Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
FAD İ ME AKAGÜNDÜZ SEVG İ SUBA Ş I Aralık OTİSTİK BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ SINIFLANDIRMA TANI DEĞERLENDİRME ARAÇLARI OTİZMİN NEDENLERİ EĞİTİM.
Advertisements

ETKİLİ ÖĞRETİM İÇİN YÖNTEM VE TEKNİKLER
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Tane Kavramının Öğretimi (Basamaklandırılmış Yönteme Göre)
KISIM 3 Bilişsel Gelişimi Arttırma BÖLÜM 8 Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ. Test çözmede 3 unsur önemlidir.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
Öğretim  Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
Program Tasarım Modelleri
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
Probleme Dayalı Öğrenme (Problem Based Learning) Programlama Dilleri 2.
SA Ğ LI Ğ IN GEL İŞ T İ R İ LMES İ VE İ L EYLEM PLANI.
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
OKUL ÖNCESİNDE KAVRAM KARİKATÜRLERİ
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
ÖĞRETİM MATERYALLERİ HAZIRLAMA İLKELERİ
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Kişisel-Sosyal Rehberlik
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
Öğretimin Uyarlanması
NOT VERME VE MEZUNİYET.
Problem Çözme ve Algoritmalar
Entegre Müfredat Modeli
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Prof. Dr. Mehmet Küçük
Program Tasarım Modelleri
TEST GELİŞTİRME.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Arş. Gör. Dr. Seyhan ERYILMAZ TOKSOY
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
PROBLEM ÇÖZME VE ALGORİTMALAR
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
MBT-303 özel öğretim yöntemleri-ı
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
Öğrenci Başarısının Belirlenmesinde Yeni Yaklaşımlar
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
Test Geliştirme ve Madde Analizi
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ SUNUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
KİŞİSEL REHBERLİK.
Araştırma Önerisi ve Hazırlanması
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Gerçek Yaşama Dayalı Durum Belirleme
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
ÜNİTE 15 ÜSTÜN ZEKALI ÖĞRENCİLER
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ YÖNERGESİ
ABİDE (Akademik Becerilerin İzlenmesi ve DEğerlendirilmesi)
Sunum transkripti:

Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Dr. Ergül Demir

ÜNİTE 9. MADDE ÜRETME / YAZMA

Okullardaki eğitim ve öğretimin en önemli çıktısı yeteneklerin geliştirilmesidir ve bu uzun bir zaman alır. Geçmişte ve günümüzde, yeteneklere yönelik tanımlama-geliştirme-test etmeden kaçındık. Gelecekte, yetenek gelişimine odaklanmamız gerekmektedir. Çünkü öğrencilerimiz hızla karmaşıklaşan dünyada bu yeteneklere ihtiyaç duymaktadır. (Haldyna, 1997)

Madde; bir testin puanlanabilen en küçük birimidir (Baykul, 2000) Madde; bir testin puanlanabilen en küçük birimidir (Baykul, 2000). Bir test maddesi; bir öğrencinin yanıtını almak ve bir yanıtı puanlama kuralını belirlemek için ihtiyaç duyulan bir yönerge ya da sorudur (Haladyna, 1997).

Madde yazma; teknik ve uzmanlığa dayalı bir iştir Madde yazma; teknik ve uzmanlığa dayalı bir iştir. Test geliştirme sürecinde; belirtkeler ve belirtkelere uygun madde tipi ve madde sayısı belirlendikten sonra madde üretimine geçilir.

MADDE TİPLERİ Yapılandırılmış Yarı yapılandırılmış Yapılandırılmamış Haldyna (1997)’a göre yapılandırılmış maddeler; Çoktan seçmeli madde Yüksek-çıkarıma (üst düzey becerilere) yönelik yapılandırılmış madde Düşük-çıkarıma (alt düzey becerilere) yönelik yapılandırılmış madde

Çoktan Seçmeli Madde Formatları Geleneksel format Eksiltilmiş/Tamamlamalı format ‘En iyi/uygun seçenek’ formatı Çoktan seçmeli maddeler, temel olarak bilgi ve zihinsel beceri ve yeteneklerin ölçülmesinde elverişlidir. Fiziksel beceri ve yeteneklerin ölçülmesinde asla kullanılmamalıdır. (Haldyna, 1997)

Çoktan seçmeli madde tipi ile ‘hatırlama, bilme, kavrama, anlama gibi bilgi ve temel beceriler yoklanabildiği gibi eleştirel düşünme, problem çözme gibi üst düzey beceri ve yeteneklerin de ölçülmesi mümkündür.

Problem çözme, eleştirel düşünme gibi üst düzey beceri ve yeteneklerin yoklanması, zor ve zaman alıcıdır. Sürece yayılmış tekrarlı ölçmeler ya da süreç odaklı değerlendirme yaklaşımları gereklidir. Bu tür beceri ve yeteneklerin yoklanmasında, tek bir çoktan seçmeli ya da yapılandırılmış madde yeterli değildir. En azından bir madde seti kullanılması gerekmektedir.

MADDE YAZMANIN TEMEL ESASLARI Kullanılacak Madde Tipinin Yoklanacak Davranışa Uygunluğu Maddelerin Belirtke Tablosunda Yer Alan Davranışları Yoklaması Madde Sayılarının Önceden Saptanan Ağırlığa Uygun Olması

MADDENİN YAPISI Testte yer alan (seçmeli/yapılandırılmış) maddeler genel olarak iki kısımdan oluşur; Madde kökü: Sorunun sorulduğu ya da davranışın ifade edildiği kısımdır. Seçenekler: Yapılandırılmış ve tek doğru yanıtı bulunan maddelerde söz konusudur. Doğru yanıt ve çeldiricilerden oluşur.

İYİ MADDE YAZMA 1. Madde Yazarı Ölçmeye konu olan alanda yeterlik (Bu alanda üst düzey davranışlara sahip olmalı) Test geliştirme ve ölçme-değerlendirme yeterliği Dil yeterliği

2. Madde Kökü Sadece o madde ile ilgili davranışı yoklamalı Birden çok davranışı içermemeli Olabildiğince açık ve net olmalı Gereksiz açıklamalardan ve ifadelerden kaçınılmalı Gerektiğinde özel terim ve gösterimlerden (koyu ya da italik ifade etme) yararlanılmalı Gerekli değilse seçeneklere yönlendirme yapılmamalı İpucu oluşturacak ifadeler kullanılmamalı

3. Seçenekler Seçenekler, anlam ve dilbilgisi açısından madde kökü ile uyumlu olmalı Tek doğru (tam doğru) yanıt olmalı Seçeneklerin uzunlukları birbirine yakın olmalı Çeldiricilerin doğru cevaba yakınlığı, maddenin düşünülen güçlüğüne yakın olmalı Çeldiricilerin dağılımı birbirine yakın olmalı Üst grubun çoğunluğu doğru yanıta gitmeli “Hepsi”, “hiçbiri” gibi kullanımlara dikkat edilmeli Seçenekler sıralı verilmeli Seçenek sayısı, testi alanların düzeylerine göre belirlenmeli Seçenekler birbirinden bağımsız olmalı Testteki tüm maddelerin seçenek sayısı aynı olmalı