Doç.Dr. Gülbiye YENİMAHALLELİ YAŞAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
Advertisements

Sorular ve Cevaplar.
ULUTEK A.Ş TEKNOLOJİ GELİŞTİRME
Öğretim Görevlisi Süleyman DAL
Oğuz KARADENİZ Pamukkale Üniversitesi
GENEL SAĞLIK SİGORTASI KANUNU
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU GÜNCEL MEVZUATA İLİŞKİN DEĞİŞİKLİKLER VE BİLGİLENDİRME TOPLANTISI 04.EKİM
5510 SAYILI SOSYAL SİGORTALAR VE GENEL SAĞLIK SİGORTASI YASASI
ADANA SOSYAL GÜVENLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
ERK İSG&İK –
HUKUK MÜŞAVİRLİĞİ ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI SOSYAL GÜVENLİK KURUMUNA YAPILAN SİGORTALI VE İŞYERİ BİLDİRİMLERİNİN BAZI KURUMLARA YAPILMASI GEREKEN.
DEVLET MEMURLARININ GENEL SAĞLIK SİGORTASI KAPSAMINA ALINMASI.
FİNANSAL MUHASEBE 4 [BAŞLANGIÇ DÜZEYİ] SOSYAL GÜVENLİK
ERK İSG&İK – –
2004/2 Dönem 98 Sosyal Sigortalar Kanunu'na Gore, meslek hastalığının iş kazalarından farkı aşağıdakilerden hangisidir? A) İşyeri ortamında meydana gelmesi.
KAMU ALACAKLARININ YENİDEN YAPILANDIRILMASI (TORBA YASA)
Tevfik BAYHAN Ramazan DOĞAN İş Müfettişi İş Müfettişi
Sosyal Güvenlik Hukuku
Sağlık ve Sosyal Güvenlik Kurumlarına Giriş
İŞÇİ SAĞLIĞI VE İŞ GÜVENLİĞİ
GEÇİCİ İŞ GÖRMEZLİK - ULUSAL BAYRAM VE GÜNLERİNDE ÇALIŞMA 1 Yrd. Doç. Dr. ALPTEKİN AKTALAY Y.Emre AKARSU.
2829 SAYILI YASAYA GÖRE HİZMET BİRLEŞTİRİLMESİ
AÇIK SÜRELER
HİZMET İHYASI
ÜCRETLER.
ALMANYA‘DA YAŞAMAK SOSYAL SiGORTALAR. Bütün sosyal devlet sistemlerinde olduğu gibi, Almanya da da sosyal yaşam, farklı sosyal sigortalarla güvence altına.
ULUSAL VE ULUSLARARASI KURULUŞLAR
Türkiye’de Sağlik Hizmetlerinin FinansmanI ‘SağlIk hizmetlerinin finansman modelleri, sosyal sağlIk sigortasInIn önemi 25 Ekim 2015, Hacettepe Üniversitesi.
Türk Kamu Personel Rejiminin Özellikleri ve İstihdam Biçimleri
İŞ HUKUKUNA GİRİŞ İş Hukuku Kavramı
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Egemen Olan İlkeler: 2
T.C. ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 6331 SAYILI İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ KANUNU.
GENEL SAĞLIK SİGORTASI
Sosyal Güvenlik Hukuku 1. Ders
Sosyal Güvenlik Hukuku 2. Ders
2. Ders Sendika Kavramı, Kuruluş, Organlar Yönetici Güvencesi
Memurların Emeklilik Sistemi. EMEKLİLİK Emeklilik, belli bir yaşa gelmiş ve belli bir hizmet süresini tamamlamış memurların, memurluk statüsünden çıkıp,
1 Ziraat Sigorta A.Ş.. 2 Ziraat Sigorta A.Ş. TIBBİ KÖTÜ UYGULAMAYA İLİŞKİN ZORUNLU MALİ MESULİYET SİGORTASI (HSS)
Sunum Planı Kurumsal Yapı Kurumun Organları Kurumun Görevleri Sosyal Güvenlik Reformu Sosyal Güvenlik Sistemi.
SOSYAL GÜVENLİK VE SOSYAL GÜVENLİK MEVZUATI HAZIRLAYICI EĞİTİMİ
Çocuk ve Genç İşçilerle İlgili Özel Düzenlemelere Uy
Sosyal Güvenlik Hukuku Maluliyet Sigortası. UZUN VADELİ SİGORTA KOLLARI.
MALİ TATİL İHDAS EDİLMESİ HAKKINDA KANUN Mustafa Dündar Gelirler Başkontrolörü.
1 ALT İŞVEREN İŞÇİLERİNİN KAMUDA İSTİHDAMI MART 2016.
PARAFİSKALİTE VE PARAFİSKAL YÜKÜMLÜLÜKLER-III Prof. Dr. Kâmil TÜĞEN
#ÇalışmaHayatındaMilliSeferberlik
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HİZMETLERİNİN DESTEKLENMESİ
PARAFİSKALİTE VE PARAFİSKAL YÜKÜMLÜLÜKLER-II Prof. Dr. Kâmil TÜĞEN
KAMU HUKUKUNDA ÇOCUK HAKLARI ÇOCUĞUN ANAYASAL TEMEL HAKLARI
Türkiye Sağlık Reformları Tarihi
İŞ VE SOSYAL GÜVENLİK HUKUKU
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-6
6740 SAYILI BİREYSEL EMEKLİLİK TASARRUF VE YATIRIM SİSTEMİ (BES) KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUNDA YER ALAN ÖNEMLİ DÜZENLEMELER.
Japonya Sağlık Sistemi
SOSYAL POLİTİKALARIN TÜRKİYE’DEKİ TARİHSEL GELİŞİMİ
HASTALIK VE ANALIK sigortaLARı
TÜRKİYE’DE GENEL SAĞLIK SİGORTASI
MALULİYET sigortaSı Doç.Dr.Gülbiye Yenimahalleli Yaşar
6661 SAYILI KANUN İLE GELEN DESTEK ÖDEMESİ
Ondokuz mayıs üniversitesi Havza meslek yüksek okulu
İkili Sosyal Güvenlik Sözleşmeleri: Genel Bakış
HAZIRLAYANLAR: SELİN AKTÜRK DİLEK AKBULUT
2018 Yılında Uygulanacak Teşvikler ve Yapılacak Diğer Çalışmalar
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip ERDOĞAN’ın çağrıları sonrasında; işsizliğin azaltılması ve istihdamın artırılması hedeflerine yönelik olarak,
2018 Yılında Uygulamaya Konacak Teşvikler ve Yapılacak Diğer Çalışmalar 23 Şubat 2018.
MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi ve TEŞVİK
VII. Yasama yetkisi Yasama yetkisi Türk Milleti adına Türkiye Büyük Millet Meclisinindir. Bu yetki devredilemez.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI
Sunum transkripti:

Doç.Dr. Gülbiye YENİMAHALLELİ YAŞAR SOSYAL POLİTİKA Doç.Dr. Gülbiye YENİMAHALLELİ YAŞAR

TÜRKİYE’DE SOSYAL GÜVENLİĞİN TARİHSEL GELİŞİMİ 1. Osmanlı İmparatorluğu’nda: A. Meslek Örgütleri İçinde Yardımlaşma ve Hayır Kuruluşları Loncalar: Usta, Kalfa, Çırak Kurallar, gelenekler, dinsel inançlar ve sözlü anlaşmalar Sakatlık, yaşlılık, hastalık ve ölüm Orta Sandığı - Teavün Sandığı Sandıkların gelir kaynağı usta ve kalfaların ödentileri, bağışlar ve harçlardır. Yardım Kurumları Kızılay Vakıflar: Sosyal yardım sağlıyor. Avarız ve Müessesatı Hayriye

TÜRKİYE’DE SOSYAL GÜVENLİĞİN TARİHSEL GELİŞİMİ B. Mevzuat Düzenlemeleri: 1865 tarihli Dilaver Paşa Nizamnamesi Ereğli Kömür Havzası’nda çalışma koşulları Doktor bulundurma Ağır hastalık durumunda eve sevk 1869 Maadin Nizamnamesi İş kazalarına karşı gerekli önlemlerin alınması Doktor ve ilaç bulundurma İş kazaları durumunda ödence isteme hakkı Sadece memur ve subaylar için bazı sandıklar kurulmuştur. 1806 Askeri Tekaüt Sandığı 1881 sivil memurlar için Tekaüt Sandığı vb…

