Eğitimde toplumsal cinsiyet eşitsizliklerinin, kadın erkek kimliklerinin kuruluşunda ciddi bir etmen de okuldaki iş bölümü ve hiyerarşidir. Kadın öğretim.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Toplumsal Cinsiyet Etki Değerlendirmesi
Advertisements

KADIN İSTİHDAMINA YÖNELİK AB POLİTİKALARI
Örgütsel Güven ve Adalet
İŞ YAŞAMINDA CİNSİYET EŞİTSİZLİKLERİ
ALANYA REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
Kadın Erkek Eşitliği ve Toplumsal Cinsiyet Psikolog Yasemin Taşkın
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
Serap Şahinoğlu Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi
KADIN ÇALIŞANLAR VE ÖRGÜTSEL İLETİŞİM Ders Adı: Kurumsal İletişim Prof. Dr. Nursel TELMAN Hazırlayan Melis VARAN
Toplumsal Cinsiyet: GÜNDEM
Avrupa Birliği Sosyal Politikası Kadın-Erkek eşitliği
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
Kadının Toplumdaki Yeri
24 Mart 2015 Haliç Üniversitesi Kağıthane Kampüsü
ETİK LİDERLİK SEMİNERİ
KARİYER GELİŞTİRME Kariyer: (koşu yolu, arena, meslek hayatı, meslek)Meslekte, işte ilerleme, yükselme, başarılı olma olarak kullanılır. Kariyer, kişinin.
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
ARKADAŞIM Kazanım: Karşı cins ile sağlıklı arkadaşlık ilişkileri geliştirmenin önemini kavrar. 10. Sınıf 43 nolu kazanım etkinliği.
Hacettepe Üniversitesi Toplumsal Cinsiyet Sorunlarını Araştırma Topluluğu Merve SOYSAL HÜTF D5 Öğrencisi.
DEĞİŞEN AİLE Kazanım: Aile yaşamında değişen kadın erkek rollerini fark eder. 12. Sınıf 61 nolu kazanım etkinliği.
Sabancı Gönüllüleri Programı nedir? Tüm Sabancı Topluluğu’nu kapsayan bir sosyal sorumluluk programı İki ana platform 1.Online eğitim 2. Gönüllülük Projeleri.
Kantitatif Araştırma Özeti 8 Mayıs 2015
ŞİDDET NEDİR???.
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
SİYASETTE YÜKSEK TOPUKLAR.
KADIN SUÇLULUĞU.
Dünya kadın emeği ile güzelleşir…
KIZ ÇOCUKLARININ OKULLAŞMASI İÇİN YAPABİLECEKLERİMİZ VAR !
Örgütsel Kariyer Planlaması
KADIN ERKEK FIRSAT EŞİTLİĞİ
ÖĞRETMENLERİN ERGEN ALGILAYIŞI Psi. Dan. Selen Demirtaş-Zorbaz Psi. Dan. Tuğba Kurt Psi. Dan. Mehmet Osman Çetiner.
Mevcut sistem hastalık üretiyor, Hastalıklarımızı ve emeğimizi istismar EDİYOR! Türk Tabipleri Birliği – İstanbul Tabip Odası ‘Sağlığımıza Yatırım Yapmayanlar.
Toplumsal Cinsiyet Eşitliği. Toplumsal Cinsiyet Kavramı Neyi Açıklar? Cinsiyet, erkekler ve kadınlar arasındaki evrensel ve değişmez biyolojik farklılıkları.
TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ Hazırlayan = Büşra Kocaman
Eğitimden veriler.... Düzey Toplam Kadın Erkek Fark İlköğretim
SABUNCUOĞLU ŞEREFEDDİN SAĞLIK HİZMETLERİ
Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
SİYASET BİLİMİ VE KAMU YÖNETİMİ BÖLÜMÜ TEMMUZ 2017
Kız çocukları için ilköğretimde en yüksek okullulaşma
GC_WEP İLKELERİNE BAKIŞ
Kamu Okulları ve Özel Okullar:
KIRSAL KALKINMADA CİNSİYET DENGELİ KALKINMA YAKLAŞIMLARI
ERGENLİK DÖNEMİ(12-18 YAŞ)
Ders Kitaplarında Cinsiyetçilik....
Küresel okur-yazarlık oranı yetişkin
Bu nedenle kızlar çareyi, dikkatleri üzerlerine çekecek davranışlardan, soru sormaktan, tartışmalardan, karar verme süreçlerine katılımdan kaçınmakta bulurlar.
Eğitimde toplumsal cinsiyet eşitliğiyle ilgili engellerin kaldırılması uluslararası öncelikler arasında yer almaktadır yılına kadar okula kayıt,
TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Orta öğretimdeki ders ve bölüm seçmeler aracılığıyla kızların dil ve sosyal, erkeklerin fen ve teknik bilimlerde yoğunlaşması, kadınların yüksek eğitimde.
Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet
SİVAS (AA) - Şarkışla Fen Lisesi idarecileri ve öğrencileri, Kaymakam Akif Pektaş ile Belediye Başkanı Ahmet Turgay Oğuz'u makamında ziyaret etti. Pektaş,
Kadın Girişimciler.
SHB-221 TÜRKİYENİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
YYÜ Kadın Sorunları Uygulama ve Araştırma Merkez Müdürlüğü
Toplumsal Cinsiyet ve Hava Kirliliği
SHB-114 SOSYAL HİZMETTE EŞİTLİK VE ÇEŞİTLİLİK EŞİTLİK, ÇEŞİTLİLİK VE SOSYAL HİZMET DOÇ.DR.FİLİZ YILDIRIM.
SHB-221 TÜRKİYENİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİ. TOPLUMSAL CİNSİYET-1 Toplumsal cinsiyet, bireyin belirli bir cinsten olduğuna ilişkin bilgiye, bu bilgi dahilinde olmak üzere.
ETKİLİ İLETİŞİM VE TOPLUMSAL CİNSİYET
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TC EŞİTLİĞİ VE EĞİTİM SİSTEMİ
CEDAW Her iki cinsten birinin aşağılığı veya üstünlüğü fikrine veya kadın ile erkeğin kalıplaşmış rollerine dayalı ön yargıların, geleneksel ve diğer.
DÜZGÜN İŞ (DECENT WORK)
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Doç. Dr. Gözde YİRMİBEŞOĞLU
Sunum transkripti:

