MOTİVASYON.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞLETMELERDE MOTİVASYON
Advertisements

İŞ DEĞERLEME İş Değerleme: Bir iş yerinde mevcut işler arasındaki değer farklılıklarını ortaya çıkaran bir karşılaştırma yöntemidir. Böylece işlerin önem.
MESLEKİ REHBERLİK PDR SERVİSİ «Büyüyünce Ne Olacaksın»
Hazırlayan: Öğr.Gör. Funda YORULMAZ
OKUL YÖNETİMİNDE PERSONEL EĞİTİM VE İŞLETMECİLİKLE İLGİLİ İŞLER
Örgütsel Güven ve Adalet
İNSAN DAVRANIŞLARININ MOTİVASYONU
3 SINIF YÖNETİMİ Prof.Dr. Mustafa Ergün
İŞLETMELERDE MOTİVASYON
MOTİVASYON TEMELLERİ 7. hafta.
MOTİVASYON.
MOTİVASYON.
örgütlenmesi ve performansı
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
YÖNETİCİLİK VE MOTİVASYON
Dr M SÖZBİLİR Motivasyon
KARİYER YÖNETİMİ RAQİF QASIMOV.
ÖRGÜTSEL MOTİVASYON.
İnsan Kaynakları Yönetiminin
İşletme Becerileri ve Grup Çalışması
Yönetim Fonksiyonları
İŞLETMELERDE MOTİVASYON
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
. Hafta.
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
MOTİVASYON.
GÜDÜLER VE İŞ TATMİNİ BU SUNUM PROF DR. RANA ÖZEN KUTANİŞ TARAFINDAN HAZIRLANMIŞTIR.
PERSONELİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE MOTİVASYONU
MOTİVASYON TEMELLERİ 7. hafta.
BÖLÜM 7 Motivasyon. BÖLÜM 7 Motivasyon Harekete geçiren, yönlendiren ve devam ettiren kuvvet. Motivasyonun Tanımı Motivasyon Harekete geçiren, yönlendiren.
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
İŞLETMELERDE İLETİŞİM
HİZMET İÇİ EĞİTİM VE YÜKSEK YÖNETİCİLERİN YETİŞTİRİLMESİ.
Prof. Dr. Rana ÖZEN KUTANİS
Gruptaki bireylerin motİvasyonu ve grubu harekete geçirmek
MOTİVASYON.
TAKIMA DAYALI PERFORMANS DEĞERLENDİRME
Örgütsel Kariyer Planlaması
GENEL İŞLETME İŞLETMENİN AMAÇLARI
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
Motivasyon Dürtüler Güdüler
MOTİVASYON 1. KONULAR... 2  Genel olarak Motivasyon teorileri  Kapsam teorileri.
1. İnsan kaynakları yönetimine giriş
Örgütsel sosyalizasyon ve kariyerler
MOTİVASYON ÇOCUKLARIMIZ NE İSTER?.
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Tatmin edilmemiş işgücü, tatmin edilmemiş müşterinin anahtarıdır
6.3. Şikayet ve Disiplin Şikayet: İşgörenlerin, iş, işletme ve yönetimle ilgili rahatsızlıklarını ifade biçimidir. Yönetim, işgörenlerden gelen tüm şikayetlere.
Girİşİmcİ Kİmdİr? ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
örgütlenmesi ve performansı
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Stratejik İKY ve Örgüt Performansı İlişkisi
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
NETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ NEO-KLASİK EKOL (DEVAM)
YÖNETİMİN FONKSİYONLARI YÖNELTME: MOTİVASYON
OKULDE BİREYLER SAA.
Performans Değerlemesi
İnsan Kaynakları Yönetiminin
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
MOTİVASYON ve FARKINDALIK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

MOTİVASYON

MOTİVASYON NEDİR? Motivasyon; kişilerin belirli bir amacı gerçekleştirmek maksadıyla kendi arzu ve istekleri ile davranmalarıdır. Bireyleri, beklenen ve istenen yönde hareket etmelerine ve davranmalarına teşvik eden; kendilerinden veya çevrelerinden kaynaklanan çeşitli güdü ve güdüler topluluğudur.

