Pazarlama İlkeleri Pazarlamanın Tanımı Kapsamı ve Gelişimi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞLETME FONKSİYONLARI. Bir işletmede yerine getirilen faaliyetler işletme fonksiyonu olarak ifade edilebilir.Bir işletmede görülen faktörleride şöyle.
Advertisements

Pazarlama İlkeleri Pazarlamanın Tanımı Kapsamı ve Gelişimi
İşletme Politikası 7 – 8 Mart Üretim / Pazarlama Politikaları.
 Bölüm 3: Toplu Sözleşme - Piyasa Ekonomisinden Verilen İlk Taviz Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
E- Pazarlama Nedir? Pazarlama, bir ürünün tüketici tarafından bilinmesi, talep edilmesi ve alınmasını sağlayan, bu çerçevede, birçok bileşeni bulunan planlanmış.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Pazarlama Çevresi.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
MODERN PAZARLAMA SİSTEMİ ve PAZARLAMA ÇEVRESİ
Pazarlama İlkeleri.
Pazarlamanın Tanımı Pazarlama, İşletme amaçlarına ulaşmayı sağlayacak mübadeleleri gerçekleştirmek üzere, ihtiyaç karşılayacak malların, hizmetlerin ve.
Makro İktisat.
PAZARLAMA NEDİR? Hedef tüketicilerin ihtiyaç ve isteklerini önceden tahmin ve tespit etmek daha sonra bunları karşılamak (tatmin etmek) yoluyla işletme.
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
Uluslararası Pazarlama Araştırması
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
Günümüz de Pazarlamanın Değişen Yüzü:
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
“ekonomik, sosyal ve kültürel gereksinmelerini karşılayabilmek için
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÜNİTE 1: FİNANS YÖNETİMİ.
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
Pazarlama Yönetimi Doç. Dr. Hayrettin ZENGİN.
Aşağıdaki kavramları açıklayınız
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
Bölüm 1 Stratejik Yönetim İlgili Terim ve Kavramlar
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
İŞLETME FİNANSI.
PAZARLAMA YÖNETİMİ PAZARLAMA YÖNETİMİ • PAZARLAMAYA GİRİŞ
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
Üretim ve Üretim Yönetimi Temel Bilgileri
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
PAZARLAMADA FİYATLAMA
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
Bölüm 4: Tarımsal ürünlerin pazarlama fonksiyonları
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Pazarlama tanımları 1970’li yıllardan önce, pazarlama, hemen hemen tüm pazarlama teorisyenleri tarafından, kar amaçlı işletmelerin, ürünleri ve hizmetleri.
Tüketici Pazarları Örgütsel Pazarlar
YONT 172 BİLGİ TEKNOLOJİLERİNE GİRİŞ II
Tedarik Zinciri Yönetimi:
Türkiye HBÖ Eylem Planı ( )
LOJ436 Lojistik Yönetimi Ders – I
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
KÜRESEL GİRİŞİMCİLİK VE İNOVASYON YÖNETİMİ
Pazarlama anlayışındaki gelişmeler-1
Bilgi Yönetimi Uygulamaları II
ISL 561 PAZARLAMA YÖNETİMİ
KAPİTALİZM VE MODERNLİK
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
İŞLETMEDE ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME (AR-GE) İŞLEVİ
TEDARİK ZİNCİRİNDE PAZARLAMA
PERAKENDECİLİK VE TOPTANCILIK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sanal ve Şebeke Örgütleri
GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI
YONT 172 BİLGİ TEKNOLOJİLERİNE GİRİŞ II
YENİ ÜRÜN GELİŞTİRME ve ÜRÜN YAŞAM SÜRECİ STRATEJİLERİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Ders İçeriği Yatırım Projelerinin Kavramsal Temelleri
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

Pazarlama İlkeleri Pazarlamanın Tanımı Kapsamı ve Gelişimi Öğr.Gör. Seda AKIN GÜRDAL

Ders Akışı Pazarlamanın Tanımı, Kapsamı ve Özellikleri Pazarlamanın Gelişimi ve Müşteri Odaklı Pazarlama Anlayışı Pazarlamayı Etkileyen Son Gelişmler

Pazarlama, işletmelerin başarısını sağlayan işletme fonksiyonlarından biridir. Üretim, pazarlama ile birlikte işletmelerin temelini oluşturan fonksiyonlardandır.

Ürünlerin üretilmesi ve pazarlanması her toplumda ekonomik hayatın temelini oluşturmaktadır. Örgütler ya da işletmeler toplumu, müşterilerini ve sahiplerini tatmin etmek için temel fonksiyonlarını yerine getirmek durumundadır.

