BÖLÜM GRAFİK TASARIM KONU AFİŞ TASARIMI DERS ÖĞRETMENİ NESLİHAN AYHAN DERS ÖĞRETMENİ NESLİHAN AYHAN
Hedefler : 1.Afiş sanatını tanımlayabilme. 2. Afişin özelliklerini kavrayabilme. 3. Amaç ve isteklere uygun konuyu seçebilme. 4. Konuya uygun renk seçip kara kalem ve boyama teknikleriyle kompozisyon kurallarına uygun birden fazla eskizi istenilen sürede çizebilme. 5. Eskizleri Bilgisayar ortamında düzenleyebilme.
AFİŞ NEDİR ? Reklam amacıyla herkesin görebileceği yerlere asılan resimli ve yazılı kâğıt. Asıl görevi zevklerimize yön vermek, gideceğimiz eğlence yerlerini, veya satın alacağımız eşyayı seçerken bizi etkilemek olan afişler, aynı zamanda sokaklarımızın süsüdür. Tarihçiler afişin XV. yüzyılda matbaanın icadıyla birlikte doğduğunu söyler. Kâğıt afişlerden önce, parşömen üstüne yazılan ‘bildirişler’ vardı. Yabancı kaynaklı tarihî filmlerde hepiniz görmüşsünüzdür: münadî denilen haberciler bu parşömen bildirileri önce köy meydanlarında yüksek sesle okur, sonra duvarlara asarlardı. Sonra kâğıt afişler ve bildiriler duvarlara asılmaya ve yapıştırılmaya başladı. Yunan ve Roma'da olduğu kadar Doğu ülkelerinde de duvarlara resmî yazılar, hatta resimli duyurular asma alışkanlığı vardı. Fakat kâğıt üzerine basılı afişlerin kökeni, 15. yüzyıla dayanır. 17. ve 18. yüzyılda bunlara tiyatro afişleri de eklendi. Birtakım ürünlerin reklamını yapmak için kullanılan afişler ise 19. yüzyılda ortaya çıktı. 1845 - 1850 yılları arasında sokaklara afiş asmak serbest bırakılana dek afişler yalnızca kapalı yerlere (kilise, dükkân vb.) asılabildiler. Litografinin bulunması, parlak renkli afişlerin ucuz ve hızlı bir biçimde üretilmesini sağladı. İlk büyük afiş sanatçısı ve bu sanatın gerçek kurucusu ise Fransız JULES CHERET’TİR.
. İlk afişini 1867'de yapan Chéret, parlak renkler, ince figürler ve göz alıcı harfler kullanarak kendine özgü bir anlayış getirdi. Ressam TOULOUSE-LAUTREC de büyük afiş sanatçılarından biridir. Lautrec çarpıcı ve renkli afişlerini yaparken Japon baskı sanatın- dan esinlendi, geniş bir alana yayılmış renklerin üzerine soyut figürler kondurarak bunları yılankavi harflerle süsledi. 20. yüzyılda Almanya'nın önemli tasarım okullarından biri olan BAUHAOUS taki sanatçılar, basit harf biçimlerini soyut geometrik şekillerle birleştirerek, yeni ve özgün bir tarz geliştirdiler.
Türkiye'de Afiş İHAP HULUSİ GÖREY Türkiye'de ilk örnekler Osmanlıların son dönemi ve Cumhuriyetin ilk yıllarında görülmeye başlandı. Ağırlığı metne dayanan tiyatro, sinema, yardım dernekleri ve Türkiye'de üretilmeyen ürünlerin reklamları afiş yapılıyordu. İlk Türk afiş sanatçısı, yurt dışında eğitim görüp, 1925 yılında Türkiye'ye dönen İhap Hulusi Görey olmuştur. 1927'de Güzel Sanatlar Akademisi'nde ilk afiş atölyesi açıldı. Hulusi, Alman afiş sanatından etkilenmelerini yapıtlarına yansıttı. İHAP HULUSİ GÖREY
Afiş Çeşitleri Afişler üç ana gruba ayrılır: Reklam Afişleri: Bir ürün ya da hizmeti tanıtan afilşlerdir. Beş sektörde yaygın olarak kullanılır. -Moda -Endüstri -Kurumsal reklamcılık -Gıda -Tuzim Kültürel Afişler: Festival, seminer,balo, konser, sinema, tiyatro, sergi ve spor gibi kültürel etkinlikleri tanıtan afişler bu gruba girer. Sosyal Afişler: Sağlık ,ulaşım,sivil savunma,trafik çevre gibi konularda eğitici ve uyarıcı nitelikteki afişlerin yanısıra, politik bir düşünceyi ya da siyasi bir partiyi tanıtan afişler ise sosyal afişler grubunda yer alır .
Günümüz Afiş Örnekleri GIDA VE KURUMSAL REKLAMCILIK
GIDA VE KURUMSAL REKLAMCILIK
SOSYAL TEMALI
Afiş Hazırlama Teknikleri İlk bakışta algılanabilir olmalı, Mesaj çarpıcı ve hızlı iletilmeli, Mesaj duygusal ve uyarıcı olmalı, Sözcükler kısa, ilginç ve anlaşılır olmalı, Mesaj bilgilendirmekten ziyade eyleme geçirici olmalı, Mesaj iletme görevi özgün imgelere yüklenerek, sözcüklerin sayısı azaltılmalı, Görsel düzenlemesi çarpıcı, basit ve yalın olmalı, Özgün tasarlanmalı ve benzer kuruluşların afişlerinden ayırt edilebilmeli, Görüntü karmaşası yaratacak kadar çok resim ve yazıya yer verilmemeli, Kullanılan imge ( görüntü) tek olmalı, birden çok imge kullanılmalı, Resimde ayrıntı azaltılarak etki artırılmalı, Kolay algı için imgeler büyük kullanılmalı, Yazı imgenin can sıkıcı şekilde bir tekrarı olmamalı, Tipografiği en az on metreden okunacak büyüklükte ve sade olmalı, Tipografik düzen tasarımın bir parçası olarak algılanmalı, Renkler, sembolik, kimlikli ve dikkat çekici olmalı, Zemin reng kontrast olmalı imgeyi öne çıkarmalı, Etrafındaki artışlardan az etkilenecek şekilde tasarlanmalı, TV ve diğer basın ilanları ile birlikte bütünlük sağlamalıdır.