SHB419-DAYANIŞMA MODELLERİ KUŞAKLARARASI DAYANIŞMA VE ÖNEMİ DOÇ. DR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
“ UFRS İLE UYUMLU FİNANSAL RAPORLAMA ÜZERİNE BAZI GÖZLEMLER: TÜRK VE AVRUPA SİGORTA ŞİRKETLERİ ” Dr. Can Öztürk 1 Ankara, 6-7 Haziran.
Advertisements

Bologna Sürecinde Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Deneyimi Doç. Dr. Sema ERGÖNÜL MGSÜ BEK üyesi MSGSÜ ADEK Koordinatörü 28 Mayıs 2010.
KALİTE ETİKETLERİ VE ÖDÜLLER Ayşe SAYLIK TR Ulusal Destek Servisi.
Özel Hastane Web Sitelerinin Sağlık Turizmi Kapsamında Analizi
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Öğr. Gör. MEHMET ALİ ZENGİN
Türkiye’de Çevre Yönetimi ve Belediyeler Pınar Akpınar Proje Yöneticisi UCLG-MEWA Yönetim Kurulu ve Konsey Ortak Toplantısı Çevre Komitesi Toplantısı Sürdürülebilir.
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU SUNAY AKIN OYUNCAK KÜTÜPHANESİ.
Avrupa Birliği Yaşamboyu Öğrenme Proğramı Grundtvig Learning Partnership Project.
Ulusal Yayınların Stratejik Önemi Prof. Dr. Çetin Erol Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Kardiyoloji AD YÖK Genel Kurul Üyesi.
KIRSAL KALKINMA EYLEM PLANI ( )
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
2016 Dünya Sağlık Günü Diyabeti (şeker hastalığını) Yenelim! Dr Pavel Ursu Dünya Sağlık Örgütü Türkiye Temsilcisi.
MED 167 İnternette İstatistik. İnternetteki istatistik verileri, özellikle ülke hakkındaki makro istatistiklerden bahsediyorsak, çoğunlukla resmi kurumlardan.
Page  1 BUCAK MEHMET CADIL ANADOLU ÖĞRETMEN LİSESİ COMENIUS PROJE TANITIMI.
Grundtvig Öğrenme Ortaklığı “A Step Towards Elderly People (STEP)” “Yaşlılara Doğru Bir Adım Projesi” Dr. Halis YEŞİL Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü.
Türkiye’de Aile Değerleri Zekeriya AKTÜRK Prof. Dr. Şifa Üniversitesi SEM - Aile Danışmanlığı Sertifika Programı / 771.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
İl Sosyal Etüt ve Proje Müdürlüğü ERASMUS+ Gençlik KA3. Yapılandırılmış Diyalog.
KRONİK OBSTRÜKTİF AKCİĞER HASTALIĞI (KOAH) EPİDEMİYOLOJİSİ
Eğitimden veriler.... Düzey Toplam Kadın Erkek Fark İlköğretim
TRAIning Transversal Supporting Career Development And Research
Stratejik plan çalışmaları kapsamında yapılan akademik Personel Anket SONUÇLARI.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Stratejik Planı Yrd. Doç. Dr. Günver GÜNEŞ Merkez.
Bu nedenle kızlar çareyi, dikkatleri üzerlerine çekecek davranışlardan, soru sormaktan, tartışmalardan, karar verme süreçlerine katılımdan kaçınmakta bulurlar.
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
MESLEKLERİ TANIYALIM DÖRT YILLIK LİSANS PROGRAMLARI ‘ü’
NİĞDE ZÜBEYDE HANIM SAĞLIK YÜKSEKOKULUNA HOŞGELDİNİZ
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Ergun, S.1, Koçak, S.1, Devrilmez, E.1, Tek, T.1
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
MADDE BAĞIMLILIĞI VE AİLE
DEVAMSIZLIK NEDENLERİ VE GİDERİLMESİ İÇİN NELER YAPILMALI?
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
SKY 423 Avrupa Birliği ve Sağlık Politikası
SHB-419 DAYANIŞMA MODELLERİ KUŞAK KAVRAMI VE KUŞAK SINIFLAMALARI DOÇ
SHB-419 DAYANIŞMA MODELLERİ DERS İÇERİĞİNİN TANITILMASI
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
ÇOCUK KORUMA HİZMETLERİNDE KOORDİNASYON STRATEJİ BELGESİ
Medya okuryazarlığı eğitimi dersi
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Pazarlama tanımları 1970’li yıllardan önce, pazarlama, hemen hemen tüm pazarlama teorisyenleri tarafından, kar amaçlı işletmelerin, ürünleri ve hizmetleri.
İZMİR ÜNİVERSİTELERİ PLATFORMU DÖNEMİ ÇALIŞMALARI
Türkiye HBÖ Eylem Planı ( )
Üniversitelerarası Girişimcilik ve Yenilikçilik Endeksi
KALKINMA EKONOMİSİ DERS KONULARI
Uluslararası İşletme Yönetimi
TOPLUMSAL CİNSİYET PROBLEMLERİ VE HUKUK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
Gelişim ve Temel Kavramlar
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sayılarla Türkiye’de Atık Yönetimi
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
MEDYA OKUR YAZARLIĞI EĞİTİMİ
Üniversite ve Akademik Dürüstlük Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Kantitatif Araştırma Özeti 8 Mayıs 2015
Sunum transkripti:

