ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Neden gereklidir? Araç gereçler öğrenme işlemine katılan duyu sayısını artırarak daha fazla ve kalıcı öğrenmenin gerçekleşmesine yardımcı olurlar
1. Çoklu öğrenme ortamı sağlarlar Okuma ile %10 İşitme ile %20 Görme ile %30 Hem görme hem işitme ile %50 Söyleme ile %70 Yapma ve söyleme ile %90
2. Öğrencilerin bireysel ihtiyaçlarını karşılamalarına yardımcı olurlar Öğretimde kullanılan araç ve gereç sayısı arttıkça, her bir öğrencinin bireysel öğrenme ihtiyaçlarına uygun bir öğretim kanalının bulunması ihtimali de artar
3. Dikkat çekerler Dikkat çekmek için yarışan tüm uyarıcılara karşın, öğrenenlerin amaçlanan mesaja odaklanmasını sağlamak ancak ilgi çekici uyarıcılar sunarak gerçekleştirilebilir. Materyaller öğrenenin dikkatini çeker, aynı zamanda duygusal tepkiler yaratarak motive eder.
4. Hatırlamayı kolaylaştırırlar Bilgiler uzun süreli belleğe ikili kodlanır. İkili kodlama kuramına göre bilgi uzun süreli bellekte hem sözel hem de görsel olarak kaydedilir. Görsel ve sözel araçlarla Öğrenilen bilgilerin hatırlanma oranı daha yüksektir.
5. Soyut kavramları somutlaştırırlar Görsel araç ve gereçler karmaşık bilgileri, anlaşılması zor olan olay ve olguları somutlaştırır, özetler ve basite indirger.
6. Zamandan tasarruf sağlarlar Bir resim bin kelimeye bedeldir
7. Güvenli gözlem yapma imkanı sağlarlar Video film, animasyon ve simülasyon gibi materyaller sayesinde sınıfa getirilmesi imkansız cisim, olgu, olay, işlem ve tehlike arz eden durumlar kolayca ve güvenle gözlemlenebilir, incelenebilir.
8. Farklı zamanlarda birbirleriyle tutarlı içeriğin sunulmasını sağlarlar Bir öğretmenin aynı konuyu bir sınıfta farklı diğer bir sınıfta farklı anlatmasını engeller. Hazırlanan materyaller sayesinde farklı zamanlarda dersi alan öğrenciler aynı miktardaki bilgiyi alırlar.
9. Tekrar kullanılabilirler Farklı derslerde tekrar kullanılan materyaller öğretmene hem maliyet hem de zaman açısından kazanç sağlarlar.
10. İçeriği basitleştirerek anlaşılmasını kolaylaştırır Karmaşık bilgiler materyallerle sadeleştirilerek anlatılabilir. Küçük bir nesne büyültülerek (Örn. Hücrenin yapısı), büyük bir nesne (Örn. Dünyanın katmanları) küçültülerek daha sade ve kolay anlaşılır bir materyalle sunulabilir.
Öğretim Araç Gereçlerinin Seçimi Öğretim araç gereçlerinin seçimini etkileyen faktörler karşılıklı etkileşim içerisinde olup birinin seçim, tasarım, ya da kullanımı diğerinin seçim, tasarım ya da kullanımı doğrudan etkiler, Öğrenen özellikleri -Öğrenme stilleri, becerileri v.b Öğretim hedefleri Yöntem seçimi Kısıtlamalar -bütçe, zaman, v.b. Araç gereç özellikleri Araç gereç seçimi (Son karar) Öğretmenin tutumu, becerisi v.b. Öğretim ortamı -ışıklandırma, büyüklük, Öğrenci sayısı
Araç Seçimi Kontrol Listesi
Sınıf Ortamının Düzenlenmesi Oturma düzeni; sınıfın büyüklüğü, şekli, sıraların sabit veya hareketli olma durumuna göre değişir. Geleneksel oturma düzeninde öğrenci-öğretmen etkileşimi vardır. Öğretmen merkezlidir.
Sınıf Ortamının Düzenlenmesi U şekli oturma düzeni; 20 ya da daha az sayı sayıda hareketli sandalyelerin kullanıldığı görsel araçların kullanımına uygun bir düzenlemedir.
Sınıf Ortamının Düzenlenmesi Yuvarlak / dikdörtgen masalar: 4-6 kişilik küçük gruplar halinde masaların etrafına oturulduğu bir düzenlemedir. Grupla çalışma bilinci oluşturulmuş ise etkileşim ve öğrenme etkili gerçekleşir.