Havacılıkta İnsan Kaynakları Giriş ve Genel Tanıtım Prof. Dr. Hüner Şencan
Hik’in önemi Havacılıkta insan kaynakları; geniş bir yelpazede yer alan personelin seçilmesi, yetiştirilmesi, iş tatminlerinin sağlanması, etkin çalışma alışkanlıklarının kazandırılması, böylece işletmenin stratejik amaç ve hedeflerine ulaşması açısından önemlidir. Uzun ve yoğun çalışma saatleri, sık seyahat gereksinimleri, hızlı yenilik ve değişim ihtiyaçlarına cevap verebilme gerekliliği güçlü bir insan kaynakları uygulamasını gerektirmektedir. Prof. Dr. Hüner Şencan
HÖ’de İK biriminin amaç ve hedefleri Uygun personel ve iş rolleriyle kurumun etkinliğini artırmak Genel eğitimler ve işe özgü eğitimler ile çalışanların yeteneklerini, bilgi ve becerilerini artırmak Şirketin stratejik amaç ve hedeflerini gerçekleştirmek, bunun için karma özelliklere ve yeteneklere sahip bir personel kadrosu oluşturmak Ülkenin istihdam kanunlarına uygun olarak cinsiyet, ırk, din, düşünce, etnik kimlik ayrımı gözetmeksizin kişileri yetenek ve becerileri doğrultusurda değerlendirmek Yasal gereklilikler doğrultusunda engelli vatandaşları çalıştırmak İstihdam uygulaması için gazetelere ilanlar vermek, sınav ve yarışmalar açmak, kişileri testlerle değerlendirmek, uygun kişileri seçerek işe başlatmak İşe giren kişilere normal İK prosedür ve işlemlerini uygulamak Prof. Dr. Hüner Şencan
Havacılık örgütlerinde İK fonksiyonları İnsan kaynaklarının strateji ile uyumlaştırılması Personel veya işgücü planlaması İşlerin analiz edilmesi, iş tanımlarının çıkarılması ve iş gereklerinin belirlenmesi Personelin seçilmesi ve işe yerleştirilmesi Personelin işe adaptasyonu ve oryantasyonu Personelin eğitilmesi ve yetiştirilmesi Personelin motivasyonu, isteklendirilmesi Personelin ücretlendirilmesi Şikayet ve anlaşmazılkların giderilmesi Personelin ödüllendirilmesi ve disiplin uygulamaları İşçi işveren ilişkileri Personel bilgi sisteminin oluşturulması Prof. Dr. Hüner Şencan
İK-Strateji Birlikteliği İK biriminin temel işlevi havacılık örgütünün belirlediği uzun dönemli stratejileri gerçekleştirecek bir insan kaynakları politikasına sahip olmaktır. Bu politikanın özellikleri şunlardır: Birinci sınıf bilgili, yetenekli, becerikli kişileri seçmek İşletmenin stratejik amaç ve hedefleriyle, işletmenin kültürüyle bütünleşmiş, onu benimsemiş ve kabullenmiş kişilerle çalışmak Yaratıcı ve yenilikçi, kendisini sürekli geliştiren kişilerle çalışmak Stratejilere katkı yapan kişilerle çalışmak Kişileri hedef yönelimli performans göstergelerine kilitlenen kişiler haline getirmek Çalışanların müşteri odaklı kişiler olmalarını temin etmek Çalışanların paydaşlarıyla olumlu yapıcı ilişkiler haline getirmek Prof. Dr. Hüner Şencan
Pilot İhtiyacı Prof. Dr. Hüner Şencan
Personel Planlanması Açıklar, ihtiyaçlar, personel fazlası bulunan pozisyonlar Pilot açıkları. Önümüzdeki 10 yılda ne kadar plota ihtiyacımız var Host, hostes ve kabin memuru ihtiyaçları Yer Hizmetleri personel ihtiyaçları Bürolarda çalışacak personel ihtiyaçları Güvenlik personeli ihtiyaçları Hava trafik kontrolörü ihtiyaçları Dispatcher ihtiyaçları Mühendis ve teknisyen ihtiyacı hangi birimlerde her yıl kaç kişi Bakım personeli ihtiyacı Kimler emekli olacak, kaç kişi ayrılabilir Ne kadarı yurt içinden ne kadarı yurrt dışından karşılanacak Prof. Dr. Hüner Şencan
Personel Planlanması Planlamada «eğer olursa ne yaparız» senaryoları. Müşteri azalması, krizler, savaşlar Bütçe planlaması (ne kadarlık bir bütçeye ihtiyacımız olacak) Esneklik ve değişkenlik (Kişilerle farklı tiplerde sözleşmeler yaparak olumsuzluklardan en az etkilenme) Arayüzler geliştirme (Değişik personel uygulamalarıyla avantajlar geliştirme) Prof. Dr. Hüner Şencan