SHB419-DAYANIŞMA MODELLERİ KUŞAKLARARASI DAYANIŞMA VE ÖNEMİ DOÇ. DR SHB419-DAYANIŞMA MODELLERİ KUŞAKLARARASI DAYANIŞMA VE ÖNEMİ DOÇ.DR.FİLİZ YILDIRIM

Teknolojideki hızlı gelişmeler Sağlık alanındaki hızlı gelişmeler Doğum sayısı ve beklenen ölüm hızında azalma Beklenen yaşam süresinde artış Kadının çalışma yaşamına katılması Hızlı kentleşme Eğitim düzeyindeki artış (Öztürk, 2016)

2017 yılında 60 yaş ve üzerindeki yaş grubu 962 milyon - Dünyada Yaşlı Nüfus - 2017 yılında 60 yaş ve üzerindeki yaş grubu 962 milyon 2050 yılına gelindiğinde 2.1 milyar (iki katından daha fazla artış (2050’de) 2100 yılına gelindiğinde (üç katından daha fazla artış (2100’de) (Birleşmiş Milletler, 2017).

Nüfusun %25’i 60 yaş ve üzeri yaş grubu Avrupa’da Nüfusun %25’i 60 yaş ve üzeri yaş grubu 2050’de bu oranın %35 olması öngörülmekte Daha genç bir nüfusa sahip olan Afrika’da bile nüfusun hızla yaşlanması söz konusu 2017’de 60 yaş ve üzeri yaş grubundaki bireylerin oranı %5 2050’de %9 olması öngörülmekte (Birleşmiş Milletler, 2017)

Dünya Çapında Beklenen Yaşam Süresinde Artış Dünyada beklenen yaşam süresi 65 yaştan 69 yaşa yükseldi Kadınlar İçin Beklenen Yaşam Süresi 2000-2005 yılları arasında 69 yaş 2010-2015 yılları arasında 73 yaş Erkekler için 2000-2005 yılları arasında 65 2010-2015 yılları arasında 69 yaş (Birleşmiş Milletler, 2017)

TÜRKİYE’DE YAŞLILAR (TÜİK, 2017)

Doğuşta beklenen yaşam süresi farkı 5,4 yıl oldu. 2013-2015 YILI (TÜİK, 2017)

Yaşlı bağımlılık oranı (100 kişiye düşen yaşlı sayısı) 2012 yılında %11,1 2016 yılında %12,3 Türkiye’de 100 yaş ve üzerinde 5 bin 232 yaşlı bulunmaktadır (TÜİK, 2017)

Kırdan kente göç ile birlikte başka bir şehirde yaşlanmak   Çekirdek aile modelinde evinde yalnız olarak yaşlanmak Zayıf aile ilişkileri Zayıf komşuluk ilişkileri ve kuşaklararası çatışma : sosyal destek yetersizliği Sağlık hizmetleri ve diğer toplumsal hizmetlere erişimde yetersizlik Evde bakım hizmetlerinin organizasyonu ve yaygınlığındaki yetersizlikler Kuşakların birbirlerine karşı olumsuz tutumları (Özmete, 2013) Yaşlılar için bakım hizmetlerinin organizasyonu Aktif yaşlanmayı destekleme Kuşaklararası dayanışmayı güçlendirme

AKTİF YAŞLANMA Yaşlandıkça yaşam kalitesini artırmak için sağlık, güvenlik ve katılım gibi konulardaki fırsatlardan yaşlıların en iyi şekilde yararlanma süreci (Kanj ve Mitic, 2009).

AKTİF YAŞLANMANIN BELİRLEYİCİLERİ Davranışsal belirleyiciler «yaşam tarzı…» Fiziksel çevre belirleyicileri «yaşanan yer-kır-kent…» Sosyal hizmetlere ve sağlığa ilişkin belirleyiciler «hizmetlere erişim» Ekonomik belirleyiciler «düzenli gelir, sosyal sigorta….» Bireysel belirleyiciler «Genetik ve psikolojik faktörler» Sosyal çevre belirleyicileri «sosyal çevre desteği-sosyal sermaye-kuşaklararası ilişkiler» (Özdemir, Yıldırım ve Hablemitoğlu, 2015)

KUŞAKLARARASI DAYANIŞMAYI GÜÇLENDİRME   «DÜZEYLER» a) Kuşaklararasında ulusal ve küresel düzeydeki olaylar ile ilgili makro düzeydeki bağlılık b) Ebeveynler ve torunlar arasında mikro düzeydeki bağlılık. Bu ilişkiler dayı, teyze, amca gibi akrabaları da kapsar (Özmete, 2013).

AKTİF YAŞLANMA VE KUŞAKLARARASI DAYANIŞMA YILI «2012»   «The Council of the European Union» KÜRESEL FARKINDALIK

Dünyada Düzenli Aralıklarla Yürütülen Kuşaklararası Dayanışma Örnekleri Hollanda’da gençlerin yaşlılara Skype, facebook gibi iletişim yollarını öğretmeleri – Yaşlıların geçlere yabancı dil… öğretmesi Amerika’da gençlerin ev ve huzurerevi ziyareti yapmaları, yaşlıların gençlerin tarih derslerine girmeleri Amerika’da büyükşehir belediyeleri tarafından toplum merkezlerinde yaşlı ve genç grupların biraraya getirilerek çevre koruma çalışmalarının yapılması İngiltere’de emekli yaşlıların eğitim sonrasında kimsesiz çocukların bakıldığı evlerde…..çalışmaları İspanya’da Beden Eğitimi bölümünde okuyan gençlerin sosyal sorumluluk projesi dersi kapsamında yaşlılara fiziksel egzersizler yaptırmaları (Tüzün, 2014)

Amerika’dan bir örnek : Kuşaklararası öğrenme merkezi Kuşak çatışmasını sorgulatan ortak bir yapım : "Kırmızı Mutluluk»

NEDEN KUŞAKLARARASI DAYANIŞMA? Bir kaynak olarak yaşlı birey «gönüllü aktivitelere katılım» Bir kaynak olarak gençler «gönüllü aktivitelere katılım» Yaşlı nüfusun artması Emeklilik profilindeki değişim «aktif emeklilik dönemi arzusu» Aile yapısındaki değişim «aile içinde azalan kuşaklararası ilişkiler» Yaşlı ayrımcılığı ve kuşaklararası izolasyon Çocuklara ve gençlere hizmet sağlamadaki yetersizlikler «rol model, mentorluk….» Gençler aracılığı ile yaşlılara hizmet sağlamadaki eksiklik «toplum temelli modellerin eksikliği»

Aktif Yaşam İçin Nesillerarası Etkileşim Modeli (AYNA) : Türkiye’den Örnek Aktif Yaşam İçin Nesillerarası Etkileşim Modeli (AYNA) :

Kuşaklararası Dayanışma Modellerinin Yaşlılar İçin Yararları Sosyalleşmeyi artırma – sosyal sermaye Öğrenmeye hazır hale gelme – yenilikleri (teknoloji gibi ) öğrenerek Motivasyon ve katılım – Kendini Gerçekleştirme Ruhsal desteği artırma Yaşlılar için sosyal ve yapıcı aktiviteleri yapılandırma Sağlığı geliştirme Derman, 2014

