiplin kuruluna tevdiinden itibaren 6 ay içerisinde karara bağlanması gerekmektedir.
Disiplin Cezası Kararının Alınması ÖRNEK KARAR DANIŞTAY MÜRETTEP DAİRE E.1980/8451, K.1980/1541: Karar Özeti: Davacı belirtilen süre içerisinde Yüksek Disiplin Kurulunca dosyanın incelenip karar verilmediğini ileri sürmektedir. Ancak belirtilen süreler Yüksek Disiplin Kurulunun çalışma düzeni ile ilgili olup, bu sürelerin geçirilerek karar verilmesi kararı sakatlayıcı nitelikte değildir.
Memurun Savunma Hakkı: T.C.Anayasasının 129. maddesinde, memurlara savunma hakkı tanınmadıkça disiplin cezası verilemeyeceği, kuralı yer almıştır. Öte yandan, anılan bu anayasa kuralına paralel olarak düzenlenen 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 130.maddesinde de; Devlet memuru hakkında savunma alınmadan disiplin cezası verilemeyeceği hükme bağlanmıştır. Devlet Memurları hakkında savunmaları alınmadan Disiplin cezası verilemez. Soruşturmayı yapanın veya yetkili disiplin kurulunun 7 günden az olmamak üzere verdiği süre içinde veya belirtilen tarihte savunmasını yapmayan memur, savunma hakkında vazgeçmiş sayılır.
Memurun Savunma Hakkı: Savunma hakkı memur disiplin hukukunun en önemli teminatları arasında yer alır. Savunma hakkının kullanılması bakımından önem taşıyan hususların başında suçlama konusunun ne olduğunun ilgili memura açıkça bildirilmesi gelmektedir. Bu bildirimin memura yüklenen fiil veya halin yerini, zamanını ve oluş şeklini içermesi gerekir. Suçlama konusunda açık ve detaylı bilgi verilmeyen kimsenin kendisini yeterince savunabilmesinden söz etmek mümkün değildir.
Memurun Savunma Hakkı: Yerleşik yargı kararlarına göre; suçlama konusunda açık ve detaylı bilgi verilmeden ve kendisini yeterince savunması sağlanmadan disiplin cezası ile tecziyesi yönünde tesis edilen dava konusu işlemlerde hukuka uyarlık görülmediği gerekçesiyle bozma nedeni sayılmaktadır. Hakkında memurluktan çıkarma cezası istenen memur, özlük dosyası hariç, soruşturma evrakını incelemeye, tanık dinletmeye, disiplin kurulunda yazılı olarak kendisi veya vekili vasıtasıyla savunma yapma hakkına sahiptir (657. mad. 129).
Memurun Savunma Hakkı: ÖRNEK KARAR: DA N I Ş T A Y Onikinci Daire Esas No : 2007/1419 Karar No : 2009/1123 Özeti : Makinist yardımcısı olarak görev yapan davacının 1/30 oranında aylıktan kesme cezası ile cezalandırılmasına dair işlemde, davacının usule uygun savunması alınmadığı için hukuka uyarlık görülmediği hakkında.
Memurun Savunma Hakkı: ÖRNEK KARAR: D A N I Ş T A Y Onikinci Daire Esas No : 2008/2174 Karar No : 2009/1703 Özeti : İnfaz ve Koruma memuru olan davacının, 657 sayılı Yasa’nın 125/E-g maddesi uyarınca, Devlet memurluğundan çıkarma cezası ile cezalandırılmasına dair işlemde, 657 sayılı Yasa’nın 129. Maddesi uyarınca son savunması alınmadan tesis edilmiş olması nedeniyle, hukuka uyarlık görülmediği.
Memurun Savunma Hakkı: ÖRNEK KARAR: D A N I Ş T A Y Onikinci Daire Esas No : 2008/7024 Karar No : 2011/1314 Özeti : Hakkında disiplin soruşturması açılan kamu görevlisinin savunması alınırken disiplin suçunu oluşturan eyleminin açık bir şekilde belirlenmesi, hangi disiplin kurallarını ihlal ettiğinin ortaya konulması gerektiği hakkında.
Disiplin Cezalarının Uygulanması: Disiplin cezaları verildiği tarihten itibaren hüküm ifade eder ve derhal uygulanır. Aylıktan kesme cezası, cezanın veriliş tarihini takip eden aybaşında uygulanır. Aylıktan kesme cezası ile tecziye edilenler 5 yıl, kademe ilerlemesinin durdurulması cezası ile tecziye edilenler 10 yıl boyunca daire başkanı kadrolarına, daire başkanı kadrosunun dengi ve daha üstü kadrolara, bölge ve il teşkilatlarının en üst yönetici kadrolarına, düzenleyici ve denetleyici kurumların başkanlık ve üyeliklerine, vali ve büyükelçi kadrolarına atanamazlar. (DMK 132)
Disiplin Cezalarının Özlük Dosyasından Silinmesi: Disiplin Cezalarının Özlük Dosyasından Silinmesi: Disiplin cezaları memurun özlük dosyasına işlenir .Cezaların özlük dosyasından silinme süresi DMK’nın 133. maddesinde belirtilmiştir. Bu maddeye göre; ''uyarma'' ve ''kınama'' cezaları cezanın uygulanmasından 5 sene, ''aylıktan kesme'' ve ''kademe ilerlemesinin durdurulması'' cezaları da 10 sene sonra özlük dosyasından silinir. Cezanın silinmesi için memurun, atamaya yetkili amire başvurması gerekir. ''Devlet memurluğundan çıkarma cezası'' özlükten silinmez.
Disiplin Kurulları : 657 sayılı Devlet memurları Kanunu'nun 134. maddesi, disiplin kurullarının oluşmasına dayanak teşkil etmektedir. Disiplin Kurulları ve Disiplin Amirleri Hakkında Yönetmelikte belirtilmiştir. Bu yönetmeliğe göre disiplin kurulları: İl Disiplin Kurulu, İl Milli Eğitim Disiplin Kurulu Merkez Disiplin Kurulu, Yüksek Disiplin Kurulu,
Disiplin Kurulları : İl Disiplin Kurulu; Bakanlar Kurulu veya ortak kararla atananlar hariç, bakanlığın illerdeki teşkilatında çalışan personelin kademe ilerlemesi durdurulması cezası ve başbakan, bakan ve en üst disiplin amirleri tarafından verilen uyarma ve kınama cezaların itirazını, İl Milli Eğitim Disiplin Kurulu; ; illerde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı teşkilatta görevli öğretmen, yönetici, uzman ve uzman yardımcısı ile gezici öğretmenlerin kademe ilerlemesi durdurulması cezası ve başbakan, bakan ve en üst disiplin amirleri tarafından verilen uyarma ve kınama cezaların a itirazını Merkez Disiplin Kurulu; bakanlık merkez teşkilatında çalışan, bakanlar kurulu veya ortak kararla ya da başka surette atanan her türlü görevli hakkında kademe ilerlemesi durdurulması cezası ve başbakan, bakan ve en üst disiplin amirleri tarafından verilen uyarma ve kınama cezalarına itirazını Yüksek Disiplin Kurulu; Bakanlığın merkez ve taşra teşkilatında çalışan bütün görevlilerin, ''Devlet memurluğundan çıkarma cezası'' ile ilgili işleri karara bağlar.