Eğitimde toplumsal cinsiyet eşitsizliklerinin, kadın erkek kimliklerinin kuruluşunda ciddi bir etmen de okuldaki iş bölümü ve hiyerarşidir. Kadın öğretim gücünün eğitim hiyerarşisinin alt basamaklarında toplanması ve yöneticiliğe yükselme konusunda dikey ayrışım ya da cam tavan diye adlandırılan engeller, bu iş bölümünün en karakteristik özelliklerindendir (United Nations, 2010:44-46).

Erkeklerin eğitimin üst düzeylerinde ve matematik, fizik gibi daha “önemli” konularda yoğunlaşmaları, kadın öğretmenlerinse daha alt sınıflarda, okuma yazma gibi dersleri öğretiyor olmaları, bilimin üst düzeyinin ‘erkek alanı’ olduğu hakkındaki önyargıları güçlendirmekte etkilidir.

Öğrencilerin sıklıkla karşılaştığı tehditlerden biri olan ‘müdüre ya da muavine göndermek’, otorite ile erkeklik arasındaki geleneksel bağlantının en dolaysız pekiştiricilerinden biridir.

Kadın yönetici sayılarının azlığı, bu konumlara gelen az sayıda kadının model alabilecekleri örnekleri de sınırlamakta, erkek yönetim tarzını tek geçerli model gibi görüp benimseyerek eril yönetim kültürünün yerleşmesine neden olmaktadır.

Genelde kadınlar çalışmayı geçici ya da aile ekonomisine katkı olarak görmekte, kendilerine zaman ayırma, okuyup kendini geliştirme, sosyal çevre oluşturma, meslek alanında ilerleme, kariyer yapma ve siyasal, sendikal etkinliklere katılma konusunda ciddi sıkıntılar yaşamaktadırlar. Aynı nedenlerle kadın öğretmenlerin de erkek meslektaşları gibi, mesleğe ve toplumsal cinsiyet rollerine yönlendirme, cins ayrımcılığını pekiştirme konusunda çok önemli olumsuz etkileri olabildiği saptanmaktadır (Tan, 2008).

Öğretim gücünün toplumsal cinsiyet eşitsizliklerini yansıtan yapısı yüksek öğretimde de devam etmektedir. Kadınların yüksek öğretime giderek artan katılımlarına karşılık üst akademik yönetim konumlarına erişimde karşılaştıkları sorunları tanımlamakta kullanılan son metaforlardan biri ‘sızdıran boru hattı’ benzetmesidir. Bu metaforun, ‘kadın akademisyenlerin aile içi rollerde ve beklentilerde devam eden sorumluluklarıyla ilişkisini sorunsallaştıran kadın öğretim elemanlarının sayısı hiç de fazla değildir.

Toplumsal cinsiyet ve eğitim ilişkisinin bir başka evrensel yansıması kadınların belli alanlarda yığılması ya da aşırı temsili, buna karşılık belli alanlardan büyük ölçüde dışlanmış olmaları anlamında “yatay ayrışımdır”. Yatay ayrışımın en aşırı örneği Suudi Arabistan’da olduğu gibi kız çocukların farklı okullarda eğitim görmesidir. Temel norm olarak karma eğitim sistemini benimseyen ülkelerde bile ders, bölüm ya da alan seçmelerin kız ve erkek öğrencileri farklı alanlara ayrıştırmayı sürdürdüğü görülür.

KAYNAKLAR “Kadına Yönelik Aile İçi Şiddetin Önlenmesi Projesi” Editörler: Ebru Hanbay Çakır (Proje Toplumsal Cinsiyet Kilit Uzmanı) Işın Gürel (Proje İletişim Kilit Uzmanı) - Nur Otaran (Proje Uzmanı) Agacinski, S. (1998), Cinsiyetler Siyaseti, Ankara, Dost Kitapevi Ercan, C. A. (2014), Cinsiyetin Toplumsal Roldeki Yeri, Konya, Çizgi Kitapevi Yayınları Savran, G. A. Demiryontan N. T. (ed) (2012), Kadının görünmeyen emeği, İstanbul, Yordam Kitap (2. Basım)