Halkla İlişkiler Teknikleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA YAZIM VE SUNUM TEKNİKLERİ
Advertisements

Online İletişim Eğitimi
Gösterip Yaptırma Yöntemi
MTO HALKLA İLİŞKİLERİN BASINLA İLİŞKİSİ
Prof. Dr. Aysel Aziz İstanbul Arel Üniversitesi
İZLEME VE DEĞERLENDİRME BİRİMİ
MEDYA Medyayı Tanımak - Medya Çalışanları -.
Eğitimde Web 2.0 Kullanımı
ELEKTRONİK ORTAMLARDA PAZARLAMA
HALKLA İ L İ ŞK İ LER VE REKLAMCILIKTA YAZIM VE SUNUM TEKN İ KLER İ HAFTA V.
PAZARLAMA KARMA ELEMANLARI: TUTUNDURMA
REKLAMCILIK Hafta 5.
Bölüm 6: Müşteriler Çekmek ve Süreklilik Oluşturmak Topluluk ortak bir ilgi ya da amacı paylaşan bir gurup insanın etkileşimini gerektirir. Bir topluluk.
REKLAM KAMPANYALARI VE UYGULAMALARI
BÖLÜM X HALKLA İLİŞKİLER.
Medya  Medya, her türden sözlü, yazılı, basılı, görsel metin ve imgeleri içeren çok geniş iletişim araçlarını kapsayan bir kavramdır. Bu kavramın içine.
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
 BİRİMİMİZİN GÖREV VE SORUMLULUKLARI * Odanın faaliyetlerinin yerel ve ulusal basın aracılığı ile odamızca çıkarılacak bülten ve dergiler aracılığıyla.
PROMOSYON  Kökeni Latince promotio kelimesinden gelen promosyonun anlamı fikir,öne çıkarmak olarak tercüme edilir.  Bir firmanın ya da bir arzın tanıtılması.
MEDYA Medyayı Tanımak - Kitle İletişimi ve Medya -
DERS: Halkla ilişkiler
HAFTA I.
SORULARLA MERAK ETTİKLERİMİZ
BLOGLAR ARACILIĞIYLA Pazarlama SEDAT BAŞDAĞ. Kelimenin ilk oluşumu, "Web" ve "Log" kelimelerinin birleşmesinden oluşmuş, “Weblog” olarak isimlendirilmiştir.
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN
UZAKTAN EĞİTİMDE YAZILI-BASILI ORTAMLAR
2. Pazarlama Planının Hazırlanması
Araçları Sınıflandırma İşlemi
Halkla ilişkiler Tüm işletmelerin varoluş ve işleyiş amaçlarını topluma yeterince açıklayabilme arzularıdır.
Halkla İlişkiler ve Halk Kütüphaneleri
ELEKTRONİK DEMOKRASİ.
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE YENİ TEKNOLOJİLER
ÖĞRETİMDE GÖRSEL-İŞİTSEL ARAÇLAR
E- Ticaret Altyapısı.
Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN
ALİ-HASAN COŞKUN meslekİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
İstanbul Su ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği 2015
DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ BASIN VE HALKLA İLİŞKİLER MÜŞAVİRLİĞİ ETKİNLİK VE ÇALIŞMALARI ( )
Medya ile ilişkiler Webinar-3 Kütüphan-e Türkiye Projesi Tanıtım Çalışma Grubu 23 Ekim 2014.
SPORDA KULLANILAN İLETİŞİM ARAÇLARI
Pazarlama İlkeleri.
Müşteri Odaklı Mobil Pazarlama ve Mobil Reklam
Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL
HALKLA İLİŞKİLER.
ÖRGÜTSEL İLETİŞİM.
Reklam ve Halkla İlişkiler
Elektronik pazarlama: – internetin kar yaratmak amacıyla kullanılması – birçok aşamayı ortadan kaldırmakta – daha hızlı ve daha düşük maliyetli –
SOSYAL BİLGİLER Kitle iletişim’ in anlamı nedir?
Halkla İlişkiler Sürecinde Kullanılan Yöntem ve Araçlar
/ 501 İLETİŞİM Duygu, düşünce yada bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
ETKİLİ SUNUM NASIL YAPILIR?
Bölüm IV Öğretimde Görsel İşitsel Araçlar
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ DERSİ KAPSAMINDA
İletişim Araçları.
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
Fazilet Hazal Burmabıyık
İLETİŞİM Duygu, düşünce yada bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır / 50.
Sağlık Kuruluşlarında Halkla İlişkiler 5. Hafta*
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
Tanıtım Çalışma Grubu
PAZARLAMA İLETİŞİMİ (Pİ)
DAĞITIM KAVRAMI ve DAĞITIM KANALLARI
HALKLA İLİŞKİLER.
BASIN VE HALKLA İLİŞKİLER MÜDÜRLÜĞÜ
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ BİLGİ TOPLULUĞU
HALKLA İLİŞKİLERE GİRİŞ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
GÖRSEL-İŞİTSEL ARAÇLAR.
Sunum transkripti:

Halkla İlişkiler Teknikleri 6.Hafta

Yazılı Teknikler Bu kategoride kitap, gazete, dergi, bülten, broşür, katalog, mektup, el ilanı, afiş, pankart vb. iletişim araçları yer alır. Bunlara basılı iletişim araçları denilir. Bu iletişim araçlarının bir kısmı günümüzde “elektronik ortamda” gerçekleştirilmektedir.

Gazeteler Bu kitle iletişim araçları çeşitli biçimde sınıflandırılabilir: Ulusal gazeteler, Bölgesel gazeteler Yerel gazeteler. Diğer bir sınıflandırma gazetenin süresine göre ikiye ayrılır; Günlük gazeteler, Günlük olmayan gazeteler

Bununla birlikte gazetenin “işletme gazetesi” olup olmaması göz önünde bulundurularak da bir sınıflandırma yapılabilir. Halkla ilişkiler faaliyetlerinin yoğun olduğu işletmelerin her birinin birer işletme gazetesi ya da kurum gazetesi vardır. Bazı kurum ya da kuruluşlarda işletmelerde dergi çıkarıldığı gözlenir.

Kurum Gazetesi Örneği Fatih Belediyesi http://www.fatih.bel.tr/PageFlip.aspx?GalleryID=7162#sayfa/1

Kurum Dergisi Örneği Bahçeşehir Okulları – Bahçeşehir Dünyası http://www.bahcesehir.k12.tr/tr/e-dergi/05/ Aygaz – Aygaz Dünyası https://www.aygaz.com.tr/uploads/kurumsal/yayin/491fa49c_8e29_4fe4_85da_04d94e0a8c32__dwd.pdf

Bazı kurum ve kuruluşlar ise daha ucuza mal olan “bültenleri” çıkararak, halkla ilişkiler faaliyetlerinin etkinliği sağlamaktadır. Kuşkusuz bülten yayımlamak daha az maliyetli ve kolaydır.

Dolayısıyla halkla ilişkiler açısından en çok önem taşıyan gazete türü işletme gazetesidir. Bu gazeteler aylık, üç aylık vb. aralıklarla yayımlanabilir. Bu gazeteler ya da bültenler, özellikle kurumiçi iletişim faaliyetlerinin yürütülmesinde başarılı olabilmektedir.

İşletme gazetesinin hedef kitlesinin ilgisini çekecek içerikte ve dürüst bir yayın niteliğinde olması gerekmektedir. Günümüzde büyük kurum ve kuruluşların pek çoğunun kurumiçi iletişim çalışmalarını sağlamlaştırmak için işletme gazetesi çıkardığı gözlenmektedir.

Bununla birlikte halkla ilişkiler faaliyetlerinin ulusal gazetelerde yayımı çok önemlidir. Çünkü, bu kitle iletişim aracının ülkenin hemen tüm coğrafi bölgelerinde yerleşik okurları bulunmaktadır.

Halkla ilişkiler faaliyetlerinde en çok yararlanılan kitle iletişim araçları her ne kadar gazete, dergi, haber ajansı bülteni, işletme bülteni vb. olsa da, günümüzde televizyon ve radyo gibi kitle iletişim araçlarının etki alanları genişlediği için halkla ilişkiler çalışmalarında bu araçların ihmal edilmemesi gerekmektedir.

Diğer taraftan bazı gazetelerin farklı bir okur kitlesine sahip oldukları gözlenir. Tirajı az olmasına karşın, kurumsal halkla ilişkiler çalışmalarında, kamuoyunda ciddi ve saygın konumuyla tanınan basın organları daha yararlı olabilmektedir. Dolayısıyla hangi gazetenin ne tür halkla ilişkiler faaliyeti için uygun olduğunun araştırılması; halkla ilişkiler uzmanının görevidir. Onun bu konuda dikkatli olması gerekmektedir.

Ayrıca gazetecilik ve halkla ilişkiler mesleği birbiriyle çok yakın bağları-ilgi alanları- olan iki ayrı uğraştır. Halkla ilişkiler çalışmalarında gazetelerin gözardı edilmesi halkla ilişkiler çalışmalarının duyurum kısmının eksik kalmasına sebep olacağından halkla ilişkiler uzmanlarının gazetecilerle olan bağlarını koparmamaları gerekmektedir.

Kitaplar Halkla ilişkiler faaliyetlerinde yararlanılan (basılı) araçların en önemlilerinden biri kitaplardır. Halkla ilişkilerde kitap yayımı birkaç amaçla gerçekleştirilmektedir: 1) Bazı büyük kuruluşlar, ürün veya hizmetlerine ilgi uyandırmak ve bu yolla imajlarını pekiştirmek için kitap yayımlamaktadırlar.

2) Kitaplar işletmenin kuruluş yıldönümleri nedeniyle hazırlanmakta ve bu vesileyle yapılan toplantılarda armağan edilmektedir. Ayrıca bazen düşük fiyatla satışa sunuldukları da görülmektedir. 3) Büyük bankalar kültür hizmeti olarak ve dizi halinde çeşitli kitaplar yayımlamaktadır. Bu yayımların amacı sosyal içerikli halkla ilişkiler faaliyetidir. Ör:Yapı Kredi Kültür-Sanat Yayınları

4) Büyük işletmelerin ayrıca halkla ilişkiler etkinliği olarak profesyonel yazarların kaleme aldığı “biyografi” türünde kitaplar yayımladıkları görülür. Burada daha çok o işletmeyi kuran kişinin hayat öyküsü anlatılmaktadır. Bu, kurum kimliğinin oluşumuna da katkı sağlamaktadır. Ayrıca bu tür kitaplar işletme çalışanlarının yanı sıra, kanaat önderlerine, medya çalışanlarına, kamu kesimindeki önemli yönetici ve çalışanlara gönderilmektedir.

Teknolojik alanda meydana gelen yeniliklere karşın bu kitapların değerini koruduğu gözlemlenir. Kalıcı bir etki yaratabilmek için kitaplardan birer nüshanın kütüphanelere armağan edilmesi dikkat edilmesi gereken bir noktadır.

Dergiler Dergi adını taşıyan süreli yayın türünü, gazetelerden ayıran özelliklerin başında “uzmanlaşma” gelmektedir. Örneğin ulusal bir gazete moda konusuna belirli sütun ve sayfalarını ayırır. Oysa, bir moda dergisi bu konuyu ayrıntısıyla ve bol resimli olarak yansıtma olanaklarına sahiptir.

Bunun yanı sıra, belirli konuda yayım yapan bir derginin çalışanları (teknik personel dahil) o konuda derinliğine bilgi ve deneyim sahibi oldukları için, dergiler belirli konulara ilgi duyanlara etkin biçimde hitap etmektedir. Ayrıca dergiler, genellikle daha fazla renk ve özenli baskı olanaklarıyla yayınlandıkları için seçkin denebilecek bir okur kitlesine sahiplerdir. Buna karşılık, fiyatlarının pahalı oluşu nedeniyle tirajları sınırlıdır.

Ayrıca derginin avantajlarından biri, gazeteye kıyasla daha uzun süre ve daha geniş çevrede okunabilir oluşları ve muhafaza edilmesinin daha kolay olmasıdır. Yine, dergilerde inceleme-araştırma, röportaj vb. yazı türlerine daha fazla yer verildiğinden, dergi okurlarını kimi konularda daha fazla etkilemek olanaklıdır.

El Kitapçıkları El kitapçıkları halkla ilişkiler faaliyetlerinde sıklıkla kullanılan iletişim araçları içerisinde yer alırlar. Az sayıda sayfadan oluşan ve pek fazla ayrıntıya yer verilmeyen, basit mesajlar iletmek için yararlanılan kitapçıklar, boyutlarının küçük ve maliyetinin düşük olması nedeniyle tercih edilmektedir.

Amaçlarına Göre Kitapçık Türleri; Duyuru: Kamu yararına olan bir gelişmenin duyurulması amacıyla hazırlanan kitapçıklardır. Bilgilendirme: Değişiklikleri güncelleştirerek ilgilileri bilgilendirmek, üzere hazırlanan kitapçıklardır.

Karşılama: İşletmeye gelen ya da katılanlara yönelik olarak hazırlanan kitapçıklardır. Destek ve Katılım Sağlamak İçin Hazırlanan Kitapçıklar: Örneğin bir darboğazdan geçerken kamunun desteğini almak amacıyla aktif destek sağlamak ve yardım almak için hazırlanan kitaplar bu gruba girmektedir.

Kitapçıkların yayımlanması için gereken ilk koşul öncelikle gereksinim duyulmasıdır. Buna göre ayrıca şu soruların da sorulması gerekmektedir; Belirli bir amaca ve hedef kitleye ulaşmak için, kitapçıklarla kimler bilgilendirilmelidir? Şu anda bildikleri nelerdir? Neler bilmeleri gerekmektedir? Hangi bilgileri aktarmalıyız? Kaç kişiler? Gibi soruların cevapları kitapçık ya da broşürün biçimi, içeriği hakkında fikir vermeye başlar.

Buna göre broşür veya kitapçık hazırlanırken amaç ve hedef kitle saptanmalı, broşür ya da kitapçığın kullanım süresi ile ürün ya da hizmetin pazardaki yeri belirlenmeli, bütçe ayrıntılı ve gerçekçi biçimde hesaplanmalı, hazırlıklarla ilgili ayrıntılı bir takvim oluşturulmalı ve diğer örnekler gözden geçirilmelidir.

Bununla birlikte kitapçık hazırlarken kullanılan dil anlaşılır olmalı, amaçlar doğrultusunda ana konulara değinilmeli, okurların gerek duydukları bilgiler aktarılmalı, yazılar kısa olmalı, özellikle başlıklar sadece bilgi aktarmamalı, aynı zamanda ilgi çekici biçimde düzenlenmelidir.

Broşürler Halkla ilişkiler görevlileri spesifik bir kitleye ulaşmak istedikleri zaman kitapçık ve broşürlerden yararlanırlar. Geniş anlamıyla sirküler, risale veya küçük kitapçıkların hepsini birden içeren broşür sözcüğü, dar anlamıyla, altı veya daha fazla sayfadan oluşan belirli bir amaçla önceden belirlenen hedef kitleye dağıtılan, sürekliliği olmayan basılı iletişim aracı olarak tanımlanır.

Broşür Örneği

Broşürlerin Ortak Özellikleri Mesajları daima basittir. Amaçları bilgilendirmek, ikna etmek ve eğitmektir. Süreklilik taşımayan broşürler, çok sayıda çoğaltılabilmektedir. Anlaşılır bir dil kullanımının yanında, etkileyici bir görsel özelliğe sahip olurlar. Kendilerine ait bir dağıtım sistemleri vardır.

Broşürlerin Hazırlanması Amaç açık biçimde tanımlanmalı, Amaç etrafında geliştirilebilecek bir kavram olmalı, İçerik önceden saptanmalı, Gerektiğinde yeniden çoğaltılabilecek biçimde basılmalı ve dağıtılmalıdır. Dolayısıyla bir işletme, belirli bir konuyu açıklamak istediğinde ya da çalışanlar, ortaklar veya müşterileri herhangi bir konuda bilgilendirme gereksinimi duyduğunda broşürlerden yararlanmaktadır.

Faaliyet Raporları, Mektuplar, Kartvizit, Pul, Karikatür, Pankart ve El İlanları Yıllık faaliyet raporları, mektup, kartvizit, pul, karikatür, pankart ve el ilanları da yazılı araçlar içerisinde değerlendirilmektedir. Faaliyet raporları, işletmenin bir yıl içinde yaptığı çalışmaları özetleyen bir belgedir. Firma ortaklarına, bankalara ve ilgi duyan diğer kurumlara dağıtılabilmektedir.

Mektuplar ise, kişisel araçlar arasında yer almaktadır. İyi yazıldığında hedef kitleyi bizzat ziyaret etmek kadar etkili olabilirler. Bir olayla ilgili bilginin sunulması gibi amaçlarla yazılabilir. Ancak mektup kağıdın tek yüzüne yazılmalıdır. Mektupların gönderileceği adresler için halkla ilişkiler uzmanları bir adres arşivi oluşturmalıdır. Bu iş, bilgisayar kullanılarak kolaylıkla yapılmaktadır.

Halkla ilişkiler konusunda bir kampanya yapıldığında etkili sloganların yazıldığı, büyük puntoların kullanıldığı pankartlardan da yararlanılabilmektedir. Kalıcı, etkileyici ve ilgi çekici sloganların seçildiği ve yazıldığı pankartlar çevrede, vitrinlerde, belirli toplumsal merkezlerde kullanılabilir. Aynı şekilde yeni bir kurum ya da ürünü tanıtmak için el ilanlarından da yararlanılabilmektedir.

Halkla ilişkiler bölümünün kullanacağı yazılı araçlar içinde ayrıca kurum kimliğini yansıtan antetli kağıtlar, kartvizitler, bayram kartları, özel bastırılmış pullar, karikatürler kullanılabilir. Bu yazılı araçlar, firmanın seçtiği özel /kurumsal renkleri taşımalıdır ve standart bir özellikte olmalıdır. Bu tür iletişim araçlarında kullanılan standardize edilmiş semboller, firma imajı yaratma açısından son derece etkili olmaktadır.

Yayın Ortamları Radyo –TV Halkla ilişkilerde kulağa ve göze hitap eden bir kitle iletişim aracı olarak radyo ve televizyonun etkinliği çok büyüktür. Radyo ve televizyon, çağımıza damgasını vuran elektronik kitle iletişim araçlarıdır. Bu araçlar, gelişmiş ve azgelişmiş ülkelerin tümünde kamuoyunun oluşmasında , tüketici tercihlerinin belirlenmesinde ve yaşam biçiminin kurulmasında çok önemli bir etkiye sahiptirler. Görsel ve işitsel basının ana organları olan radyo ve televizyonun doğru zamanda kullanılabilmesi için halkla ilişkiler sorumlularının bu organları kullanmayı çok iyi bilmesi ve onlarla işbirliği içine girmesi gerekmektedir.

Radyonun üstün yönleri ise birkaç noktada toplanabilir. Radyo öncelikle geniş bir dinleyici kitlesini etkilemektedir. Alışkanlık ve güven nedeni ile radyoya kişisel yakınlık hissedilir ve yüzyüze ilişkiye yakın bir durum yaratır. Öte yandan diğer araçlara göre radyo daha hızlı bir haber dağıtma özelliğine sahiptir.

Bu bağlamda radyonun hemen bütün programlarından halkla ilişkiler konusunda yararlanılabilir. Haber bültenleri, dökümanter programlar, açık oturumlar, röportajlar hatta kısa anonslar halkla ilişkiler uygulaması için de kullanılabilir. Radyoda tıpkı gazetelerde olduğu gibi haber niteliği taşıyan mesajlar yer alabilir.

Film ve Video Bant Halkla ilişkiler faaliyetleri kapsamında yer verilebilecek önemli etkinlikler arasında film ve video bant önemli yer tutar. Dokümanter, eğitsel, kültürel veya sadece tanıtım amacına yönelik filmler yapılabilir. Görsel iletişimin önemli bir aracı olan filmler konusunda araştırma yapanlar bu tür araçların doğrudan doğruya kulağa hitap eden iletişim araçlarından 25 kat daha fazla etkili olduğunu belirtmektedirler.

Klu / Gübretaş / Konya Tanıtım Filmi https://www.youtube.com/watch?v=k0ENEd1_XW4 https://www.youtube.com/watch?v=DM7tmGOFym4 https://www.youtube.com/watch?v=d88G9GV5SF8

Video bantlar da firmayı çeşitli ulusal ve uluslar arası kuruluşlara tanıtmak amacıyla yaygın bir biçimde kullanılmaktadır. Firmanın fiziksel görüntüsü, üretim süreci, sosyal tesisleri ve faaliyetler zinciri video bant aracılığı ile tanıtımda büyük kolaylıklar getirmiştir. Ayrıca sabit ve sessiz görüntü veren slaytlardan da tanıtım amacıyla yararlanılabilir. Ancak slaytlar film ve video bant kadar etkili değildir.

İnternet / Web / Sosyal Medya İletişim teknolojileri daha da geliştikçe bu teknolojilerden yararlanmaya çalışan halkla ilişkiler uzmanlarına yeni imkanlar ortaya çıkmaktadır. Teknoloji sayesinde internet halkla ilişkilerde yepyeni yaklaşımlar geliştirilmesine sebep olmuştur. İnternet öncesinde firma ile hedef kitle arasına medya mensupları girmek zorundaydı ve bilgi akışını medya kontrol etmekteydi.

Bunun anlamı, medyanın ellerindeki mesajları seçmesi, şekillendirmesi, sunması veya tutması, zamanlaması ya da bazı mesajların tamamını ya da belli bir kısmını tekrarlamasına karar vermesidir. Artık mail, sosyal hesaplar, internet sayesinde organizasyonlar ve aktif halk kitleleri karşılıklı ve doğrudan iletişim kurabilme imkanı yakalamışlardır.

Firma web sitesi kurmakla hem kendi tanıtımını doğrudan yapma olanağı bulabilmekte, hem de hedef kitlesi ile ilgili bilgilere ulaşabilmekte, böylece medya ile iletişimi daha sürekli bir hale gelmiş olmaktadır. Bu teknoloji aynı zamanda en ucuz iletişim kanallarından biridir. İnternet sayesinde aynı anda yedi gün yirmi dört saat tanıtım ve hizmet sağlanabilir. Aynı zamanda kamuoyu yoklaması ya da müşteri fikirleri gibi bilgileri araştırmada da oldukça etkili ve ekonomiktir.

İnternet tanıtım alanında kullanılmak üzere iyi planlandığında halkla ilişkiler için önemli bir araçtır. Web sitesi oluşturmak bir firma için güven, prestij ve yeni müşteri anlamına gelmektedir. Bunun için iyi bir web sitesi oluşturmak gereklidir. İyi hazırlanmış bir web sitesi firmanın küçüklüğüne, büyüklüğüne bakmaksızın hepsine bazı avantajlar sağlamaktadır. Dolayısıyla işletmelere fırsat eşitliği sağlamaktadır. Yine internet, firmanın tanıtım bütçesi açısından bir tasarruf sağlamaktadır.

Burada önemli olan şirketin e-postalarına en kısa sürede cevap verebilecek altyapıya sahip olmasıdır. Gelen her e-postaya cevap vermek, şirketin imajı ve prestiji açısından önemlidir. Başka hiçbir ortamda firma hedef kitlesiyle iletişimi bu kadar hızlı ve zengin içerikli olarak gerçekleştiremez. Ayrıca dünyanın herhangi bir yerindeki müşteriye de kolayca ulaşmayı sağlar.

Aynı şekilde sosyal medya hesaplarından da hedef kitleyle güçlü bir iletişim kurulmalıdır. İnsanların günlerinin azımsanmayacak bir kısmı sosyal medyada geçmektedir. Dolayısıyla bir kurum/şirket sosyal medya ile ilişkilerini güçlü tutmak zorundadır. Sosyal medya hedef kitlelere bilgi verme; onlarla iletişim kurma; beklenti, istek ve ihtiyaçlarını öğrenme imkanları sunarak işletmenin iletişim ve kurumsal hedeflerine ulaşmasında önemli bir rol üstlenmektedir.

Halkla İlişkiler ve İnternet Web siteleriyle interaktif bir iletişim oluşturularak, yatırımcılar,çalışanlar ve diğer hedef kitlelere katılım ve tartışma zemini yaratır. İnternet kanalıyla gerçekleştirilen iletişimin en önemli avantajlarından bir tanesi, kitle iletişim araçlarında eşik bekçilerinin yerine getirdikleri filtre işlevinin, web sitelerinde gerçekleştirilen iletişim açısından geçerli olmamasıdır.

Kuşkusuz internetin en önemli özelliklerinden bir tanesi, kuruluşlara hedef kitlelerle gün boyu doğrudan iletişim imkanı sunması ve bilgiye erişimde sahip olduğu hızdır. Özellikle, yaşadıkları kriz dönemlerinde hedef kitlelerine hızla bilgi ulaştırmak isteyen kuruluşlara karşın, kişiler de en kısa zamanda bilgiye erişmek arzusu içindedirler.

İşte gerek işletmeler, gerekse bireyler için bu dönemlerde internet özellikle önem kazanmaktadır. Ancak internet iletişimi kimi zaman asılsız söylentilerin çok kısa sürede yayılmasına imkan tanıyarak krizin kaynağı haline gelebilmektedir. Bu nedenle işletmelerin internet kullanımında dikkatli olması gerekmektedir.

Açık Alan Ortamları TOPLANTI Belirlenmiş bir konuda hedef kitlenin ilgisini çekmek, onları bilgilendirmek zaman zaman da görüşlerini almak için toplantılar düzenlenir. Seçilmiş konunun güncelliği, katılımcıların farklı görüşte kişilerde seçilmesi, toplantının verimi açısından önemlidir. Toplantılar uygun yer ve zaman seçilerek tarihlendirilmeli ve kamuoyuna önceden duyurulmalıdır. Toplantı yapılacak yerdeki ses, ışık ve görüntünün denetlenmesi, görsel malzemenin ve konuşma metinlerinin dağıtılması etkinliğin izlenmesini kolaylaştırır. Son olarak toplantıda olup bitenlerin kamuoyuna duyurulması gerekir. Aksi halde sosyal sorumluluk ilkesiyle düzenlenen PR etkinliği tanıtımı ve kamu hizmetini yerine getirmemiş olur.

KONFERANS Hedef kitleye belirli bir sürede mesajların ya da görüşlerin aktarılması amacıyla düzenlenir. Dinleyiciler ve konuşmacı arasında doğrudan bir diyalog olmadığı için tek yönlü bir iletişim söz konusudur. Söylenenlerin ilgi çekebilmesi için konunun yeni olması, konuşmacının da hedef kitlenin psikolojisini bilerek metnini oluşturması gerekir. Söylenenlerin hatırda kalabilmesi için küçük bir tartışma ortamı yaratmak ya da sorulara cevap vermek, basın görevlilerinin ihtiyaç duyduğu tamamlayıcı bilgileri edinmelerini sağlayacaktır. Bu, konuyu bilen, anlayan gazetecinin konu ve etkinlikle ilgili haber yapması anlamına gelir.

SEMİNER Genellikle birkaç gün ya da birkaç oturum süren seminerler, toplumsal sorumluluk bağlamında ya kurum tarafından düzenlenir ya da düzenlemek isteyenlere destek verilir. Bu toplantılar, sorulara ve eleştirilere açık olduğu için, sınırlı sayıdaki dinleyici kitlesinin konuyu ayrıntılarıyla değerlendirmesini ve etkileşimini kolaylaştırır. Kurum yöneticileri, hedef grubu isteklendirmek, örgütün amaç ve çalışmalarını duyurmak ve bilgi alışverişini sağlamak amacıyla bu tür toplantılara duyarlı olmalıdır.

