TÜRKİYE’DE İKTİSADİ PLANLAMA UYGULAMALARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK Kamu idarelerinde stratejik planlamaya ilişkin usul ve esaslar hakkında.
Advertisements

KOOPERATİFLERDE ETKİNLİK
EKONOMİ ALANI’NDA YAPILAN İNKİLAPLAR
VI. Ders notları: DÖNÜŞÜM EKONOMİLERİNDE İSTİKRAR POLİTİKALARI
MALİYE BAKANLIĞI TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME SÜRECİ
Decision Making and Performance Management in Public Finance Kamu Maliyesinde Karar Alma ve Performans Yönetimi TR08IBFI Kurum ve Süreç Performans.
Büyümenin Bileşenleri Yada Belirleyicileri
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
Rekabet Politikasının Artan Önemi Güven Sak TEPAV Ekonomi Politikaları Araştırma Enstitüsü Ankara, 4 Mart 2005.
İNKILAPLAR.
İKT-102 İktisata Giriş II Makro İktisatın Temelleri
DIŞ TİCARET POLİTİKALARI
BÜTÇE HAKKI KAVRAMI VE TARİHSEL GELİŞİMİ
FUNDA CANIMOĞLU MALİYE-A MODERN BÜTÇELEME SİSTEMLERİNE GEÇİŞİ SAĞLAYICI DENEMELER -MİLLİ BÜTÇELER -YATIRIM BÜTÇELERİ.
Ülkemizde Uygulanan Ekonomik Politikaların Temel Amacı -Doğal ve beşeri kaynakları en iyi şekilde değerlendirebilmek.
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi
Yüksek ve İstikrarlı Büyüme Perspektifinde Türkiye Ekonomisi
T.C. BAŞBAKANLIK Hazine Müsteşarlığı TÜRKİYE İÇİN ÇOK YILLI HARCAMA ÇERÇEVESİNİN TASARLANMASI.
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2008 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 3 Ocak 2008 – İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
İŞLETMELERİN EKONOMİDEKİ ÖNEMİ
Kopenhag Kriterleri Ümit Boynukalın.
Makro İktisat İktisadi Analiz
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
ABD’deki yüksek riskli mortgage kredilerinden kaynaklanan endişeler artmış ve bankacılık sisteminde bu kredilere ilişkin zararlar derinleşmiştir. Finansal.
Siyasal Alanda Yapılan Devrimler
MAKRO EKONOMİYE GENEL BAKIŞ
Merkezî yönetim bütçesinin hazırlanması
Girişimcilik.
EKONOMİ ALANINDA YAPILAN YENİLİKLER
KIRSAL KALKINMA ve ÖRNEK PROJELER
SOSYALİZM NEDİR? Kara dayalı sistemindeki özel mülkiyet yerine ortak mülkiyetin, sermayeyi elinde tutan azınlık kitlenin kendi istekleri doğrultusunda.
SOĞUK SAVAŞ DÖNEMİNDE TÜRKİYE
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
1929 BUHRANI VE türkİye ekonomisi üzerİne etkİleri
MAKRO EKONOMİ 2. HAFTA.
İktisadın Konusu 1 İktisadın konusu insan davranışlarıdır. Almak, satmak, tüketmek, üretmek vb.
YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 26 Ekim 2010.
2010 YILI BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) Mehmet ŞİMŞEK Maliye Bakanı 26 Ekim 2009.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
TÜRK MİLLÎ EĞİTİM SİSTEMİNİN GENEL AMAÇ VE İLKELERİ
Temel Bilgi Teknolojileri
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI
MAKRO EKONOMİYE GİRİŞ VE TEMEL KAVRAMLAR
MAKROEKONOMİYE GİRİŞ Oya Cesur Demir.
ULUSLARARASI İKTİSAT TEORİSİ
plan modelinin ana öğeleri
Dış Krediler + Program ve Proje Kredileri
SEKTÖR AŞAMASI Makro aşamada, kalkınma hızına karşılık gelen GSMH düzeyi, bunun tüketim ve tasarruf arasındaki bölüşümü, nihayet toplumun yapabileceği.
TEMEL MİKROEKONOMİ 1.GİRİŞ.
PLANLI KALKINMANIN DEĞİŞME DÖNEMİ (1980 Sonrası)
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı ( ):
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
Karşılaştırmalı Eğitim
SOSYAL BİLGİLRİN TEMELLERİ
ATATÜRK İLKELERİ
YARININ GÜMRÜKLERİ NİZAMETTİN AĞAR
ULUSLARARASI TİCARET.
TÜRK MİLLÎ EĞİTİM SİSTEMİNİN YAPISI VE ÖZELLİKLERİ
Ekonomi Biliminin Doğuş Gerekçesi ; Kıtlık Kanunu Kaynakların;
İNKILAPLAR. Siyasi Alanda Yapılan İnkılaplar  Saltanatın kaldırılması (1 Kasım 1922)  Ankara’nın başkent olması(13 Ekim 1923)  Cumhuriyetin ilanı (29.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
PLANLI KALKINMANIN DEĞİŞME DÖNEMİ (1980 Sonrası)
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

TÜRKİYE’DE İKTİSADİ PLANLAMA UYGULAMALARI Cumhuriyetin ilan edildiği 1923’lerde Türkiye’nin genel iktisadi durumu, çok genel çizgileriyle, şöyledir: Sermaye birikimi yetersizdir. Müteşebbis, özellikle milli müteşebbis kıttır. Finansman güçlükleri vardır. Milli gelir düşüktür. Vasıflı iş gücü kıt, vasıfsız iş gücü bakımından işsizlik yaygındır. Fert başına milli gelir ve ücretler düşüktür. Modern üretim ve pazarlama geridir. İktisadi kurumlaşma gelişmemiştir. Nakdi tasarruflar ve yatırımlar arasındaki dönüşümü sağlayacak kuruluşlar yoktur.

TÜRKİYE’DE İKTİSADİ PLANLAMA UYGULAMALARI Liberal Ekonomi Politikası Dönemi (1923-1929): Yukarıda sıralanan ekonomik güçlükler yanında şu sorunlarla da birlikte İzmir İktisat Kongresi toplanmıştır Sanayi faaliyetleri hafif sanayi dallarında yoğunlaşmış, cüce işletmeler oluşmuştur. İç ticaretin büyük kısmı, dış ticaretin hemen tamamı yabancı unsurlar elinde toplanmıştır. Zorunlu tüketim malları ithal edildiğinden, ithal eğilimi çok yüksektir. Duyun-u Umumiye ile Cumhuriyet idaresine 86 milyon altın lira dış borç bırakılmıştır. Nüfusun % 70-75 kadarı tarım kesiminde istihdam edilmektedir. Köylü büyük ölçüde aşar ile mültezime, köy ve kasaba murabahacısına ve büyük toprak sahibine bağlı bulunmaktadır

TÜRKİYE’DE İKTİSADİ PLANLAMA UYGULAMALARI İzmir İktisat Kongresinde alınan kararlar, genel çizgileri ile Milli sanayinin kurulmasında özel tedbirler alınacak; Özel sektörün gelişmesini sağlamak için sanayi teşvik kanunu ve gümrük kanunları yeniden düzenlenecek; Yerli malların ucuza taşınması için demiryolu, deniz ve kara taşımacılığı geliştirilecek; Sanayicilere, devletçe uygun şartlarda kredi sağlanacak ve devlet özel sektörün yapamayacağı yatırımları yapacak; Sanayi eğitiminin sağlanması için sanat okulları ve çırak okullarıyla usta kursları açılacak; Sanayi odaları, esnaf dernekleri ve loncalar biçiminde örgütlenilecek; Sanayi bankaları kurulacaktır.

TÜRKİYE’DE İKTİSADİ PLANLAMA UYGULAMALARI Devletçiliğe Geçiş ve Devletçi İktisat Politikası: İzmir İktisat Kongresinde belirlenen hedeflerden mutlak sapmalar olmuştur.Bir yandan bu başarısızlıklar, diğer yandan Büyük Depresyonun liberal ülkelerde müdahaleci bir uygulamaya geçişe sebep olması ve nihayet Türk ekonomisinde belirgin bir düzlüğe çıkış izlenemediğinden liberal uygulamalardan vazgeçilmiştir. Ayrıca “özel kesimin başarıları, hızlı bir kalkınma isteyen devrim liderlerini tatmin etmemiştir” . Bu nedenlerin bir sonucu olarak, Türkiye’deki yönetici kadroların zihninde kalkınmayı devlet sermayesine dayamaya, özel teşebbüsü devlet denetimi altına almaya ve ekonomiyi planlamaya yönelik yeni fikirler gelişmiştir.

TÜRKİYE’DE İKTİSADİ PLANLAMA UYGULAMALARI devletçilik politikasının belirgin üç özelliği 1.Devletin bir takım sınai teşebbüsleri, bizzat kendisinin işletmesi, başka deyimle, sermaye birikimi hususunda doğrudan rol alması, bir amaç değil, dönemine has bir zorunluluk olarak benimsenmiştir. Yani milli ekonominin temel unsuru yine özel teşebbüstür. Devlet, kısa zamanda ekonomiyi kalkındırma hususunda henüz yeterli olmayan özel teşebbüsün, gerekli yeterlilik sağlanıncaya kadar, yerini almış bulunacaktır. 2.Türkiye’nin devletçiliği kısmidir ve özellikle sanayi kesimini kapsamaktadır. Nitekim devletin bazı tarım alanlarında işletmeler kurması, resmi devletçilik politikasından on yıl sonra gerçekleşmiş, amacı ise daha çok “terbiyeci” olmuştur. 3.Devletin doğrudan yatırımlarda bulunduğu alanlar dahil tüm üretim faaliyetleri -tekel konusunda alınanlar hariç- özel teşebbüsün çalışmasına açık tutulmuştur.

TÜRKİYE’DE İKTİSADİ PLANLAMA UYGULAMALARI Devletçilik uygulamasının başlıca dönemleri şunlardır: 1932 müdahaleci yasaların peşpeşe çıktığı ve devlet kesiminin hızla yayıldığı dönem; 1932-1934 özel kesimi güçlendirici tedbirlerin alındığı dönem; 1935-1937 Devlet müdahaleciliğinin “planlı ekonomi” şeklinde genişlediği dönem; 1937-1938 Devletçiliğin önemini yitirmeye başladığı dönem.

TÜRKİYE’DE İKTİSADİ PLANLAMA UYGULAMALARI bir sanayileşme planı (yahut kesim planı) fikrinin doğuş nedenleri şunlardır: Türkiye’de sanayileşme ve kalkınma, cumhuriyetin ilk on yıllık döneminde, harcanan bütün çabalara rağmen , hızlanamamıştır. Büyük Dünya Buhranı, tarıma dayalı ekonomilerde çok daha yıkıcı sonuçlar doğurmuştur. Ekonominin her kesiminde yatırımlar çok düşüktür. Ekonomi için gerekli alt yapı yatırımları yanında sosyal yatırımlar yok denecek kadar düşük kalmıştır. Özellikle “kadro hareketi” adı altında gelişen fikir akımı devletçilik ve buna bağlı olarak, planlamayı savunmuştur. Diğer yandan, Türkiye’nin yakın ilişki içinde bulunduğu Avrupa’da otoriter-devletçi akımlar başlamıştır. Ayrıca Sovyet Rusya sosyalist planlama modelleri ile Beş Yıllık Planlar yapmakta, planlı kalkınma dönemine girmiş bulunmaktadır. Lozan Barış Antlaşması hükümlerinin 1929’dan sonra ekonominin çeşitli alanlarına devlet müdahalesine veya denetimine izin vermesi.

TÜRKİYE’DE İKTİSADİ PLANLAMA UYGULAMALARI Birinci ve İkinci Beş Yıllık Sanayileşme Planları : iki planın da temel karakterleri şöyle özetlenebilir: Bunlar, birer makro plan değil, kesim planlarıdır. Başka deyimle devletin sınai yatırımlarını kapsayan birer program niteliğindedir. Özel kesim yatırımları yanında merkezi devlet dışındaki kamu otoritelerinin sınai faaliyetleri de kapsam dışı kalmıştır. Merkezi Hükümetin sosyal sabit sermaye (Bayındırlık, Eğitim, Sağlık v.b) yatırımları, eskisi gibi bütçe ile yürütülmüş, plan kapsamına alınmamıştır. Planlar, İktisat Vekaletine bağlı sanayi tetkik heyetinin denetimi altında yürütülmüştür. BBYSP’nin gerçekleşmesi için başlangıçta 44 milyon TL. tahsis edilmişse de sonradan % 127 artırılarak 100 Milyon TL. ya çıkarılmıştır İBYSP’nında öngörülen işler çok daha sonradan geniş ölçüde gerçekleştirilmiştir. 1933-1939 arasında birinci planın tamamı, ikincisinin bir kısmı için yapılan harcama toplam 135 Milyon TL. kadardır. Ancak aynı dönemde sırf bayındırlık hizmetleri için toplam 311 Milyon TL. gibi çok yüksek bir tutar harcanmıştır.

Birinci ve İkinci Beş Yıllık Sanayileşme Planları “BİBYSP”larının hem kendi döneminde, hem de sonraki dönemlerde bıraktığı genel izlenimler ve sonuçlar Bunlar Türkiye için yeni, orijinal ve başarılı bir deneme olmuştur. Türkiye ekonomisi belirgin bir sanayileşme ivmesi kazanmıştır. Ekonomimizin yarı otarşik biçimde ikili sektör yapısı içinde (devlet-özel) karma ekonomik bir modeli uygulayabileceği ortaya çıkmıştır. Kısa ve uzun dönemli hedeflere pratik çözümlerle varılabileceği görülmüştür. Sosyal fayda yaratma çabalarının iktisadi yollarla etkin biçimde sağlanabileceği anlaşılmıştır. BİBYSP uygulaması dışsal ekonomiler açısından son derece yararlı sonuçlar vermiştir. Öyle ki, bir yandan atılımcı toplum kademeleri oluşturulurken, diğer yandan iktisadi alt yapı ve dıştan istifadeler ortaya çıkarılmıştır. Yatırımlar, katı bir devletçilik anlayışı ile değil, özel girişimi destekler ve tamamlar biçimde yapılmıştır. Sanayi’de yaratılan dışsal ekonomiler bunun en belirgin örneğidir.

Beş Yıllık Kalkınma Planları 27 Mayıs 1960 ihtilalini izleyen 30 Eylül 1960 tarihinde 91 Sayılı Kanun’la, Türkiye’de, kalkınma planları hazırlanmak suretiyle ekonomik ve sosyal kalkınmanın hızlandırılması amacıyla,Başbakanlığa bağlı olarak Devlet Planlama Teşkilatı (DPT) kurulmuştur. Ayrıca, 1961 Anayasası (m.129) ile planlı kalkınma bir anayasal kurum haline gelmiştir.  Daha sonra 1961 Anayasası ile ekonomik ve sosyal kalkınmayı demokratik yollarla gerçekleştirmek için kalkınma planlarının hazırlanması hükme bağlanmıştır. Devlet Planlama Teşkilatı’nın beşer yıllık (2006’dan sonra yedi yıllık) dönemler için hazırladığı ve hükümetlerin Meclise sunduğu Türk Kalkınma Planları, Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) tarafından kararlaştırılır. Kalkınma planları, DPT tarafından hazırlanan ve Yüksek Planlama Kurulunda görüşülerek Bakanlar Kurulu’nca karara bağlanan yıllık programlarla uygulamaya geçirilir. Yıllık programlar, kalkınma planlarında benimsenen hedef ve politikalarla tutarlı olarak Devlet Planlama Teşkilatı tarafından ilgili kuruluşların görüşlerinin de alınmasıyla hazırlanır.

Beş Yıllık Kalkınma Planları Türk Kalkınma Planlarının Özellikleri Türk planları kamu kesimi için “emredici” özel kesim için “yol gösterici”dir. Makro planlardır. Yani ekonominin tamamını kapsar. Doktriner bir nitelik taşımaz. Anayasal çerçevede iktisadi, sosyal ve kültürel kalkınmayı demokratik yollarla gerçekleştirmeyi hedef edinmiştir. Karma niteliğinin gereği olarak, kamu ve özel kesim arasında bir dengenin kurulması, böylece her ikisi arasında işbölümü ve işbirliği yapmak esastır. İktisadi büyüme, tam istihdam, fiyat istikrarı, dış ödemeler dengesinin sağlanması, adil gelir bölüşümü, sosyal güvenlik gibi çok hedefli bir planlamadır. Kapsadıkları dönemler itibariyle (genellikle 15 yıllık) perspektif (uzun vadeli), beş yıllık (orta vadeli) ve yıllık programlar (kısa vadeli planlar)dan oluşmaktadır. Türk planları tutarlılığı esas alan planlardır. Yani plan hedefleri ile sektörel üretim arasında tutarlığı esas alır. Karma yapıları nedeniyle, devletçilik ve serbest piyasa ekonomisinin sınırları konusunda siyasi iktidarların tercihlerini uygulama imkanı verir. Nitekim belirlenecek hedef, politika ve stratejiler bu sınırları çizmektedir

Beş Yıllık Kalkınma Planları Türk Kalkınma Planlarının Özellikleri Makroekonomik büyüklüklerle ilgili değişkenler arasında karşılıklı ilişkiler kurulmuştur. Nitekim GSMH büyüme hızının gerçekleştirilmesi, marjinal sermaye/hasıla oranı veri alınmak kaydıyla, yatırımların artırılmasına bağlanmıştır. Kalkınma planlarımızda, genellikle ekonomik ve sosyal yapı veri alınmıştır. Ancak, değişen ekonomik konjonktüre göre bazı yapısal değişiklikler gerçekleştirilmiştir. Bunlara ÜBYKP’nında öngörülen toprak ve tarım reformu, eğitim reformu, adalet reformu kamu kesimi reformu v.b (UBYKP s.911-924) örnek verilebilir. Kalkınma planlarımızın tamamında sanayi sektörünün gelişmesine öncelik verilmiştir. Ancak bunların ağırlıkları her Beş Yıllık Plan’da farklı olmuştur. Ölçek ekonomileri ve teknoloji seçimi gibi konulara ÜBYKP ile başlanmış, izleyen planlarda ivme kazanmıştır.Çünkü Türk ekonomisi dışa açıldıkça (özellikle 1980 sonrası) dış rekabete imkan verecek teknolojilerin edinilmesi zorunlu hale gelmiştir. Plan model ve teknikleri itibariyle BYKP’larımız birbirine benzemektedir. Ancak, konjonktürel gelişmeler ve planı hazırlayıp uygulamakla yükümlü siyasi kadroların eğilimleri bazı farklılıkların doğmasına neden olmuştur. Bu, Türk planlarına nispi bir esneklik kazandırmış; böylece, planlama tecrübesinin gelişmesini sağlamıştır.