Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
Advertisements

Sağlığın finansmanında yeni bir aşama:
HAYAT BOYU ÖĞRENME (LLP) Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı
HİBELER Mine MUT İstanbul Üniversitesi
1. SOSYAL GÜVENLİK SÖZLEŞMESİ İMZALANAN ÜLKELER VE SAĞLIK YARDIM BELGESİ.
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
ULUSLAR ARASI ANLAŞMALAR
24 Kalite yönetimi.
İleri Muhasebe ve Denetim Düzenlemesi Programı– Modül 28 Emeklilik Fonları Richard Berr Direktör, Değerleme ve Raporlama 20 Haziran 2006.
Verimlilik Programı Visa Paajanen Finlandiya Ulusal Denetim Ofisi
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
Sağlık Hizmetlerinin Finansman Yöntemleri
Makro İktisat İktisadi Analiz
Dünyada ve Türkiye’de Aile Hekimliği
HASTANELERİMİZDE AKILCI STOK YÖNETİMİ
BAZI ÜLKELERDE SAĞLIK SİSTEMLERİ
Duran Varlıklar Rasyosu
Bankacılığın Arka Planı
ÜNİTE 1 FİNANSAL YÖNETİM VE FONKSİYONLARI
Sendikaların İşlevleri
Türkiye’de Sağlik Hizmetlerinin FinansmanI ‘SağlIk hizmetlerinin finansman modelleri, sosyal sağlIk sigortasInIn önemi 25 Ekim 2015, Hacettepe Üniversitesi.
Sermaye Maliyeti *Firmalar sadece özkaynaklarını projelerin
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
AB Avrupa’nın siyasi ve ekonomik bütünleşmesini insan hakları ile hukukun üstünlüğü ilkeleri çerçevesinde sağlamak amacındaki demokratik Avrupa ülkelerinden.
ÜNİVERSİTE HASTANELERİ MALİ YAPISI 26 Şubat 2016.
SOSYAL GÜVENLİK VE SOSYAL GÜVENLİK MEVZUATI HAZIRLAYICI EĞİTİMİ
FİNANS YÖNETİMİ.
SAĞLIK YÖNETİMİ TOPLULUĞU Yönetim, en geniş anlamda ortak bir amacı gerçekleştirmek için işbirliği içinde çaba gösteren birey ya da grupların.
EKONOMİK DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
USKAF MAYIS 2016 KOCAELİ Nuh Zafer CANTÜRK Kocaeli Üniversitesi Hastanesi Başhekimi SAKİD Başkanı SENATURK Başkan Yardımcısı.
PROF.DR. FİLİZ GİRAY ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ YÜKSEKÖĞRETİMİN FİNANSMANI.
Japonya Sağlık Sistemi
Sendikaların İşlevleri
EĞİTİMİN MALİYETİ VE FİNANSMANI
Prof. Dr. Nermin ÖZGÜLBAŞ
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
SAĞLIK HİZMETLERİ TALEBİ
FİNANSAL SİSTEM VE FİNANSAL PİYASALAR
YÖNETİMİ GÖZDEN GEÇİRME TOPLANTISI
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
SAĞLIK HİZMETLERİNDE FİYATLANDIRMA
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
SAĞLIK KURUMLARINDA KARAR VERME YÖNTEMLERİ
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Finans Nedir Finans, işletmenin gereksinim duyduğu fonların en uygun koşullarda ele geçirilmesi ve ele geçirilen fonların en etkin kullanımını sağlamaktır.
FİNANSAL SİSTEM.
EĞİTİM KURUMLARINDA KAYNAK VE BÜTÇE YÖNETİMİ
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
Hasta Kayıt Kabul, Taburcu Ve Transfer İşlemleri R-ADT
ALMANYA’DA SOSYAL GÜVENLİK SİSTEMİ
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞLETME FİNANSI VE FİNANSAL YÖNETİM
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
1. BÖLÜM FİNANSAL YÖNETİMİN TANIMI VE AMACI
Sunum transkripti:

Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK SAĞLIK HİZMETLERİ YÖNETİMİ Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK

Finans & Finansman Finans; sağlık kurumunun faydalanabileceği para, fon veya sermayedir. Finansman; kurumun ihtiyacı olan bu fonların, kurum için en uygun koşullarda temin edilmesidir. Finans, fon ihtiyacının kendisini; finansman ise, bu ihtiyacın karşılanmasını ifade eder.

Finansal Yönetim Finansal yönetim, yönetim fonksiyonlarının (planlama, örgütleme, yürütme, koordinasyon ve denetim) finansman ile birlikte yürütülmesidir. İşletme faaliyetlerinin finansmanı için ihtiyaç duyulan kaynakların belirlenmesi, sağlanması ve sağlanan kaynakların yönetimidir.

Sağlık Hizmetleri Finansmanı Paranın sağlık sektöründeki faaliyetleri finanse etmek için harekete geçirilmesi ve kullanılmasıdır. Toplumunun sağlık statüsünün yükseltilmesi ve sağlığın geliştirilmesi amacına ulaşmada araçtır.

Sağlık Hizmetlerinin Finansmanı Sağlık sektörü ile ilgili makro düzeyde finansman, sektör kapsamında sunulan tüm sağlık hizmetleri ile ilgili harcamaların hangi kaynaklardan (kamu ve/veya özel) ve nasıl karşılanacağı ve bu kaynakların ilgili sağlık yatırımlarına yeterli düzeyde, miktarda, zamanında ve etkili biçimde yönlendirilmelerine ilişkin ilke ve esasları kapsamaktadır.

Sağlık Kurumlarında Finansal Yönetim Sağlık Kurumlarında Finansal Yönetim; mikro düzeyde, sağlık kurumlarının amaçlarına ekonomik, verimli ve etkili bir şekilde ulaşması için finansal planlama, örgütleme, yürütme, koordinasyon ve denetim fonksiyonlarına ilişkin kuram, ilke, model ve tekniklerin sistematik ve bilinçli olarak uygulanması faaliyetlerinin tümüdür.

Ekonomiklik Girdilerin temini ile ilgili bir kavramdır. Sağlık kurumlarının çıktılarının kalitesinden ödün vermeden girdilerini en uygun fiyatla temin etmeleridir. Sağlık hizmetlerinin kendine has özellikleri “ikinci kalite” anlayışını olanaksız kılmaktadır.

Verimlilik Teknik verimlilik, tahsis verimliliği ve sosyal verimlilik… Teknik verimlilik: Genellikle girdilerle çıktılar arasındaki ilişkiyi ifade eder. En az girdiyle, en çok çıktıyı ya da en çok çıktıyı en az girdi ile elde etmektir. Sağlık kurumunun girdilerinden yararlanma becerisini de gösterir. Kaliteden ödün vermeden sağlık hizmetinin en düşük maliyetle üretilmesidir.

Etkililik Amaçlara ulaşma derecesidir. Ekonomik olarak temin edilen girdilerin, verimli biçimde kullanılmasının ardından, amacına ulaşma düzeyidir. Etkililik sağlık kurumlarının çıktıları ile ilgili bir kavramdır.

Etkililik & Verimlilik Birbiriyle ilgili fakat farklı kavramlardır. Örneğin; benzer özellikleri ve şikâyetleri olan iki hastadan biri A hastanesinde başvurup 4 günde şifa ile taburcu olsun. Diğeri ise B hastanesinden 5 günde şifa ile taburcu olsun. Her iki hastanede amaç olan şifa ile taburcuyu gerçekleştirdiğinden etkilidir. Ancak A hastanesi aynı amaca daha kısa sürede ulaştığı için daha verimlidir.

Sağlık Hizmetleri Finansman Sistemi Nasıl Olmalıdır? Hizmet yoksunluğunu önlemelidir. Hiç kimse, ödeme yapamayacağı için sağlık hizmetinden yoksun kalmamalıdır. Hiç kimse öngörülemeyen bir hastalık ya da kazanın gerektirdiği sağlık harcamalarını karşılarken önemli sorunlar yaşamamalıdır. Etkili kaynak kullanımı ile sağlık hizmeti fiyat enflasyonu önlenmelidir. Mümkün olduğu her koşulda, daha yüksek maliyetli hastane hizmetleri yerine ayakta sağlık hizmetlerine yönelinmelidir.

