BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
D – 3 KURAM VE ARAŞTIRMA Neumann, 2000 Chapter 3, 4.
Advertisements

I.ÜNİTE: BİLİM ARAŞTIRMA VE PROJE
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri
Felsefe Nedir? Aristoteles'in ünlü yapıtı Metafizik
Hafta 2 Bilimin Doğası: Bilimsel bilgi ve bilimsel metod
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Tömük Yeşilyurt İlköğretim Okulu 6.Sınıf Leyla YILMAZ
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?
İKTİSADA GİRİŞ-I.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
İnsan aklının erebileceği olgu, gerçek ve ilkelerin bütünü
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
VERİ, BİLGİ VE ENFORMASYON
Problemi Tanımlama Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
ARAŞTIRMA ARAŞTIRMA TÜRLERİ ARAŞTIRMADA NİTELİKLER VE TUTUMLAR.
H.Ü. Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü
Sağlık Hizmetlerinde Araştırma ve Değerlendirme Teknikleri
Evren Örneklem Hazırlayan Doç. Dr. Mustafa Akdağ.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
1- Gündelik Bilgi 2- Dini Bilgi 3 - Teknik Bilgi 4- Sanat Bilgisi
Nitel Araştırma Sonuçlarının Raporlaştırılması
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
BİLİŞSEL GELİŞİM.
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
PROBLEMİ TANIMLAMA Doç. Dr. Ender DURUALP.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri.
NİCEL ARAŞTIRMALAR Doç. Dr. Ender DURUALP.
Bilimsel Araştırma: Temel Kavram, İlke ve Yaklaşımlar
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
Erken çocukluk döneminde fen eğitimi
ARAŞTIRMA ETİĞİ Doç. Dr. Ender DURUALP.
DERS : FELSEFE KONU: FELSEFENİN ALANI.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
Kanıta Dayalı Tıp Prof Dr Süheyla Ünal.
VERİLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE ANALİZİ
BİLİMSEL YÖNTEM VE BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Bilim Felsefesi Prof Dr Süheyla Ünal.
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
Merhaba… Bendeniz… Ders planı Ders notları Araştırma becerileri
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırma Etiği
Verilerin Toplanması I
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Problemi Tanımlama.
Araştırma Modeli: Tarama Araştırmaları/Deneme Araştırmaları
ÖDE6024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ ARAŞTIRMA
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel araştırma türleri
Temel Kavramlar Yrd. Doç. Dr. Ömer KUTLU.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Nicel Araştırmalar II.
Üst Düzey Zihinsel Özellikler
21. YY BECERİLERİ.
Nitel Araştırmalar I.
Güvenirlik Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
Araştırma Modeli. İç Geçerliği Etkileyen Faktörler (Büyüköztürk vd., 2013; Karasar, 2005) 1. Zaman: Denenen bağımsız değişken dışında kalan önemli diğer.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
Nicel ve Nitel Araştırmalar
Sunum transkripti:

BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ Doç. Dr. Ender DURUALP

BİLGİ NEDİR? Öğrenme, araştırma veya gözlem sonucu elde edilen gerçek ve ilkelerin bütününe verilen addır. Bilme, öğrenme süreci ve işleminin konusu ya da nesne ve olaylara yüklemler vererek varılan yargı. Halihazırda bildiğimiz şey Halihazırda bildiğimizi sandığımız şey

BİLGİ EDİNME YOLLARI Araştırma, Bilim Alternatifler • otorite •   gelenekler •   sağduyu •   medya araçları •   kişisel deneyimler

Otorite Kaynaktan alınan bilgileri doğru kabul ettiğinizde bilgi kaynağı : otorite Karar vermede otoriteyi kullanmanın Avantajları: Dezavantajları: –çabuk –otorite ? –basit –doğruluk ? –ucuz –yanlış yönlendirme?

Gelenekler Gelenekler mesleki güçlükler, kararlar için yararlı mıdır? Önyargılar içerir, zamanla geçerliklerini yitirebilir. Sağduyu • Herkesin inandığı ve anlamlı (mantıklı) gelen bir şeye inanmak karar vermede sağduyudan yararlanmak •  Günlük yaşamda yararlı ama genelde – çelişkili fikirler – hatalar – yanlış bilgiler – önyargılar içerir

Medya Araçları •  Toplum ve dünyadan bilgi alma •  Olaylar ve kişileri tanıma Manipüle edilebilir / güvenmek zor Kişisel Deneyimler •  “Görmek inanmaktır” •  Yaşadıklarımız, deneyimlerimiz •  Yanlış sonuçlar – Gereğinden fazla genelleştirme – Seçici gözlem – Gözlemi erken sonlandırma – Bir özellikten genel yargı çıkarma

Bilgi nedir? Bilgi üzerinde çalışılan içerik ve perspektife göre pek çok çeşitte anlamlar içeren kompleks bir kavramdır. Öğrenme, araştırma veya gözlem sonucu elde edilen gerçek ve ilkelerin bütününe verilen addır. Bilme, öğrenme süreci ve işleminin konusu ya da nesne ve olaylara yüklemler vererek varılan yargı.

Bilgi olmayan nedir? Tahmin/ kestirim Kanaat/ kanı/ sanı İnanç (geleneklerle, alışkanlıklarla, dinlerle vb. yapılana bağlantılı olarak) Haber (enformasyon, ileti: betimleyici/ açıklayıcı)

Doğru bilgiye nasıl ulaşılır? Kişiler tabiattaki olayları anlamada ve problemleri çözmede üç genel kavramdan etkilenirler. Tecrübe-deneyim Akıl yürütme Araştırma

1. Tecrübe-deneyim Bilgi ve yaşantı yığını sorun çözmede kullanılır. Kendi deneyimi, sonra çevresi, daha sonra da otoriteye başvurulur. Özneldir.

2. Akıl yürütme Tümdengelim, tümevarım ve ikisi birden Genel önermelerden (doğrulardan) hareket ederek özel durumlar için akıl yürüterek sonuç çıkarma (Aristo). Tek tek yapılan gözlem ve deneylerin sistemli bir biçimde incelenmesiyle elde edilen genellemeler (Bacon)

3. Araştırma Araştırma; bir bilinmeyen hakkında örneğin; bir konu, bir kişi, bir durum, bir konum hakkında bilgi toplama anlamına gelmektedir. Bilimsel araştırma; sorunlara güvenilir çözümler bulmak üzere, sorunu tanımlama, planlı ve sistemli olarak soruna ilişkin verilerin toplanması, bunların analiz edilmesi, sorunun nasıl çözüleceğinin önerilmesi ve bütün bunların rapor edilmesini ifade eder.

Bilim Çin’de bile olsa bulunuz. (Hz. Muhammed) İlimden gidilmeyen yolun sonu karanlıktır. (Hacı Bektaşı Veli) Hayatta en hakiki mürşit ilimdir. (Mustafa Kemal Atatürk)

Bilgi türleri nelerdir? Bilginin 5 türü vardır: Gündelik Bilgi Teknik Bilgi Sanat Bilgisi Felsefe Bilgisi Bilimsel Bilgi

1. Gündelik Bilgi Özneldir (subjektiftir) Amaçsız, sistemsiz ve yöntemsiz olarak elde edilir. Yaşamı kolaylaştırmasının yanı sıra yanıltıcı da olabilir.

2. Teknik Bilgi İnsanların pratik yaşamlarını kolaylaştırır. İnsanların doğaya egemen olmalarını ve doğayı insan yararına değiştirmelerini sağlar.

3. Sanat Bilgisi Özneldir. Yaratıcıdır. Sezgilere ve yaratıcı hayal gücüne dayanır. Ürünleriyle somuttur. Bireyseldir ve duygulara yöneliktir.

4. Felsefi Bilgi İnsanın anlama isteğinden kaynaklanır. Akla dayanır. Evrenseldir. Sistemlidir. Eleştireldir. Özneldir (subjektif). Sonuçları kesin değildir. Biriken bilgidir. Sınırlı bir alanın bilgisi değildir.

5. Bilimsel Bilgi Bilimsel bilgiyi meydana getiren sebepler

Bilimsel Bilginin Özellikleri İnsanın merak ve hayretinden kaynaklanır. Akla dayanır. Sistemlidir. Yöntemlidir. Yığılarak (birikerek) ilerleyen bilgidir. Nedensellik ilkesine dayanır. Eleştireldir. Öngörülerde bulunur. Evrenseldir. Nesneldir. Genellenebilir bilgilerdir.

Bir bilginin değerli olması için: Odaklanmış Test edilmiş Gerçeklenmiş Paylaşılmış Bilginin girdi ve çıktılarının basit olması Güncellenebilmesi Dilinin basit ve uygun olması gereklidir.

Kaynaklar Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 16 baskı. Ankara: Pegem Akademi. Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik.