BİLİMİN TANIMI VE ÖNEMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Dr. Şeyda Serdar-Asan İTÜ Endüstri Mühendisliği Bölümü
Advertisements

Gözün kısımlarını yerleştirme oyunu
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
Öğrenci Merkezli Eğitim
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
Öğrenme-Öğretme Süreci
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programının Vizyonu İlk öğretim mezunu her öğrencinin fen ve teknoloji okur- yazarı olmasıdır
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Çiğdem ÖZTÜRK Semra SEVİNÇ Esra SEVİNDİK
YANSITICI DÜŞÜNME.
PROBLEME DAYALI ÖĞRENME
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
KLASİK DÖNEM BESTECİLERİ
FENBİLGİSİ DERSİNİN ÖNEMİ
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM UYGULAMALARI
1. KUŞAK DÜZEN.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
Bilimsel düşünme becerileri
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
Emre Özgen Bilkent Üniversitesi Psikoloji Bölüm Başkanı
ÇOCUKLARDA BİLİMSEL DÜŞÜNCENİN GELİŞTİRİLMESİ
ÇOCUK EĞİTİMİNDE TEKNOLOJİNİN KULLANIMI
AOÖ 206 Matematik Eğitimi.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
Bilimsel İçerik Bilimsel içerik, bilimsel bilgiyi oluşturmaktadır. Erken çocukluk döneminde fen eğitimi de, çocukların yaşadığı çevre hakkında gerekli.
GRAFİKLERİN KULLANIMI
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Erken çocukluk döneminde fen eğitimi
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
Erken çocukluk döneminde matematik eğitimi: Erken matematik becerileri
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
Bilimsel Araştırmalarda Temel Kavramlar
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Kavramların Özellikleri Matematiksel Kavramların Gelişimi
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Bir Öneri… 5E Modeli 1. Girme 2. Keşfetme 3. Açıklama 4. Derinleştirme
FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Araştırma-Sorgulamaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımı
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Okulöncesinde Fen Kavramlarının Öğretim Yöntemleri ve Teknikleri
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
Kavramların Özellikleri Matematiksel Kavramların Gelişimi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
ARGÜMANTASYON.
Üst Düzey Zihinsel Özellikler
GRAFİKLERİN KULLANIMI
Sunum transkripti:

BİLİMİN TANIMI VE ÖNEMİ Prof. Dr. Neriman ARAL Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları

Bu Derste Hedeflenen Kazanımlar Bilim ile ilgili temel kavramları açıklar.  Bilimin önemini listeler.  Bilimin amacını açıklar. Bilimsel düşünme becerilerini sıralar.  Bilimsel düşünme becerilerine örnekler verir. Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları

Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları Çocuk ve Bilim Erken çocukluk döneminde çocuklar, biyolojik olarak çevrelerindeki dünyayı öğrenmeye hazırdırlar. Çocuklar planlama yapma, tahminde bulunma, sonuç çıkarma gibi daha yüksek algılamaya dayalı becerileri kullanma yeteneğine sahiptirler. Aynı zamanda çevrelerini keşfetmeye ve gözlemlemeye yatkındır. Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları

Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları Çocuk ve Bilim Çocuk ve bilim dendiğinde ilk akla gelenler “merak etme, soru sorma, yanıt bulma, anlama, ilişki kurma” dır. Bilim de, çocuk da kendine göre bunları araştırır. Bu yolla sorgulamayı öğrenirken içinde bulundukları dünyayı anlamaya çalışır. Bu açıdan bakıldığında, çocuğu bilimden bilimi de çocuktan ayrı düşünmek mümkün değildir. Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları

Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları Çocuk ve Bilim Çocuğu tanımlayan en iyi özelliklerden birisi “enerji dolu olmalarıdır”. Sürekli olarak öğrenirler ve sınırsız enerjilerini kendi yetenek ve becerilerini keşfetmek için kullanırlar. Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları

Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları Çocuk ve Bilim Çocukların başlıca iki gelişimsel görevi vardır: Çevresinde işlerin nasıl yürütüldüğünü öğrenmek, İnsanları sevmeyi ve onlar tarafından sevilmeyi öğrenmek. Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları

Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları Çocuk ve Bilim Bu iki gelişimsel görev çocuklara bağımsız olmalarını öğrenmede ve yeteneklerini keşfetmede yardımcı olur. Olmak istedikleri insan tipine kendilerini hazırlamak için sorumluluk alırlar. Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları

Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları Çocuk ve Bilim Kişinin temel bir bilimsel anlayış geliştirmesi için bilimsel süreç becerilerine ve eleştirel düşünmeye gereksinimi vardır. Bunun da erken çocukluk döneminde kazandırılması gereklidir. Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları

Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları Bilimin Tanımı Bilim, “dış dünyaya, nesnel gerçekliğe ve bu gerçeklikte yer alan olgulara ilişkin tarafsız gözlem ve sistematik, deneye dayalı zihinsel etkinliklerin ortak adıdır”. Howe ve Jones’a (1998) göre bilim, doğal dünyayı anlamayı sağlamaktadır. Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları

Bilim bir soruya cevap bulmak için kullanılan süreçtir. Bilimin Tanımı Bilim bir soruya cevap bulmak için kullanılan süreçtir. Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları

Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları Bilimin Tanımı Türk Dil Kurumu’na göre ise bilim; Evrenin veya olayların bir bölümünü konu olarak seçen, deneye dayanan yöntemler ve gerçeklikten yararlanarak sonuç çıkarmaya çalışan düzenli bilgi, ilim, Genel geçerlik ve kesinlik nitelikleri gösteren yöntemli ve dizgesel bilgi, Belli bir konuyu bilme isteğinden yola çıkan, belli bir amaca yönelen bir bilgi edinme ve yöntemli araştırma süreci olarak tanımlanmaktadır (TDK, 2016). Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları

Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları Bilimin Tanımı Genel olarak bilim; diğer deneyimlerden ayrılan bir zaman değil, devam eden bütünleşmiş yaklaşımın bir parçasıdır. Bu bütünleşmiş yaklaşımda çocuklar düşünür ve dünya ile ilgili temel anlayış geliştirirler. Çocukların dünyayı anlamak için yaptıkları her deneme, her gözlem, her etkinlik, elde ettikleri her sonuç aslında bilimsel çalışmanın bir ürünüdür. Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları

Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları Bilimin Tanımı Çocuklar tüm bu çalışmalarla uğraşırken, içlerinde var olan merak duygusuyla birlikte yaratıcılıklarını da kullanırlar. Çocukların gelecekte bilime karşı olumlu tutum geliştirebilmeleri için yaparak-yaşayarak öğrenebilecekleri, ilgi ve yeteneklerine göre düzenlenmiş etkili bir bilim eğitimi ile çocukların erken dönemde bilgilendirilmeleri sağlanabilir. Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları

Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları Bilimin Tanımı Geniş anlamda bilim, doğa, insan ve toplum konularında nesnel yöntemlerle elde edilmiş düzenli ve örgütlü bilgiler toplamıdır. Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları

Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları Bilimin Tanımı Genel olarak bilim; diğer deneyimlerden ayrılan bir zaman değil, devam eden bütünleşmiş yaklaşımın bir parçasıdır. Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları

Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları Bilim Ne Değildir? “Olguları hatırlama, Materyalleri gösteren ve kullanan eğitimciyi izleme, Deneyimler ile ilgisi olmayan içerik üzerinde çalışma, Kapalı-uçlu sorular ve ne yapacağının söylenmesi, Eylemlerinin sonuçlarını gözlemleme fırsatını kaçırma, Bilimi sadece eğitimci tarafından yapılandırılmış durumlar yolu ile deneyimleme, Sadece sınırlandırılmış içeriği öğrenme” değildir (Kandır vd., 2012). Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları

Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları Bilimin Amacı Evreni ve insanı açıklamaktır. Bilim eğitimi ise, bilgi birikimini, insanın ve evrenin işleyişine dair mekanizmaları çocuklara aktarabilmektedir. Erken çocukluk döneminde bilim, “çocukların çevrelerini keşfetmeleri ve gözlemleri ile keşiflerinin üzerinde düşünmeleri için çocukları cesaretlendirmeyi hedefler” (Brewer, 2007). Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları

Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları Bilimin en temel amacı Çocuklar bilim eğitimi sırasında yaptıkları gözlemlerle, bilginin işlenmesini sağlamakta ve yaratıcı düşünce ile bilimsel düşünme becerilerini geliştirmektedir. Aynı zamanda dünya ile kendi anlayışlarını keşfederek, temel bilim alanlarının kendine özgü düşünüş biçimlerini anlamaktadırlar. Bredekamp (2011) erken çocukluk dönemindeki temel bilim alanlarına yönelik konuların, çocukların gelecekte temel bilim alanlarındaki başarılarını olumlu yönde etkilediğini belirtmektedir (Akt. Kandır vd., 2012). Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları

Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları Bilimin amaçları Öğretme yöntemleri açısından bilimin amaçları; çocukların bağımsız düşünmelerini, yaratıcılıklarını ve meraklarını desteklemek; kendi görüşlerini oluşturmalarını sağlamak; kısıtlı miktardaki materyallerle de olsa düşünme becerilerini geliştirmeyi sağlamak; bilim ve diğer program alanları arasındaki bağlantıyı oluşturmalarına yardımcı olmak; sadece yanıtlamaktan çok sorular sormaya başlamalarını sağlamak ve tüm çocukların gereksinimlerine odaklanmaktır (Kandır vd., 2012). Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları

Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları Bilimin Önemi Bilim, çocukların doğal dikkatini çektiği için, çocukların öğrenmelerini desteklemede uygun bir içerik alanıdır. Bilim, çocukların deneyim oluşturma yolları ve günlük yaşamın işleyişi ile ilgili merakları ile doğal bir uyum göstermektedir. Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları

Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları Bilimin Önemi Bilim, doğal yaşamın keşfedilmesi için insanların bir dizi süreci kullanarak bilgiyi inşa etmesidir. Bu bilgi, bilimsel girişiminin altında yatan değerler ve tutumlar ile şekillendirilmektedir. Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları

Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları Bilimin Önemi Erken çocukluk döneminde çocuklar; bilime ilişkin bilgiyi, süreçleri, değerleri ve yapılandırılan bilginin toplumda nasıl kullanıldığını anlama gereksinimi içindedir. Bu nedenle bilim, çocuklar için dünyayı keşfetme yoludur (Abruscato, 2000; Tu, 2006). Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları

Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları Bilimin Önemi Bilim, olaylar ve hareketler üzerinde yansıma, düşünme ve gözlemleme sürecidir. Çocuklar, bilimsel düşünme sürecinde kullanılan kavramları ve bu kavramların anlamlarını organize ederek gerçeklere dayanan bilgi içinde bağlantıları kurmaktadır. Bu nedenle bilim, çocukların çevrelerindeki dünyayı anlamalarında büyük önem taşımaktadır (Jackman, 2005; Brewer, 2007; Mayesky, 2009). Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları

Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları Bilimin Önemi Bilim eğitiminin içeriği, çocuklar için ilgi çekicidir, çünkü çocuklar biyolojik olarak dünyayı öğrenmeye hazırdırlar. Çocukların bilime karşı olumlu tutumları, bilimle buluştukları ilk anda başlar (Tu, 2006). Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları

Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları Bilimin Önemi Erken çocukluk dönemindeki çocukların en doğal ilgilerinden biri, çevreyi gözlemlemek, incelemek, merak etmek, araştırmak, sorgulamak ve keşfetmektir. Bu nedenle erken çocukluk döneminde bilim, çocukların gelişimlerinin ve öğrenmelerinin doğal bir bileşeni olarak görülmektedir (Kandır vd., 2012). Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları

BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ Küçük çocuklar, günlük yaşamlarında kendilerine yardımcı olabilecek pek çok yeteneği bilimsel süreçleri kullanarak kazanırlar. Bilişsel süreç becerileri, çocukların somut deneyimler yoluyla yeni bilgi sürecinin yapılanmasına yardımcı olmaktadır. Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları 26

BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ Bilgi oluşturmada, problemler üzerinde düşünmede ve sonuçları formüle etmede kullanılan düşünme becerileri olarak tanımlanmakta ve Bilimde öğrenmeyi kolaylaştıran, öğrencilerin aktif olmasını sağlayan, kendi öğrenmelerinde sorumluluk alma duygusunu geliştiren, öğrenmenin kalıcılığını artıran araştırma da yol ve yöntem kazandıran temel beceriler olarak adlandırılmaktadır (Kandır vd., 2012). Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları 27

Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları BİLİMSEL SÜREÇLER Öncelikle deneyimlerin bir araya getirilmesiyle çevrenin keşfedilmesi, Materyallerin hangi amaçla kullanılacaklarının öğrenilmesi, Çevredeki eşyaların daha dikkatli incelenmesi, Bir şeyin başka bir şey ile kıyaslanıp, karşılaştırılması, Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları 28

Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları BİLİMSEL SÜREÇLER Nesnelerin ölçülmesi, Soru sorma, tartışma ve çıkarım yapabilmeyi öğrenebilmesi, Nesnelerin nasıl yapıldığına dikkat etme, birbirleriyle olan ilişkilerinin araştırılması gibi yeteneklerin gelişmesini sağlamaktadır (Kandır vd., 2012). Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları 29

BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ Gelişmiş (İleri) Süreç Becerileri 8. Hipotez Kurma 9. Tanımlama ve Değişken Kontrolü Temel Süreç Becerileri Gözlem Karşılaştırma Sınıflama Ölçme İletişim Kurma Orta Süreç Becerileri 6. Tahminde Bulunma 7. Sonuç Çıkarma Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları 30

Bilişsel süreç becerileri Bilimsel süreç becerilerinin her biri (Temel Süreç Becerileri, Orta Düzey Süreç Becerileri ve İleri Düzey Süreç Becerileri) diğeri ile örtüşür ve birbiri üzerine inşa edilir. Bu süreç becerileri araştırma becerileri olarak da bilinmektedir. Araştırma, çocukların gelişebilmeleri için soru sorma sürecidir ve onları doğal merakları ile deneme yapmaları konusunda cesaretlendirir (Kandır vd., 2012). Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları

Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları Kaynaklar Abruscato, J. (2000). Teaching Children Science: A Discovery Approach. (Fifth Edition). USA: Allyn and Bacon. Brewer, J.A. (2007). Introduction to Early Childhood Education: Preschool through Primary Grades. (Sixth Edition). USA: Pearson Education Inc. Howe, A.C. & Jones, L. (1998). Engaging Children in Science (2nd Edition). USA: Merrill Prentice-Hall. Jackman, H.L. (2005). Early Education Curriculum: A Child Connection to the World (Third Edition). USA: Thomson Delmar Learning. Kandır, A., Uyanık, Ö., Yazıcı, E., Yaşar, M.C., İnal, G. ve Yazıcı, Z. (2012). Etkinliklerle Bilim Eğitimi. Ankara: Efil Yayıncılık. Mayesky, M. (2009). Creative Activities for Young Children (Ninth Edition). USA: Delmar Cengage Learning. Tu, T.H. (2006). Preschool Science Environment: What is Available in a Preschool Classroom? Early Childhood Education Journal, 33(4), 245-251. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5876286a71a364.82518377 Prof. Dr. Neriman ARAL- Teknoloji, Bilim ve Çocuk Ders Notları