SEMPOZYUM Sempozyumlar hedef kitlenin ilgilendiği konu ya da konularla ilgili olarak uzmanların ve yetkililerin kendi aralarında düzenlediği toplantı türleridir. Uzun dönemde hedef kitleye örgütünü tanıtma ve üzerlerinde olumlu bir kimlik yaratma çabası içindeki halkla ilişkiler çalışmaları bundan yararlanır ve kısa sürede katılımcılar arasında sıcak bir yakınlık oluşmasına katkıda bulunurlar.

PANELLER Belirlenmiş bir konuda, konuyla ilgili kimselerin dinleyiciler önünde yaptıkları tartışmalı toplantılardır. Halkla ilişkiler çalışmaları hedef kitlesini belli konularda bilgilendirmek ve toplumsal sorumluluğunu yerine getirmek için bu etkinliklerden yararlanarak amacına ulaşmaya çalışır.

SERGİLER Kurumu tanıtmak ya da ürün / hizmeti duyurmak için düzenlenir. Halkla ilişkiler etkinlikleri açısından kurumun saygınlığını arttırmak, alıcılara kurumun yapıp ettikleri ya da yapacakları konusunda ayrıntılı bilgi vermek amacını güden sergilerin etkili, çarpıcı ve akıllarda kalıcı olması için, görsel malzemenin olabildiğince açık olması gerekmektedir. Ayrıca sergiler slayt, resim , grafik ve fotoğraflarla , tamamlayıcı maket ve panolarla desteklenmelidir.

SERGİLER SÜRELERİNE GÖRE 4 ‘ E AYRILIR: 1- Sürekli Sergiler: Genellikle kuruluşların kendi yerleşim alanlarında bulunur. Her zaman ziyaret edilebilir. Böylece ziyaretçiler ve kurum arasında sürekli bir ilişki kurulmuş olur. 2- Geçici Sergiler: Belli bir süre için açılır. Bu sürede kurumlar çalışmalarını sergileme imkanı bulurlar. 3- Gezici Sergiler: Adı üzerinde aktif niteliktedir. Halkın bulunduğu yerlere götürülecek şeylerin yer değiştirmeye elverişli olması gerekir. Bunların maliyeti çok yüksek olmakla birlikte çok da etkili olduğu söylenir. 4-Uluslararası Sergiler: Çok çeşitli ürünlerin sergilenmesi amaçlanıyorsa genel niteliktedir. Belirli alanlarda ürünler sergileniyorsa o zaman da özel niteliktedir. Bunlar uzmanlaşmış sergi olarak anılırlar.

HALKLA İLİŞKİLERDE SERGİ VE FUARLARIN AMAÇLARI Kuruluşun tanıtımını yapmak Mevcut müşterilerle iletişim kurarak ürün ve hizmete olan ilgilerini arttırmak Potansiyel müşterilerle iletişim kurarak yeni satış alanları yaratmak Yeni ürün ya da hizmeti tanıtmak Bölge temsilcilerinin etkinliğini arttırmak Yetkililerle iletişim kurmak Pazar araştırmalarına ve uzun dönem planlamalarına katkıda bulunmak Sipariş imkanı yaratmak ***** Sergilerin başarısı ise, sergiyi gezenlerin beğenilerine ve örgüte bir yakınlık duyma oranıyla ölçülür.

FUARLAR Alıcılarla satıcıların yüz yüze geldiği, ulusal ve uluslar arası düzeyde yaygın olarak yapılan halkla ilişkiler etkinliğidir. Ulusal fuarlarda kurum ve ürünü; uluslararası fuarlarda ülkeyle ürünleri ziyaretçilerin dikkatine sunulmaktadır. Bu tür etkinlikler düzenlenirken zamanlamanın iyi yapılması büyük bir önem taşır. Fuar için ilgiyi azaltacak yoğun toplumsal olayların bulunduğu dönemlerin seçilmemesine dikkat edilmelidir. Fuarda yer alacak stantlar aylar öncesinden hedef kitlenin zevk ve beğenileri göz önüne alınarak özellikle de dış görünüşü dikkat çekecek şekilde planlanır. Burada ziyaretçilere dağıtılacak tanıtıcı broşürler dağıtmak ya da küçük de olsa onlara armağanlar vermek ziyaretçiyi o stantta temsil edilen kuruluşa yakınlaştıracaktır.

PANOLAR Tanıtma ve açıklama amacıyla hazırlanmış üzerine yazı, fotoğraf, şema ve grafiklerin yerleştirildiği ayaklı ya da sabit duran tablo ya da levhalardır. Büyük bir otelin ya da iş trafiği yoğun olan kurumların toplantı salonlarının girişlerine yerleştirilecek birkaç pano, buralara girip çıkan kişilere mesajların aktarılmasına yardımcı olur. Konferans , seminer, açık oturum gibi toplantılarda dinleyicilere, konunun önceden açık ve çabuk bir biçimde anlatılması için salonun giriş yerlerine birkaç panonun yerleştirilmesi olumlu sonuçlar vermiştir.

FESTİVALLER Ülkemizde sayıları giderek artan festivallerin günümüzde giderek yaygınlaştığı gözlemlenir. Festivaller ulusal ve uluslar arası düzenlenebileceği gibi, bölgesel ölçekte de düzenlenebilir. AMAÇ, YOĞUN BİR İLETİŞİM ORTAMI YARATMAKTIR. ÖR: Akbank Caz Festivali,

FESTİVALLER Bu tür etkinliklerde sunulan yapıtlar olağanüstü nitelik taşımalıdır. Bölgesel düzeyde yapılan karpuz ya da kayısı festivalinde misal o bölgedeki en büyük karpuzlar sergilenir hatta bu anlamda yarışmalar bile düzenlenebilir. Dolayısıyla festival süresince düzenlenecek sergiler, yarışmalar, gösteri ve eğlenceler, katılanların kurum hakkında olumlu bir algı edinmesine yardımcı olurlar. Çok yönlü iletişim işlevini yerine getiren festivallerin kurumun adını duyurma, dikkatleri üzerine çekme bakımından önemli bir fırsat ve halkla ilişkiler açısından da önemli bir kazanç olduğu kesindir. Ancak, festival etkinliklerinin hazırlanması hem zor hem de masraflıdır. Bu nedenle belirli kişi ya da kuruluşlarla işbirliği yapılması gerekmektedir.

YARIŞMALAR Değişik kitlelerin dikkatini kurum üzerine çekebilmek üzere düşünülmüş etkinliklerdir. Katılanlar arasında dereceye girenlere ödül verilmesi, yarışmaya olan ilgiyi arttırır ve yarışmanın ciddiyetini gösterecektir. Amaç, katılımı olabildiğince arttırmaktır. Katılanların çokluğu, hem kuruluşa duydukları ilgi ve güveni hem de yarışmayı halka duyurmadaki başarı derecesini gösterir. Yarışma sonuçlarının medya aracılığıyla kamuoyuna duyurulması ve ödül dağıtımı için düzenlenen tören halkla ilişkiler alanında kurumun tanınmasına yol açacağından etkili olacaktır.

AÇILIŞ VE YILDÖNÜMÜ TÖRENLERİ Açılışlar, bir kuruluşun ilk kez hizmete girişi dolayısıyla ya da bir ürünün ilk kez pazara sürülüşü nedeniyle yapılan bir PR etkinliğidir. Yıldönümü kutlamaları ise bir kuruluşun ilk kez çalışmaya başladığı günün yıldönümlerinde yapılan kutlamalardır. Açılış ve yıldönümlerinde düzenlenecek yarışmalar, konferanslar, kokteyller, yemekler vs. organizasyonun zenginleşmesine ve hatırda kalmasına katkıda bulunur.

AÇILIŞ VE YILDÖNÜMÜ TÖRENLERİ Bu tür etkinlikler titiz bir çalışma ile planlanmalı, programın yeri, zamanı, senaryosu, kimlerin davet edileceği önceden belirlenmelidir. Davetiyeler büyük bir özenle hazırlanmalıdır. Ayrıca törene katılamayan önemli kişi ya da kuruluşlara törenle ilgili belgeler posta ile ulaştırılmalı, basın görevlileri ve törene katılanlara , tören sonunda teşekkür mektupları gönderilmelidir. Bu tür törenler, işletmelerin kendilerini anlatabilme fırsatı ve tanıtımını yapabileceği törenlerdir.

Diğer Araçlar Burada işletmenin organize ettiği konserler, törenler, geziler, kokteyl, yemek, eğlence, özel günler, çizgi filmler, kapalı devre televizyon yayınları gibi yayın araçları kullanılabilir. Bunlardan hangisinin ne zaman kullanılacağı ise, halkla ilişkiler uzmanının bilgi, beceri ve deneyimine bağlıdır. Doğru seçim etkinliği artıracak ve halkla ilişkiler kampanyasını olumlu yönde destekleyecektir.

Halkla ilişkiler tekniklerinin tamamında dikkat edilmesi gereken en önemli kural Kurumsal bir kimliğe sahip olmak ve bu kimliğe göre uygulamaları yapmaktır.

Teşekkürler…