Bilginin Organizasyonu Grafiksel Gösterimler
Örümcek Harita Temel bir fikir veya kavramı anlatmak için kullanılır. Olgu Süreç Kavram Düşünce Merkezdeki düşünce nedir? Özellikleri nelerdir? Fonksiyonları nedir? gibi sorulara yanıt aranır.
Örnek:
Olaylar Zinciri Dizileri Bir olayın evrelerini, lineer bir işlemin adımlarını, bir dizi olayı veya bir süreçte yaşananları anlatmak için kullanılır. Kavram, işlem veya olay nedir? Aşamalar veya adımlar nelerdir? Biri diğerine nasıl yol açmaktadır? Sonuç nedir? gibi sorulara yanıt aranır.
Örnek 1:
Örnek 2:
Örnek 3:
Süreklilik Göstergesi Tarihsel olaylar veya yaşa göre değişimi gösteren zaman çizelgeleri, bir kavramın değişkenliğini (ağırlık/boyut) anlatmak için kullanılır. Değişimi gösterilecek kavram veya olay nedir? Başlangıç ve sonuç nedir? gibi sorulara yanıt aranır.
Örnek 1:
Örnek 2:
Örnek 3:
Örnek 4:
Örnek 5:
Karşılaştırma Matrisi Birden fazla insan, olay, fikir vb. arasındaki benzerlik veya farklılıkları anlatmak için kullanılır. Neler karşılaştırılacak? Benzer/Farklı yönleri nedir? gibi sorulara yanıt aranır. İsim 1 İsim 2 İsim 3 Özellik 1 Özellik 2 Özellik 3
Örnek 1:
Örnek 2: Davranışsal Bakış Bilişsel Bakış Oluşturmacı Bakış Öğrenme Bir davranışın gösterilme olasılığındaki değişim Bellekte depolanan bilgide meydana gelen değişim Yaşantılar sonucu, anlamda meydana gelen değişim Öğrenme Süreci Etki-tepki-davranış Dikkat-kodlama-bellekten geri çağırma Tekrarlanan grup diyalogları ve katılımcı problem çözme Öğretmenin Rolü Dış etkenlerin düzenlenmesi Bilişsel süreci destekleyen koşulların düzenlenmesi Örnek olma ve rehberlik sağlama
Örnek 3:
Problem/Çözüm Göstergesi Bir problemi tanımlamak, olası çözüm ve sonuçları göstermek için kullanılır. Problem nedir? Kimin problemidir? Neden bir problemdir? Nasıl çözülebilir? Çözüm önerileri başarılı mıdır? gibi sorulara yanıt aranır.
Örnek 1: Öğrencilerin Matematik Notlarının Düşük Olması Matematik Öğretmeni Öğrencilerin Matematik Notlarının Düşük Olması Olası Çözümler: 1. Önceki Konuların Tekrar Edilmesi 2. Sınavın Güvenirliliğinin Tespit Edlilmesi 3. Öğrencilerin Derse Olan Tutumlarının Tespit Edilmesi Sonuçlar: 1. Konunun Eksik Kısımlarının Tespit Edilmesiyle Bilgi Eksiklerinin Kapatılması 2. Sınavın Hatalarının Ayıklanması 3. Öğrencilerin Derse Karşı Olan İlgilerinin Arttırılması Öğrencilerin Matematik Başarı Puanlarının Artışı
Sınıflandırma Haritası Kavram veya olaylar arasındaki ilişkileri, hiyerarşileri veya dallanan işlemleri anlatmak için kullanılır. Ana tema nedir? Alt temalar nedir? Birbiri ile nasıl ilişkilendirilebilir? Kaç düzey vardır? gibi sorulara yanıt aranır.
Örnek 1:
Örnek 2:
Örnek 3: Türk Parası Metal Para Kağıt Para 1YTL 50 YKR 25 10 5YKR 1YKR 20 YTL 5YTL 100
Örnek 4:
Etkileşim Göstergesi Kişiler veya gruplar arasındaki etkileşimi göstermek için kullanılır. Kişiler veya gruplar kimdir? Amaçları nelerdir? Anlaşma/Çatışma yaşanmış mıdır? Sonuçlar nelerdir? gibi sorulara yanıt aranır.
Örnek:
Balık Kılçığı Haritası Karmaşık bir olayın nedenlerini veya sonuçlarını ortaya koymak için kullanılır. X’e neden olan faktörler nedir? Nasıl ilişkilendirilebilir? sorularına yanıt aranarak, neden-sonuç ilişkileri kurulur.
Örnek 1:
Döngü Göstergesi Bir dizi olayın tekrar tekrar bir dizi sonuca nasıl neden olduğunu anlatmak için kullanılır. Döngüdeki kritik olaylar nelerdir? Nasıl ilişkilendirilir? Nasıl tekrara neden olur? gibi sorulara yanıt aranır.
Örnek 1:
Örnek 2:
Örnek 3:
Örnek 4: