CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
Advertisements

Elif AKYOL & Halil BİLİR
Öznur TOPER Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Tam Öğrenme Modeli (Mastery Learning)
SOSYAL BİLİŞSEL KURAM ALBERT BANDURA (1925-)
İLKÖĞRETİMDE ÖĞRETMENLERİN TEKNOLOJİYE YÖNLENDİRMEDEKİ BAKIŞ AÇILARI
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Eyvah Öğrenciler Küçüldü: Üniversite Öğrencilerinin Çok-Kullanıcılı Sanal Bir Bilgisayar Ortamında Bilgisayar Okuryazarlığı Eğitimi Alması Araş. Gör. Gonca.
T. C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İLKOĞRETİM OKULLARINDA OLUSTURULAN OKUL KULTURU İLE OKULLARIN ETKiLİLİĞİ ARASINDAKİ İLİSKİ (Erzurum.
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
FSM Feyza TOKER Sümeyye DUMAN Maide GÖKER. OKULÖNCESİ EĞİTİM ALAN ve ALMAYAN İLKÖĞRETİM BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BECERİ DÜZEYLERİ.
Okul Müdürlerinin Öğretim Liderliği Davranışları ile Öğretmen Öz Yeterliliği ve Kolektif Öğretmen Yeterliliği Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi Temel.
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
MEASUREMENT *Nazan SONDAÇ *Didem ATASEVEN *Halise ARGUÇ.
5.GRUP Şule Şahin Tuğba Karakuş Gizem Osan
Hazırlayan : Ali ARSLAN ELETRONİK SOSYAL BİLİMLER DERGİSİ / 2008
  İLKÖĞRETİM BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ Hasan KARAL a*; İlknur REİSOĞLU b; Ebru GÜNAYDIN a a Karadeniz Teknik Üniversitesi,
İLERİ ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ DERSİ MAKALE SUNUMU
Yrd.Doç. Dr. Celalettin R. ÇELEBİ & Yrd. Doç. Dr. Yücel GELİŞLİ
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BAŞARISINDA
Neden İki Faktörlü Anova Yapıyoruz?
ARAŞTIRMA TÜRLERİ Araştırma Nedir? Araştırma Türleri
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÇOCUKLARINDA OKUL İÇİ ŞİDDETİN İRDELENMESİ: BİR ANKET ÇALIŞMASI Sözen S 1, Baysal SU 2, Ekizoğlu O 1, Tüzün B 1, Tüzün Ü 3 1 İstanbul Üniversitesi.
SUŞEHRİ ANADOLU ÖĞRETMEN LİSESİ ÜNİVERSİTE İMTİHANI BAŞARISI
TRİATLON SPORCULARININ DOPİNGİN KULLANIM NEDENLERİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLER IŞIĞINDA DEĞERLENDİRİLMESİ Cemal GÜNDOĞDU* Evrim ÇELEBİ**
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bölüm Dili İngilizce ve Türkçe Olan Öğrencilerin İnternet Ortamında İngilizce Kullanma Alışkanlıkları ve Tutumları.
MELİKŞAH ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİNİN OKUDUKLARI KİTAP MİKTARI İLE KİTAP TÜRÜNÜN AKADEMİK BAŞARI ÜSTÜNE ETKİSİ NUTELLA ESRA SİVAS HABİBE NUR AMARATLICAN.
Grup Kaygısızlar Fevzi Yeni Ahmet Karamermer. LİTERATÜR Melikşah Üniversitesi orta anadoluda olduğu için bu çevredeki öğrenciler genelde üniversite hayatında.
Araştırma Başlığı: Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Kalite Seviyelerinin Sağlık Durumlarına Göre İncelenmesi.
Araştırma Başlığı: İlköğretim öğrencilerinde matematik kaygısı ile matematik başarısı arasında bir ilişki olup olmadığının incelenmesi Grup Adı: M&M’S.
Araştırmanın Konusu Melikşah Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinin Yaşlı Bireylere Karşı Tutumları ve Onlar ile Birlikte Yaşama Düşünceleri.
Grup 101 Berat Duman Salih Yartunç.   Bu çalışmanın temel amacı Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin sosyal kaygı düzeyleri, kaygı duyarlılıkları ve.
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL AĞ KULLANIM DÜZEYİYLE YALNIZLIK DÜZEYİ ARASINDAKİİLİŞKİ MİNYONLAR MERVE ÜÇOK SELMA DURU.
