LEO BURNET (21 EKİM1891 – 7 HAZİRAN 1971)
Leo Burnett Michigan 'da doğmuş ve Michigan üniversitesinde gazetecilik eğitimi almış. Okul gazetesinde editörlük ve uzun bir sure muhabirlik yaρmış. Muhabirlik hayatından sonra Cadillac motor şirketinin reklamlarını yaρmaya başlamış. Buradaki başarısından sonra Lafayette motor ve Homer mcKee acenteleri ile çalışarak onların reklamlarını hazırlamış.
Burnett 1935 yılında 50 bin dolar borç bularak kendi adını verdiği Leo Burnett reklâm şirketini Chiacago 'da kurmuş. Arkadaşının da yardımı ile birçok firma ile anlaşarak o yıl iςinde 900 bin $ kar elde etmişler. Leo Burnett şirketi kısa zamanda en çok iş yaρan şirket olmuş. Leo Buɾnett yaşadığı şehiɾle ilgili tüm oɾganizasyonlaɾa katılıp,biɾçok deɾneğe üyelik ve ɾeklâmcılık biɾliğinde konsey başkanlığı yaρmıştıɾ.
Philip Moɾɾis ile çalışaɾak Maɾlboɾo sigaɾalaɾının ɾeklamlaɾını hazıɾlamıştıɾ. Buɾnett Chicago'da ɾeklam okulu kuɾmuştuɾ, faɾklı taɾzda eğitim veɾmiş. Okulda sadece yetenekli kişileɾ eğitileɾek sektöɾe hazıɾlanmış. Buɾada özellikle ɾeklam metni yazaɾlığı ve yaɾatıcılıkla ilgili deɾsleɾ veɾilmiştir.
Reklamcılık sektörünün en "Yaratıcı" isimleri arasında gösterilmektedir. Time Dergisi tarafından 20. yüzyılın en etkili 100 ismi arasında gösterilmiş ve reklamcılığın değişim ve gelişim sürecinde en etkin isimlerden birisi olmuştur.Burnett, farklı reklam ajanslarında çalıştıktan sonra 1935 yılında kendi ismini taşıyan ajansını kurdu. Büyük buhrandan sonra kurulan bu ajansa o dönem reklam sektöründekiler pek şans vermedi fakat reklama olan farklı yaklaşımı ve yaptığı başarılı reklam kampanyaları sayesinde Leo Burnett reklam ajansını en önemli reklam ajanslarından biri haline geldi.
Para birimi ise tek: Büyük fikirler Para birimi ise tek: Büyük fikirler. Büyük fikirlerin gücüne inanan ve yaratıcılığı destekleyen dünyanın en büyük ve güçlü markaları Leo Burnett network’üyle iş ortaklığını tercih ediyor. Kellogg’s, Philip Morris, Hallmark, McDonald’s, Heinz, Samsung, Procter and Gamble ve daha pek çokları..
Leo Burnett; reklamcılıkta Chicago ekolünün öncüsüdür Leo Burnett; reklamcılıkta Chicago ekolünün öncüsüdür. Reklamlarında ünlü kullanımından çok sıradan insanları kullanmayı tercih etmiştir. Bu yönüyle reklamcılığa yeni bir boyut getirmiştir. Leo Burnett reklamcılığı; birbiriyle bağlantısı olmayanlar arasında bağlantı kurmak olarak açıklar. O, fazla iddialı olmadan daha direkt olmaya, aşırı duygusallığa kaçmadan sıcak olmaya çalışan bir reklamcıdır. Leo Burnett, 5 Ağustos 1935 tarihinde, sadece 3 çalışanı ve 3 müşterisiyle ilk ofisinin kapılarını Chicago’da açtı. Üstelik ekonomik krizin tam ortasında… Ajansın resepsiyonunda bir kase elma ile karşıladı konuklarını Leo. Ekonomik kriz ortamında ajansın fazla yaşayamayacağını düşünenler, bu bir kase elmaya bakıp Leo Burnett’in elmaları ikram etmek yerine çok yakında sokakta satmak zorunda kalacağını söylediler. Ama bu düşünceleri doğru çıkmadı. Hem de 1935’ten bu yana… “İstisnasız dünyanın en iyi reklamını üretmek” prensibinden asla vazgeçmeyen ve her zaman büyük düşünen Leo Burnett, yarattığı markalarla kısa zamanda Amerika’da ve ardından dünyada adını duyurdu. Marlboro Man, Tony The Tiger, Pillsbury Doughboy ve daha pek çok markanın ölümsüz ikonunda Leo Burnett’in imzası var… Bugün Leo Burnett reklam ajansı, 83 ülkede 93 ofis ve 8000’den fazla çalışanıyla dünyanın en büyük reklam hizmetleri ağından biri. Leo Burnett’ın kuşkusuz en başarılı kampanyası Marlboro Man‘dır. Bir kadın sigarasını bu denli dönüştürerek reklam tarihinin gelmiş geçmiş en başarılı işlerinden birine imza atmıştır. Bugün dünyadaki bütün Leo Burnett ofisleri onun anısına elmalarla doludur. Üstadın bir sözü şöyledir: “Bilgi ya da deney, kendini anlatabilme yeteneğinden ve düşüncelerini inandırıcı bir dile dönüştürebilme becerisinden daha önemli değildir. Bilgi nasıl olsa edinilir.”
REKLAMCILIK TARİHİNE DAMGA VURAN ‘BURNETT İKONLARI’ Reklam tarihinin büyük kalemlerinden olan ve büyük fikirlere ortaya koyan Leo Burnett, pek çok markanın ölümsüz ikonlarına imza atmıştır. İnsanların karşı karşıya kaldıkları reklam mesajlarına direnebileceklerini,ancak yeterince güçlü bir imge karşısında kayıtsız şartsız teslim olabileceklerini savunan Burnett,ölümsüz ikonlar yaratmak için insanlığın kolektif hafızasına kazınmış kültürel sembol ve arketiplerden yararlanmıştır.Burnett, reklamcılık tarihinde iz bırakan ve bir kilometre taşı olarak nitelenebilecek görsel ifade ve araçlarını tarihten, halk kültüründen ve mitolojiden beslenerek yaratmıştır.Burnett görsel imgelerin gücünden yararlanarak mesaj iletebilme konusunda öyle büyük bir başarıya imza atmıştır ki Advertising Age Dergisi tarafından 1999 yılında yapılan ‘Yüzyılın En Etkili Reklam İkonları’ araştırmasında kendisi tarafından geliştirilmiş üç ikon yer almıştır.Burnett’ın bir reklam ustası olarak kabul edilmesini sağlayan bu ikonlar, Jolly Green Giant -Yeşil Dev Jolly-,Tony the Tiger -Kaplan Tony -Marlboro Adam-olarak sıralanabilmektedir. Ajansına bir sene ömür biçenlere cevap olarak marlboro'yu, johhnie walker'ı, mc donald's'ı bugünlerdeki haline getirmiştir. "yaratıcılık, bildiğiniz iki şeyi bilmediğiniz bir şekilde birbirine bağlamaktır." diyerek, yaratıcılığın yapılmış en güzel tanımlarından birini yapmıştır. "Adımın ajans adından ne zaman çıkarılmasını istiyorum" konulu konuşması, manifestosu olarak kabul edilir.
Leo BURNETT Sözleri
“Bilgi ya da deney, kendini anlatabilme yeteneğinden ve düşüncelerini inandırıcı bir dile dönüştürebilme becerisinden daha önemli değildir. Bilgi nasıl olsa edinilir.” İyi ama gösterilmemiş reklam, satış yaptırmaz. Temel satış düşüncesi, içine girme ve işe yararlılık, elbette her zaman olduğu gibi önemli, ancak günümüzün reklamcılık anlayışında kendinizi farkettirmez ve inandıramazsanız, hiçbir şey yapamazsınız. Reklamcılık insanlara “İşte elimizde bu var. İşte size ne yapacağı. İşte onu almanın yolları.” der. İnsanların kandırılabileceğini, zorlanabileceğini düşünenler, kusurlu ve yetersiz bir insanlığa sahiptirler – reklamcılıkta da iyi olamazlar. Yaratıcı fikirler en iyi eğlenceli bir ruha sahip dükkanlarda gelişir. Kimse eğlenmek için işte değildir ancak bu işte eğlence olmayacağı anlamına gelmez. Hayat ve tüm durumlar hakkındaki merak, bence, muhteşem yaratıcı insanların gizidir. İyi reklam sadece bilginin sirkülasyonunu sağlamaz. Bu akla tutku ve inanç katar.
Ben reklamcılığın en önemli tehlikelerinden birinin insanları yanlış yerlere yönlendirmekten çok sıkıntıdan öldürmek olduğunu düşünenlerdenim. Şunu anladım ki, iyi bir reklam hakkında yazmak iyi bir reklam yazmaktan çok daha kolay. İnsanlara yardım eden, ticarete de yardım eder. Kalıcı reklam başarısı diye bir şey yoktur. Hata yapmaktan vazgeçeceğine dair yemin etmek çok kolaydır. Yapmanız gereken fikir sahibi olmaktan vazgeçeceğine dair yemin etmek. Basit yapın. Hatırda kalır olsun. Kendisine bakmaya teşvik edici olsun. Okuması eğlenceli olsun. Reklamı planlamadan, satışı planlayın. Kendinizi müşterinin yerine koyamıyorsanız, büyük ihtimalle siz reklamcılık işinde olmamalısınız. Mükemmel reklam benim için hayattaki en güzel şeydir.