TESLİM ALMA (TESELLÜM)
Teslim alma; sipariş edilen yiyecek- içeceklerin teslim alınması işlemidir.
Eğer, bu görev bu işten anlamayan ve bu konuda uzmanlaşmamış bir kişiye verilirse, teslim alma süreci diğer fonksiyonlara zarar verebilir.
Teslim alma görevlisinin başarılı olabilmesi için yiyecek çeşitlerinin “kalite özelliklerini” bilmesi gerekir.
Satın alınan yiyecek-içecek ile diğer malzemelerin ağırlık, büyüklük, ve sayısal kontrollerini yaparken aynı zamanda kalite, tazelik ve temizlik kontrollerini de yapabilmelidir.
teslim alma personelinin görevleri şunlardır; Malları teslim almak, Miktar, kalite ve fiyatları gözden geçirmek, Teslim alınan malları kaydetmek,
Çelişkileri kaydetmek, Teslimatları rapor etmek, Tazminat talibinde bulunmak, İade edilenleri kaydetmek ve saymak,
ÜRÜNLER TESLİM ALIRKEN; Sipariş edilen ürünlerin miktarı ile teslim alınan ürünlerin miktarı eşit olmalıdır. Ürünlerin kalitesi, tazeliği ve standardı siparişte belirtilen ürünlere uyum göstermelidir. Sipariş formundaki fiyatlar ile satıcının hazırladığı irsaliye yada faturadaki fiyatlar birbirinin aynısı olmalıdır.
Her teslim alınan ürün ve malzeme ile ilgili kayıt işlemleri yerine getirmelidir. Tutulan kayıtlarda teslim alınan ürün ve malzemenin teslim alma tarihi ve satıcının adı; teslim alınan ürün miktarı, fiyatı ve cinsi kaydedilmelidir.
Teslim Alma Alanı Teslim alma alanı, satın alınan ürün ve malzemelerin mutfağa ve depolara rahat girişini sağlayacak bir büyüklüğe sahip olmalıdır. Teslim alma alanının yüksekliği, taşıt araçlarının yüksekliğine uygun olmalıdır.
Teslim Alma Süreci Teslim alma sürecinin bir yönteme bağlı olması ve basamaklarını belirli bir sıraya koyarak standart hale getirilmesi; teslim alma eyleminin daha kolay ve sağlıklı yürütülmesini sağlar. Büyük işletmelerde satın alma süreci altı aşamadan oluşmaktadır.
Birinci Aşama karşılaştırılır Büyük işletmelerde teslim alma sürecinde, gelen ürünlerin irsaliye ya da faturadaki bilgileri satın alma emri ya da sipariş formu karşılaştırılır
Satın Alma Emri / Sipariş Formu
İkinci Aşama Bu aşamada ise gelen ürünlerin standardı ve kalitesi gibi özelliklerin kontrolü yapılmaktadır.
Üçüncü Aşama İşletmeye gelen ürünlerin irsaliye yada faturada belirtilen miktar ve sayısı ile aynı olup olmadığı kontrol edilmelisidir.
Dördüncü Aşama Bu aşama, gelen ürünlerin kabul edilmesi aşamasıdır. Eğer gelen mallar ve malzemeler niceliksel ve niteliksel açıdan uygunsa, irsaliye yada fatura onaylanır, muhasebeye gönderilir, o andan itibaren gelen ürünlerin sorumluluğu işletmeye geçmiş olur.
Beşinci Aşama Bu aşamada gelen ürünlerin kalite güvenliğini sağlayabilmek için, ürünler en kısa zamanda ilgili birim yada depolara taşınmalıdır.
Altıncı Aşama Gün içinde gerçekleştirilen teslim alma eylemleri ile ilgili kayıtların tutulması ve teslim alma raporlarının hazırlanmasıdır
Teslim Alma Sırasında Kullanılan Belgeler Mal Alındı Formu Et Etiketi Günlük Teslim Alma Raporu