Bunun yanı sıra, örgütün ve bireylerin ihtiyaçlarını karşılayacak bir iş ortamı oluşturmak maksadıyla bireyin harekete geçmesi için etkilenmesi ve teşvik edilmesi sürecidir.

Bütün bu tanımlarda görüldüğü gibi motivasyon kavramının temelini oluşturan; İnsan davranışını Tetikleme Bu davranışı Yönlendirme ve Sürdürme Eylemlerini kapsar.

Motivasyonun Önemi İşverenler Açısından Önemi Çalışanları işletme amaçlarını gerçekleştirme yönünde teşvik eden ve onları bu yönde isteklendiren yöneticilerdir. Yöneticiler, işletme içerisinde, motivasyon konusuyla direkt ilişkilidir. Çünkü, yöneticinin başarısı, astlarının örgütsel amaçlar doğrultusunda çalışmalarına, bilgi, yetenek ve güçlerini tam olarak bu doğrultuda harcamalarına bağlıdır.

Bir yöneticinin başarısı, büyük ölçüde onunla birlikte çalışan işgörenlerin performansıyla ölçülür. İşgörenler, beklentilerine ulaştığı, gereksinimlerinin giderildiği ve isteklerinin yerine getirildiği sürece verimlidir. Bu noktada, yöneticilere düşen en önemli görev, işletmede çalışan işgörenlerin gereksinimlerini iyi analiz ederek, onları amaca ulaşma yönünde etkili bir biçimde motive etmektir.

İşgörenler Açısından Önemi İşletmenin başarısı, işgörenlerin istek ve gereksinimlerinin anlaşılması ve bunları karşılayacak bir ortamın sağlanması ile olacaktır. İşgörenleri, işletmenin amaçları doğrultusunda harekete geçirebilmek için, onların istek ve gereksinimleri ile, bunları yönlendiren çevresel koşullar, sosyal alışkanlıklar ve tutumların incelenmesi gerekmektedir.

İşletmenin başarısı, işgörenlerin istek ve gereksinimlerinin anlaşılması ve bunları karşılayacak bir ortamın sağlanması ile olacaktır. İşgörenleri, işletmenin amaçları doğrultusunda harekete geçirebilmek için, onların istek ve gereksinimleri ile, bunları yönlendiren çevresel koşullar, sosyal alışkanlıklar ve tutumların incelenmesi gerekmektedir. Motive olmuş işgörenlerle, işletmenin daha verimli, yeniliklere ve yaratıcılıklara açık bir işletme olması sağlanır.

MOTİVASYON SÜRECİ Motivasyon sürecinin temel hareket noktası, tatmin edilmemiş fiziksel veya psikolojik gereksinimlerdir. Bu gereksinimler gerilime neden olmakta ve motivasyon sürecinin başlamasına yol açmaktadır. Sürecin tamamlanması ise, gereksinimlerin giderilmesi sonucu gerilimin azalması ile olmaktadır.

Motivasyon süreci, bir güdü etkisiyle harekete geçme ve belirli bir eylemde bulunma sürecidir. Bir birey, herhangi bir şeye karşı belirli bir gereksinim duyduğunda, bu gereksinimini gidermek için bir takım davranışlarda bulunur. Bu gösterdiği davranışlar sonucunda gereksinimini giderebilirse tatmine ulaşır, gideremezse bir tatminsizlik yaşar.

Önemli olan, mevcut gereksinimini gidermek için gerekli olan davranış modellerini belirlemek ve bunlardan en uygun olanını etkin bir biçimde uygulayabilmektir. Motivasyon sürecini, aşağıda olduğu gibi şematize etmek mümkün:

Motivasyon sürecinde dört temel aşamayı özetlenmeye çalışılacak olursak: Gereksinim: Motivasyon, belirli şeylere karşı duyulan gereksinim ile başlar. Motivasyonun oluşabilmesi için, belirli bir gereksinimin olması ve bu gereksinimin giderilmesi için de harekete geçirilmesi gerekir. Bireyin herhangi bir gereksinimi ortaya çıktığında, bunu gerçekleştirme isteğinde bulunur. Önemli olan bireylerin neye, ne kadar gereksinimleri olduğunu bilmeleri ve gereksinimlerini öncelik sırasına koyabilmeleridir.