Pazarlama ve Fayda Yaratma İktisat bilimine göre fayda, ürünlerin tüketici ihtiyaçlarını giderme niteliğidir ve başlıca dört çeşidi vardır. Bunlar: Yer- Şekil- Zaman- Mülkiyet

Bir malın üretilmiş olması, başlı başına tüketicinin ihtiyacını karşılanması sonucunu doğurmamakta; malın var olması fayda yaratmaya yeterli olmamaktadır. Malın, tüketicinin talep ettiği bir mal olması gereği yanında istenilen yerde ve zamanda hazır bulundurulması da gerekmektedir.

Tüketici talebinin karşılanması için pazarlamanın üretime rehberlik etmesi, onu yönlendirmesi gereğini ortaya çıkarır. Pazarlama kararları, hangi mal ve hizmetlere, ne miktar, nerede, ne zaman ihtiyaç olduğunu da belirlemeye çalışır.

Pazarlamanın Tanımı, Kapsamı ve Özellikleri Geniş Anlamda Pazarlama Pazarlama, temelde insanların ihtiyaç ve isteklerini karşılamaya yönelik bir değişim işlemidir. İki veya daha fazla taraftan her biri kendi ihtiyacını karşılamak için diğer tarafa değerli bir şeyleri verip, değerli başka şeyleri elde etmektedirler.

Pazarlamanın Tanımı, Kapsamı ve Özellikleri Pazarlamanın en eski ve en kısa tanımı şudur: “Pazarlama, mal ve hizmetlerin üreticiden tüketiciye veya kullanıcıya doğru akışını yönelten işletme faaliyetlerinin yerine getirilmesidir.”

Pazarlamanın Tanımı, Kapsamı ve Özellikleri Değişen pazarlama anlayışı ile birlikte pazarlamanın da tanımı değişime uğramıştır. “Pazarlama, kişisel ve örgütsel amaçlara ulaşmayı sağlayacak mübadeleleri gerçekleştirmek üzere, fikirlerin, malların ve hizmetlerin geliştirilmesi, fiyatlandırılması, tutundurulması ve dağıtılmasına ilişkin planlama ve uygulama sürecidir.”

Pazarlamanın Tanımı, Kapsamı ve Özellikleri İşletme Yönetimi Açısından Pazarlamanın Tanımı ve Bazı Özellikleri Pazarlama, işletme amaçlarına ulaşmayı sağlayacak mübadeleleri gerçekleştirmek üzere, ihtiyaç karşılayacak malların, hizmetlerin ve fikirlerin geliştirilmesi, fiyatlandırılması, tutundurulması ve dağıtılmasına ilişkin planlama ve uygulama sürecidir.

Pazarlamanın Tanımı, Kapsamı ve Özellikleri Pazarlamanın Bazı Önemli Özellikleri 1. Pazarlama, oldukça çok ve çeşitli faaliyetler bütünü veya sistemidir. 2. Pazarlama, insan ihtiyaçlarını karşılayıcı bir mübadele faaliyetidir. 3. Pazarlama, mallar, hizmetler ve fikirlerle ilgilidir. 4. Pazarlama sadece bir malın reklamı veya satışı faaliyeti olmayıp, üretim öncesi başlayan bir süreçtir. 5. Pazarlama, dinamik bir yapıda, sürekli ve sık sık değişebilen bir ortamda yürütülür.

Pazarlamanın Gelişimi ve Müşteri Odaklı Pazarlama Anlayışı

Pazarlamanın Gelişimi ve Müşteri Odaklı Pazarlama Anlayışı 1.Üretim Anlayışı Dönemi Bu ilk dönemde işletmeler tipik olarak üretim yönlü veya üretim anlayışındadır. Üretim veya mühendislik yöneticileri işletme yönetimine hakim olup, satış bölümünün esas işi, fiyatı finans birimi tarafından belirlenen ürünü satmaktır.

Pazarlamanın Gelişimi ve Müşteri Odaklı Pazarlama Anlayışı Talebin arzdan fazla olduğu bu dönemde müşteri bulmak sorun olmadığı için, işletmeler büyük ölçekli olarak üretmeye önem vermişlerdir. Bu dönem Büyük Ekonomik Kriz e kadar devam etmiştir. Bu dönemin anlayışı “ne üretirsem onu satarım” şeklinde özetlenebilir.

Pazarlamanın Gelişimi ve Müşteri Odaklı Pazarlama Anlayışı 2. Satış Anlayışı Dönemi Büyük Ekonomik Kriz, ekonominin temel sorununun artık, üretmek, daha çok üreterek büyümek olmayıp, üretilenin satılması olduğu bir dönem başlatmıştır.

Pazarlamanın Gelişimi ve Müşteri Odaklı Pazarlama Anlayışı Aldatıcı reklam ve baskılı satış teknikleri bu dönemde uygulanmıştır. “Ne üretirsem onu satarım, yeterki satmasını bileyim” anlayışı bu dönemde yaygındır.

