Afet Zararlarının Azaltılmasında Türkiye’deki Yerel Yönetimlerin Rolü Alper BODUR
Milletimiz davranışlarında ve gayretlerinde sarsılmaz bir bütünlük gösterdiği için başarılı olmuştur.
Yerel Yönetimlerin Geçmişi Tanzimat döneminde ve 1854’ten sonra “Yapay bir yama” (Ruşen KELEŞ) 1924 442 sayılı Köy Kanunu 1930 1580 Sayılı Belediye Kanunu İl Özel İdareleri 1944 Yer Sarsıntılarından Evvel ve Sonra Alınacak Tedbirler Hakkında Kanun Afet Bölgelerinde Yapılacak Yapılar Hakkında Yönetmelik 1960 ve 1961 Anayasası 1970’li yıllar 1982 Anayasası http://www.ibb.gov.tr/tr-TR/BilgiHizmetleri/YerelYonetimler/Pages/YerelYonetimlerAnaSayfa.aspx
Yerel Yönetim (Mahalli İdare) İl, belediye veya köy halkının mahalli müşterek ihtiyaçlarını karşılamak üzere kuruluş esasları kanunda belirtilen ve karar organları, yine kanunda gösterilen, seçmenler tarafından seçilerek oluşturulan kamu tüzel kişileridir. (1982 Anayasasının 127. maddesi)
Yerel Yönetim Merkezi idare, mahalli idareler üzerinde mahalli hizmetlerin idarenin bütünlüğü ilkesine uygun şekilde yürütülmesi, kamu görevlerinde birliğin sağlanması, toplumun yararının korunması ve mahalli ihtiyaçların gereği gibi karşılanması amacıyla, kanunda belirtilen esas ve usuller dairesinde idari vesayet yetkisine sahiptir. (1982 Anayasasının 127. maddesi 5. fıkrası)
Yerel Yönetim Organları İl Özel İdareleri Belediyeler Köy İdareleri
Mahalli İdarelerin Sayısı http://www.mahalli-idareler.gov.tr/Mahalli/Istatistiksel/BELEDIYE_ISTATISTIK.xls
Belediye Sayısı (5747 SAYILI BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ SINIRLARI İÇERİSİNDE İLÇE KURULMASI VE BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN 22.03.2008) 3193 3216 http://www.radikal.com.tr/Default.aspx?aType=RadikalYazarYazisi&ArticleID=921897&Yazar=TARHAN%20ERDEM&Date=16.02.2009&CategoryID=99
Belediyeler http://www.mahalli-idareler.gov.tr/Mahalli/Istatistiksel/BELEDIYE_ISTATISTIK.xls
Belediyeler http://www.mahalli-idareler.gov.tr/Mahalli/Istatistiksel/BELEDIYE_ISTATISTIK.xls
Belediyelerin Kamu Yönetimindeki Mevcut Durumu Merkeziyetçilik Bürokratizm Geleneksel merkeziyetçilik Kırtasiyecilik Hizmette ilgisizlik İsraf ve savurganlık Hizmet zamanı ve kalitesi Kamu koordinasyonsuzluğu CAN, Coşkun. Türkiye’de Merkezi Yönetim Ve Yerel Yönetimlerin Yeniden Yapılandırılması.
Belediyelerin Afetlere İlişkin Kamu Yönetimindeki Rolü Mahalli idarelerin afete ilişkin en önemli yetkileri imara ilişkin olanlarıdır. Afet Zararlarını Azaltmanın Temel İlkeleri
Belediyelerin Afetlere İlişkin Kamu Yönetimindeki Rolü Afetlere ilişkin acil yardım teşkilatı ve planlama esaslarına dair yönetmelik (8.5.1988)
Belediyelerin Afetlere İlişkin Kamu Yönetimindeki Rolü Devletin tüm güç ve kaynaklarını afetten önce planlayarak, afetin meydana gelmesi halinde Devlet güçlerinin afet bölgesine en hızlı bir şekilde ulaşması ile afetzede vatandaşlara en etkin ilk ve acil yardım yapılmasını sağlamak için acil yardım teşkilatlarının kuruluş ve görevlerini düzenlemektir. Afetlere ilişkin acil yardım teşkilatı ve planlama esaslarına dair yönetmelik
Belediyelerin Afetlere İlişkin Kamu Yönetimindeki Rolü Acil yardım hizmetlerini yürütmek üzere, illerde valinin başkanlığında il kurtarma ve yardım komitesi, ilçelerde kaymakamın başkanlığında ilçe kurtarma ve yardım komitesi kurulur, İl ve ilçe acil yardım planlarının yapılmasından, icrasından ve güncelliğinin korunmasından birinci derecede vali ve kaymakamlar sorumludur. Bakanlıklar ve merkezi kurum ve kuruluşlar ile askeri birlikler bu planların yapılmasına ve icrasına yardımcı olur. Afetlere ilişkin acil yardım teşkilatı ve planlama esaslarına dair yönetmelik
