Proje Yönetimi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Program Geliştirme “uzmanlık eğitimi”
Advertisements

PROJE HAZIRLARKEN DİKKAT EDİLECEK ADIMLAR
Proje Döngüsü ve Proje Yönetimi
EĞİTİM YÖNETİMİNE KATILIM
Proje BaşlaNGICI Doç.Dr. Şirin Karadeniz.
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
Kalite Koordinasyon Grubu, Genel Bilgilendirme Toplantıları
YENİ KOOPERATİFÇİLİK HAREKETİ
KYF II. DÖNEM HİBE PROGRAMI ETKİ DEĞERLENDİRMESİ
Projelerde izleme - değerlendirme SİVİL TOPLUM GELİŞTİRME PROGRAMI Sunay Demircan STK Destek Ekibi Koordinatörü STGP.
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI PROJELER KOORDİNASYON MERKEZİ BAŞKANLIĞI
Yeniden Yerleşim Planlaması
PROJE GELİŞTİRME VE PROJE YÖNETİMİ Proje Geliştirme
PROJE NEDİR? Proje; Proje; belirli bir yerde, belirli süre içinde, belirli bir bütçe ile, net olarak tanımlanan amaçların gerçekleştirilmesine yönelik.
REKLAMCILIK Hafta 5.
PROGRAM – PROJE YÖNETİMİ YÖNETİŞİM
REKLAM KAMPANYALARI VE UYGULAMALARI
Paydaş Analizi Nasıl Yapılır?
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI PROJELER KOORDİNASYON MERKEZİ BAŞKANLIĞI T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı.
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
STRATEJİK PLANLAMA ERZURUM STK KAPASİTE GELİŞTİRME PROGRAMI II
Değer biçme / Etki kestirimi ve SED’e paydaşların katılımı Doç.Dr.Kayıhan Pala Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı.
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
Kurum misyon ve vizyonunu, net bir biçimde paydaşlara odaklanmış bir strateji ve bunu destekleyen uygun politikalar, planlar, amaçlar, hedefler ve süreçler.
Gölcük Vizyon 2023  Kocaeli Üniversitesi bulunduğu kentle bütünleşmek adına, Gölcük Belediyesi ve Gölcük Kent Konseyi ile bir işbirliği içine girerek,
PROJEYE DAYALI FEN DERSİ Proje tabanlı öğrenme yöntemi, öğrencilere problem çözmeyi, karar vermeyi ve araştırmayı öğretir. Ayrıca öğrencilere belirlenen.
Proje Fişi Hazırlama Eğitimi
Sivil Toplum ve Özel Sektör ‘Ortaklıkları’. Sivil Toplum Sektörü Kamu SektörüÖzel Sektör Ortaklık Alanları... 3.
Yrd.Doç.Dr. Arzu ÜLGEN AYDINLIK
PROJE NEDİR? Proje; Proje; belirli bir yerde, belirli süre içinde, belirli bir bütçe ile, net olarak tanımlanan amaçların gerçekleştirilmesine yönelik.
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI PROJELER KOORDİNASYON MERKEZİ BAŞKANLIĞI
Öğrenci Adı Soyadı/Numarası
Katılım ve Katılımcılık Süreci A.Ü.Z.F. Peyzaj Mimarlığı Bölümü
Okula uyum konusunda: Öğretmen ve velilere müşavirlik
Öğretmen Veli İşbirliği için Web Tabanlı Platform Tasarımı
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI PROJELER KOORDİNASYON MERKEZİ BAŞKANLIĞI T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı.
İKS İLKÖĞRETİM KURUMLARI STANDARTI
STRATEJİLER EKİM 2014 ANTALYA. Strateji nasıl ulaşılacağını Stratejiler, kuruluşun amaç ve hedeflerine nasıl ulaşılacağını gösteren kararlar bütünüdür.
STRATEJİK PLANI Silivri İlçe MEM Stratejik Planı
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
Eğitim hakkı, ayrım gözetilmeksizin herkesin sahip olması gereken, vazgeçilemez ve devredilemez bir haktır. Eğitim hakkı, başta çocuklar olmak üzere herkesin,
Bu derste, Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Mobil Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatları
Hedef Analizi Strateji Analizi Paydaş Analizi
PROJE YÖNETİMİ SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK.
İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü
SINIF YÖNETİMİ.
Durum Analizi Sorun Analizi
Strateji Geliştirme Başkanlığı SWOT ANALİZİ 2009 / ANKARA ATİLLA DURMAZ.
Sorumlu Mahalleler Projesi Proje Döngüsü Yönetimi ve Mantıksal Çerçeve Yaklaşımı Eğitimi Bu proje T.C. İçişleri Bakanlığı Dernekler Dairesi Başkanlığı.
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
Girİşİmcİ Kİmdİr? ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
3- Projenin Başlatılması
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Şakir ÇINKIR, Funda NAYIR
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
GRUP İLETİŞİMİ.
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
TÜRKİYE'DE ERGEN PROFİLİ
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
Sunum transkripti:

Proje Yönetimi

Hedef Analizi Proje döngüsü yönetiminde durum analizi olan ilk kısmın ikinci aşaması, sorun analizinden sonra, hedef analizidir. Hedef analizinde sorun ağacındaki “olumsuz durumlar”, “olumlu durumlar” olarak ifade edilen çözümlere dönüştürülür. Örneğin, “çocuklar sağlıklı beslenmiyor” ifadesi, “çocuklar sağlıklı besleniyor” ifadesine dönüştürülerek hedef analizine başlanır. Hedef ağacı, elde edilen bu kazanımların gelecekte istenen durumun açık görüntüsünü sağlama amacıyla kullanılan bir yöntemdir.

Temel Adımları Belirlenen sorunlar ortadan kaldırıldığında, gelecekteki durumun nasıl olacağının tanımlanması, Hedefler hiyerarşisinin ve hedeflerin gerçekçiliğinin kontrol edilmesi, Araç-amaç ilişkilerinin hedef ağacı kullanarak gösterilmesi.

Strateji Analizi Sorun analizi ve hedef analizinin yapılması süresince temel ve alt sorunlar ve bu sorunlar çözülürse ortaya çıkacak durum resmedilmeye çalışılır Bir temel sorunun çözülmesine katkıda bulunulmasında ya da aynı hedefe ulaşılmasında birkaç değişik yol olduğu görülmektedir. Hedef ağacındaki her alt hedefler kümesi, temel sorunun çözülmesine katkıda bulunacak yol ya da yöntemleri göstermiştir.

Örnek üzerinden düşünürsek; öğrencilerin sağlıklı beslenmesini sağlamak için temelde 4 yöntem belirliyoruz. Bunlar Milli Eğitim Bakanlığı’nın sağlıklı beslenmeyi destekleyen uygulamaları hayata geçirmesini sağlamak, okul yönetimlerinin öğrencilerin beslenmesi konusunda sorumluluk üstlenmesini sağlamak, bazı çevresel faktörlerin görülmesini sağlamak ve ailelere ve öğrencilere ilişkin bazı değişkenleri dikkate almaktır.

Strateji analizinin amacı, yukarıda örneklediğimiz yollardan bir ya da birkaçını seçmek için yapılan çalışma olarak tanımlanabilir, dolayısıyla temel sorunu çözmekte kullanılacak yöntemi tanımlamaktır. Strateji analizi, yapılacak projede hangi hedeflerin dikkate alınacağına ve hangi hedeflerin dışarıda bırakılacağına karar verme sürecidir.

Temel Adımları Hangi hedefin dışarıda bırakılacağına karar verilirken, bir dizi soruya cevap verilmesi gerekir: İstenilen dönüşüm, en etkili olarak hangi yoldan giderek ya da yöntemi kullanarak sağlanabilir? Riski en düşük olan yöntem hangisidir? Sürdürülebilirlik açısından ilgili paydaşları en iyi kapsayan yöntem hangisidir? Hangi yöntem kurumsal kapasite gelişimini sağlamakta daha üstündür? Hangi yöntem cinsiyet eşitsizliğini azaltıcıdır ve dezavantajlı grupların lehinedir? Hangi yol maliyet-bütçe-fizibilite açısından en olumlu olanıdır? Çevreye yönelik en olumlu etkiler yaratan yol hangisidir?

2. Stratejinizi etkileyebilecek iç ve dış faktörler nelerdir 2. Stratejinizi etkileyebilecek iç ve dış faktörler nelerdir? Proje grubunun güçlü ve zayıf yönleri nelerdir? Hedefinize ulaşmak isterken önünüze çıkabilecek fırsatlar ya da tehditler neler olabilir? Bunları dikkate alarak bir strateji analizi yaptığımızda hedef ağacında yer alan fakat projeyle gerçekleşmesi güç görünen konuları dışarıda bırakıyor, geri kalanlar ile projemize devam ediyoruz.

Strateji analizi birçok bakımdan zor bir süreçtir, çünkü kayda değer miktarda bilgiyi sentezlemeyi ve daha sonra izlenebilecek strateji ya da stratejilere ilişkin karmaşık bir yargıya varmayı gerektirir. Pratikte, farklı paydaşların çıkarları, siyasi talepleri ve eldeki kaynaklar gibi kısıtlamaları dengelemek önemli bir uzlaşma çabasını beraberinde getirir.

