Eğitimde Teknoloji Kullanımı Giriş
Teknoloji nedir? mal veya hizmetlerin üretiminde veya buna yönelik amaçların gerçekleştirilmesinde kullanılan beceriler, yöntemler, işlemler, tekniklerin derlenmesi veya bilimsel araştırmalardır. "zanaat, beceri, el sanatları";
Öğretmenlerin Eğitimde Teknoloji Kullanımına İlişkin Bazı Soruları Teknoloji ders sırasında nasıl ve ne zaman kullanılacak? Teknoloji kullanırken öğrenciler hangi becerileri öğreniyor? Teknolojinin sınıfta kullanımı yarar sağlıyor mu? Teknolojiyi en iyi şekilde nasıl kullanabilirim? Yazılımları öğrenmek çok zamanımı alır mı?
Eğitimde teknoloji kullanımı kendi başına bir amaç değildir, Neden TEKNOLOJİ? Öğrenci başarısında kullandığınız stratejilerin etkisi vardır. Ne kadar etkili bir strateji kullanırsanız, öğrenci başarısı o kadar fazla olur. Eğitimde teknoloji kullanımı kendi başına bir amaç değildir, amaçlarımıza ulaşmamızın bir yoludur.
Neden TEKNOLOJİ? Teknolojinin öğrenme üzerinde etkili olması için, teknolojiyi kullanmadan önce öğrenme hedeflerinin belirlenmesi gereklidir. Etkili bir şekilde kullanıldığında, teknoloji Öğrenciyi öğrenmeye yönelik güdüler. İşbirlikçi öğrenmeyi destekler. Eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimini destekler. Öğrenmeyi arttırır. Anlamayı arttırır. Başarıyı arttırır.
Neden TEKNOLOJİ? Öğretime teknolojinin entegre edilmesi sınıfı öğrenci-merkezli – yapılandırmacı duruma getirir. Öğrenciler işbirliği ile çalışma eğilimi gösterirler. Seçim yapmak için daha fazla olanakları vardır. Öğrenmelerinde daha etkin rol oynarlar Öğretmen Merkezli Öğrenme Öğrenci Merkezli Öğrenme
Neden TEKNOLOJİ? Farklı hazır-bulunuşluk , ilgi ve öğrenme stillerine hitap ederek öğrenmeyi bireyselleştirir. Sık ve anlık geri-dönütü kolaylaştırır. Farklı duyu organlarına hitap eder. Eleştirel değildir. Hayat-boyu öğrenme becerilerini geliştirir.
Neden TEKNOLOJİ? Oluşturma Değerlendirme Analiz Uygulama Anlama Bilgi Kavrama Uygulama Analiz Sentez Değerlendirme Oluşturma Değerlendirme Analiz Uygulama Anlama Hatırlama Bilişsel Süreçler olarak Benjamin Bloom’un Öğrenme Taksonomisi
Etkili Öğretim Stratejileri Kategori Tanım 1. Benzerlikleri ve farklılıkları belirleme Benzer ve farklı maddeleri belirlemeye yönelik zihinsel süreçleri meşgul ederek öğrencilerin bilgiyi anlama ve kullanma becerilerini geliştirir. 2. Özetleme ve not alma Ana fikirleri ve destekleyici bazı unsurları yansıtacak şekilde öğrencilerin bilgiyi sentezleme ve düzenleme becerilerini geliştirir. 3. Çabayı pekiştirme ve takdir sağlama Öğrencilerin öğrenmeye yönelik tutum ve inanışlarını ele alarak öğrencilerin çaba ve başarı arasındaki ilişkiyi anlamasını destekler. Öğrencilere hedeflerin kazanılması durumda ödül veya övgü sağlar.
Etkili Öğretim Stratejileri Kategori Tanım 4. Ev ödevi ve uygulama Öğrencilere bilgiyi gözden geçirme ve uygulama olanakları sunar. Öğrencinin beceri veya süreç için istenilen düzeye ulaşma becerisini destekler. 5. Sözel olmayan gösterim Öğrencilerin bilgisini zihinsel resimleri kullanarak temsil etmesini ve derinleştirmesi becerisini geliştirir. 6. İşbirlikçi öğrenme Grup içerisinde öğrencilerin bilgilerini geliştirmeleri için öğrencilerinin birbirleri ile etkileşimde bulunmasına olanak sağlar.