Pazarlamanın Gelişimi ve Müşteri Odaklı Pazarlama Anlayışı 3. Pazarlama Anlayışı Dönemi Üretilmiş malı ne pahasına olursa olsun, yanıltıcı ve aldatıcı yollara bile başvurarak satmanın sağlıklı ve uzun vadeli bir işletme- tüketici ilişkisine imkan vermediği ortaya çıkmıştır. “Tüketiciyi tatmin ederek kar sağlama” diye ifade edilebilen bu anlayış yaygınlaşmıştır.

Pazarlamanın Gelişimi ve Müşteri Odaklı Pazarlama Anlayışı Toplumsal Pazarlama Anlayışı Pazarlama anlayışına, sosyal sorumluluğa ihmal ettiği, müşterileri tatmin etse de, genelde toplumsal sorunlara duyarsız kaldığı eleştirileri yöneltilmiştir. Bu çerçevede, çevre, sosyal sorumluluk gibi konularla da pazarlama yöneticileri ilgilenmek durumunda kalmıştır.

Pazarlamanın Gelişimi ve Müşteri Odaklı Pazarlama Anlayışı Bu anlayışın önemli özelliği tüketici ve tüketici tatminine büyük önem vermesidir. Pazarlama anlayışına göre, işletme tüketici ihtiyaç ve isteklerini koordineli veya birbirileri ile bütünleşmiş pazarlama çabalarıyla tatmin etmeli ve bu yoldan kendi amaçlarına ulaşmalıdır.

Pazarlamanın Gelişimi ve Müşteri Odaklı Pazarlama Anlayışı Tüketici tatmini, pazarlama anlayışının en önemli yönünü oluştursa da, üç unsuru mevcuttur. 1. Müşteri Odaklılık: Müşteri memnun etmek ön plandadır. 2. Bütünleşmiş Pazarlama Çabaları: Tüm bölümlerin uyum içinde çalışması. 3. Uzun dönemde karlılık: Sadece satış hacmini arttırmak değil müşteri tatmini yolu ile uzun vadede karlılık ön plandadır.

Pazarlamanın Gelişimi ve Müşteri Odaklı Pazarlama Anlayışı Pazarlama Anlayışının Satış Anlayışı İle Karşılaştırılması

Pazarlamayı Etkileyen Son Gelişmeler Günümüzde pazarlamanın yüzünü köklü olarak değiştirerek ona yeni bir yön veren ve geleceğini belirleyici olduğu görülen söz konusu trendlerin başlıcaları şunlardır: bilgi teknolojisindeki gelişmeler ve internetin hızla ticarileşmesi, değişen dünya ekonomisi, iş hayatının globalleşmesi, müşteri değerinin artan önemi ve müşteri veri tabanı ihtiyacının artması.

Pazarlamayı Etkileyen Son Gelişmeler 1. Bilgi Teknolojisindeki Gelişmeler ve İnternetin Hızla Ticarileşmesi İşletmeler bilgi teknolojisine yatırımlar yapmaktadır. Bunların çoğu da, tüketici ve tüketici değerinin artan önemi doğrultusunda müşterilerin üzerine odaklanmaktadır.

Pazarlamayı Etkileyen Son Gelişmeler 2. Değişen Dünya Ekonomisi Dünya ekonomisinde yaşanan krizler ve sarsıntılar hem tüketicileri hem de işletmeleri de zorlamaktadır.

Pazarlamayı Etkileyen Son Gelişmeler 3.İş Hayatının Hızla Küreselleşmesi Artık dış pazarları göz ardı ederek sadece iç Pazar ile yetinmek ve iç pazara girmeye çalışan yabancı şirketleri gözönünde tutmamak zordur.

Pazarlamayı Etkileyen Son Gelişmeler 4. Müşteri Değerinin Artan Önemi ve Müşteri Veri Tabanı Oluşturma İhtiyacının Artması Yeni bir müşteri bulmak yerine var olan müşteriyi elde tutmak çok daha karlı görünmektedir. Bu çerçevede yeni bir kavram tartışılmaktadır: ömür boyu müşteri değeri

Pazarlama yöneticileri için ömür boyu müşteri değerini arttırmak amacıyla işletme-müşteri ilişkisine odaklanmak ilişki pazarlamasına ağırlık vermek gerekmektedir. İlişki(İlişkisel) Pazarlama: Satıcı işletmenin alıcılarla yakın ilişkiler geliştirip, tarafların birbirini daha iyi anlamasına ve ihtiyaçlarının daha iyi tatmin edilmesiyle müşterinin işletmeye daha bağlı hale gelmesine dayanmaktadır.

Kaynakça Prof.Dr. İsmet Mucuk, Pazarlama İlkeleri