PAZARLAMA ARAŞTIRMASI
Bilgi ve Veri Kavramı İşletme için işlenmemiş bilgilere veri; sorun çözümünde, belirsizliği belirliliğe dönüştüren, yöneticilerin karar almasını kolaylaştırılan işlenmiş verilere ise bilgi denilmektedir.
Pazarlama Bilgisi Kotler ve Armstrong’a (1989) göre pazarlama bilgisi; ‘pazarlama yöneticilerinin pazarlama analizi, planlaması, uygulanması ve kontrolü fonksiyonlarını gerçekleştirmek için ihtiyaç duyduğu bilgi.’
Pazarlama Bilgi Sistemi ‘Pazarlama kararları için gerekli bilgilerin, işletme içi ve dışından, sürekli bir biçimde toplanması ve kullanıma hazır hale getirilebilmesi için işletmenin oluşturduğu düzen’
Pazarlama bilgi sistemi-pazarlama enformasyon sistemi pazarlama dış çevresi, tüketiciler, fiyatlar, reklam harcamaları, satışlar, rekabet, dağıtımla ilgili bilgiler...
Pazarlama Araştırması ‘Pazarlama araştırması, mal ve hizmetlerin pazarlaması ile ilgili problemler hakkında verileri sistematik ve objektif olarak toplama, kaydetme ve analiz etme.’
Pazarlama Araştırması Pazarlama araştırmaları konularına ve araştırma amaçlarına göre iki şekilde sınıflandırılabilmektedir.
Konularına Göre Pazarlama Araştırmaları Tüketici ve tüketici davranışı araştırmaları Ürün araştırması Dağıtım ve dağıtım kanalı araştırması Ambalaj araştırmaları Satış araştırması Fiyat araştırması Pazar analizi araştırmaları Güdüleme araştırması Dış pazar araştırması Reklam araştırmaları
Amaçlarına Göre Pazarlama Araştırmaları Keşfedici araştırmalar Tanımlayıcı araştırmalar Sebep-sonuç araştırması Tarihsel verilere dayalı (retrospektif) pazarlama araştırması Anket yolu ile gerçekleştirilen pazarlama araştırmaları(Ampirik)
Pazarlama Araştırma Süreci Problemlerin tanımlanması Araştırma amaçlarını ve hedeflerinin saptanması Araştırmanın tasarlanması ve araştırma planının hazırlanması Verilerin toplanması Sonuçların analizi ve değerlendirilmesi ve raporun hazırlanması
Kaynaklar Karafakioğlu, M. (1998), Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayını, İstanbul. Tengilimoğlu, Dilaver (2012), Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Siyasal Kitabevi, Ankara. Korkmaz, S., Eser, Z., Öztürk, A.S., Işın, F. B., (2009). Pazarlama Kavramlar-İlkeler-Kararlar. Siyasal Kitabevi, Ankara. Eser, Z., (2007), Hizmetlerde Pazarlama İletişimi Siyasal Kitabevi, Ankara. Kotler, P. (2011), A’dan Z’ye Pazarlama Çeviren: Aslı Kalem Bakkal. Mediacat Kotler, P., Clarke, N. R. (1987), Marketing for Health Care Organization, Prentice-Hall Inc. Berkowitz, N.E. (1996), Essentials of Health Care Marketing, An Aspen Publication. Kotler, Philip (2011), Kamu Sektöründe Pazarlama Çeviren: Zeynep Kökkaya Chalar Mediacat Mucuk, İ. (2012), Pazarlama İlkeleri, Türkmen Kitabevi, İstanbul. Eser, Z., Özdoğan, F.B. (2006), Sosyal Pazarlama, Siyasal Kitabevi, Ankara. Tuncer, D., Ayhan, D. Y., Varoğlu, D. (2013) Genel İşletmecilik Bilgileri, Siyasal Kitabevi Şahin, B., Çelik, Y.,Tengilimoğlu, D. (2013), Sağlık Hizmetleri Pazarlaması T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını N: 2858, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1815