Uyarılma: Bireyde gereksinimin giderilebilmesi için, herhangi bir gücün oluşması ile uyarılma süreci başlar. Uyarılma, hem fiziksel, hem de ruhsal bir isteklendirmedir. Bireyin gereksinimini giderebilmesi için belirli bir davranışta bulunması, davranışta bulunabilmesi için de uyarılması zorunludur. Davranış: Bireyin herhangi bir gereksinimi doğduğunda ve bu gereksinimi gerçekleştirmek için uyarıldığında belirli bir davranışta bulunma aşamasına gelinir. Davranışın amacı, oluşan gereksinimin doyurulmasıdır. Birey, gösterdiği davranış sonucunda gereksinimini gidermeyi ister; çünkü ancak böyle doyuma ulaşabilir.

Doyum: Motivasyon sürecinin son aşaması doyum aşamasıdır Doyum: Motivasyon sürecinin son aşaması doyum aşamasıdır. Bireyin gösterdiği davranış, gereksinimini gerçekleştirdiği ölçüde birey doyuma ulaşır ve rahatlar. Demek ki, önemli olan, bireyin gereksinimi değil, bu gereksinimin giderilmesi ve böylelikle istenen doyuma ulaşabilmesidir. Birey, doyuma ulaşabildiği sürece mutludur, isteklidir, performansı yüksektir ve verimlidir. Bununla beraber, bireyi sürekli mutlu kılan bir doyum noktası yoktur. Bir gereksinimin bittiği yerde, bir diğer gereksinim başlar. Motivasyon süreci, bu nedenle sürekli devam eden bir süreç olma özelliğine sahiptir.

Motivasyon süreci, bu açıklamalardan da anlaşılacağı üzere, bireyin herhangi bir şeye karşı duyduğu gereksinimle başlar, bu gereksinim yoğun bir biçimde hissedilmesi ve gereksinimi giderici davranışta bulunmasıyla devam eder ve bu gereksinimin doyurulmasıyla sona erer.

Örgütlerde Motivasyon Uygulamalarının Gerekçeleri İşgörenlerin verimliliğini yükseltmek için, işgörenleri gayretli bir şekilde çalışmaya motive etmek gerekir. Hangi türden olursa olsun bütün işletmelerde yöneticinin başarısı, işgörenlerin verimliliğine ve örgütsel amaçlar doğrultusunda çalışmalarına bağlıdır. Bu nedenle, yöneticiler işgörenlerini, örgütsel amaçları gerçekleştirecek şekilde davranmaya ve bilgi yetenek ve güçlerini tam olarak bu doğrultuda harcamaya motive etmek zorundadır.

Yöneticilerin, motivasyon sürecini tam olarak anlayabilmesi için, personeli belirli şekillerde davranmaya zorlayan nedenleri, personelin amaçlarını, davranışların sürdürülme olanaklarını incelemesi ve bu incelemenin sonuçlarına göre onları motive edecek modeller ve uygulamalar geliştirmek zorunludur.

Örgütlerin, çalışan motivasyonunu sağlama nedenleri: İşletmenin Devamlılığını Sağlamak İşgücü Devir Verimlilik Hızını Düşürmek Karlılık Örgütsel Etkinlik

Motivasyon Teorileri Motivasyon konusunda çeşitli teoriler ve modeller geliştirilmiştir. Bazıları kişilerin ihtiyaçlarının bir ifadesi olan motivlere, bazıları ise teşviklere ağırlık vermektedir. Motivasyon teorilerini 2 ana grupta toplamak mümkün. Bunlar;

KAPSAM TEORİLERİ MASLOW’ UN İHTİYAÇLAR HİYERARŞİSİ...

