Yrd. Doç. Dr. Serkan Kıvrak İNŞ 239 İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİNDE HUKUKSAL YAKLAŞIMLAR VE ETİK Ders Notları-2 Yrd. Doç. Dr. Serkan Kıvrak
Dersin Amacı Mühendislik mesleğindeki etik kuralları özümseme ve uygulama alışkanlığı yetkinliği kazandırma Mühendislik problemlerinin çözümünde etik ve hukuksal boyutları kavrama ile ilgili bilgileri verme
Neden etik dersi? Öğrencilerin mezun olduklarında iş yaşamlarında etik kodları izlemeleri beklenir Teknolojinin gelişmesi ile birlikte ortaya çıkan problemleri ahlaki açıdan irdelemeleri İş yaşamında etik ile ilgili karşılarına çıkacak problemlerin çözümü
Öğrenme Çıktıları ve Alt Beceriler Ders sonunda öğrenci, 1. Mesleki ve etik sorumluluk bilincini sorgulayabilir. 1.1. Mühendislik uygulamalarındaki iş ahlakını tanımlayabilir. 1.2. Etik konular ortaya çıktığında karar verme yeteneğini kazanabilir. 1.3. Yaşam boyu öğrenmenin mühendislikteki gerekliliğini açıklayabilir. 2. İnşaat projelerinde hukuksal kavramları öğrenebilir. 2.1. İnşaat projelerindeki anlaşmazlıkların tiplerini öğrenir. 2.2. Yapım sürecinde anlaşmazlıkların çözümünde en uygun alternatif metodları uygulama konusunda bilgi sahibi olur.
Statik dersi size Statik öğretir Betonarme dersi size Betonarme öğretir Etik dersi size Etik olmayı öğretir mi?
Profesyonel etik için neden ders alıyorum? Profesyonel etik, kişisel etikten farklı bir kavramdır
Yetenekli ve başarılı bir mühendis olsanız bile, etik bir probleme dahil olduğunuzda iş yaşamınız (ya da itibarınız) sona erer
Teknoloji-İnovasyon Teknik açıdan herşey doğru Sosyal ve ekonomik etkileri?
ÖRNEK Sabah saat 9’da Etik dersiniz var. Arkadaşınız da bu dersi alıyor. Arkadaşınız derse gitmek yerine evde kalıp uyumak istiyor. Sizden yoklama kağıdına kendisi yerine imza atmasını istedi. Ne yapardınız?
A. İmzalarım ve dersi veren öğretim üyesine arkadaşımın yerine imza attığımı söylerim B. İmzalarım. Hocamız zaten yoklama listesine bakmıyor C. İlgilenmem. Bu benim işim değil. D. Arkadaşıma kendisi yerine imza atamayacağımı söylerim.
ÖRNEK Bir makina montaj atölyesinde çalışıyorsunuz. Yeni alınacak bir makina için binanın bir bölümünün temelinin güçlendirilmesi gerekmektedir. İşvereniniz sizden bunun projelendirilmesini ve maliyetinin belirlenmesini istedi. Projenizi hazırladınız, fiyat tekliflerini topladınız ve uygulama için 25000 TL gerektiğini buldunuz. İşveren ise “sadece 20000 TL harcayacağım, ne yaparsan yap bu projeyi ucuza maletmek zorundasın” diye talimat verdi. Ne yapardınız?
A. Zemin analizlerini önünüze alıp makinanın zemin güçlendirme spesifikasyonları ile oynayarak, proje daha ucuza gelecek şekilde daha az güçlendirme yaparsınız B. Zemin analizlerini yeniden yaptırır, daha uygun yeni veriler elde etmeye çalışırsınız C. Belediyenin kontrol mühendisini arayıp, patronunuzun sizi kötü yola sevkettiğini ihbar edersiniz D. Temel tasarımında yapılan hesapları gözden geçirip makinanın spesifikasyonlarına uygun, ama daha ucuza malolacak yeni bir tasarım yapmaya çalışırsınız
Bu dört seçenekten A ve C uygun değildir, B ve D ise bütünleştirilebilir ve uygun sonuca doğru yönlenmenize yardımcı olabilir. B ve D şıklarını birleştirip yeni bir seçenek (E) yarattığınızda bu hepsinden daha doğru olur. Hatta daha başka seçenekler ve kombinasyonlar da düşünebilirsiniz. Seçenek C ise işverenin gerçekten kötü niyetli olduğunu öğrendiğiniz takdirde en son başvuracağınız, ama bu doğruysa mutlaka başvurmanız gereken çaredir.