TANIM BELİRTİLERİ ORTAYA ÇIKARAN ETKENLER YAŞATTIĞI SORUNLAR KORUYUCU ÖNLEMLER ve BAŞA ÇIKMA.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TANIM BELİRTİLERİ ORTAYA ÇIKARAN ETKENLER YAŞATTIĞI SORUNLAR KORUYUCU ÖNLEMLER ve BAŞA ÇIKMA.
Advertisements

ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
ETKİLİ ÖĞRETİM İÇİN YÖNTEM VE TEKNİKLER
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
STRES YÖNETİMİ.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Filiz DİKİCİ Psikolojik Danışman ÜSTÜN ZEKALILAR.
KENDİMİZİ TANIMAK MESLEKLERİ TANIMAK MESLEK SEÇİMİNİN ÖNEMİ SEÇMEK İSTEDİĞİM MESLEKLER HAKKINDA NERELERDEN BİLGİ ALABİLİRİM.
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
Program Tasarım Modelleri
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
ERGENLİK DÖNEMİNDE GÖRÜLEN PSİKOLOJİK PROBLEMLER.
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
Süreç... Rehberlik Nedir? Rehberlik Ne Değildir? Reberlik İlkeleri Nelerdir? Rehberlik Servisinden Hangi Konulara Dair Yardım Alınabilir? - Bireysel Alan.
GÖRÜŞ GELİŞTİRME TEKNİĞİ
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
Dr. Gönül ERDAL Psikiyatrist. Dr. Gönül ERDAL Psikiyatrist.
Teröre maruziyet sonrası krize müdahale
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
HAZIRLAYAN Ayşe ŞEBBOY Psikolojik Danışman Şahin İlköğretim Okulu.
AİLELERİN YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
Aile İçi İletişim İle Çocuğunuzun Sorunlarını Çözebilirsiniz!!!
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Kişisel-Sosyal Rehberlik
HAYAT BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
AKRAN BASKISI ve ÇATIŞMA ÇÖZME
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
Öğretimin Uyarlanması
ÖFKE KONTROLÜ ZORBALIK
Drama ile İlgili Terimler / Eğitim Öğretim Sürecinde Drama
REHBERLİK SERVİSİ.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Bütünleştirme uygulamaları
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
DEVAMSIZLIK NEDENLERİ VE GİDERİLMESİ İÇİN NELER YAPILMALI?
PPT 6 Kapsayıcı bir eğitim için nasıl bir sınıf yönetimi yaklaşımı benimsemeliyim? Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Program Tasarım Modelleri
PENDİK REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
OKUL-AİLE-ÇEVRE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Geliştirme Genel Müdürlüğü
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
SIRADIŞI ÖĞRENCİ ÇALIŞMALARI
KİŞİSEL REHBERLİK.
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Geliştirme Genel Müdürlüğü
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

TANIM BELİRTİLERİ ORTAYA ÇIKARAN ETKENLER YAŞATTIĞI SORUNLAR KORUYUCU ÖNLEMLER ve BAŞA ÇIKMA

ÖFKENİN ve ŞİDDETİN TANIMI Birey haz alma dünyasını engelleyen herhangi bir durum, olay veya kişi ile karşılaştığında öfke duygusu oluşur. İstediğini alamama, haksız davranışlara maruz kaldığını düşünme, arkadaş kaybı, kaçırılmış fırsatlar, kavgalar, engellenme, anlaşılmama, saygısızlık vb. durumlar öfkeye neden olur. Her bireyin öfkelendiği durumlar farklıdır. Ayrıca bir birey aynı konuya bazen öfkelenirken bazen öfkelenmeyebilir.

Kızgınlık, canlı organizmanın varlığını tehdit eden olaylara gösterdiği doğal bir tepkidir. Bu duygu, organizmaya saldırıldığı zaman, kendisini savunmasına ve savaşmasına yardımcı olacak güçlü fizyolojik, duygusal ve davranışsal tepkilerin ortaya çıkmasını sağlar. Bu nedenlerle, belli düzeydeki bir kızgınlık duygusu varoluş için gereklidir.

1- Öfke ve Fizyolojik Tepkiler : Öfkemizi kontrol edemediğimizde olumsuz sonuçlarını görmeye başlarız. Bunlar; fizyolojik, düşünsel ve davranışsal boyutta yaşanır. - Kan şekerinin yükselmesi - Nabzın ve kan basıncının artması - Sık sık ve zor nefes alma - Baş ağrısı - Kas ağrıları, sırt, boyun.

2- Öfke ve Zihinsel Tepkiler : - Konsantrasyon bozukluğu - Düşük performans - Unutkanlık - Uykusuzluk - Dikkatsizlik

3- Öfke ve Davranışsal Tepkiler : - Alkolizm - Sigara tiryakiliği - Huzursuzluk - Acelecilik - İlaç kullanımı - Aşırı yemek yeme

YAŞANAN SALDIGANLIK,ŞİDDET, ZORBALIK SORUNLARINI ORTAYA ÇIKARAN ETKENLER

Kızgınlık hem dışsal hem de içsel bazı olaylarla ortaya çıkar Kızgınlık hem dışsal hem de içsel bazı olaylarla ortaya çıkar. Arkadaşınız, anneniz, kardeşiniz, sokaktaki bir adam, öğretmeniniz vb. belli bir insana kızabileceğiniz gibi; trafik sıkışıklığı, iptal edilen bir randevu, vb. gibi bir olaya da kızabilirsiniz. Kızgınlığınızın ortaya çıkmasından kendi kişisel sorunlarınızla ilgili kuruntularınız sorumlu olabileceği gibi, daha önceleri başınızdan geçmiş ve sizi öfkelendirmiş, travmatik bazı olayların anıları da sorumlu olabilir.

Olumsuz Medya Program Ve Yayınlar Kötü Arkadaş Çevresi Yanlış Anne Ve Baba Tutumları Akran Zorbalığı Şiddete Maruz Kalma İstediğini Alamama, Haksız Davranışlara Maruz Kaldığını Düşünme, Arkadaş Kaybı, Kaçırılmış Fırsatlar,

Kavgalar, Engellenme, Anlaşılmama, Saygısızlık Kişisel Yatkınlık Kendini ifade etme çabası

ÖĞRETMENLER TARAFINDAN ÖNLEME İÇİN YAPILABİLECEK ÇALIŞMALAR

1. AŞAMA SORUNLARIN TESPİT EDİLMESİ 1-Sürekli şiddet ,zorbalık ve kavga davranışı gösteren öğrenciler tespit edilerek, bu öğrencilerle bireysel olarak ilgilenilmeli. 2-Okul çevresinde bulunan, kavga ve şiddete eğilimli kişilerin varsa çetelerin tespit edilmesi. 3-Bu kişileri okulun çevresinde bulunduran sebeplerin tespiti

2. AŞAMA: TESPİTLERDEN YOLA ÇIKARAK GEREKLİ ÇALIŞMALARA BAŞLANMASI Hedef olarak tespit edilen öğrenciler bireysel görüşmeler yapılmalıdır. Yapılan görüşmelerde öğrenciyi bu tür davranışlara iten nedenler belirlenmelidir.Daha sonra nedenlerin ortadan kaldırılabilmesi için imkanlar ölçüsünde gerekli önlemler alınmalıdır.

Bireysel görüşmeler belli aralıklarla devam ederken,öğrencinin velisi ile en 2-3 kez görüşülmeli.Gerekirse ev ziyaretleri yapılmalı.Alınabilecek önlemler ve çocuğa yaklaşım tarzının nasıl olması gerektiği aile ile paylaşılmalı. Öğrencinin yaptığı olumsuz davranışlar aileye sürekli şikayet eder şekilde dile getirilmemeli.Bu tarz bir yaklaşım aileyi ve öğrenciyi okuldan soğutacaktır.

Şiddet davranışları gösteren öğrenciye karşı sabırlı olunmalı Şiddet davranışları gösteren öğrenciye karşı sabırlı olunmalı.Yaptığı davranışlara karşı ani ve sert bir üslup ile karşılık verilmesi onun bu olumsuz davranışını pekiştirir. Gerektiğinde Orta öğretim düzeyinde bulunan disiplin kurulları,disiplin kurulunda ele alınması gereken davranışları görmezden gelmemeli.

Eğer öğrenciye disiplin cezası verilecek adil olunmaya ve abartılı cezalar verilmemesine dikkat edilmeli. Şiddet eğilimlerinde bulunan öğrencileri asla başka öğrencilerin yanında yargılamayın. Kendinizi öğrenciye sevdirmeden ve kabullendirmeden öğrenci üzerinde etkili olamayacağınızı unutmayın

Okul çevresinde öğrencilere şiddet uygulayan veya da şiddet davranışına yönlendiren kişi yada gruplar var ise; Okul personeli bu kişilere karşı aynı yaklaşım tarzı içinde olmalıdır. Gerekli durumlarda emniyet yetkilileri ile irtibata geçilmelidir Okul öğrencilerimizden bu kişiler ile irtibatı yada işbirliği olanlar tespit edilmeli ve gerekli önlemler alınmalıdır.(Bireysel görüşme,ikna etme,aile ile görüşme vb.)

Karşınızdakini ilgiyle ve ciddi bir şekilde dinleyin. Dikkatinizi karşınızdakinin söylediklerine verin. Araya girmeyin. Anlatacaklarını bitirmesine izin verin. Duygularına saygı gösterin. Geçirdiği sıkıntılar dikkate alındığında yaşamakta olduğu öfkenin onun açısından “haklı” ve “geçerli” nedenleri olabilir. Bunu kendinize hatırlatın. Duygularını isimlendirmeye çalışın: “Sesiniz çok öfkeli geliyor” / “Sesiniz öfke dolu” “ Kendinizi çok engellenmiş hissediyor olmalısınız” “Sanki çok fazla hayal kırıklığına uğramış gibisiniz”

ÖZELLİKLE İLKÖĞRETİM DÜZEYİNDE YAPILABİLECEK ÇALIŞMALAR Anne-baba ve öğretmen olarak, çocuklara sözel-eylemsel biçimde, saldırganlık örneği olmamaları gerekmektedir. -Saldırgan davranışlar ceza ile ( bağırmak, dayak vb.) sindirilme yoluna gidilmemelidir. -Çocuklar öfkeli, gergin iken onlarla tartışılmamalıdır. Fırtınanın dinmesi, çocuğun sakinleşmesi beklenmelidir.

Her fırsat ve ortamda, saldırganca yapılan davranışların, olumsuzlukları - dezavantajları vurgulanmalıdır. -Bu çocuklara; zihin olgunluğuyla uyuşan, çeşitli sorumluluklar mutlaka verilmelidir. -Çocukların gerginliklerinin, boşalmasını sağlamak amacıyla, enerjilerini zararsız şekilde sarf etmelerini sağlayacak, etkinlikler yaptırılmalıdır. -Ev ortamları; insan ilişkileri ve fiziksel olarak incelenip ,uygun hale getirilmesi için destek olunmalıdır.

-Saldırgan çocukları olabildiğince gurup etkinliklerine teşvik etmeli ve katılımları sağlanmalıdır. -Çocukların temel ihtiyaçları ve makul istekleri, zamanında ve yerinde yerine getirilmelidir. Gereksiz engeller konulmamalıdır. Bu durumlarda çocuğun, uygun istediğini yerine getirme yoluna gidilmelidir

-Çocuk çok yönlü tıbbi incelemeden geçirilmelidir -Çocuk çok yönlü tıbbi incelemeden geçirilmelidir.Sinir ve sindirim sistemi mutlaka özel olarak incelenmelidir. -Psikolojik inceleme yapılmalıdır. Ruhsal tedavi gerektiriyorsa yönlendirme yapılmalıdır. -Çocuğun ebeveynine, anne-baba eğitimi kazandırılmalıdır.

ÖFKELİ HER HAREKET, DAHA AZ MUTLU OLMANIZA NEDEN OLACAKTIR. Herkesin Dikkatine; Herhangi bir kimse öfkelenebilir. Bu kolaydır. Ne var ki; Doğru İnsana Doğru Derecede Doğru Zamanda Doğru Maksatla ve Doğru Biçimde Öfkelenmek İşte Bu Zordur.... ARİSTO

OKUL TEMEL ÖNLEME PLANI YAŞANAN SALDIGANLIK,ŞİDDET, ZORBALIK VE OKUL TEMELLİ ÖNLEME ÇALIŞMALARI BİLEŞENLERİ OKULLARDA BELLİ PERİYOTLARLA UYGULANMALIDIR

Sosyal-Duygusal Yeterliğe Odaklı Programlar: Okul Programları ve Genel Amaçları Sosyal-Duygusal Yeterliğe Odaklı Programlar: Öfke Yönetimi Çatışma Çözme Problem Çözme Empati Geliştirme Stresle Baş etme/Stres Yönetimi

Akran İlişkileri Geliştirme Akran Arabuluculuğu Sosyal Beceriler ve Kişilerarası İlişkiler Kendini İfade Etme ve Etkili Davranma Kendini Ayarlama Özdisiplin Karar Verme, Sorumluluk Alma Özgüven

Genel Amaçlar: Şiddetin önlenebilir olduğunu göstermek. Öfkenin hayatın doğal ve önemli bir parçası olduğunu fark ettirmek. Öfkenin yapıcı ve sağlıklı şekilde ifade edilebileceğini öğretmek. Öfke ve şiddeti kontrol etmenin büyüme ve olgunlaşmanın gereği olduğunu fark ettirmek. Öfkeyi ifade etmede olumlu yolları tanıtmak. Çatışma durumlarında şiddete alternatif davranışları geliştirmek.

KAYNAKÇA T.C.MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü GENELGE NO: 2006/26 Luhn, R. R.* (1996). Kızgınlıkla Başaçıkma. Alfa Yayınevi. Gün, N.* (1996). Geçmişin Gölgeleri. Lerner, H. (1997). The Dance of Anger. * Anadolu Üniversitesi kütüphanesinde bulunmaktadır.