ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖĞELERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
Advertisements

ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
YRD.DOÇ.DR. VOLKAN UNUTMAZ 1 SPOR YÖNETİMİ -I. Yönetim Örgüt İki veya daha fazla bireyin amaçlarını gerçekleştirmek için bir araya gelerek işbirliği yaptıkları.
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME (COOPERATIVE LEARNING)
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
YOL HARİTASI Okul Çevre İşbirliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Temel Özellikleri Okul Çevre İş Birliği.
Program Geliştirme Modelleri
PERSONEL GELİŞTİRME 1.HİZMET İÇİ EĞİTİM KAVRAMI VE GELİŞİMİ 2.HİZMET İÇİ EĞİTİMİN AMACI 3.HİZMET İÇİ EĞİTİMİN GEREKLİLİĞİ 4. HİZMET İÇİ EĞİTİMin YARARLARI.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ. Test çözmede 3 unsur önemlidir.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
Program Tasarım Modelleri
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Bireyi Tanıma Teknikleri I
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Bireyi Tanıma Teknikleri I
NEOKLASİK YÖNETİM ANLAYIŞI
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
HAYAT BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Öğretimin Uyarlanması
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
EĞİTİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
İŞ TATMİNİ.
KRİZ YÖNETİMİ Öğretim Görevlisi Meral GÜNEŞ.
Program Tasarım Modelleri
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Bilinçli Tercih Seminerine
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Etkili Öğretmen Kimdir?
Pedagojİk formasyon sertİfİka programI ÖğreTİM İLKE ve YÖNTEMLERİ Hafta I – 2. Bölüm Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
Öğretimle İlgili Temel Kavramlar
Örgütlerde STRATEJİK PLANLAMA
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ SUNUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Her ülkenin sistemi ne olursa olsun, eğitim politikasının en üst seviyede amacı, bireyi topluma yararlı hale getirmektir. BİREYİ TOPLUMA YARRLI HALE GETİRME;
ÖĞRENME.
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖĞELERİ Doç. Dr. Hakan KOLAYİŞ

Davranış İnsanın başka bir insan ya da araştırmacı tarafından gözlenebilen ya da kendisince değişik yöntemlerle anlatılabilen bilinçli etkinliktir. insan davranışını oluşturan 3 ana öğe vardır. Bilişsel (cognitive) etkinlikler: düşünme, akıl yürütme, sorun çözme, anma, kavram ve ilke öğrenme, Devinimsel (psikomotor) etkinlikler: yürüme, yazma, konuşma, belli makine ve aletleri kullanma, Duyuşsal (algısal) etkinlikler: tutumlar, çoşkular, değerler, ilgiler, güdüler,

ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ Nasıl ki insanlar, yaşamlarını davranışlarına borçlu iseler, örgütler de yaşamlarını üyelerinin davranışlarına borçludur. İnsanlar örgütlerde ürün üreterek örgütün yaşamasına katkıda bulunurlar. Örgütsel davranış örgütün amaçlarını gerçekleştirmek için üyelerinin yaptıkları etkinliklerden oluşur.

Örgütsel davranışın öğeleri Güdülenme (motivasyon) Yeterlik Ortam Etkileşim Edim

Güdülenme (motivasyon) İş görenin gerçekleştireceği amaçlar kendisince değil, örgütçe konulmuştur. Bu yüzden güdülenme çoğunlukla içsel olmaktan çok dışsal zorlamayla oluşturulmaya çalışılır. Örgütsel amaçlara güdülenme istenen düzeye çıkarılmaya bilir.

Yeterlik Örgütün iş görenlerinden istediği yeterlik, çoğunlukla belli bir alanda ve yüksek düzeydedir. Aynı bilgi ve becerileri sürekli yinelemeye dayanan yeterlik, iş göreni tutum bozukluklarına götürebilir ya da rahata alıştırabilir.

Ortam Örgüt ortamı, çoğunlukla daha katı ve kısıtlı ilke ve kurallara sahiptir. Bu ortam, çoğu kez işin yapılmasına elverişli koşullarla donatılmış olduğundan, sağlığa, değişikliğe, kişisel biçime daha az uygun olabilir.

Etkileşim Örgüt ortamında iş görenin kiminle, nasıl etkileşeceği, çoğunlukla ilke, kural, biçim ve programa bağlanmıştır. Kimi kez iş görenin doğal gereksinimlerinin karşılanması bile kısıtlanmış ve sınırlanmış olabilir. İş gören yönlendirilmiş ve kısıtlanmış bir etkileşim yapmak zorunda kalabilir.

Edim Edim, elde edilen üründür. İş görenin çalışma biçimi ve elde edeceği edim, önceden belirlenmiş, programlanmış ve ölçülenmiştir. Belli edimleri, belli nicelikte ve nitelikte elde etmek zorundadır. Görevi değiştirilmedikçe değişik bir ürün üretmesine izin verilmez. Belli bir ölçünün altına düşen edimi için cezalandırılır ya da üstüne çıkan edimi içinde ödüllendirilme olasılığı yüksektir.

Örgütsel davranışın amacı Örgütsel edim elde etmektir. Örgütsel edim,örgütün amacını gerçekleştirmek için, her iş görenin payına düşen ürünü üretme, işi yapmak, işi bitirmek, görevde başarı göstermek, verimliliğe ulaşmak gibi sözlerle anlatır. Örgütsel edim, ürün, hizmet, başarı, iş, haz gibi iş görenin örgütsel davranışları sonucunda elde ettikleridir.

Örgütsel edinimin formülü Bilgi x beceri: yeterlik Tutum x görev: güdülenme Yeterlik x güdülenme: davranış Davranış x örgütsel ortam: örgütsel davranış Örgütsel davranış x örgütsel amaçlar: örgütsel edim

Örgütsel ortam Örgütün her türlü kaynak, araç, gereç ve benzerlerini içine alan; iş göreni örgütsel edime götüren tüm etkenleri kapsayan bir kavramdır.

Örgütsel davranış oluşum modeli A. Davranışı yapan iş gören: örgütün varoluşunu borçlu olduğu “ ben sistemi” dir. B. Örgütün işlevsel çevresi: örgütün kuruluş nedeni olan amaçlarını gerçekleştirecek işleri ve bunların araçları olan fiziksel, teknik, teknolojik varlıkları içerir. İşlevsel çevre, göreli bir sistemdir. Görev iş akımı, ve sıradizin alt yapılarını oluşturur. C. Örgütün toplumsal çevresi: örgütün amaçlarını gerçekleştirmeye, iş görenin gereksinimlerini karşılamaya yardımcı olan kişiler arası ilişkiler dokusu ve bunların doğurgularıdır. Bu çevre örgütün kültürel yapısı ile kümeleşme ve rol yapılarından oluşur. Toplumsal çevre örgütün toplumsal açık bir sistem olmasını sağlar

Roller A B / A C / B C / A-B=görev: Personelin örgütte yapmakla vazifeli olduğu görevleri A-C=rol: Personelin çevresindeki diğer çalışanların kendinden beklediklerini yerine getirmesidir B-C=ortam: Örgütün işlevsel çevresi ile toplumsal çevresinin etkileşimi ile oluşur

Sorular