İLETİŞİM TÜRLERİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hafta 9 – BİÇİMSEL İLETİŞİM Bölüm 2 : Biçimsel İletişim Türleri
Advertisements

Kurumsal İletişim: İşletmelerin amaçlarını gerçekleştirmek için uyguladıkları stratejileri ve planladıkları iletişim çalışmalarının bir entegrasyonudur.
BASKI GRUPLARININ ETKİNLİĞİNİ BELİRLEYEN FAKTÖRLER
Yönetim ve Organizasyon
Toplumsal Yapı ve Toplumsal İlişkiler
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
GENEL ve TEKNİK İLETİŞİM
KÜLTÜREL ÇEVRE VE ÇALIŞAN İNSAN
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
İşletmelerin çalışmalarının incelenmesi sonucunda, durağan çevreden çok çalkantılı çevreye kadar beş farklı çevre tür ortaya konmuştur. Aynı zamanda, “mekanik”
ORGANİZASYONDA GRUPLAR
SOSYOLOJİ DERSİ 2.ÜNİTE TOPLUMSAL YAPI.
GRUP DAVRANIŞLARININ TEMELLERİ
Grupların Belirlenmesi ve Sınıflandırılması Grup: Belirli bir amacı yerine getirmek için karşılıklı bağımlılık ve etkileşim içinde, iki ya da daha.
Yazışma Teknikleri Doç. Dr. Hüseyin Odabaş. Yönetimde Bilgi Üretim ögeleri, 3M [insan (men), para (money), hammadde-malzeme (materials)] olarak sınıflandırılırken,
KIRSAL SOSYOLOJİ. KIRSAL SOSYOLOJİ “Kırsal Alanda Yaşayan Her İnsan Geçimini Tarımsal Faaliyet İle Sağlar” “Geçimini Tarımsal Faaliyetlerden Elde Ettiği.
İGEP İş Tasarımı ve Hedef Belirleme
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
KURUM İÇİ İLETİŞİM HAZIRLAYAN HAVA GÜLER.
VE KURUMSAL AİDİYET KAYSERİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ KURUM KÜLTÜRÜ
Yönetim Fonksiyonları
OKUL KÜLTÜRÜ ZEYNEP SEVİM
ÖĞR. GÖR. MEHMET AKİF BARIŞ
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin çevrelerindeki değişimleri nasıl değerlendirmeleri gerektiği ve bu değişimlere nasıl yanıt verebilecekleri.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
Sağlık Hizmetlerinde İletişim ve Halkla İlişkiler
İLETİŞİM MODELLERİ.
GRUP VE İLETİŞİM.
ÖRGÜTSEL İLETİŞİM.
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
Prof. Dr. Rana ÖZEN KUTANİS
ARKADAŞ İLİŞKİLERİ.
Grupların Belirlenmesi ve Sınıflandırılması Grup: Belirli bir amacı yerine getirmek için karşılıklı bağımlılık ve etkileşim içinde, iki ya da daha fazla.
/ 501 İLETİŞİM Duygu, düşünce yada bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
Hazırlayan: FATİH AKBAŞ
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
SINIF YÖNETİMİ MODELLERİ
ETKİLİ İLETİŞİM DERSİNE HOŞ GELDİNİZ Haftalar Yrd. Doç. Dr. Selim EMİROĞLU.
Tutundurma, iletişime dayanır ve ikna edici yanı vardır. Doğrudan satışları kolaylaştırma amacına yönelik olduğu kadar, tutum ve davranışlara da yöneliktir.
Yrd Doç Dr Turhan ŞALVA İş Sağlığı ve Güvenliği
MODERN YÖNETİM TEORİSİ
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
ANTRENÖRLÜKTE İLETİŞİM BECERİLERİ
KURUM KÜLTÜRÜ VE KURUMSAL AİDİYET ARİF DEDE EĞİTİM UZMANI
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
5.3. İLETİŞİM.
Örgütsel sosyalizasyon ve kariyerler
Davranış Bilimlerine Giriş
DEMOKRATİK OKUL KÜLTÜRÜ YETERLİKLER ÇERÇEVESİ
6.1. Sendikalar ve toplu sözleşme
İLETİŞİM Duygu, düşünce yada bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır / 50.
C. Kişi – Grup ve Gruplar Arası İletişim
DERSİN AKIŞI VE TEMEL KAVRAMLAR: ÖRGÜT
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Tanıtım Çalışma Grubu
DAĞITIM KAVRAMI ve DAĞITIM KANALLARI
Matriks Organizasyon Yapısı
GRUP İLETİŞİMİ.
AİLEDE İLETİŞİM.
GRUP İLETİŞİMİ.
TOPLUMSALLAŞMA - SOSYALİZASYON
13. Hafta Grup ve Grup Süreçleri
ETKİLİ İLETİŞİM KURUM İÇİ İLETİŞİM(UYGULAMA ÖRNEKLERİ) GİZEM GİRAY SEVİL KAPLAN FATMA BUSE BİRGÜL Kaynak:
Sunum transkripti:

