VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GEÇERLİLİK 1- Tarihsel Gelişim 2- Geçerlilik Tanımı
Advertisements

Bölüm 6 Nicel Veri Toplama
SPORDA GÖZLEM ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
GEÇERLİLİK ve GÜVENİLİRLİK
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler
Yrd.Doç.Dr. Ali Murat SÜNBÜL Selçuk Üniversitesi, Egt.Fak.
Ölçüm Geçerliği Murat Coşar Afyon Kocatepe Üniversitesi
Örnekleme Yöntemleri Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
Tarama araştırmaları (TA)
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
2 - ÖLÇME ARAÇLARININ TAŞIMASI GEREKEN NİTELİKLER
ÜNİTE 11: DEĞERLENDİRME Ünitenin hedefleri
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri 6. Hafta- Örnekleme yöntemleri ve Anket Yrd. Doç. Dr. Bahadır Namdar Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
Bilimsel Araştırmalarda Yöntem/Metod
Evren Örneklem Hazırlayan Doç. Dr. Mustafa Akdağ.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
 Bu çalışmada, ölçme ve değerlendirme ile ilgili kavramlar, ölçme araçlarının nitelikleri, ölçme araç ve yöntemlerinin özellikleri, ölçme hataları ve.
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
PROBLEMİ TANIMLAMA Doç. Dr. Ender DURUALP.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 6
ARAŞTIRMANIN RAPORLAŞTIRILMASI
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Ders 5: ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Yrd. Doç. Dr. Eren Can Aybek Haziran, 2017
BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ
NİCEL ARAŞTIRMALAR Doç. Dr. Ender DURUALP.
VERİLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE ANALİZİ
BYE900 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Araştırma Yayın Etiği
BİLİMSEL YÖNTEM VE BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR
PSİKOLOJİK TESTLER.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 11
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Ölçme ve Değerlendirme
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 5.DERS
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
Geçerlik ve Kullanışlılık
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Yrd. Doç.dr. H. denİz GülleroğlU
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Psikolojik yapılar ve özellikler
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
Verilerin Toplanması I
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Problemi Tanımlama.
Araştırma Modeli: Tarama Araştırmaları/Deneme Araştırmaları
ÖDE6024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ ARAŞTIRMA
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel araştırma türleri
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Nicel Araştırmalar II.
Nitel Araştırmalar I.
Anket ve Likert Ölçekler
Güvenirlik Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
Araştırma Modeli. İç Geçerliği Etkileyen Faktörler (Büyüköztürk vd., 2013; Karasar, 2005) 1. Zaman: Denenen bağımsız değişken dışında kalan önemli diğer.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bilimsel Araştırmada Kullanılan Temel Kavramlar
Sunum transkripti:

VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP

VERİLERİN TOPLANMASI Veri, bir sonuca varabilmek için gerekli olan ilk bilgidir. veri henüz işlenmemiş kanıtlardır. Veri gözlenen ve kaydedilen şeydir. Cinsiyet, yaş, boy, ağırlık gibi bir yorum gerektirmeyen , kişisel yargılardan bağımsız olan veriler olgusal verilerdir. Olgusal olmayan tüm veriler yargısal verilerdir. Görüş ve düşünceler, tutumlar vb.

Veri kaynakları; İnsanlar Belgeler Canlı ve cansız öteki varlık ve kalıntılardır.

ÖLÇME Değişkenin çeşitli değerlerine, belli kurallara göre, simgeler verme işlemidir. Olgusal ölçmeler: Olgusal verilerin ölçülmesinde yararlanılır. Yargısal ölçmeler: Herkesçe üzerinde anlaşılmış gözlenebilir ölçüt ve standartlar yoktur. Dolaylı ölçmelerdir ve göreli sonuçlar verir.

Yargısal ölçmeler, daha çok, başarı, genel yetenek, kişilik, ilgi, tutum gibi psikolojik ve sosyolojik özelliklere yöneliktir. Testler, envanterler, tutum ölçer, anketler bu amaçla geliştirilir. iyi bir ölçme aracı; -Güvenirlik -Geçerlik Niteliklerini taşımalıdır.

Güvenirlik: Ölçülmek istenen şeyin sürekli olarak aynı sembolleri almasıdır. Araştırmalarda alınan bir sonucun, başka araştırmacılar tarafından da test edilmesidir.

Yapılan bir ölçmede üç tür güvenirlik ölçütü aranabilir: 1. Zamana göre değişmezlik; herhangi bir şeyin aynı koşullar altında ve belli bir zaman aralığı ile ölçümleri sonucu elde edilen veri grupları arasındaki ilişki (korelasyon katsayısı) dir. Uygulamada en çok uygulanan bu teknik, test-tekrar test tekniği olarak ta bilinir.

2. Bağımsız gözlemciler arası uyum; birden çok gözlemcinin, birbirinden bağımsız olarak, aynı şeyleri ölçmeye çalıştığı durumlarda uygulanır. Ayrı ayrı gözlem sonuçları birbirine ne kadar yakın ise sonuçta elde edilen değerin güvenirliği yüksek olur.

3. İç tutarlık; sık başvurulan bir ölçüttür 3. İç tutarlık; sık başvurulan bir ölçüttür. Her ölçme aracının, birbirinden bağımsız ünitelerden (test maddeleri, anket soruları vb.) oluştuğu ve bunların bütün içinde, bilinen ve birbirlerine eşit ağırlıklara sahip olduğu varsayımıdır. Madde istatistikleri, paralel formlu araçlar vb. gibi teknikler kullanılır.

Geçerlik: Ölçülmek istenen şeyin ölçülebilmiş olma derecesidir Geçerlik: Ölçülmek istenen şeyin ölçülebilmiş olma derecesidir. Bir ölçü aracı “belli amaç ve belli koşullar” için geçerlidir. Geçerlik evrensel değildir. Bir grup öğrenciye uygulandığında geçerli olabilen bir test başka bir öğrenci grubuna uygulandığında geçerli olmayabilir. 1. içerik-kapsam geçerliği 2. uygulama geçerliği 3. yapı geçerliği

İçerik geçerliği: Ölçme aracında bulunan maddelerin ölçme amacına uygun olup olmadığı, ölçülmek istenen alanı temsil edip etmediği sorunu ile ilgili olup “uzman görüşü”ne göre saptanır. Uygulama geçerliği: Yapılan ölçme ile ölçülmeye çalışılan şeyin gerçek hayattaki yansımalarının karşılaştırılmasındaki uyumdur. Yapı geçerliği: Önceden kabul edilen olası neden-sonuç ilişkilerini ile ilgilidir. Faktör analizi ve geçerliği daha önceden bilinen bir ölçme aracı ile karşılaştırma tekniklerinden yararlanılır.

Veri toplama Araştırmacı, verilerini ya doğrudan gözlemlerde bulunarak ya da soru sorarak toplar. Örneğin, bir çocuğun davranışlarının gözlenmesi gözlem yolu ile veri toplamadır. Görüşme ya da yazışma tekniği ile sorular sorarak soru-cevap yolu ile veri toplanır.

Veri toplamada planlılık esastır. Kişi ve kurumlardan izin alınmalı ve işbirliği sağlanmalıdır. Geliştirilen veri toplama planı, uygulamadan önce öndenemeden geçirilmelidir. Gözlem, görüşme, yazışma, belge tarama tekniklerinden yararlanılır.

Kaynaklar Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 16 baskı. Ankara: Pegem Akademi. Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik.