İstatistiksel proses kontrolü
İstatistiksel proses kontrolü Veri analizi Problem çözümü Yargıya ulaşma
Veri toplama Kontrol listelerinin hazırlanması i. Tüm üretim aktivitelerinin kaydedilmesi ii. Doğru ve tarafsız kayıt Temel hedef: Süreç parametrelerinin belirlenmesi yerine önlenmesi
Eski yaklaşım/ yeni yaklaşım Eski sistem Yeni yaklaşım Rastgele örnekleme İstatistiksel örnekleme Şirkete şikayet gelir Şirkete tebrik gelir Kaliteden emin olunamaz Kaliteden emin olunur Çalışan söz sahibi değil Çalışan sürecin parçası Kalite sübjektif kontrol edilir Kalite objektif kontrol edilir Belirleme işlemi Önleme işlemi
İstatistiksel kalite kontrol araçları Beyin fırtınası Pareto diyagramları İşlem akış diyagramı Sebep-sonuç diyagramı Frekans dağılımları, histogramlar ve spesifikasyonlar
Beyin fırtınası 4 temel kural i. Değerleri yargılamaksızın yeni fikirler yaratın ii. Düşünürken serbest olun iii. Başkalarını fikirlerinden yararlanın iv. Olabildiğince çok fikir geliştirin
Beyin fırtınası Yöntem i. Problem belirlenir ii. Lider seçilir iii. Takım çalışması yapılır iv. Hiçbir fikir eleştirilmez v. Soru sadece bazı fikirleri netleştirmek için sorulur vi. Kişiler sıralarını diğerlerine verebilir vii. Grupta kimseden fikir çıkmazsa beyin fırtınası bitmiş demektir viii. Fikir listesi problem çözme grubuna iletilir
Her nedenin etki yüzdesi Pareto analizi Problemin nedeni Problemin maliyeti ÇÖZÜM Her nedenin etki yüzdesi
Yoğurt için Pareto diyagramı Veriler (değişik problemler) azalan öneme göre soldan sağa doğru sıralanır Dikey skala maliyet ya da tekrarlanma frekansını ifade eder 100 35 22 % 13 5 Lezzet kaybı Acılık Aşırı sulu yapı 3 Mayamsı tat 2 Ekşilik Küflenme Yoğurt için Pareto diyagramı
Pareto analizi (aşamalar) 1- Verileri sınıflama yöntemi (probleme ya da tüketici şikayetlerine göre) 2- Değerlendirme kriteri (maliyet ya da frekans seçimi) 3- Uygun zaman aralığı için veri toplama 4- Verilerin özetlenmesi ve sıralanması 5- Diyagram çizimi
İşlem akış diyagramı Bir parçanın ya da ürünün a. ne şekilde sistemden geçtiği b. kim ve/veya ne ile etkileşim gösterdiği ile ilgilidir Metotlar Makineler Ölçümler Girdiler Çıktılar TEDARİKÇİ MÜŞTERİ İŞLEM Çevre İşgücü Malzeme
İşlem akış diyagramı (semboller) Girdi veya çıktı İşlemler/aktiviteler Karar noktası Gecikme Depolama Taşıma
Sebep-sonuç diyagramı (kılçık diyagramı) insan malzeme metod Kalite karakteristiği çevre ekipman ölçüm SEBEP SONUÇ
Frekans dağılımları
Histogramlar bar sınır Orta nokta aralık Normal dağılım
Spesifikasyonlar İşlem spesifikasyon sınırları içerisinde ASS ÜSS ASS: Alt spesifikasyon sınırı ÜSS: Üst spesifikasyon sınırı
İşlem spesifikasyon sınırları dışında: işleme dikkat edilmeli ASS ÜSS ASS: Alt spesifikasyon sınırı ÜSS: Üst spesifikasyon sınırı
Kontrol grafiğinin ana hatları EYLEM BÖLGESİ ÜKL UYARI BÖLGESİ KARARLI BÖLGE X KARARLI BÖLGE UYARI BÖLGESİ AKL EYLEM BÖLGESİ
Proses kontrolünde istatistiksel tekniklerden yararlanma Problemin belirlenmesi Pareto analizi Prosesin geliştirilmesi alternatif oluşturulması İşlem akış diyagramları Olası nedenlerin analizlenmesi Sebep-sonuç analizi, beyin fırtınası Veri toplanması ve analizleme Frekans dağılımları, histogramlar, korelasyon Düzeltici önlemler alınması X ve R grafikleri