Paydaş Analizi Proje döngüsü yönetiminin durum analizi kısmında, sorun, hedef ve strateji analizinden sonra paydaş analizi yapılır. Paydaş analizi, durum analizi aşamasında projenin sonuçlarından doğrudan ya da dolaylı olarak, olumlu ve olumsuz etkilenecek olan, kişi, grup ve kuruluşların belirlenmesine yarar. Belirlenen paydaşların, özellikle projeyle ilişkilerini de analiz etmemizi sağlar; farklı paydaşlar arasında oluşabilecek çatışmaları da öngörmemize yarar.

Ayrıca, bu sorunun çözümünden zarar görebilecek, yani kaybedecek, dolayısıyla da projeye karşı çıkabilecek olanları belirlememize, bunun yanı sıra sorunun çözümünden faydalanabilecek ve çözüme katkıda bulunabilecek olan paydaşları da belirlememize katkısı olur. Paydaş analizi “Kimin sorunu?” ve soruna yönelik bir müdahale stratejisi geliştirildiğinde “Kim yararlanacak” sorularının sorulmasıdır. Bu nedenle paydaş analizi proje tasarımının en önemli ögelerinden birini oluşturur.

Paydaş, gerçekleştirmek istediğiniz toplumsal dönüşümden doğrudan ya da dolaylı olarak etkilenecek ve bu süreci etkileyebilecek olan herkestir. Bireyler, gruplar, topluluklar veya kurumlar paydaş olabilirler. Paydaşlar çözülmek istenen sorunun niteliğine bağlı olarak değişirler. Örneğin kişiler yaş, cinsiyet, eğitim, etnik köken, din ve meslek olarak birbirlerinden farlılık gösterirler; hane halkları, hane halkı reisinin cinsiyeti, medeni durum, gelir, iş durumlarına göre farklılaşırlar; topluluklar ise yer, sahip olunan kaynaklar, altyapıya ve hizmetlere erişim açısından farklılaşırlar.

PAYDAŞLAR İLGİLERİ KATILIM DURUMU BİRİNCİL PAYDAŞLAR Öğrenciler Okul İdaresi Veliler Öğretmenler Sağlıklı beslenecek Okul başarısı artacak Çocuğun beslenmesi ekonomik ve sağlıklı olacak Dersler verimli geçecek Bilgilendirme İşbirliği İKİNCİL PAYDAŞLAR Okul-Aile birliği Kantinciler Seyyar yiyecek satıcıları Lokanta pastane gibi esnaf MEB Sağlık Bakanlığı Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı Etkin çalışma yapacak Geliri azalacak Yasal dayanak Beslenmeye ilişkin hastalıklar azalacak Fonları amacına uygun ve etkin kullanılacak Danışma Paydaş analizinin kontrol edilmesi Paydaşlar var. Kantinciler ve Esnaflar-bilgilendirme-ürün çeşitliliği, olası çatışma var ancak bilgilendirerek ve ikna ederek aşılabilir. Cinsiyet rollerimizin herhangi bir etkisi yoktur. Okul aile birliğinin sosyal yardımlaşma vakfı vb. STK ile birlikte MEB ve Sağlık Bak. Yasal izin.

Örneğimizde de görüldüğü gibi, paydaşları kendi aralarında birincil paydaşlar, ikincil paydaşlar ve ortaklar olarak üçe ayırmak, analizi kolaylaştırır. Birincil Paydaşlar: Öngörülen süreçten, doğrudan olumlu ya da olumsuz etkilenecek olanlardır. Projenin ulaşmaya çalıştığı hedef grup(lar) ve doğrudan yararlanıcılar da birincil paydaşlardır. İkincil Paydaşlar: Projenin çözmeye çalışacağı sorunla ilgili olarak çıkarları olan veya aracı konumdaki diğer tüm kişi ve kuruluşları kapsar. Bu sorunun çözümünden dolaylı olarak etkilenecek olanlar, fon veren kuruluşlar, ilgili resmi kuruluşlar ve diğer sivil toplum örgütleri ikincil paydaşlardır. Ortaklar: Gerçekleştirilmek istenen dönüşümü yaratacak olan kurumlardır.

Paydaşlar proje sürecini farklı şekillerde ve düzeylerde etkileyebilirler. Hedef gruplar genelde paydaşlar arasında en güçsüz olanlardır. Bu yüzden özellikle hedef grupların bilgiye ulaşmaları kolaylaştırılmalı ve toplumsal hiyerarşideki yerleri dolayısıyla, diğer paydaşların oluşturabileceği zararlara engel olunmalıdır. Özellikle ikincil paydaşların kaynakları daha fazla olduğu için (para, zaman, siyasi güç vb.) süreci etkilemeleri de daha kolaydır. Dolayısıyla paydaş analizi sonucunda ortaya çıkan paydaşların farklı düzeylerde katılımlarını sağlayacak faaliyetlerinin de, projenin başından itibaren göz önünde bulundurulması gerekir.