KADEME İLERLEMESİNİN DURUDURULMASI Soruşturma Zaman Aşımı UYARMA KINAMA AYLIKTAN KESME KADEME İLERLEMESİNİN DURUDURULMASI MEMURLUKTAN ÇIKARMA Ceza Verenler Disiplin Amiri Disiplin Kurulu Kar Vali Yüksek Disiplin Kurulu Savunma 7 Günden az olmamak üzere belirlenen bir gün Dosya üzerinde ve savunmaya dayalı karar verir. Gerek görürse ister. Karar 15 gün soruşturma tamamlandıktan sonra 30 gün Dosya alındığı tarihten itibaren 6 ay Soruşturma Zaman Aşımı 1 ay Ceza Zaman Aşımı 2 yıl Cezaya İtiraz 7 gün Cezaya itiraz İdari yargı - 60 gün Sicilden silinme 5 yıl 10 yıl Silinmez Ancak Disiplin affı sonrası göreve dönebilir
Memur Suçları Görevle ilgili olmayan suçlar Görev sebebiyle işlenen suçlar Disiplin Suçları 4483 Sayılı Kanun kapsamına girmeyen 4483 sayılı Kanun kapsamına giren 4483 Sayılı Kanun kapsamına girmeyen 657 -125 1) Takibi şikayete b.s. 5237 s. Türk C.K. Cinsel saldırı 102 Tehdit 106 Kasten Yaralama 86 Hakaret 125 Ö.hayatın giz.ihlal 134 Hırsızlık ve dolan. 144 2) S.izne bağlı suç. 3) Diğer kanunlar 5237 s. Türk C.K. Belgede sahtecilik 204 Denetim gör. ihm. 251 Görevi kötüye kul. 257 G.İlişkin sırrı açık. 258 Kamu görevlisi. tic.259 Görevin terki 260 Suçu bildirmeme 279 237 s.Taşıt Kanunu 1)3628 Mal B.B.R.Y.M. 17,18,19 Mal Bil.bulunmama 10 Türk Ceza K Zimmet 247, İrtikap 250, Rüşvet 252, İhaleye fesat kar. 235,Devlet sırlarına karşı suç 326 DİSİPLİN SOR. a) Disiplin b) İdari c) Mali ÖN İNCELEME SUÇ DUYURUSU SAVCILIĞA YAZI, SUÇ DUYURUSU a) Soruşturma izni verilmesi b) Soruşturma izni verilmemesi
Disiplin Suçunun Öğrenilmesi Disiplin âmirleri, Devlet memurlarının disiplin suçu oluşturan fiil ve hâllerini bizzat, basın ve yayın araçlarında çıkan bir haber, çeşitli teftiş ve denetimler, şikâyet, ihbar gibi çeşitli yollarla öğrenebilirler. Devlet memurlarının disiplin suçuna konu fiil veya hâlinin öğrenilmesi üzerine, fiil veya hâlin işlenip işlenmediği hususunun ortaya çıkarılabilmesi açısından; disiplin soruşturmasının başlatılması, yürütülmesi, sonuçlandırılması ve bu disiplin soruşturmasına dayalı olarak disiplin cezasının uygulanabilmesi için idare hukukunun kendine özgü kurallarının uygulanması gerekmektedir.
Disiplin Soruşturması Yapılması Gerekliliği ve Soruşturmacı Atanması Yöntemi Disiplin soruşturması yapılmadan kamu görevlisine disiplin cezası uygulanamaz. Devlet memurları tarafından 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 125. maddesinde belirtilen fiil ve hâllerin işlenildiğinin ilgili memurun disiplin amiri tarafından öğrenilmesi üzerine, derhâl disiplin soruşturmasına başlanır.
Disiplin âmiri, disipline aykırı fiilin mağduru olması hâlinde disiplin soruşturmasını yürütemez, soruşturmacı atayamaz. Bu durumda tutanakla tespit ettiği fiil veya hâli, gereğini yapmak üzere MEB Disiplin Amirleri Yönetmeliği'ne ekli cetvele göre, kendisinin bir derece üzerindeki disiplin âmirine gönderir.
Disiplin âmiri, bir soruşturmacı marifetiyle veya soruşturmacı olabilecek yeterlikte bir kişinin bulunmaması durumunda sebeplerini açıklamak kaydıyla bizzat soruşturmayı yürütebilir. Ancak kural soruşturmacı atanarak yapılmasıdır.
Soruşturmacı atarken şu hususlara dikkat edilmelidir: Soruşturmacı disiplin amirleri veya atamaya yetkili amirler tarafından atanabilir, Soruşturmacı atayacak disiplin âmiri, kendisine eşdeğer görevdeki bir kişiyi soruşturmacı olarak atayamaz. Soruşturma konusu açıkça belirtilerek (Yer, kişi, tarih ve olay) kim hakkında soruşturma yapılacağı ve soruşturmacının kim olduğu hususlarını içerir şekilde yazılı görevlendirme yapılması, bu görevlendirme yazısının soruşturmacıya tebliğ edilmesi gerekir. Soruşturmacı olarak atanacak kişinin, hakkında soruşturma yapılan memura eşit veya daha üst görevde olması zorunludur. Soruşturma konusu fiilin mağduru konumunda olan veya soruşturulan kişi ile husumeti bulunan kişi, soruşturmacı olarak atanamaz. Atanmış ise bu durumu kendisini görevlendiren disiplin âmirine derhâl bildirir. Bu durumu tespit eden disiplin âmiri yeni bir soruşturmacı atar.
SORUŞTURMACININ HAREKET TARZI, HAZIRLIK AŞAMASI VE İZLENECEK YOL Soruşturmayı yürüten muhakkik, öncelikle onayı vermeye yetkili makam tarafından verilen yazılı emir ve varsa ekli belgeleri inceleyerek çalışmalarını ne şekilde yürüteceği konusunda bir ön hazırlık yapmalı, iddiaların göreviyle ilgili olup olmadığını saptamak suretiyle olaya ve duruma uygun bir plan hazırlamalıdır. Bu planlar yapılırken ilk bilgilerin neler olduğu, işleme kimden, hangi konudan başlanılması ve inceleme/soruşturmanın ne zaman, nerede veya nerelerde yapılması gerektiği, uzman görüşüne ihtiyaç duyulup duyulmayacağı, olayla ilgili gerekli kaynak, belge ve kayıtların neler olabileceği, bunların inceleme, görülme ve tespit edilme önceliği, hangi safhalarda ve kimlere yazılı soru veya ifade zaptı yapılacağı gibi hususlar göz önünde bulundurulmalıdır.
Soruşturma Planı Yapılması 1) Emrin incelenmesi, (düzenlenecek raporun türü nedir?) 2) Suç türünün belirlenmesi, (ön inceleme ya da suç duyurusunu gerektiren bir durum var mı?) 3) İlgili mevzuatın incelenmesi, (hangi mevzuat incelenecek?) 4) İnceleme, Soruşturmanın nerelerde hangi tarihlerde yapılacağının belirlenmesi, 5) Toplanacak yazılı belgelerin belirlenmesi, 6) Varsa tutanak tutulmasını gerektiren konuların belirlenmesi, 7) Varsa şikayetçiye sorulacak soruların belirlenmesi, 8) Tanık olarak ifadesi alınacakların, bunların hangi ölçütlere göre seçileceğinin ve sorulacak soruların belirlenmesi, 9) İtham edilene sorulacak soruların tespit edilmesi,
Muhakkik, çalışmalarının hiçbir aşamasında, hatta hiç bir zaman işlem ve gelişmelerle ilgili kanaatini, görüştüğü yetkililer dahil kimseye açıklamamalıdır.
İnceleme-soruşturma ve ön inceleme çalışmaları sırasında, sırasıyla şikayetçi, muhbir, tanık ve itham edilenin/edilenlerin ifadeleri tek tek alınmalıdır. İfadeleri alınmak için kişilere verilen randevuların çakışmamasına özen gösterilmelidir. İfade alım ortamının sakinliği, güvenliği ve dışarıdan dinlenilebilir olmaması mümkün olabildiği ölçüde sağlanmalıdır. Bu kişilerin birbirleri ile yüzleştirilmeleri, belli bir konu karşısında kasıtlı olarak ortak tavır almaları ya da aynı ifadeyi vermeleri gibi durumların önlenmesine çalışılmalıdır.
Emrin İçeriği Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar 1-Olur,”Konunun, incelenmesi ” şeklinde ise: İddialar doğrulanmıyorsa; İtham edilenler hakkında/haklarında herhangi bir işlem yapılmasına gerek bulunmadığı belirtilerek inceleme raporu düzenlenir. Olur’daki iddialardan doğrulananların bulunması halinde; kişi/kişiler ve soruşturulması istenen konular belirlenerek ilgili makamdan soruşturma oluru istenir veya inceleme raporu yazılarak aynı istem raporun; ”sonuç-teklif” bölümünde belirtilir
2- Olur, Konunun incelenmesi/soruşturulması şeklinde ise; İddialar doğrulanmıyorsa inceleme raporu, İddialar doğrulanıyorsa, disiplin soruşturması raporu düzenlenerek ceza teklifinden bulunulur. Doğrulanmayan iddialar tahlil edilerek raporda açıklanır. 3- Olur Konunun soruşturulması şeklinde ise; Gerekli soruşturma yapılır ve soruşturma raporu düzenlenir.
4- Olur; 4483 Sayılı Yasaya göre ön incelemesi şeklinde ise, ön inceleme yapılır, ön inceleme raporu düzenlenir. (Ön inceleme emrinde konunun disiplin boyutunun da incelenmesi-soruşturulması istenmiş ise ayrıca inceleme veya soruşturma raporu düzenlenir.)