İLETİŞİM TÜRLERİ

GRUP İLETİŞİMİ Ortak amaç ve hedefi olan insanların hedeflerine ulaşmak için birbirleriyle etkileşimli, birbirlerine bağımlı, birbirlerinin farkında olan ve kendilerini bir grup olarak gören en az üç insandan oluşan topluluktur (Renz ve Greg, 2000). 4 temel özellik gerekli: Grup üyelerinin sayısı Etkileşim Ortak amaç Birbirine bağımlılık

Grup iletişimi dvm. Grubun ortak değer ve normları vardır, grup üyelerinin bu değer ve normlar doğrultusunda hareket etmesi beklenir. • Gruptaki her bireyin, öteki insanlara göre belli bir yeri (statü) ve bu yerin gerektirdiği bir işi (rolü) vardır. • Grup, yığın ya da kalabalığa göre görece bir sürekliliğe sahiptir. Karşılıklı ilişki içinde bulunan grup üyeleri, ortak amaçlarını gerçekleştirdiklerinde dağılabilir ya da yeni ortak amaçlar doğrultusunda yeni gruplar oluşturabilirler. • Grubun kendine özgü bir kimliği vardır ve bu kimlik grup üyelerinde grup bilincini oluşturur. • Grup üyelerinde aidiyet duygusu vardır.

Grup Çeşitleri Sahip oldukları üye sayısı bakımından Büyük (Kent, ulus) Orta (sendikalar, siyasi partiler) Küçük ( aile, arkadaş grupları) Grup üyelerinin katılımı açısından Açık ( Sivil toplum örgütleri, siyasi partiler) Kapalı ( aile, ulus) Koşula bağlı (kooperatif, sendikalar)

Grup Çeşitleri Dvm. Süreleri açısından Uzun süreli (aile) Kısa süreli (İş ve oyun grupları) Periyodik ( gezi grupları) Grup işlevleri açısından Tek görevli Çok görevli

Grup Çeşitleri Dvm. Grup üyeleri arasındaki dayanışma açısından Mekanik ( imece usulü çalışan köy halkı) Organik ( iş grupları) Toplumsal ilişki biçimine göre Birincil İkincil

Birincil Gruplarda İletişim Birincil grubun amacı belli tek veya birkaç amacı gerçekleştirmeye yönelik değildir; onun yerine bireylerin toplam yaşamıyla ilgili olarak destek ve anlayış temeli üzerine kurulmuştur. Bu nedenle birincil gruplarda ilişkiler kişisel ve senli benli gerçekleşir. Birincil gruplarda iletişim, grup üyelerinin istediği zaman ve grup amaçlarının gerektirdiği ölçüde gerçekleşebilir. Ayrıca, bu tür gruplarda her grup üyesi kaynak ve alıcı olma özelliğine sahiptir. Duygusal doyum önemli bir yer tutar

İkincil Gruplarda İletişim İkincil gruplar geçicidir; amaçları değişir; yapıları ve rolleri gevşekçe tanımlanmıştır; birincil amaçları belli bir görevi tamamlamak değildir; paylaşılan eylem veya bağdan geçerek ortak tatmine ulaşmaktır. İkincil gruplarda sayı genellikle daha fazladır; ilişki kişisel, yakın ilişki değil, resmi sizli bizli ilişkilerdir. Organizasyon içindeki iş grupları, sendikalar, dernekler, resmi devlet daireleri ikincil gruplara örnek gösterilebilir. İkincil gruplarda iletişim resmidir ve belirli kalıp ve kurallara göre yapılır. Bu gruplarda insanlar arasındaki karşılıklı yükümlülük ve hakları; yasa, tüzük ve yönetmelikler belirler.

İkincil gruplarda İletişim Modelleri Merkezi Model: Bu model otorite ve karar alma insiyatifinin örgütün en üst yöneticisinde toplanmasını temel alan, bir modeldir. Grubun bütün üyelerinin merkezi konumdaki yetkili ile bilgi alışverişinde bulunmalarına karşın, kendi aralarında bir iletişim yaşanmamaktadır. Modelin merkezileşme derecesi yüksek, grup tatmini az, kişisel tatmin yüksek ve iletişim hız ve doğruluk derecesi çok yüksektir. Y Modeli: Daha az sayıdaki iletişim kanalına sahip olan bu modelde, önderlik tatmini, merkezileşme derecesi ve hız çok yüksek, kişisel tatmin ve doğruluk derecesi yüksek, grup tatmini ile haberleşme kanal sayısı ise düşüktür

Zincir Modeli: Zincir modelinde iletişim, üyelerin birbirine yakınlık derecesine göre işlendiğinden, grubun bazı üyeleri izole durumda kalabilir. Zincir tipi iletişim yapısında; uçtaki iki üye sadece bir kişiyle diğerleri ise yanlarındaki iki kişiyle haberleşir. Böylelikle iletişim işlevsel niteliğini yitirerek, bireyler arası ilişkilerin zayıfladığı ve grup verimliliğinin tehlikeye düştüğü bir model oluşur. Bu modelde; merkezileşme derecesi, haberleşme kanalı sayısı, önderlik tatmini, grup tatmini, kişisel tatmin, hız ve doğruluk derecesi yüksek değildir

Daire Modeli: Grupta belirgin bir lider yoktur Daire Modeli: Grupta belirgin bir lider yoktur. Bireylerin herhangi biri iletişimi başlatabilir. Grup üyelerinin birbirleriyle iletişim olanaklarının bir hayli fazla olduğu daire modelinde, bir tek kişinin iletişim kurması çok zordur. Merkezleşme derecesinin az, haberleşme kanalının ve grup tatmininin orta, önderlik tatmini, hız ve doğruluk derecesinin düşük olduğu bir modeldir. Serbest Model: Tüm haberleşme kanallarının her zaman ve herkese açık olduğu, herkesin herkese hiçbir kısıtlama olmadan iletişimde bulunduğu bu model demokratik bir modeldir. Merkezileşme ve önderlik tatmin çok az, haberleşme kanalı sayısı ve kişisel ve grup tatmini çok yüksektir. Ancak, hız ve doğruluk derecesi bu modelde düşüktür.

İkincil gruplarda iletişim modelleri

Örgütsel İletişim Genel olarak örgüt denildiğinde, iki veya daha fazla insanın, ortak bir amaca ulaşabilmek için, davranışlarını biçimsel kurallara göre düzenlediği yapı anlaşılmaktadır. Örgütsel iletişim, bir örgütün çeşitli kısımları ve personeli arasındaki bilgi, veri, algı, anlayış, yaklaşım aktarmaları işinde kullanılan her türlü yöntem, araç, gereç ve tekniği ile bu aktarmadaki çeşitli sistemleri (kanalları) ve yazılı, sözlü, sözsüz her türlü mesaj şeklini içermektedir (Koçel, 2003).

Örgütsel İletişimin Amaçları Bilgi Sağlama İşlevi İkna Etme ve Etkileme İşlevi Emredici ve Öğretici İşlevi Birleştirme ve Eşgüdüm Sağlama İşlevi

Örgütsel İletişim Çeşitleri Biçimsel İletişim: Biçimsel örgüt yapısına bağlı olarak ortaya çıkan iletişim ilişkilerini ve kanallarını içerir. Dikey, Yatay ve Çapraz İletişim Biçimsel Olmayan İletişim: Bir kurumda ya da bir çalışma ortamında insanların birbiriyle iletişimi ve etkileşiminden doğan bir toplumsal ilişkiler ağıdır. Özellikleri: Mesajların akış hızı yüksektir. • Yöneticilere önemli ipuçları verir. • Biçimsel sistemin taşımadığı mesajları taşır. • Güvensizlik ve belirsizlik içinde olan kişiler bu kanallardan gelen mesajlara daha fazla inanır. • Örgüt kültürünü kuvvetlendirici rol oynayabilir. • Mesajların akış yönü kestirilemez. • Dedikodu türü mesajları yayabileceği gibi organizasyon hakkındaki doğru bilgileri de yayabilir. • Yönetim tarafından kontrol edilemez ancak etkilenebilir. • Grup dayanışmasını güçlendirebilir. • Bir yönetim aracı olarak kullanılabilir.

Kitle İletişimi Kitle iletişim süreci anonim, heterojen bir alıcı kitlesine iletilerin gönderilmesi işidir (Tabak1999). Buradan yola çıkarak kitle iletişimine maruz kalan kitlenin temel özelliklerini aşağıdaki gibi sıralayabiliriz: • Heterojen, • Anonim, • Birbirinden ayrı, • Aralarında sıkı bağlar olmayan.

Kitle İletişiminin Etkileme Alanları Gündem Oluşturma Yön (Rota) Çizme İpucu Yaratma Pazarlama

Kitle İletişiminin Sınırlılıkları Tutum değişikliğine yönelik mesajların grup bağlılıklarına ve normlarına takılması Mesajın savunma mekanizmasının bulunmaması Aracı unsurların katkısına ihtiyaç