GRUPLAR ARASI DAVRANIŞLAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
Advertisements

İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME (COOPERATIVE LEARNING)
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
KENDİMİZİ TANIMAK MESLEKLERİ TANIMAK MESLEK SEÇİMİNİN ÖNEMİ SEÇMEK İSTEDİĞİM MESLEKLER HAKKINDA NERELERDEN BİLGİ ALABİLİRİM.
Program Tasarım Modelleri
ERGENLİK DÖNEMİNDE GÖRÜLEN PSİKOLOJİK PROBLEMLER.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Eğitimden veriler.... Düzey Toplam Kadın Erkek Fark İlköğretim
MONTESSORİ EĞİTİMİ I Günlük Yaşam Beceri Materyalleri ve Çalışmaları
Bireyi Tanıma Teknikleri I
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
Tutumlar ve Tutum Değişimi
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
İlkel (olgunlaşmamış) Savunma Düzenekleri
Kişisel-Sosyal Rehberlik
İŞYERİNİN ÖNEMİ İşyerleri, emekçilerin bir araya geldikleri, üyelerin örgütlenmeyi, sendikayı hissettik-leri ilk yerlerdir. Sendikaların gücü, işyeri örgütlülüğünün.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
T- Testİ: ORTALAMALAR ARASI FARKLARIN TEST EDİLMESİ
Sosyal Psikoloji Konuları I
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
ÖRGÜTSEL BAĞLILIK.
Ergun, S.1, Koçak, S.1, Devrilmez, E.1, Tek, T.1
Bütünleştirme uygulamaları
Yetişkinliğe Geçiş Dönemi; Ergenliğe kIsa bİr bakIş
KİŞİLİK GELİŞİMİ KİŞİLİK KURAMLARI SAVUNMA MEKANİZMALARI
PPT 6 Kapsayıcı bir eğitim için nasıl bir sınıf yönetimi yaklaşımı benimsemeliyim? Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin.
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
Program Tasarım Modelleri
PAZARLAMA YÖNETİMİ PAZARLAMA YÖNETİMİ • PAZARLAMAYA GİRİŞ
Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
SOSYAL DAVRANIŞ.
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
KİŞİLİK GELİŞİMİ.
HAKLARIMI ÖĞRENİYORUM
PROGRAM DEĞERLENDİRME
Çocuk Ruh Sağlığı Risk / Koruyucu Etkenler
ÖĞRENME STİLLERİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sosyal hareketlerin sosyolojisi
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
KİŞİSEL REHBERLİK.
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Tüketici Davranışları
TOPLUMSAL TABAKA ve SINIFLAR
Nitel Araştırmalar.
Bireyi Tanıma Süreci Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
İnsan Kaynakları Yönetiminin
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
KİMYA DERSİNİ SEVMENİN YOLU
Sunum transkripti:

GRUPLAR ARASI DAVRANIŞLAR Araş. Gör. Büşra Alparslan

Gruplar Arası Davranış Nedir? İki ya da daha fazla grubun, bir ya da birden fazla temsilcisi arasında Örneğin: Uluslar arası ilişkiler, devrimler, sendikalarla yönetimler arasındaki görüşmeler vb. Sosyal grup üyelikleri  Algı/Biliş/Davranış = Gruplar Arası Davranış

Sosyal Grup Bir sosyal grup varsa İç grup (ingroup) ve dış grup (outgroup) da vardır. Kadın-Erkek Öğrenci-Öğretmen Solcu-Sağcı Türkler-Azınlıklar 1. sınıflar- 2. sınıflar Sosyal bilimciler-Doğa bilimciler Beşiktaşlılar-Diğer takımlılar

Gruplar Arası İlişkilerde Çatışma Ve Uyum Engellenme-Saldırganlık Hipotezi - Frustration Aggression Hypothesis (Dollard ve ark, 1939 daha sonra Berkowitz, 1962) Göreceli yoksunluk Engellenme + Nahoş olaylar ve/veya saldırgan uyaranların varlığı Önce bireysel sonra kolektif saldırganlık

Göreceli Yoksunluk

Göreceli Yoksunluk J-Eğrisi, Davies, 1969

Göreceli Yoksunluk Gruplar arası saldırganlık için önkoşul sayılabilir Olanla-olması gereken arasındaki algılanan ayrılık Verilen hakkın geri alınması Sansür

Göreceli Yoksunluk Benmerkezci göreceli yoksunluk Benzer kişiler İç gruptaki diğer insanlar Bireysel stres belirtileri Algısal göreceli yoksunluk Benzer olmayan insanlar Dış grup Sosyal huzursuzluk ve kolektif protestolar Örneğin, gettolar, kentsel dönüşüm

Göreceli Yoksunluk Ne Zaman Sosyal Protestoya Dönüşür? 1- Kendi grubuyla özdeşim oranı 2-Kolektif eylemin toplumsal değişimi yaratmanın yolu olarak görülmesi 3-Adaletsizlik algısı Bölüşümle ilgili adaletsizlik Yöntemsel adaletsizlik 4-Kıyas nesnesi İç grup-dış grup karşılaştırması Yapılan kıyas kiminle Bkz. Sosyal karşılaştırma kuramı, Festinger, 1964

Sosyal Protesto Nasıl Kolektif Eyleme Dönüşür? Sempatizan vs Aktivist: 4 aşaması vardır 1- Grup olarak göreceli yoksunluk durumu yaşamak Biz ve onlar 2-Bilgilendirilme Sosyal medya, lobi faaliyetleri, eylemlere tanıklık etme

Sosyal Protesto Nasıl Kolektif Eyleme Dönüşür? 3-Motivasyon düzeyi Kolektif güdü: Kolektif fayda Normatif güdü: Diğer kişilerin sizden beklentisi Ödül güdüsü: Kişisel kazanım Bkz. Beklenti-değer kuramı - Expectancy value theory (Fishbein & Ajzen, 1980) Bkz. Mantıksal eylem kuramı – Theory of reasoned action (Fishbein & Ajzen, 1977) 4-Katılımın önündeki engellerin kalkması Fiziksel ya da mekânsal Tutuklanma, şiddet korkusu

Etnik Merkezcilik Gruplar arası davranışın anahtar özelliği Kendi grubunu yüceltme (Sumner, 1906) Bireysel özellikler değil gruplar arası ilişkiler (Sherif, 1962) Grup kimlikleri temelinde başka grup üyeleriyle kurulan etkileşim Kıt kaynaklar için rekabet Çatışma doğar Etnik merkezcilik yükselir Yaz Kampı Deneyleri, 1949, 1953, 1954

Yaz Kampı Deneyleri 1. evre: Tanışma 2.evre: Grup oluşumu Farklı barakalar, farklı etkinlikler Minimum iletişim 3.evre: Yarışma-rekabet Yarışlar dışında da rekabet görülür İç grup dayanışması Etnik merkezci tutum 4.evre: Yüksek hedefler Deneylerin sadece bir tanesinde Halat çekme yarışı ve bataktaki kamyonu çekme

Deneye dair önemli notlar Rekabet olmadığı durumlarda bile etnik merkezcilik vardı. Önyargı, ayrımcılık ve etnik merkezcilik gerçek bir çatışmanın sonucu olarak ortaya çıkmıştı. Çocuklar otoriter ya da dogmatik kişiliklere sahip değillerdi. Daha az engellenmiş grup genelde daha saldırgandı. Arkadaş olanlar dış grup olsa bile iç gruplar oluşturdu. Basit temaslar aradaki çatışmayı daha iyi hale getirmedi.

Gerçek Çatışma Kuramı (Sherif, 1966) Hedefe yönelik ilişkiler bireyler ve gruplar arasındaki ilişkinin doğasını belirler Bireysel düzeyde: Ortak hedef = işbirliği, grup oluşturma Bireysel hedef = rekabet Grup düzeyinde: Çatışan hedefler = gerçek bir çatışma ve etnik merkeziyetçilik Ortak hedefler = işbirliği, uyum

Son olarak… İç grup ve dış grubun önemi Bkz. Zimbardo’nun hapishane deneyi Bkz. Tyerman ve Spencer’ın izci kampı deneyi İşbirliği vs. Rekabet Güven