Belediyelerin Afetlere İlişkin Kamu Yönetimindeki Rolü İl Kurtarma ve Yardım Komitesinde Vali veya Vali yardımcısı başkanlığında il yardım komitesinde belediye başkanına da –dolayısıyla belediyelere- yer verilmiştir. Yine komitelere bağlı afet bürolarını kurmak ise Bayındırlık ve İskan Müdürlükleri’ne verilmiş ve bu büroların takviyesinde belediyelerden net olarak bahsedilmemiştir. Afetlere ilişkin acil yardım teşkilatı ve planlama esaslarına dair yönetmelik
Belediyelere Verilen Görevlerden Başlıca Hizmet Grupları Kurtarma ve Yıkıntıları Kaldırma İtfaiye servisi İlk yardım ve Sağlık (Ambulans) Hastane Temel sağlık hizmetleri Ölüleri tespit ve gömme Ön hasar tespit ve geçici iskân Satın alma, kiralama servisi Tarım hizmetleri servisi Elektrik, su ve kanalizasyon Afetlere ilişkin acil yardım teşkilatı ve planlama esaslarına dair yönetmelik
5393 Sayılı Belediye Kanunu Belediye; yangın, sanayi kazaları, deprem ve diğer doğal afetlerden korunmak veya bunların zararlarını azaltmak amacıyla beldenin özelliklerini de dikkate alarak gerekli afet ve acil durum plânlarını yapar, ekip ve donanımı hazırlar. Belediye Kanunu
5216 Sayılı Büyükşehir Belediye Kanunu İl düzeyinde yapılan plânlara uygun olarak, doğal afetlerle ilgili plânlamaları ve diğer hazırlıkları Büyükşehir ölçeğinde yapmak; gerektiğinde diğer afet bölgelerine araç, gereç ve malzeme desteği vermek; itfaiye ve acil yardım hizmetlerini yürütmek; patlayıcı ve yanıcı madde üretim ve depolama yerlerini tespit etmek, konut, işyeri, eğlence yeri, fabrika ve sanayi kuruluşları ile kamu kuruluşlarını yangına ve diğer afetlere karşı alınacak önlemler yönünden denetlemek, bu konuda mevzuatın gerektirdiği izin ve ruhsatları vermek Afet riski taşıyan veya can ve mal güvenliği açısından tehlike oluşturan binaları insandan tahliye etmek ve yıkmak Büyükşehir Belediye Kanunu
5302 Sayılı İl Özel İdaresi Kanunu Kanunun 69. maddesi İl Özel İdaresinin, yangın, sanayi kazaları, deprem ve diğer doğal afetlerden korunmak veya bunların zararlarını azaltmak amacıyla ilin özelliklerini de dikkate alarak gerekli afet ve acil durum planlarını da yapacağı, ekip ve donanımını hazırlayacağını, acil durum planlarının hazırlanmasında varsa il ölçeğindeki diğer acil durum planlarıyla da koordinasyon sağlanacağını ve ilgili bakanlık, kamu kuruluşları, meslek teşekkülleriyle üniversitelerin ve diğer mahalli idarelerin görüşlerinin alınacağını hüküm alına almıştır.
Yerel Yönetimlerin Yeniden Yapılandırılması Yerel demokrasi Yerel özerklik Toplam katılım Hizmet paylaşımı Toplam kalite yönetimi Müşteri tatmini Denetim Şeffaflık CAN, Coşkun. Türkiye’de Merkezi Yönetim Ve Yerel Yönetimlerin Yeniden Yapılandırılması.
Yapılması Gerekenler Yönetim sisteminden kaynaklanan zaafların yanında kurumsallaşma konusunda mesafe alınamaması, dışsal faktörlere ülkenin çok fazla bağımlı olması, sorun çözme konusunda üst yönetici eksikliği, siyasal belirsizlik ortamının süreklilik göstermesi, ülkeyi krizle yönetilen bir yapıya büründürmüştür.
Yapılması Gerekenler Belediyelerin teknik altyapısıyla insan kaynağının yetersizliği yüzünden yapılan değişikliklerin afet yönetiminde iyileştirmelere yol açması konusunda bir süre daha beklememiz gerektiği gerçeğide göz ardı edilmemelidir.
Yapılması Gerekenler Ulusal savunma gibi, siyaset üstü bir konumda olması gereken ‘Ulusal Afet Yönetimi’ doğrultusunda, çeşitli kamu kuruluşlarına, yerel yönetimlere, sivil toplum örgütlerine, üniversitelere ve diğer eğitim kuruluşlarına önemli görevler düşmekte, yurttaşlar da bireyler olarak çeşitli sorumluluklar taşımalıdırlar.
Milletimiz davranışlarında ve gayretlerinde sarsılmaz bir bütünlük gösterdiği için başarılı olmuştur.
TEŞEKKÜRLER