Şikayetçi veya Muhbir’in ifadesi alınırken aşağıdaki soruları cevaplamaları istenir. Hüviyeti, adı-soyadı, doğum yeri ve tarihi, görev ve oturma adresi, İhbar ve şikayet yazılı olarak yapılmışsa, imzanın kendisine ait olup olmadığı, İhbar ve şikayetin kimlere karşı olduğu ve neleri kapsadığı, İhbar ve şikayetin hangi delillerle nasıl kanıtlanacağı, İhbar ve şikayetine ekleyeceği hususlar olup olmadığı,
Tanıkların İfadesi alınırken dikkat edilecek hususlar: Tanıklara ayrı ayrı sorular sorulur ve dinlenir. Tanığa yapacağı şahitliğin önemi anlatıldıktan sonra aşağıdaki sorular sorulur: Hüviyetine ilişkin sorular (ad soyad, doğum yeri, yılı, adresi) Genel nitelikli sorular (Kendisine ne derece güvenildiğine ilişkin sanık ve şikayetçiyle ilişkilerine ilişkin sorular) Soruşturma konusuna ilişkin sorular Soruşturma konusu kısaca açıklanır ve bildiklerini söylemesi istenir. Gerektiğinde açıklanmasını sağlayıcı sorular sorulabilir.
İfade alınırken dikkat edilecek hususlar: Tanık ve sanıklar, ayrı ayrı dinlenir. Diğer tanıklar, muhbir veya sanık dinlenen tanığın yanında bulunmamalıdır. İfade alınırken, ifade tamamlanıncaya kadar ara verilmez. (öğle yemeği, mesainin bitmesi) Sanık ve tanığa soru verilip başka yerde cevaplamasına izin verilmez. Tanığın ifadesi, değiştirilmeden müstakil bir sayfaya yazılır. Öne sürülen her iddia ve o iddiaya ilişkin açıklamalar tek tek tutanağa yazılır. İfade sonunda ifadesi kendine okunur/okutulur. Başka bir şey söyleyip söylemeyeceği sorulur. Eksikler varsa eklenir. (Tutanağı tanık ve muhakkik imza eder)
Tanık, sanık durumuna düşerse: Daha sonra, sanık olarak ifadesinin alınması gerekir. Tanığın başka yerde bulunması halinde ifade alınması: Soruşturmacının tanık, sanık, şikayetçi, bilirkişi ifadelerini bizzat alması esastır. Ancak zorunlu durumlarda kanunlara uygun olarak tanıkların ifadesi alınmak üzere bu işi görebilecek bir yetkili tayin edilir. Bu yola istinabe, görevlendirilen kişiye de Naip denir. Reşit olmayan İlköğretim öğrencilerinin tanık olarak dinlenmesinde Rehber Öğretmen gözetiminde Görüşme Tutanağı düzenlenir.
İtham edilenin ifadesinin alınması Önce kimlik tespiti yapılır. (Ad-soyad, doğum yeri, yılı, dini, ev iş adresi) Kişi kimliğiyle ilgili soruları doğru cevaplamak zorundadır.(susma hakkı kullanılmaz) Cumhuriyet savcılıklarınca ifade alınmış olması, soruşturmacının ifade almasını engellemez. (bu durumda yeniden kimlik tespiti yapılır) Soruşturmacı itham edilen hakkındaki tüm iddiaları açıkça bildirilecektir. Birden fazla suçlama varsa her suç tek tek açıklanmalı, kişi de her iddia için ifade vermelidir.
Gerekirse itham edilenin karşılaşabileceği kanun hükümleri (cezai yaptırımlar) açıklanabilir. İsterse (müdafiden) avukattan yararlanma hakkının olduğu açıklanacak. Kişi bu hakkını kullanmak isterse soruşturma durdurulacak verilen makül bir süre sonra yeniden ifadesi alınacaktır. İtham edilene yemin ettirilmez. İtham edilenin ifadesinin alınması sırasında, gerektiğinde fiil ile ilgili bazı belgeler, suç delilleri kendisine gösterilebilir.
