Denizde Trafiği Düzenlemek Seyir Güvenliğini sağlamak. D.Ç.Ö.T. AMAÇ Denizde Trafiği Düzenlemek ve Seyir Güvenliğini sağlamak. Denizde trafiği düzenlemek ve seyir güvenliğini sağlamak için
Denizde Çatışmayı Önleme D.Ç.Ö.T. IMO Londra konferansı 4-20 EKİ 1972 Uluslararası Denizde Çatışmayı Önleme Tüzüğü Bakanlar Kurulu Onay 15 TEM 1977 1972 yılında Londrada toplanan Uluslararası Denizcilik Örgütü konferansı sonunda Uluslararası Denizde Çatışmayı Önleme Tüzüğü yayınlanmıştır. Bu tüzük 15 Temmuz 1977 tarihinde bakanlar kurulunda onaylanarak Türkiye Cumhuriyetince de uygulanmaya başlanmıştır. Daha sonra tüzük 1984 ve 1989 yıllarında 2 kez değişiklik görmüştür. Değişiklik 1984 Değişiklik 1989
International Regulations for Preventing Collisions at Sea D.Ç.Ö.T. International Regulations for Preventing Collisions at Sea Rules Of the Road (ROR) Uluslararası sularda seyredeceğiniz, dış limanlara gideceğiniz dikkate alındığında Vardiya subayı olarak tüzüğün ve belli başlı terim ve kavramlarının İngilizce karşılıklarını da bilmeniz gerektiği ortadadır. Tüzüğün İngilizce adı yansıda görülmekte olup “Denizde Çatışmaları önlemek için uluslararası kurallar” olarak tercüme edilebilir. Kısaca Rules of the road şeklinde de ifade edilmekte ve kullanılmaktadır. Deniz Kuvvetleri Komutanlığı Hidrografi yayını olan Denizde Çatışmayı Önleme Tüzüğü (DS 91-S/EE)’nün sol sayfalarında tüzük kurallarının İngilizcesi yeralmaktadır. Size tavsiyem kuraların İngilizcelerini de okuyun ve en azından terminolojiyi öğrenin.
D.Ç.Ö.T. BÖLÜM A – GENEL BÖLÜM B – MANEVRA VE SEYİR KURALLARI BÖLÜM C – FENERLER VE ŞEKİLLER BÖLÜM D – SES VE IŞIK İŞARETLERİ BÖLÜM E – İSTİSNALAR Tüzüğün Bölümleri yansıda görülmektedir. Biz konuları işlerken uygulamaya dönük olarak daha iyi anlaşılması ve kuralların bağlantılarını da oluşturacak şekilde daha değişik bir sıra takip edeceğiz.
BÖLÜM A GENEL
Kural 1 UYGULAMA
Kural 1 (a) Bu kurallar, açık denizlerde ve açık denizlerle bağlantılı olan ve açık deniz teknelerinin seyredebileceği sularda bulunan teknelerin tümüne uygulanacaktır.
Kurallara uymalısınız. Kural 1 (a) Deniz ulaştırmasına elverişli bir tekneyi yönetiyorsanız ve Bu tekne, açık denizde veya açık denizle bağlantılı seyre elverişli sularda ise Kural 1’de deniz ulaştırmasına elverişlilik ile ilgili bir ifade olmamakla birlikte, daha sonra göreceğimiz tekne tanımı, “deniz ulaştırmasına elverişli” olmasını belirtmektedir. Kurallara uymalısınız.
Kural 1 (a) Haliç’te seyreden motorlu bir tekneye kumanda ediyorsunuz. Başka bir tekne ile karşılaştınız. Kurallara uymanız gerekiyor mu? Çünkü “Açık denizle bağlantılı seyre elverişli sularda deniz ulaştırmasına elverişli bir tekne” kullanıyor durumdasınız. Evet.
Kural 1 (b) Bu kurallarda bulunan hiçbir hüküm, açık denizlerle bağlantılı olan ve açık deniz gemilerinin seyrettiği demir yerleri, limanlar, göller, iç su yolları için yetkili makamlarca yapılan özel kuralların çalışması ile çelişki halinde bulunmayacaktır. Bu gibi özel kurallar, olanağı nisbetinde D.Ç.Ö.T. Kurallarına uyacaktır.
Hükümetler tarafından konmuş Kurallara Uymalısınız. Kural 1 (b) Deniz ulaştırmasına elverişli bir tekneyi yönetiyorsanız ve Bu tekne, açık denizde veya açık denizle bağlantılı seyre elverişli sularda ise Boşluklara hangi kelimeler koyulmalı sizce? Hükümetler tarafından konmuş ????? ????????? hariç Kurallara Uymalısınız. özel kurallar
Kural 1 (b) Hükümetler tarafından, demiryerleri, limanlar, nehirler, göller veya iç suları kapsayan özel kurallar da koyulabilir. Bir tekneyi böyle sulara götürdüğünüzde hükümetler tarafından koyulmuş özel kurallara tabi olabilirsiniz.