Fizyolojik İhtiyaçlar : Yeme, içme, barınma, hayatı devam ettirme.. Güvenlik İhtiyaçları : Hastalık, yaşlılık vb. gibi hallerde geleceği garantiye alma.. Ait Olma ve Sevgi İhtiyaçları: Kendi kendini anlama, şefkat...vb. Değer İhtiyaçları: Prestij, başarı, saygı görme...vb. Kendini Gerçekleştirme İhtiyaçları: Yapma tamamlama arzusu, kişisel tatmin, kişisel başarı, bilimsel buluşlar.

ÇİFT FAKTÖR KURAMI (HERZBERG MODELİ)

Başarı Güdüsü Kuramı Maslow’un tersine güdülerin öğrenilmeyle kazanılabileceğini savunan bir kuramdır. Bu kuramın öncüsü ise Mc Clelland dır. Savunduğu güdüler ise başarı, bağlılık ve güçlülük ihtiyaçlarıdır. Eğer bir insan zamanını nasıl daha iyi yaparım diye düşünmekle geçiriyorsa, başarı güdüsüne sahiptir. Erk (güç) güdüsü güçlü olan bir birey, güç ve otorite kaynaklarını genişletme, diğer insanları etki alanında tutma ve gücünü koruma türünde davranışlar gösterirler. Bağlanma güdüsü ise başka insanlarla ilişki kurma, gruba girme ve sosyal ilişkileri geliştirmeyi ifade eder.

Locke’un Bireysel Amaçlar ve İş Başarısı İlişkisi Kuram Locke’a göre iş görenlerin işteki başarılarının belirleyicisi olarak onların kişisel amaçları büyük önem taşımaktadır. Iş yerinde örgütsel amaçları gerçekleştirmeye yönelik davranışlar ve tepkiler kişilerin burada amaçlarına uygun algılama ve yargılama süreçlerine bağlı olmaktadır.

Amaçların Motivasyondaki Rolleri Birey tarafından belirlenen amacın açık ve seçik olması iş başarılarını arttırmaktadır. Birey tarafından belirlenen amaçların kolay olmaması onun iş yerinde daha arzulu ve istekli çalışmasını sağlayacak sonuç olarak verim artacaktır. Bireysel amaçlarla örgütsel amaçların çatışma derecesidir.

SÜREÇ TEORİLERİ Davranış Şartlandırması Yaklaşımı (Sonuçsal Koşullama) Birey arzulanan sonuçlara yol açan davranışları yineleme, arzulanmayan sonuçlara yol açan davranışları yinelememe eğilimindedir. Olumlu - olumsuz pekiştirme Ceza ve tükeniş Pekiştirme programları Davranış düzeltiminin uygulanması

Bekleyiş Modeli Vroom tarafından geliştirilen bu modelde ortaya konulan güdülenme (motivasyon) kişinin aradığı değerlerle, belirli bir hareketin bu değerlere yol açma olasılığına ilişkin tahminin çarpımıdır. Arzulama derecesi, bireyin çeşitli sonuçlar arasından belli bir sonucu seçme nedenini şiddetini yansıtır. Bireyin hedefe ulaşma isteğini ifade eder. Bekleyiş, bireyin belli bir davranışının belirli sonuçları olacağı hususundaki inancın gücünü ifade eder.

Amaç Teorisi Eşitlik Teorisi Edwin Locke tarafından ortaya konan bu modelde kişilerin belirlediği amaçların onların motivasyon derecelerini belirleyeceği savunulmuştur. Eşitlik Teorisi J. Stray Adams tarafından geliştirilen bu teoriye göre işgörenlerin iş ilişkilerinde eşit bir şekilde davranış görme arzusunda oldukları ve bu arzunun motivasyonu etkilediğidir.

ÇALIŞANLARI MOTİVE EDEN FAKTÖRLER Motivasyon temel olarak iki şekilde gerçekleşebilir: İçsel Motivasyon: Bireylerin kendi istekleri ile başarılı olma güdüsüdür. Dışsal Motivasyon: Bireylerin kendi dışındaki faktörlerin harekete geçirdiği başarılı olma güdüsüdür. İş ortamında her iki türdeki motivasyon stratejileri kullanılabilirse de içsel motivasyonun diğerine göre daha etkili olduğu bilinmektedir.