Önümüzdeki 3 ayda ve 3 yılda… Prof. Dr. Hüner Şencan
İş analizi Başlıca iki bölümden oluşur: İş tanımı ve işgören gereklilikleri İş tanımı esas olarak görev ve sorumlulukları belirler. Bunun yanında işin çevresini kullanılan araç ve gereçleri, toplantı gereklerini, kimlerle ilişki kurulduğunu tanımlar. İşgören gereklilikleri ise; bilgi, yetenek ve becerileri tanımlar. Bunun yanında diğer özellikler de işgören gereklilikleri içinde tanımlanır. Bunlar eğitim durumu, yabancı dil, deneyim, sertifikalar, ilgiler, kişilik ve mizaç özellikleri gibi konulardır. İş analizi herhangi bir görevde bu özellik ve niteliklerin belirlenmesi için yapılan çalışmalardır Değişik yöntemleri vardır ve farklı amaçlar için kullanılır. Başta personel seçimi için ve daha sonra ücret ve maaş belirlemeleri için kullanılır. Personel seçimi için kullanılacağı zaman iş gereklerine daha fazla önem verilir. Prof. Dr. Hüner Şencan
Personelin Seçilmesi, işe alınması İşe alımın planlanması İş tanımlarının gözden geçirilmesi (Beceri, deneyim, sertifikalar) Çalışma yeri, çalışma saatleri, ücreti İlana çıkma, bütçesi nedir, ilanın tasarımı, gazete ve dergiler, TV/radyo, sosyal medya, kurum içinde ilan Başvuranların listesi, uygun görülenler ve ön eleme, teşekkür-kabul mektuplarının yazılması Mülakat için hazırlık yapılması. Nerede, mülakat panel grubuna kimler katılacak, değerlendirme kriterleri, sorulacak sorular, grup mülakatı Prof. Dr. Hüner Şencan
İş Tanımı Örneği Prof. Dr. Hüner Şencan
Personelin Seçilmesi, işe alınması Seçim prosedürü Adayların değerlendirilmesi: Başvuru formları üzerinden, testlerle, referans gösterilen kişiler aracılığıyla, mülakatla, telefon görüşmesiyle, diploma ve sertifikalarla Sahip olunan niteliklerinin doğrulamasının yapılması: Sertifikalar, ehliyetler, diplomalar, lisanslar tecribe ve işyeri çalışmalarının kontrol edilmesi teyiterinin alınması Karar verme: En az üç aday bırakma, gerektiğinde ek görüşmeye davet etme, içlerinden birini seçme, kendisine kabul yazısının ve diğerlerine ret yazılarının hazırlanması İlgili birimlere duyurunun yapılması: Birim amirine yazılı olarak bildirimde bulunma, muhasebe birimine bildirimde bulunma, kalite birimine bildirimde bulunma Prof. Dr. Hüner Şencan
Host ve Hostes alınacaktır. Prof. Dr. Hüner Şencan
Havacılıkta Kariyer…. Prof. Dr. Hüner Şencan
Eğitim ve yetiştirme Training/yetiştirme: Kimler yetiştirilecek, bu kişiler nasıl değerlendirilecek Eğitim ve Yetiştirme faaliyetleri: İş başında, iş dışında, hangi yöntemlerle, yetişme durumu nasıl ölçülecek, davranış değişiklikleri gerçekleşmidir Sınıf eğitimi – Simülasyon eğitimi: Konferanslar, seminerler – Yaparak öğretme, bilgisayar simülasyonlarıyla öğretme. Gerçek ortam benzetimleri altında kişilerin davranış ve tepkilerini gözleme Aktif öğrenme: Yaparak deneyimleyerek öğrenme Değerlendirme: Kısa dönem içinde değerlendirme, orta vadede değerlendirme. Gerçek performans artışı sağlanıyor mu, ek hangi önlemler alınmalıdır Prof. Dr. Hüner Şencan
Pilotların simülatörde eğitilmeleri Prof. Dr. Hüner Şencan
Simülasyon Eğitimi Prof. Dr. Hüner Şencan
Hosteslerin Seçilmesi ve Eğitimi Eğitim Gerekleri: Yüksek okul mezunu olmaları Yetiştirme uygulamaları: Kişilikleri. Dışa dönük olmaları ve risker karşısında paniğe kapılmamaları Davranışları: Arkadaşlarıyla ve müşterilerle olumlu, yapıcı ve pozitif ilişkiler kurabilmeleri Prof. Dr. Hüner Şencan
Kariyer Planlama İlk giriş: Acemilik Üç yıl sonra, 5 yıl sonra 10 yıl sonra nereye gelecek Branş değiştirecek mi İkili karıyer uygulaması yapacak mı Prof. Dr. Hüner Şencan