KafaDark Özge Eymur Aşkın Mezgitli
MOR FETHİYE ALATAŞ MAHAMAT MAHAMAT MOUSTAPHA. ÜNİRVESİTE ÖĞRENCİLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA STİLLERİ İLE POZİTİF VE NEGATİF DUYGU ARASINDAKİ İLİŞKİ.
Araştırmanın Başlığı Kayseri Melikşah Üniversitesi psikoloji bölüm öğrencileri ile diğer bölüm öğrencilerinin empati yapma eğilimlerinin incelenmesi.
Grup Tek Burcu Ketencioğlu
Öğrencilerin Utangaçlık Düzeylerinin Benlik Saygılarına Etkisi
YURTTA KALAN ÖĞRENCİLERİN KAYGI DÜZEYİNİN DEPRESYONA ETKİSİ NEDİR ?
KISIM 2 İnançlar ve Biliş
Adem Göleç Doç.Dr. Katılımcılar: Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Senato Üyeleri 2015 KTMÜ ÖSYM Sınavı Aday Değerlendirme Anketi Sonuçları.
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri, ANOVA Mann-Whitney U Testi Wilcoxon İşaretli Sıra Testi Kruskal Wallis.
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri, ANOVA Mann-Whitney U Testi Wilcoxon İşaretli Sıra Testi Kruskal Wallis.
DİLEK DİKEÇ Matematik Öğretmeni
Kadınlarda iç grup yanlılığı ve iç grup yanlılığının demografik değişkenlere göre incelenmesi H.Halil Babacan1, Aleyna Nur Kaş1, Ömer Demir1, Tuğçe Erdoğru1,
GÜNEŞTEN KORUNMA DAVRANIŞ ÖLÇEĞİNİN TÜRK ADÖLESAN TOPLUMUNDA GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİLİĞİ Özcan Aygün1, Ayşe Ergün2 1 Sakarya İl Sağlık Müdürlüğü, Adapazarı-SAKARYA.
PANSİYONLU OKULLARDA ÇALIŞAN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN KARAR VERMEDE ÖZ SAYGI ve KARAR VERME STİLLERİ Yasin DEMİRCAN, Vedat AYAN Tekışık Anadolu.
İSTATİSTİĞE GİRİŞ.
Aquatic Baby Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları Tesislere Yönelik Tatmin Düzeylerin İncelenmesi ” Aquatic Baby ” Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları.
Ezel Nur KORUR1 Erman ÖNCÜ2
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 11
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Deniz Tekin Ersan Şükran Alan
FATİH ÖZGÜL* MURAT KANGALGİL
ABİDE Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ Emine Ayça CEYLAN Didem KILIÇ MOCAN.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
URAL, A. ve KELEŞ, Y. (2011). Türkiye’deki Üniversitelerde Çalışan Öğretim Elemanlarının Akademik Özgürlüklerine İlişkin Görüşleri. V. Lisansüstü Eğitim.
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Ortaöğretim Matematik Konularındaki Güçlük Düzeylerinin Belirlenmesi
1.Hafta Haftalık Çizelge Temel Kavramlar SPSS’ e giriş
T.C. HALİÇ ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ HEMŞİRLİK ANABİLİMDALI YÖNETİCİ HEMŞİRELERİN GENEL ÖZ YETERLİLİK İNANCI İLE ZAMAN YÖNETİMİ ARASINDAKİ.
Sunum transkripti:

CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ LİSANÜSTÜ EĞİTİM ADAYLARININ AKADEMİK ÖZ-YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ Fatih ÖZGÜL1 Gürkan DİKER1 1 Cumhuriyet Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu, Sivas/ Türkiye fozgul@cumhuiyet.edu.tr gdiker@cumhuriyet.edu.tr TARTIŞMA Araştırma sonucunda adayların sosyal statü ve teknik beceri alt boyut puanları ile toplam akademik öz-yeterlik puanları yaş gruplarına göre karşılaştırılmış ve 26-31 yaş ile 32-37 yaş arasında istatistiksel açıdan anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Katılımcıların akademik öz-yeterlik puanları cinsiyete göre incelendiğinde, istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık tespit edilmemesine karşın erkek öğrencilerin daha yüksek düzeyde akademik öz-yeterlik algısına sahip oldukları belirlenmiştir. Çalışmadan elde edilen bu sonuç, literatür tarafından da desteklenmektedir. Özsüer ve ark.(2011)’nın 10910 öğrenci üzerinde gerçekleştirdikleri geniş çaplı bir araştırmada, öğrencilerin akademik öz-yeterlik inanç düzeyleri ile cinsiyetleri arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir farkın olmadığı ancak erkek öğrencilerin akademik öz-yeterlik inanç düzeylerinin kız öğrencilerin akademik öz-yeterlik inanç düzeylerinden daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Adayların bölümlerine göre sosyal statü al boyut puanları karşılaştırıldığında istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Puanlar bölümler arasında ikişerli karşılaştırıldığında ise, Öğretmenlik bölümü ile Yöneticilik bölümü mezunu adayların sosyal statü alt boyut puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Bölümlere göre adayların teknik beceri ve bilişsel uygulamalar alt boyut puanları ile toplam akademik öz-yeterlik puanları incelendiğinde aralarında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar bulunamamıştır. GİRİŞ Bireylerin kendini değerlendirmesi sosyal öğrenme kuramının en önemli ilkesidir. Bireyler düşüncelerine uygun eylemde bulunduktan sonra, eylemlerinin sonuçlarını değerlendirebilir, kendilerini yargılayabilirler. Bu süreçte bireyin kendisinin farkında olması ve öğrenme kapasitesi ile yapacağı iş arasında değerlendirme yapması, öğrenme sürecinde önemli bir durumdur. Bu olgu ‘öz-yeterlik’ kavramıyla açıklanmıştır (Korkmaz, 2004; Özsüer ve ark.2011). ‘Öz-yeterlik’ Bandura’nın sosyal öğrenme kuramında yer alan temel kavramlardan biridir ve Bandura (1977) öz-yeterlik inancı- nı, “bireyin olası durumlar ile başa çıkabilmesi için gerekli olan eylemleri ne kadar iyi yapabileceğine ilişkin inancı” olarak tanımlamaktadır (Akkoyunlu ve Kurbanoğlu, 2004). Son yıllarda ‘öz-yeterlik’ kavramı, özellikle öğrencilerin akademik yaşantıları bağlamında sıkça incelenen bir konu olmuştur (Akbaş ve Çelikkaleli, 2006; Ekici, 2012; Ferla ve ark.2009; Fırat-Durdukoca, 2010; Odacı ve Çelik, 2012). Bandura (1995; 1977)’ya göre, bireyin davranışlarında oldukça önemli olan özyeterlik inançlarının; “bireyin daha önceki başarı ve/veya başarısızlık deneyimlerini içeren performans başarıları”, “başkalarının yapmış olduğu etkinliklerin sonuçlarından elde edilen deneyimler”, “bireyin yapabileceği etkinlikler konusunda sözel olarak ikna edilmesi” ve “bireyin fiziksel/ duygusal durumu” olmak üzere dört kaynağı bulunmaktadır. Bu dört kaynağa bağlı ortaya çıkan birçok davranışa ilişkin öz-yeterlik algısı vardır. Bunların en önemlilerinden biri, akademik öz-yeterliktir (Aslan, 2010). “Özellikle öğrenme etkinlikleri düşünüldüğünde akademik öz-yeterlik algısı daha çok dikkat çekmektedir” (Tabancalı ve Çelik, 2013). Bu araştırmanın amacı, lisansüstü eğitim sınavına giren öğrencilerin akademik öz-yeterliklerinin bazı değişkenlere göre değerlendirilmesidir. BULGULAR Araştırma bulgularına göre elde edilen veriler tablolar halinde sunulmuştur. Tablo 1: Akademik öz-yeterlik alt boyutları ve toplam puanlarının Yaş gruplarına göre karşılaştırılması Akademik Öz-yeterlik N Ort. S. S. Min Max Sonuç Sosyal Statü Boyutu 20-25 23 36,82 5,93 26,00 48,00 F= 4.58 26-31 17 34,82 6,46 22,00 45,00 P= 0.015* 32--37 10 42,00 5,22 35,00 49,00   Teknik Beceri 15,34 2,74 