TÜRKİYE’DE SOSYAL GÜVENLİĞİN TARİHSEL GELİŞİMİ 2. Yeni Dönem: A. Birinci Büyük Millet Meclisi Dönemi 1921 tarihli ve 114 sayılı Zonguldak ve Ereğli Havza-i Fahmiyesinde Mevcut Kömür Tozlarının Amele Menfaii Umumiyesine Füruhtuna Dair Kanun İlk sosyal yardım kanunu 1921 tarihli ve 151 sayılı Ereğli Havzai Fahmiyesi Maden Amelesinin Hukukuna Müteallik Kanun Çalışma koşullarına ilişkin düzenleme İhtiyat ve Teavün Sandıkları kurma hakkı (sonradan bu sandıklar Amele Birliği içinde birleştirilmiştir). Sandıkların gelirleri işçi ve işverenlerden eşit miktarlarda alınan ödentilere dayanıyor. (Ücretin %1’i). Bu durum sosyal sigortalara doğru ilk adımdır Hastalık ve iş kazaları durumlarında gerekli yardımların yapılması

TÜRKİYE’DE SOSYAL GÜVENLİĞİN TARİHSEL GELİŞİMİ B. Cumhuriyet Dönemi 1930 tarihli Umumi Hıfzıssıhha Kanunu 1936 tarihli ilk İŞ KANUNU II. İŞÇİ SİGORTALARINDAN SOSYAL SİGORTALARA İlk İlkeler: Karşılanacak riskler (İş kazaları ve meslek hastalıkları, yaşlılık, işten kalma, hastalık ve ölüm) 2. Uygulama Alanı (İş kanunu kapsamında çalışanlar + müstahdemler, basın ve deniz işçileri) 3. Zorunluluk ilkesi (sigortalı olma hak ve gereklerinden feragat edilemez). 4. Oturma ilkesi (Türkiye’de yaşama şartı, daha sonra yabancılar için isteğe bağlı sigortalanma şartı - 1964 ) 5. Sosyal sigortaların kademeli kurulması ilkesi (önce iş kazaları ve meslek hastalıkları ile analık sigortası). 6. İşçi sigortalarının finansmanı (her sigorta kolu için ayrı finansman).

TÜRKİYE’DE SOSYAL GÜVENLİĞİN TARİHSEL GELİŞİMİ 2. Kuruluşun Kronolojisi II. Dünya savaşı sonrası 1945 yılı. 1945 Çalışma Bakanlığı’nın kuruluşu Bakanlığın görevlerinden biri sosyal güvenliği sağlamak. İş kazaları, meslek hastalıkları ve analık sigortası (1946): Yaşlılık sigortası (1949): - 1957 yılında maluliyet, yaşlılık, ölüm sigortası niteliğini kazanmıştır. Hastalık ve analık sigortası (1950): 3. Anayasa’nın koyduğu ilke 1961 ve 1982 Anayasaları sosyal devlet ilkesine uygun olarak sosyal güvenliği herkese hak olarak tanımışlardır. 1982 Anayasası md. 48. Özel olarak korunanlar: Sakatlar, yaşlılar, korunmaya muhtaç çocuklar, savaş ve vazife şehitlerinin dul ve yetimleri, savaş malülleri ve gazileri

TÜRKİYE’DE SOSYAL GÜVENLİĞİN TARİHSEL GELİŞİMİ III: SOSYAL SİGORTALAR 1965 yılında kabul edilen 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanunu ile: Dağınık yasalar derlenerek bir araya getirilmiştir Uygulama alanı İş Kanunu’nun uygulama alanı dışında tutulmuştur İşçi sigortaları yerine sosyal sigortalar anlayışına geçilerek sosyal güvenliğe doğru bir düşünce genişliğine ulaşılmıştır. Hastalık sigortasının sağlık yardımları eş ve çocuklara da yaygınlaştırılmıştır Sosyal sigortalardan yararlanma koşulları hafifletilmiş, sağlanan parasal menfaatlerle sağlık yardımları genişletilmiştir. Sosyal sigortaların kapsamı: Bir hizmet akdine dayanarak bir veya birkaç işveren tarafından çalıştırılanlar sigortalı sayılır. Sigortalıların eş ve çocukları ile bazı durumlarda ana ve babaları da yardımlardan yararlanmaktadır.