Etkili Öğretim Stratejileri Kategori Tanım 7. Hedefleri belirleme ve geri dönüt sağlama Öğrencilerin performanslarını geliştirmeleri için öğrenme hedeflerine yönelik ne kadar iyi olduklarına ilişkin bilgi edinmeleri ve öğrenmeleri için yönlendirme sağlar. 8. Hipotez oluşturma ve test etme Öğrencilerin hipotez oluşturması ve test etmesi için gerekli zihinsel süreçleri geliştirerek bilgiyi anlama ve uygulama becerilerini geliştirir. 9. İpuçları, sorular ve ön hazırlayıcılar Öğrencinin konu ile ilgili sahip olduğu bilgiyi hatırlama, kullanma ve organize etme becerilerini geliştirir.
Öğretim için 4 Planlama Sorusu Bölüm Planlama Sorusu Öğretim Stratejisi I Öğrenciler ne öğrenecek? Hedefleri belirleme II Hangi stratejiler öğrenme bulguları sağlayacaktır? Geri dönüt sağlama Takdir sağlama III Hangi stratejiler öğrencilerin bilgiyi almasına ve bir araya getirmesine yardım edecek? İpuçları, sorular ve ön hazırlayıcılar Sözel olmayan gösterim Özetleme ve not alma İşbirlikçi öğrenme Çabayı pekiştirme IV Hangi stratejiler öğrencilerin bilgiyi gözden geçirmesine ve uygulamasına yardım edecek? Benzerlikleri ve farklılıkları belirleme Ödev ve uygulama Hipotez oluşturma ve test etme
Teknoloji – Öğretim Stratejisi Eşlemesi Önce öğretim stratejisi belirlenmeli, sonra bu stratejiyi destekleyecek teknoloji belirlenmeli. Teknoloji Tanım Örnek Kelime İşlemci Uygulamaları Kullanıcıların metin yazmalarına ve düzenlemesine olanak sağlayan yazılım Microsoft Word, LibraOffice, Google Docs Hesap Tablosu Yazılımı Kullanıcıların sayıları yazmaları ve düzenlemesine olanak sağlayan yazılım Microsoft Excel, LibraOffice, Google Spreadsheets Düzenleme ve Beyin Fırtınası Yazılımı Kullanıcıların fikir haritaları, KWHL çizelgeleri ve kategori haritaları oluşturmasına olanak sağlayan yazılım Inspiration, Kidspiration, BrainStrom Çoklu Ortam Kullanıcıların bir üründe resim, metin ve ses oluşturmasına veya erişmesine olanak sağlayan yazılım Microsoft Movie Maker, Powerpoint, Impress, Prezii Veri Toplama Araçları Kullanıcıların veri toplamasını sağlayan yazılım ve donanım Probeware, sınıf cevap sistemleri Web Kaynakları Kullanıcıların kavramları uygulaması ve bilgi toplamasına olanak sağlayan Web’teki kaynaklar Görsel turlar, bilgi, videolar, resimler, simulasyonlar İletişim Yazılımı Kullanıcların metin, sunum, ses veya üçünün birleşimi yoluyla iletişim kurmasını sağlayan yazılım Blogs, e-mail, VOIP, podcast, wikis
Teknoloji – Öğretim Stratejisi Eşlemesi Araçlar ne zaman kullanılacak? Nasıl kullanılacak? Hangi görev için hangi araç en iyisidir? Planlama Sorusu Öğretim Stratejisi Kelime İşlemci Hesap Tablosu Düzenleme ve Beyin Fırtınası Veri Toplama Araçları Çoklu Ortam Web Kaynakları İletişim Yazılımı Öğrenciler ne öğrenecek? Hedefleri belirleme X Hangi stratejiler öğrenme bulguları sağlayacaktır? Geri dönüt sağlama Takdir sağlama Hangi stratejiler öğrencilerin bilgiyi almasına ve bir araya getirmesine yardım edecek? İpuçları, sorular ve ön hazırlayıcılar Sözel olmayan gösterim Özetleme ve not alma İşbirlikçi öğrenme Çabayı pekiştirme Hangi stratejiler öğrencilerin bilgiyi gözden geçirmesine ve uygulamasına yardım edecek? Benzerlikleri ve farklılıkları belirleme Ödev ve uygulama Hipotez oluşturma ve test etme