Kural 1 (c) Hükümetler aşağıda belirtilen hususlarda değişiklikler yapabilir. Harp gemileri ve konvoy halinde ilerleyen tekneler için ilave mevki veya işaret fenerleri veya düdük işaretleri Filo halinde balıkçılık yapan tekneler için mevki veya işaret fenerleri Harp gemileri için koyulmuş ilave fenerlerden birini söyleyebilir misiniz? (DSH çakarı. DSH esnasında temasta olan gemi yakar.)
Kural 1 (d) Bu kuralların amacının gerçekleşmesi için teşkilat tarafından trafik ayrım düzenleri (traffic seperation schemes) benimsenebilir.
Kural 1 (e) Özel bir şekilde veya özel bir amaç için inşa edilmiş olan bir teknenin, a. Fenerlerinin sayısı, yeri, kapasitesi, görünüş açısı veya şekillerinin, b. Sesli işaret aletlerinin yerleri veya niteliklerinin, bu kuralların hükümlerine uymadığı, ilgili hükümet tarafından (bayrak devleti) saptandığı taktirde, yine ilgili hükümet o teknenin yukarıdaki özelliklerinden, bu kurallara mümkün olduğu kadar yakın olanını, bu teknenin ÖZEL FAALİYETİNE MÜDAHALE ETMEDEN saptayacaktır.
Kural 2 SORUMLULUK
Kural 2 (a) Bu kurallardaki hükümlerden hiçbiri, herhangi bir tekneyi veya sahibini, Kaptanı veya gemi adamlarını, bu kurallara uyma veya gemicilerin her zamanki görevlerinin veya özel durum koşullarının gerektirdiği herhangi bir tedbirin alınması hususundaki ihmallerinin sonuçlarından kurtaramaz. Bu kuralı daha basit bir dille ifade edersek şöyle diyebiliriz.
Kural 2 (a) Tekne sahibi, kaptanı ve gemi adamları Kurallara uymalı Gemicilik uygulamalarının gerektirdiği tedbirleri almalı Durumun özel şartlarının gerektirdiği tedbirleri almalı Bunları yapmazlarsa bu tüzükteki hükümlerden hiçbiri onları ihmallerinin sonuçlarından kurtarmaz.
Bu kuralları yorumlarken ve uygularken, Kural 2 (b) Bu kuralları yorumlarken ve uygularken, ilgili teknelerin sınırlı oluşları hususu da dahil, ani bir tehlikeden kaçınırken, bu kuralların hükümlerinden ayrılmayı gerektirebilecek olan hususlar da dahil, ani seyir ve çatışmasının ve herhangi bir özel şartın tüm tehlikeleri gözönünde tutulacaktır. İsterseniz bu kuralı da daha basit anlaşılır şekilde ifade edelim.
Kural 2 (b) Kuralların yorumlanması ve uyulmasında, ani tehlikeyi önlemek için kuralların uygulanmasından sapılmasını zorunlu kılacak Tüm seyir ve çatışma tehlikeleri Teknelerin kısıtlılık halleri de dahil olmak üzere özel durumlar gözönüne alınmalı.
Kural 3 GENEL TANIMLAMALAR
Ulaştırma amaçlı kullanıma elverişli Kural 3 (a) TEKNE Ulaştırma amaçlı kullanıma elverişli her türlü su aracı.
Ulaştırma amaçlı kullanıma elverişli Kural 3 (a) TEKNE Ulaştırma amaçlı kullanıma elverişli her türlü su aracı. Deplasmansız tekneler olarak tanımlanan Hovercraftlar ve deniz uçakları da tekne tanımının kapsamına girmektedir.
KUVVETLE YÜRÜTÜLEN TEKNE Makine gücü ile yürütülen tekne. Kural 3 (b) KUVVETLE YÜRÜTÜLEN TEKNE Makine gücü ile yürütülen tekne. İtici gücü, makine ve pervaneler ile sağlanan ve örnekleri yansıda görülen her türlü tekne Kuvvetle yürütülen tekne olarak tanımlanmaktadır. Gelecekte yansıda görülen şekildeki bir yapı da tekne tanımı ve kuvvetle yürütülen tekne tanımı kapsamına girecek mi acaba yoksa kurallar yeniden mi yazılacak?
Yelken ile yürütülen tekne. Kural 3 (c) YELKENLİ TEKNE Yelken ile yürütülen tekne. Yelkenli tekne tanımı yalnızca yelkeni ile seyreden tekne anlamına gelmektedir.
Makine gücünü de kullanıyorsa tanım kapsamına girmez. Kural 3 (c) YELKENLİ TEKNE Yelkenli bir tekne yelkenleri ile birlikte makine gücünü de kullanıyorsa bu tanım kapsamına girmez. Makine gücünü de kullanıyorsa tanım kapsamına girmez.
Kural 3 (d) BALIKÇILIK YAPAN TEKNE Manevra kabiliyetini sınırlayan araç/donanım ile balıkçılık yapan tekne. Tanıma dikkat edilirse “manevra kabiliyetini sınırlayan araç ve donanımlarla yapılan balıkçılık”tan bahsedilmektedir.
Kural 3 (d) BALIKÇILIK YAPAN TEKNE Manevra kabiliyetini kısıtlamayan oltalar veya diğer araçlar ile balık avlayan tekneleri kapsamaz.
Kural 3 (e) DENİZ UÇAĞI Su üstünde manevra yapmak üzere inşa edilmiş her türlü hava aracını kapsar