Kanıta Dayalı Tıp Prof Dr Süheyla Ünal.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ARAŞTIRMA KONUSUNU BELİRLEME
Advertisements

BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMİ
PROBLEME DAYALI ÖĞRENİMDE DEĞERLENDİRME
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
ÇIKIŞ ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ MEZUNİYET HEDEFLERİ.
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
BİLİMSEL TUTUM VE DAVRANIŞLARIN ÖZELLİKLERİ
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
21. Yüzyıl becerileri.
Problem Çözme Becerileri
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
İLKÖĞRETİMDE EĞİTİM PROGRAMLARI
EGIT 450 Öğrenci Merkezli Eğitim
Yönetimde stres kaynakları ve başa çıkma Dr. Alper Engeler
PROBLEME DAYALI ÖĞRENME
AİLE HEKİMLİĞİ TANIMI VE İLKELERİ
Klinik soru oluşturma Dr. Güzel Dişcigil.
BİLİMSEL TUTUM VE DAVRANIŞLARIN ÖZELLİKLERİ
İnsan aklının erebileceği olgu, gerçek ve ilkelerin bütünü
PROGRAM DEĞERLENDİRME
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
VERİ, BİLGİ VE ENFORMASYON
Probleme Dayalı Öğrenme (Problem Based Learning)
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİ VE DAVRANIŞLARI
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM UYGULAMALARI
‘Portfolio’ PROJE TABANLI EĞİTİM ‘A Way to Shine’
Meta Analizinde Son Gelişmeler
MESLEK ETİĞİ Öğr. Gör. Alev UYSAL.
Bilim Adamının Özellikleri:
Aile Hekimliğinin Temel Esasları
Prof. Dr. Fersun PAYKOÇ ODTÜ Eğitim Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME Yard. Doç.Dr. Deniz Özcan.
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
1- Gündelik Bilgi 2- Dini Bilgi 3 - Teknik Bilgi 4- Sanat Bilgisi
Kişisel Rehberlik.
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
Bilişim Teknolojileri Öğretim Yöntemleri. Öğretim Yöntemi Nedir?  Hedefe ulaşmak için izlenecek önceden belirlenmiş yol.(Oğuzkan,1981)  Bir sorunu çözmek,
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİNİN ÖĞRETİLMESİ
Sağlık Bilgi Sistemleri
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
Bilişsel Gelişim Çocukluk Çağı 1.
BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
DERS : FELSEFE KONU: FELSEFENİN ALANI.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
Yapılandırmacı Öğrenme
BİLİMSEL YÖNTEM VE BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
Bir Öneri… 5E Modeli 1. Girme 2. Keşfetme 3. Açıklama 4. Derinleştirme
Bilim Felsefesi Prof Dr Süheyla Ünal.
Araştırma-Sorgulamaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımı
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE TEMEL ÖZELLİKLERİ. AMAÇ Bu oturum sonunda katılımcıların; Aile Hekimi ve Aile Hekimliğinin tanımını yaparak bugünkü durumunu.
. Hücre zarından madde geçişine ilişkin kontrollü bir deney yapar. a. Hücre zarından madde geçişine ilişkin deney öncesi bilimsel yöntem basamakları bir.
Bilimsel Bilgi ve Özellikleri Bilimsel Araştırma Nedir-Türleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bir Bilimsel Makale Nasıl Yazılır?
ARGÜMANTASYON.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Üst Düzey Zihinsel Özellikler
21. YY BECERİLERİ.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Bilimsel Bilgi ve Özellikleri Bilimsel Araştırma Nedir-Türleri
Klinik Bilgi Sistemleri
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
Sunum transkripti:

Kanıta Dayalı Tıp Prof Dr Süheyla Ünal

Tıbbın amacı “Önce zarar verme” Izdırabı önlemek/gidermek, Ümidi devam ettirmek/sağlamak, Hastalıkları önlemek/tedavi etmek “Önce zarar verme”

Kanıta dayalı tıp Tıp bilimi: hastalıkları tedavi etmenin en iyi yollarını bulmak Tıp sanatı: hangi hastaların neye ihtiyacı olduğunu duyuları, sezgileri, tecrübesi ve bilgisini kullanarak belirlemek KDT: bilim ve sanatı birleştirerek yayınlanmış literatürü hastanın tedavisinde etkili bir biçimde kullanmak

Bilgi nedir? bir gerçeğin veya durumun deneyimiyle kazanılan farkındalık veya aşinalık belli bir alanda veya toplamda bilinen gerçekler kişinin sorun çözmede ihtiyaç duyduğu uzmanlık ve yetenekler

Bilme yolları Gelenekler (önceki uygulamalar, kültür) Otorite (anne, baba, öğretmen, din, medya vs) Bireysel deneyimler Ortak duyu, gündelik bilgi Bilim “sorun çözmek için izlenen düzenli yol”

X Bilimsel bilgi Bilim Gerçek Fakat bilim değil Olgusal Güvenilir Kanıtlar birbirini destekler Geçerli İşlevsel tanımlar öngörür kontrol eder sentezler açıklar Gerçek Fakat bilim değil

KDT Geçerli ve güvenilir kanıtlar + Kişisel hekimlik bilgi ve deneyimlerimiz Hastanın tercihleri

KDT’de 5 basamak yaklaşımı Günlük uygulamalardan doğan ve çözülmesi ile hastanın yarar göreceği sorunu açık, odaklanmış, tanımlanmış bir klinik soruya dönüştürmek Uygun kaynaklardan soruyu yanıtlayabilecek en yararlı kanıtı sistematik olarak araştırmak Elde edilen kanıtın geçerliliğini (gerçeğe yakınlığını) ve uygulanabilirliğini eleştirel olarak değerlendirmek

KDT’de 5 basamak yaklaşımı 4. Kanıt değeri olan yanıtları klinik deneyim ve hastanın tercihleri ile birleştirilerek uygulanıp uygulanmayacağına karar verip, uygulamaya geçmek 5. Performansı değerlendirmek, sonucu gözden geçirmek

? Kanıtı ara Soruyu belirle Uygulamayı değerlendir Uygulamayı düzelt Pratiğe uygula Kanıtı değerlendir Kanıtı ara ?

Öncelikle soru!.... Niçin? Neden? Nasıl? .?. ?. ?. İyi yapılandırılmış bir soru hekimi en çok ilgilendiği probleme odaklar ve sorunun yanıtını aramada ona rehberlik eder Düzenli olarak klinik soru sormayı öğrenme kişiyi aktif öğrenci olmasını ve kendine ulaşan klinik bilgilerin pasif alıcısı olmamasını sağlar

Uygun yanıtı bulmak için Açık fikirli olmak Karşı görüşlerde mantık arayabilmek Kuşkucu olmak Düşünce ve gözlemlerinde bağımsız kalabilmek

Uygun yanıtı bulmak için Kanıt için kararı erteleyebilmek Ölçütlü düşünüp karar verebilmek Çalışmalarında sebatlı ve özenli olmak Bağıntılı düşünebilmek Yanılabileceğini düşünerek alçakgönüllü olmak ve yargılarında olasılığa yer vermek (Karasar, 1998)

Her makale doğru bilgi taşır mı? Geçerli Araştırma Bilme Kabul etme Hedef belirle- me Yapıla- bilir olması Hatır- lama Uygun görme Yapma Her aşamada %80 başarı olsa: 0.8 x 0.8 x 0.8 x 0.8 x 0.8 x 0.8 x 0.8 = 0.21 Glasziou, Haynes, ACP Journal Club 2005 / 37

yanıt olabilecek en kaliteli kanıtı aramak Makaleyi OKUMAK Sorulan klinik soruya Eleştirel Sistematik Bilimsel yaklaşımla yanıt olabilecek en kaliteli kanıtı aramak

Araştırma Keşfetme Merak Zevk alma Yeni araştırmalar Tekrarlama Güvence Uzmanlık Özsaygı Yeni yetenekler Özgüven * Bruce Duncan Perry, M.D., Ph.D. 16

KDT alternatifleri Güce dayalı tıp — Kanıt yerine gücün kullanılması Kanıtın yokluğunda çalışan klinisyen için çok sayıda alternatif vardır: Güce dayalı tıp — Kanıt yerine gücün kullanılması Zerafete dayalı tıp —Şıklık ve etkileyici konuşma kanıtın yerini alabilir Kadere dayalı tıp —Bazen kararı tanrıya bırakmak en iyisidir. Çekingenliğe dayalı tıp — Bazı doktorlar üzülmekten başka bir şey yapmazlar. Bu da aslında hiç bir şey yapmamaktan iyidir. Asabiyete bağlı tıp — Dava fobisi fazla tetkik ve fazla tedavi için kuvvetli bir uyarandır. Kendine güvene dayalı tıp —........ Reprezanta dayalı tıp- Reprezantın sunduğu ilgi/bilgiye dayalı tıp BMJ 1999; 319:1618-1618