Kuşaklararası Dayanışma Modellerinin Gençler İçin Yararları Akademik performansı artırma Sosyal becerileri geliştirme İstenmeyen davranışların azaltılması Yaşlılara ön yargıların azalması Yaşlıların ilgi ve sevgisinden yararlanma (dede-torun) Bilge gençlik (Derman, 2004; Yıldırım, 2015)

Kuşaklararası Dayanışma Modellerinin Diğer Toplumsal Yararları Toplumu güçlendirme İnsan kapitalinden en üst düzeyde yararlanma Kültürel yetkinliğe katkı Finansal kaynakları insan kapitaline yatırım için kullanma Sosyal hizmetleri ve sosyal hizmet ağlarını genişletme Kırılgan grupların yaşamlarına dahil olma ve farkındalığı artırma Sosyal refah kurumlarının birbirleri arasındaki işbirliğini artırma (Derman, 2004; Yıldırım, 2015)

YARARLANILAN KAYNAKLAR Birleşmiş Milletler (UN), (2017) YARARLANILAN KAYNAKLAR Birleşmiş Milletler (UN), (2017). World Population Prospects: The 2017 Revision. https://www.un.org/development/desa/publications/world-population-prospects-the-2017-revision.html. Derman, O. (2014). Niçin Nesiller Arası Yaklaşımlar? Gürkan Akçaer, Orhan Derman, Damla Güner ve Zeynep Tüzün (Editörler), Aktif Yaşam İçin Nesillerarası Etkileşim Modeli (s. 6-7). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Basımevi. Devlet Planlama Teşkilatı (2007). Türkiye’de Yaşlıların Durumu Ve Yaşlanma Ulusal Eylem Planı. Sosyal Sektörler ve Koordinasyon Genel Müdürlüğü. Ankara. Kalaycıoğlu, S. (2012). «Kuşaklararası Dayanışma ve Aktif Yaşlanma”, 18‐24 Mart Yaşlılara Saygı Haftası: Kuşaklararası Dayanışma ve Aktif Yaşlanma Sempozyum Bildirileri, s. 51‐58, 20‐21 Mart 2012, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Özürlü ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara Üniversitesi Yaşlılık Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi, Ankara.

YARARLANILAN KAYNAKLAR Kanj, M. & Mitic, W. (2009) YARARLANILAN KAYNAKLAR Kanj, M. & Mitic, W. (2009). “Promoting Health nd Development: Closing The Implementation Gap”, 7th Global Conference on Health Promotion, Nairobi, Kenya, 26-30 October 2009. Özdemir, B., Yıldırım, F. ve Hablemitoğlu, Ş. (2015). Aktif Yaşlanma İçin Sağlık Okuryazarlığı. Filiz Yıldırım, Alev Keser (Editörler), Sağlık Okuryazarlığı (s. 75-90). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi. Özmete, E. (2013). Modern Toplumda “Yaşlı” Olmak: Aktif Yaşlanma ve Kuşaklararası Dayanışma İhtiyacı. Uluslararası Aile ve Sosyal Politikalar Zirvesi/ International Summit on Family and Social Policy.Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı. 2-3 Ocak, Ankara-Rixos Grand Otel. Öztürk, S. (2016). Ailelerde Nesiller Arası Normatif Dayanışma Araştırması. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Aile ve Tüketici Bilimleri Anabilim Dalı, Basılmamış Doktora Tezi, Ankara.

YARARLANILAN KAYNAKLAR TÜİK, 2017. İstatistiklerle Yaşlılar, 2016 YARARLANILAN KAYNAKLAR TÜİK, 2017. İstatistiklerle Yaşlılar, 2016. Türkiye İstatistik Kurumu Haber Bülteni, Sayı: 24644, 16 Mart 2017. Tüzün, Z. (2014). Dünya ve AB ülkelerinden Örnekler. Gürkan Akçaer, Orhan Derman, Damla Güner ve Zeynep Tüzün (Editörler), Aktif Yaşam İçin Nesillerarası Etkileşim Modeli (s. 11-12). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Basımevi. Yıldırım, F (2015). Çocukların Dünyasına Yaşlıları Dahil Etmek: “Okul Temelli Kuşaklararası Dayanışma Modelleri”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19(1), 275-296.