TÜRKİYE’DE SOSYAL GÜVENLİĞİN TARİHSEL GELİŞİMİ 2. Finansman: Sosyal güvenlik finansmanı işçi, işveren primleri ile devlet katkısına dayanır. Ancak Türkiye’de 2008 yılına kadar yalnızca işçi ve işveren primlerine dayalı olmuştur. Primler işçi ücretleri üzerinden hesaplanarak alınmaktadır. Günlük kazanç üzerinden hesaplanan primlerin üst ve alt sınırı vardır. Prim oranları her sigorta kolu için ayrı ayrıdır. İş kazaları ve meslek hastalıkları primi yapılan işin tehlikesinin ağırlığına göre saptanır. Bu primler yalnızca işveren tarafından ödenir. Analık sigortası primi kazancın %1’idir ve bu da yalnızca işveren tarafından ödenir. Hastalık sigortası için işveren %6i işçi %5 öder. Toplam %11. Çıraklar %4. Çırak ve işveren eşit öder. Maluliyet, yaşlılık, ölüm sigortası prim oranı %15’tir. %8 işveren, %7 işçi öder. Madenlerde çalışanlar için %18. %10 işveren, %8 işçi.

TÜRKİYE’DE SOSYAL GÜVENLİĞİN TARİHSEL GELİŞİMİ 3. Sosyal Sigortaların Yönetimi: Hukuksal Statü 1945 İşçi Sigortaları Kurumu 1964 Sosyal Sigortalar Kurumu Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’na bağlı olup, idari ve mali bağımsızlığı ile tüzel kişiliği vardır. B. Sosyal Sigortalar Kurumunun Organları Genel Müdürlük Yönetim Kurulu Genel Kurul

TÜRKİYE’DE SOSYAL GÜVENLİĞİN TARİHSEL GELİŞİMİ IV. BAĞIMSIZ ÇALIŞANLARIN SOSYAL GÜVENLİĞİ VE BAĞ-KUR’UN KURULUŞU 1971 tarih ve 1479 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanunu ile bağımsız çalışanların sosyal güvenliğe kavuşturulmasında önemli bir adım atılmıştır. Bağ-Kur, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’na bağlı, ancak idari ve mali bakımdan özerk bir kamu tüzel kişiliğini haizdir. Organları sosyal sigortalarınkiler ile aynıdır. Başlangıçta yalnızca maluliyet, yaşlılık, ölüm güvencesi sağlamıştır, 1985’ten sonra hastalık sigortası başlamıştır. Bağ-Kur kapsamına girenler: SSK kapsamı dışında kalan ve herhangi bir işverene hizmet akdi ile bağlı olmaksızın kendi adına ve hesabına çalışan esnaf ve sanatkar ile diğer bağımsız çalışanlardır. Sigortalılık zorunludur. 1983’te yeni bir yasa ile tarımda kendi adına ve hesabına çalışanlar kapsama alınmıştır.

TÜRKİYE’DE SOSYAL GÜVENLİĞİN TARİHSEL GELİŞİMİ Bağ-Kur’un finansmanı: Bağ-Kur sigorta primi sigortalıların beyan ettiği gelir basamağının %13’üdür. Bu oran daha sonra %20’ye çıkarılmıştır. %20 sağlık primi de alınmaktadır. Ayrıca ilk girişte %25 ilk giriş keseneği, basamak yükseltmelerde yükselme primi alınır. KAMU GÖREVLİLERİNİN SOSYAL GÜVENLİĞİ 1949 yılında 5434 sayılı yasa ile Emekli Sandığı kurulmuştur. Finansmanı %20 devlet, %16 memur keseneği. Bu kesenek maluliyet, yaşlılık, ölüm sigortası içindir. Sağlık güvencesi sağlanmasına rağmen bunun için kesenek alınmamaktadır. Sağlanan yardımlar: Emekli aylığı Toptan ödeme Kesenek iadesi Sakatlık aylığı Dul ve yetim aylığı Evlenme ikramiyesi Ölüm yardımı Sağlık yardımı