Kişinin söyledikleri hiç değiştirilmeden tutanağa geçirilir. İfade tek paragrafta bitirilir. (paragraf başı yapılmaz) İfade alınırken, müdafiden başka kimse içeride bulunmaz. İfade alınırken kesinlikle ara verilmez. Öne sürülen her iddia ve o iddiaya ilişkin açıklamalar tek tek tutanağa yazılır. Sonunda başka bir diyeceğinin olup olmadığı sorulur, yazılan tutanak kendisine okunur. (okutulur)
İfade bir sayfada bitmemişse sayfa altları paraf edilerek diğer sayfalara geçilir. Başka söyleyeceği bir şey yoksa ifade tutanağı muhakkik ve itham edilen tarafından birlikte imza edilir. İtham edilenin iddiaları kabul etmesi halinde bile soruşturma bitirilmeyecek. Tanıkların ifadeleri alınacak. Deliller toplanacaktır. (Soruşturma prosedürü devam etmelidir)
İtham edilenin susma hakkı vardır. İtham edilen ifade vermek istemezse zorlanamaz. Sorular yazdırılır. Kimlik tespiti yapılır. İfade vermek istemediği yazılır imza atılır. İtham edilen bu kaydı dahi düşmek istememesi ya da ifadesini verip, imzalamak istememesi halinde, itham edilen imzaya zorlanmaz.
İtham edilenin ifadeden kaçınması (ifade vermemesi) İtham edilenin varsa avukatı ve muhakkik bu durumu tutanakla tespit edip imzalar. Müdafi yoksa, soruşturmanın yürütüldüğü yerdeki görevlilerden birinin katılımıyla ayrı bir tutanak düzenleyerek, yukarıdaki durumların tespiti yoluna gidilir. İtham edilen ile birlikte müdafide imzadan kaçınırsa, bu durum da tutanakla tespit edilir.
Değerlendirme, Sonuç Çıkarma Karar ve Raporlama Muhakkik topladığı bütün belgeleri tasnif ettikten sonra, kanıtları karşılaştırmalı, tutarlı ve tutarsız yönlerini gözden geçirmeli, olayı bütün olarak görüp, eylemin suç oluşturup oluşturmadığını, suç varsa türünü ve kimlere ait olduğu saptamaya çalışmalıdır. Muhakkik, yaptığı değerlendirme sonunda bir karara varır ve bu kararını raporlaştırarak soruşturma emrini veren makama hitaben bir üst yazı ekinde gönderir.
Bilgi, belge ve ifadelerin değerlendirilmesi Değerlendirmenin kolay yapılabilmesi için tablo kullanmak yararlı olacaktır. İDDİALAR Ek:2 Ek:3 Ek.4 Ek:5 Ek:6 Ek:n İddia 2. İddia 3. İddia 4. İddia
Bilgi ve Belgelerin Değerlendirilmesi İddia edilen her fiil ayrı ayrı değerlendirilmelidir. Yazılı belgeler, tanık ifadeleri ve toplanan diğer kanıtlar ilgili mevzuat doğrultusunda değerlendirilmeli, yapılan değerlendirme sonucuna göre fillinin sübuta erip ermediği açıklanmalıdır. İtham edilen kişinin zararına ve yararına olan tüm kanıtlar değerlendirilmeli, sonucu etkilemeyecek gereksiz ayrıntılara girilmemelidir. Sübuta eren kusurlu bir eylem var ise bunun hangi kanunun hangi maddesine göre kusur olduğu vurgulanmalıdır.
Raporun Yazılmasında Dikkat Edilecek Hususlar İdari soruşturma raporları açık ve sade bir anlatımla ele alınmalı, başkaları tarafından da okunduğunda anlaşılır olmasına dikkat edilmeli, konular özelliklerine göre birleştirilmeli veya ayrı maddelerde ele alınmalı, Konulara, yanlış yorumlamalara yol açmayacak bir şekilde objektif bir tutumla yaklaşılmalı, Getirilen tekliflerin sebep ve dayanakları açıkça belirtilmeli, Bölümler arasında denge bulunmasına dikkat edilmeli,
Raporun Yazılmasında Dikkat Edilecek Hususlar Kullanılan yasal ve mesleki deyim ve kelimelerin, seçimi ve kullanılmasında özenli davranılmalı, T.C.K. da suç olarak nitelendirilen terimlere yer verilmemeli, Şekil yönünden eksiksiz olmalı, usule uygun bir rapor kapağı konulmalı, Silintisiz ve kazıntısız bir şekilde yazılmalı, tarih, sayı, imza eksiklikleri bulunmamalı,
Raporun Yazılmasında Dikkat Edilecek Hususlar Dizi pusulusundaki sıra numaraları ile rapor yazımındaki açıklamalar arasında bağlantı kurulmalı, Rapor kapağı ile raporun tüm sayfalarının sol alt köşesi parafe edilmeli, raporun ve dizi pusulasının son sayfalarında bulunan isim ve unvanların üstü imzalanmalı ve mühürlenmeli, Ayrıca eklerin sağ üst köşesi düzenleyenler tarafından parafe edilmeli ve mühürlenmelidir.