Sağlık Hizmetleri Finansman Sistemi Nasıl Olmalıdır? Sosyal güvencenin perdeleyeceği düşüncesiyle gereksiz hizmet arzının önüne geçilmelidir. Finansman sistemi; maliyeti yüksek, karmaşık işlemleri gerektirmemeli, olabildiğince yalın ve anlaşılır olmalı, etkili kaynak kullanımına engel olacak gelişi güzel kararlardan kaçınılmalıdır. Toplumun çoğunluğundan kabul görmelidir. Bir finansman sistemi ilgili tüm paydaşlardan kabul görmelidir.

Finansman İşlevleri Gelir toplama, Fon havuzlama ve Hizmet sunuculara ödeme yapmadır.

SAĞLIK HİZMETLERİ FİNANSMANI Kamu Bütçesine Dayalı Sistem Zorunlu Kamu Sigortası Sistemi Özel Sigortacılık Sistemi Hizmet Başı Ödeme Sistemi Tıbbi Tasarruf Hesabı

Kamu Bütçesine Dayalı Sistem (Beveridge Modeli). Sistemin finansmanı ulusal bütçeden karşılanır. Sağlık harcamalarının genel ya da yerel kamu bütçelerinden karşılandığı sistemdir. Yani sistem vergilerle finanse edilmektedir. Vatandaşlar bazı ödemeler (katkı payı gibi) dışında sağlık hizmetlerinden ücretsiz olarak faydalanabilirler. İngiltere, İsveç, Norveç, İrlanda, Finlandiya, İzlanda, Danimarka, İspanya, İtalya

Zorunlu Kamu Sigortası Sistemi (Sosyal Sigorta - Bismarck Modeli) Sosyal sigorta modelidir. Kamu yönetimi ve denetimindeki sigortalara herkesin belli oranda (kazançlarına dayalı olarak) prim ödeyerek sigortalandığı sistemdir. Sistemin finansman kaynağı sigorta primleridir. Çalışan ve işveren katkısı söz konusudur. Devlet düzenleyici konumundadır. Almanya, Avusturya, Belçika, Fransa, İsviçre, Lüksemburg, Hollanda,

Özel Sağlık Sigortası Bireylerin sağlık harcamalarını karşılamak üzere özel sigortalara prim ödediği sistemdir. En büyük avantajı: gelir düzeyi daha yüksek olan kişilerin özel sağlık sigortalarına yönlendirilmesi ile, kısıtlı kamu kaynaklarının dezavantajlı gruplar için daha fazla kullanılmasına olanak yaratmasıdır.

Hizmet Başı Ödeme (Cepten Yapılan Ödemeler) Sağlık hizmetinin alınması sırasında bedelinin peşin ödenmesidir. Hastalık riski için herhangi bir finansal koruma yoktur. Doğrudan ödeme (sosyal güvence dışındaki her şey için ödeme yapılması), kullanıcı katkısı (ödeme kapsamında yer alan hizmetlerin sunumu sırasındaki ödemelerdir) ve informal ödeme (yasal dayanağı olmayan) olarak üç başlık altında toplanmaktadır.

Tıbbi Tasarruf Hesabı Bireylerin gelecekte karşılaşabilecekleri sağlık risklerine karşılık, kendi adlarına açılan hesaplara para yatırdıkları sistemdir. Bu para sadece sağlık harcamaları için kullanılabilmektedir.

Kaynaklar Ağırbaş, İ. (2013) “Sağlık Hizmetleri Yönetimi”, Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sağlık Yönetimi Bölümü Ders Notları. Kavuncubaşı, Ş.; Yıldırım, S. (2010) “Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi”, Siyasal Kitabevi. Tengilimoğlu, D.; Işık, O.; Akbolat, M. (2015) “Sağlık İşletmeleri Yönetimi”, Nobel Yayıncılık.