Bireyleri motive eden öncelikli olarak kendileridir, ancak kurumlar bireylerin motive olmalarını sağlayacak ortamı yaratarak buna katkıda bulunmayı bilmelidir. Söz konusu ortam bireylerde “örgüte bağlılık” duygusu yaratacak, yeteneklerini geliştirme ve öğrenerek gelişme imkanı verecek ve güven duygusunu sağlayacaktır.

EKONOMİK FAKTÖRLER İşgörenleri motive etmede ekonomik araçların oynadığı rol çok önemlidir. İşletmeler karlarını maksimize etme amacını taşırken, işgörenler de yaptıkları iş karşılığında hak ettikleri ücreti elde etmeye çalışırlar. İşgörenleri ise çalışmaya iten en güçlü motiv, kendisinin ve ailesinin yaşamını arzuladığı şekilde yürütebilmesini sağlayan ücreti elde etmektir. Ekonomik özendirme araçları ücret ödemelerine, örgütün karlılığına veya son ikisine birden bağlı olarak dikkate alınırlar. Ekonomik özendirme araçlarının amacı; işletmelerde istihdam edilen işgörenlere, temel ücret ve maaş ödemelerinin dışında parasal ödemeler temin etmek ve böylece işgörenleri, işletmenin amaçlarına etkin bir şekilde katılmaya motive etmektir.

EKONOMİK FAKTÖRLER Ücret Primli Ücret Uygulaması Çalışanların Kâra Katılımı Ekonomik Ödüller Sosyal Yardım/Kolaylıklar Sosyal Güvenlik Emeklilik Planları… gibi faktörlerdir.

Psiko-Sosyal Faktörler Özendirici araçlar içerisinde ele alınması gereken bir grup da psiko-sosyal araçlardır. Çok kısa bir süre öncesine kadar işletme içerisinde çalışanların motivasyonunun büyük ölçüde ekonomik araçlar vasıtasıyla mümkün olabileceği kanısı daha yaygınken, günümüzde bu kanı gittikçe geçerliliğini yitirmiş gibi gözükmektedir. Bugün birçok işletme yöneticisi, işgörenlerin sadece ekonomik araçlarla değil bunun yanında psiko-sosyal bir takım araçlar vasıtasıyla da motive oldukları gerçeğini kabul etmişlerdir. Bunlar;

Psiko-Sosyal Faktörler Bağımsız çalışma Takdir Ödüllendirme Yükselme ve gelişme olanakları Dostluk Sosyal ve kültürel faaliyetler Değer ve statü Psikolojik güvence Yetki aktarımı Yöneticinin davranışları Özel yaşama saygı… gibi faktörlerdir.

Örgütsel ve Yönetsel Faktörler Amaç birliği sağlama Kararlara katılım Yönetimde esneklik Çalışma (fiziksel) koşulları Eğitim ve terfi İş güvencesi Sendikalaşma İş genişletme, İş zenginleştirme ve Rotasyon İletişim Açık Rekabet Örgütsel disiplinin sağlanması …gibi faktörlerdir..

Motive olmuş insanlarla çalışmanın yararları şunlardır: İş belirlenmiş zaman diliminde ve standartlara uygun olarak yapılmaktadır, Çalışanlar iş yaparken zevk almakta ve kendilerine değer verildiğini düşünmektedirler, Yapılmak istenilen iş yapıldığından daha çok çalışılmaktadır, Başarı durumu ile ilgili kişiler tarafından izlenecek ve fazla denetlemeye gerek kalmamaktadır, Moral durumu yüksek olacaktır. Bu da mükemmel bir iş ortamı sağlamaktadır.

Motive etmenin etkileri: Motive etme, kişiyi harekete geçirmekte ve hedefler doğrultusunda faaliyetlerin devamı sağlanmaktadır, Motive etme, uyarlanmayı kolaylaştırmaktadır, Motive etme, kişiyi yöneltmekte, yönetim düzeni sağlanmaktadır, Motive etme, kişinin algılama gücünü artırmakta ve düşünsel çabaların en etkili yönde gelişmesini sağlamaktadır.