Belgelerin Tasnifi Belgeler; Görevlendirme ve soruşturma emirleri ile varsa ekleri, Şikayetçi veya muhbire ait ifade, Tanıkların ifadesi, İtham edilenin ifadesi, Toplanan ve değerlendirilen evrak ve doküman veya bunların onaylı örnekleri, Sıralı bir şekilde dosyaya konulur. Bu sıraya uygun olarak dizi pusulasına yazılır.
Soruşturma Raporunun Kısımları 1) Rapor kapağı Muhakkikin adı Soruşturma emrini veren makam (onay sayı ve tarihi) Soruşturma konusu Soruşturmanın yapıldığı yer Başlama ve bitirme tarihi Sunuş tarihi Suçlanan şahısların isim ve görevleri Yapılan suçlamalar Bu konuda daha önceden soruşturma yapılmışsa düzenlenen raporun tarih ve sayısı, haklarında soruşturma yapılanların adları
2) Rapor Kısmı (Rapor kapsamı) SORUŞTURMA RAPORU a) Giriş: Soruşturma emrini veren makam (onayın tarih ve sayısı) İnceleme konusu (kimler hakkında inceleme yapıldığı) Başlandığı ve tamamlandığı tarih
SORUŞTURMA RAPORU b) İnceleme Soruşturma Konuları: Yapılması istenen soruşturma konusu (ekleri yazılır) c) Yapılan İnceleme ve Soruşturmalar: 1.Soruşturmaya nasıl başlandığı, nerede, hangi tarihler arasında yapıldığı, 2.Kimlerin ifadesinin alındığı (ifade alınacakların hangi ölçütlere göre seçildiği) 3. Şikayetçi muhbir, tanık, sanık ifade özetleri (ek belirtilir) 4. Toplanan belgeler ve kayıtların neler olduğu (içerikleri hakkında kısaca açıklamalar yapılır)
d) Tahlil ve Münakaşa (Bilgi, belge ve ifadelerin değerlendirilmesi) Veriler analiz edilerek bulgu olarak açıklanır. Soruşturma emrinde verilen hususlara açıklık getirilir. İddia konusu kusurlu durum olup olmadığını açığa kavuşturulur. Kusurlu durum hangi yasanın hangi maddesine ait olduğu belirtilir. Sadece kusur değil, fiilin kusur teşkil etmediği konusundaki verilerde belirtilir.
d) Tahlil ve Münakaşa (Bilgi, belge ve ifadelerin değerlendirilmesi) Her iddia ayrı ayrı ele alınıp sübuta erip, ermediği açıklanmalı. Kusurlu bir durum var ise hangi yasanın hangi maddesi ihlal edildiği belirtilir. e) Sonuç, kanaat ve teklif Disiplin Teklifi Getirilirken; 1) Aynı kişiyle ilgili birden fazla kusurun sübuta ermesi halinde, her kusurun karşılığı olan ceza ve ilgili maddesi belirtilmelidir. (Aynı kanunda yer alan cezalar tek tek belirtildikten sonra tevhiden en ağırı ile cezalandırılması teklif edilebilir.)
Disiplin Teklifi Getirilirken 657 sayılı Kanun’un 125. maddesi uyarınca teklif getirilmesi, Uyarma Kınama Aylıktan Kesme (1/30 ile 1/8 arasında) Kademe İlerlemesinin Durdurulması (1 yıl ile 3 yıl arasında) Devlet Memurluğundan Çıkarma
Disiplin Teklifi Getirilirken Alt ve üst sınırı belirlenmiş cezalarda; alt sınırdan teklif getirilmesi, eğer üst sınıra doğru arttırılması gerekiyorsa gerekçesinin mutlaka belirtilmesi gerekir. İlgili yasada yer alan terimlerin aynen kullanılmasına özen gösterilmeli, İstifa eden ya da emekli olanlar hakkında da sübuta eren fiillerden dolayı teklif getirilmelidir. Yasalarda kusurlu durumların tekrarlanması halinde bir derece ağır ceza verileceği belirtilmektedir. Ancak, bu konu cezayı verecek makamı ilgilendirir. Yöneticilerin “dikkatlerin çekilmesi” gibi bir teklif getirilmemelidir. Zira bunun karşılığı uyarma cezasıdır. (657. kanun 125. maddesi)
İdari teklifler getirilirken; Kesinlik kazanan eylemin boyutu, Görevin yürütülmesinde kamu yarar ve zararı, Kurumun gelişmesine tesir edebilecek etkiler, kişisel durumlar, İlgilinin bu görevde kalmasında sakıncalar, açık ve anlaşılır bir dil kullanarak, dikkatle değerlendirilmeli, Görevinde kalmasında sakınca bulunduğu sonucuna ulaşılmışsa nedenleri belirtilerek idareye ışık tutulmalı, Danıştay 5. Dairesinin … kararında yer alan “… aynı görevde uzun yıllar çalıştığı ve nedenle yıprandığı gerekçe gösterilerek bir memurun görevden alınması mevzuata ve idare hukukuna aykırı bulunduğu cihetle” şeklindeki açıklaması göz önünde bulundurulmalı,
İdari Teklif Getirilirken; Görevinde kalması sakıncalı olması belirlenmişse (görev yeri değiştirilecekse), yöneticilikte mi? Yöneticilikten alınarak mı? Kesin olarak ifade edilmelidir. İdari yönden hiçbir teklif getirilmeyecekse bile “idari yönden” başlığı açılarak herhangi bir işlemin yapılmasına gerek olmadığı belirtilmelidir. Kesin teklifte bulunmak yerine takdir makamındır gibi ifadelere yer vermek yanlıştır. Getirilen tekliflerin uygulanıp uygulanmaması hususu esasen makamın takdiridir.
Mali yönden teklif getirilirken; Herhangi bir kesinti veya para ödettirilmesi teklifinde, kısaca nedeni ve ne kadar miktarın nereye kesilmesi gerektiği açıklanmalı, Birlikte ödettirilmesi istenecek tekliflerde, kişilere isabet eden miktarlar belirtilmeli, Bu hususlarda yapılacak tespit ve tekliflerde, “ Devlete ve Kişilere, Memurlarca verilen zararların Nev’i, Miktarının tespiti, Takibi, Yapılacak Diğer İşlemler Hakkındaki Yönetmelik” (13/08/1983 tarih ve 18134 sayılı RG) ve Kamu Zararlarının Tahsiline İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik (19/10/2006-26324 Sayılı RG) hükümlerince hareket edilmelidir.
3) Dizi Pusulası Raporda yer alan ifade ve delillerle ilgili belgelere sıra numarası verilir. Ek numarası sayfanın sağ üst köşesine yazılarak imzalanıp mühürlenir. Bu belgeler dizi pusulasına sıra numarasına göre liste halinde yazılır.
İşlemli Dosya; Rapor kapağı Rapor kısmı Dizi pusulası Ekler’den Oluşan dosyadır.
Ön inceleme Raporu: 2’si işlemli 1’i işlemsiz olmak üzere en az 3 nüsha düzenlenir. (Biri asıl diğeri örnek olmak üzere 2 işlemli dosya) Soruşturma Raporu: En az 2 nüsha düzenlenir. (Sadece bir işlemli dosya bulunur) Not: Soruşturma raporu, soruşturmanın tamamlanmasından sonra en kısa süre içinde teslim edilmelidir. Elden teslim edilecekse zimmet defterine kaydedildikten sonra elden görevlisine imza karşılığı teslim edilir.
Örnek soruşturma konuları Okul Müdürü ……………………….’nın 1) Okula gelen öğrenci velisi ……………..’a kaba söz ve davranışlarda bulunduğu, 2) Öğrenci …………………….. Adına sahte diploma düzenlediği, 3) Okulun kapalı spor salonunun amacı dışında kullanılmasına sebebiyet verdiği, Matematik öğretmeni ……………………….’nın 1) Derslerine sık sık geç girdiği, 2) Öğrencileri yetiştirmekte yetersiz kaldığı, 3) Ödevini yapmayan öğrenci ………………………’a sınıfta tokat attığı,