11,00 20,00 F= 4.02 13,88 2,34 9,00 17,00 P= 0.024* 16,50 1,35 15,00 18,00 Bilişsel Uygulama 74,43 9,35 53,00 89,00 F= 2.47 70,94 12,38 97,00 P= 0.095 80,00 7,65 68,00 91,00 Toplam ÖzYeterlik 126,60 16,25 93,00 154,00 F= 4.16 119,64 18,15 84,00 146,00 P= 0.022* 138,50 13,14 120,00 157,00 *p<0.05 Yaş gruplarına göre bireylerin Sosyal Statü alt boyut puanları karşılaştırıldığında, 26-31 ile 32-37 yaşlar arasındaki farklılık önemli bulunurken (p<0.05), diğer yaş grupları arası farklılık önemsiz bulunmuştur (p>0.05). Teknik Beceri alt boyut puanları karşılaştırıldığında, yine 26-31 ile 32-37 yaşlar arasındaki farklılık önemli bulunmuştur (p<0.05). Bilişsel Uygulamalar alt boyut puanları karşılaştırıldığında, yaş grupları arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır (p>0.05). Toplam Akademik Öz-yeterlik puanları karşılaştırıldığında da, yine 26-31 ile 32-37 yaşlar arasındaki farklılık önemli bulunurken (p<0.05), diğer yaş grupları arasındaki farklılık önemsiz bulunmuştur (p>0.05). Tablo 2: Akademik Öz-yeterlik alt boyutları ve toplam puanlarının Bölümlere göre Karşılaştırılması KAYNAKLAR Akbaş A, Çelikkaleli Ö. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretim öz-yeterlik inançlarının cinsiyet, öğrenim türü ve üniversitelerine göre incelenmesi. Mersin Ünv. Eğt. Fak.Dergisi, 2(1), 98-110. Akkoyunlu B, Kurbanoğlu S. (2004). Öğretmenlerin bilgi okuryazarlığı öz-yeterlik inancı üzerine bir çalışma. Hacettepe Ün. Eğt.Fak. Dergisi, 27, 11-20. Aslan C. (2010). Türkçe eğitimi programlarında lisansüstü öğrenim gören öğrencilerin akademik özyeterliklerine ilişkin görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(19), 87-115. Bandura A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191-215. Ekici G. (2012). Akademik öz-yeterlik ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 174-185. Ferla J, Valcke M, Cai Y. (2009). Academic self-efficacy and academic self-concept: Reconsidering structural relationships. Learning and Individual Differences, 19, 499-505. Fırat D.Ş. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının akademik özyeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(1), 69-77. Özsüer S, İnal G, Uyanık Ö, Ergün M. (2011). Afyon Kocatepe Üniversitesinde öğrenim gören öğrencilerin akademik özyeterlik inanç düzeylerinin incelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 113-125. CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ Akademik Öz-yeterlik N Ort. S.S. Min Max Sonuç Sosyal Statü Boyutu Antrenörlük 8 36,25 6,60 22,00 45,00 F= 3.48 Öğretmenlik 27 39,18 6,40 27,00 49,00 P=0.039* Yöneticilik 15 34,06 5,24 26,00 43,00   Teknik Beceri 14,87 2,53 11,00 19,00 F=0.64 15,44 2,48 9,00 20,00 P=0.530 14,53 2,69 Bilişsel Uygulama 72,25 11,58 89,00 F=1.45 76,66 11,46 48,00 97,00 P=0.243 71,33 7,31 58,00 83,00 Toplam ÖzYeterlik 123,37 19,66 84,00 153,00 F=2.33 131,29 18,05 91,00 157,00 P=0.108 119,93 12,94 102,0 143,00 YÖNTEM Araştırmaya 2016-2017 öğretim yılında, Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsünün açmış olduğu Yüksek Lisans sınavına giren 50 öğrenci dahil edilmiştir. Öğrencilere yazılı sınav öncesinde Owen ve Froman (1988) tarafından geliştirilen ve Ekici (2012) tarafından Türkçe’ye çevrilerek geçerlik-güvenirlik çalışması yapılan Akademik Öz-yeterlik ölçeği yüz yüze görüşme yöntemiyle uygulanmıştır. Ölçek sosyal statü, bilişsel uygulamalar ve teknik beceriler olmak üzere 3 boyut ve toplam 33 maddeden oluşmaktadır. Ölçeğin güvenirlik katsayısı da .86 olarak bulunmuştur. Elde edilen verilerin istatistiksel analizleri değerlendirilirken, Varyans Analizi, Tuckey testi ve Bağımsız Örneklem t Testi kullanılmıştır. Yanılma düzeyi 0.05 olarak alınmıştır. *p<0.05 Bölümlere göre Sosyal Statü alt boyut puanları karşılaştırıldığında, farklılık önemli bulunmuştur (p<0.05). Puanlar ikişerli karşılaştırıldığında ise; Öğretmenlik ile Yöneticilik arasındaki farklılık önemli bulunurken (p<0.05), diğer bölümler arası farklılık önemsiz bulunmuştur (p>0.05). Bölümlere göre bireylerin Teknik Beceri ve Bilişsel Uygulamalar alt boyut puanları ile toplam akademik öz-yeterlik puanları karşılaştırıldığında ise, farklılık önemsiz bulunmuştur (p>0.05).