Dr. Ahmet Haki Türkdemir Ankara 112 İl Ambulans Servisi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Ulusal Afet Müdahale Yapılanması ve SAR Operasyon Yönetimi
Advertisements

SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ADAY ÖĞRENCİLER TANITIM KATALOĞU.
MİLLİ GÜVENLİK BİLGİSİ
ACİL SAĞLIK HİZMETLERİ
ACİL DURUM VE EYLEM PLANI
Prof.Dr.Hilmi SABUNCU YEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ TEMEL TIP BİLİMLERİ BÖLÜMÜ
KBRN Ajanı Maruziyetinde Acil Tıbbi Müdahale Prosedürleri
ERK İSG&İK ERK –
HASTANELER ARASI NAKİLLER
 Doğal afetler gerçekleştiğinde kamu kurum ve kuruluşlar olarak çeşitli çalışmalar yürütülmektedir.  Bu çalışmalardan bir kısmı afet gerçekleştiği andan.
TÜRKİYE AFET MÜDAHALE PLANI
 Hastane Yönetimi.  İzdihamın önlenmesi ve sağlık personelinin emniyeti için gerekli güvenlik tedbirleri alınır,  Sağlık Bakanlığı ve Emniyet Teşkilatı.
ŞEYHMUS BAYTAK KALİTE YÖNETİM BİRİMİ SRM.
Bingöl Kamu Hastaneleri Birliği
KAPSAM Olağan dışı durumlar ve çok sayıda yaralı tahliyesi işlemlerinde; KKM yönetimi, Olağandışı Durum raporlarının hazırlanması, olay yerinin yönetimi.
AFETLERDE YÖNETİM Prof.Dr. Recep AKDUR.
TSK TIBBİ KBRN SAVUNMASI Dr.Hv.Tbp.Bnb.Sermet SEZİGEN
ACİL EYLEM PLANI HAZIRLIĞI
ULUSAL ARAMA KURTARMA EKİPLERİNİN DURUM DEĞERLENDİRME ÇALIŞMASI
SALDIRI VE TACİZ DURUMUNDA GÜVENLİĞİN SAĞLANMASI
İŞYERİNDE İŞÇİ SAĞLIĞI VE İŞ GÜVENLİĞİ ORGANİZASYONU
Afetlerde Sağlık Hizmetleri Şube Müdürlüğü
Olay Komutanı. Olay Komutanı Planlama Bölümü Şefi Operasyon Bölümü Şefi Lojistik Bölümü Şefi Finans/ Yönetim Bölümü Şefi.
AFETLER Öğr. Gör. Sinan YENAL Dokuz Eylül Üniversitesi
MUĞLA REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
OKUL GELİŞİMİ YÖNETİM EKİBİ (OGYE) TOPLANTISI
Prehospital Triaj Öğr. Gör. Sinan YENAL Dokuz Eylül Üniversitesi
EVDE HASTA BAKIMI.
HASTANELERİMİZDE AKILCI STOK YÖNETİMİ
Mahmut AĞIRAĞAÇ Kalite Yönetim Birimi
1) İşveren veya vekili (okul/kurum müdürü)
TÜRKİYE AFET MÜDAHALE PLANI VE KBRN HİZMET GRUBU PLANI
Çocuk İzlem Merkezinin tanıtımı ve işleyişi
Çocuk Koruma ve İzlem Merkezinin
Vet. Hekim Ahmet SAFRAN Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü
İŞYERİ SAĞLIK GÜVENLİK BİRİMİ
İSG BİRİMLERİNİN GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
T. C. DENİZLİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ İşyeri Sağlığı ve Güvenliği İlçe Milli Eğitim Müdürleri Bilgilendirme/Değerlendirme Toplantısı 20/10/2015 DENİZLİ.
İstanbul İl Sağlık Müdürlüğü
AFETLER ve AFET YÖNETİMİ (SAU-026)
İlker KÖSE Bilgi Sistemleri Danışmanı Sağlık Bakanlığı
SİVİL SAVUNMA KAVRAMI TOPLUMLAR ARASI ÇATIŞMALAR SAVAŞ TEKNOLOJİSİNDEKİ GELİŞMELER CEPHE GERİSİ SAVAŞLARI SİVİL HALKIN KORUNMASI ZORUNLULUĞU.
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KURULLARI OCAK İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KURULLARI OLUŞUMU EĞİTİMİ VE ÇALIŞMA PROSEDÜRÜ.
1.  2 3 S imple T riage A nd R apid T reatment.
1.  2  Afet durumları için uluslar arası bir tıbbi ağı organize etme ihtiyacı bulunmaktadır.  Bu ağda yer alacak sağlık servislerinin çeşitli tıbbi.
Ankara 112 Acil Sağlık Hizmetleri Ankara 112 Komuta Merkezi Çamlıca Sağlık Ocağı İçi 2.Kat 4.Cadde 8.Sokak No:2 Demetevler ANKARA Tel /3010.
SAĞLIK HİZMETLERİNDE KRİZ VE AFET YÖNETİMİ
1. 2  Acil bir olayın bildirilmesinden kesin tedavi verilinceye kadar yerinde  En iyi acil bakımı en kısa zamanda  Güçlü acil servislerin kılavuzluğu.
Dr. Ahmet Haki Türkdemir Ankara 112 İl Ambulans Servisi
Sosyal Hizmet Uzmanının Önemi
ÇOKLU VAKALARDA HASTANE YÖNETİMİ
ANKARA TREN GARI TERÖR SALDIRISI
Diyarbakır bombalı saldırısı: bir afet deneyimimiz
Türkiye’de Afet Yönetim Sistemi
AFETLERDE TRİAJ HEMŞİRELİĞİ
Mükerrer Vaka Başvuruları (Ankara, Mart-2005) Altuğ Aysun,Ahmet Haki Türkdemir,Gökhan Girgin,Vecihi M.Kutlay,Sevinç Türkdemir Ankara 112 Acil Sağlık.
AFETE HAZIRLIK VE BİLGİ DURUM DEĞERLENDİRMESİ
ÇUBUK SÜNLÜ KÖYÜNDE HORTUM OLAYI
Ankara 112 Acil Sağlık Hizmetleri
AFET YÖNETİMİ YRD.DOÇ.DR. NEHİR VAROL KAYNAK: ANONİM.
VAKA REDLERİ ve YOL AÇTIĞI SORUNLAR (Ankara, 2003) Altuğ Aysun,Ahmet Haki Türkdemir,Gökhan Girgin,Vecihi M.Kutlay.Fahri Arıca Ankara 112 Acil Sağlık.
AFETLERLE İLGİLİ OLAYLARIN SAFHALARI
AFET YÖNETİMİ YRD.DOÇ.DR. NEHİR VAROL
ÖZÜRLÜLERİN SOSYO DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİ (Ankara, 2004)
Hastane Afet Planı ve Acil Servis Organizasyonu
Ankara 112 Acil Sağlık Hizmetleri
Sunum transkripti:

Dr. Ahmet Haki Türkdemir Ankara 112 İl Ambulans Servisi Büyük Kazalarda OLAY KOMUTASI (Hastane yangını,Tren kazası,Uçak kazası, Endüstriyel kazalar.) Dr. Ahmet Haki Türkdemir Ankara 112 İl Ambulans Servisi

Tablo 1: Dünyadaki Doğal Afetlerin Karakteristik Özellikleri ve Çeşitli Etkilerinin Puanlanmasına Göre Önem Sıraları

OLAĞANDIŞI DURUM (ODD): Rutin sağlık hizmetlerinin yetersiz kaldığı, ek özel uygulamalara gereksinim duyulan tüm durumlar. (Uçak, tren, otobüs gibi büyük kazalar, kimyasal yangınlar, sabotajlar vb.) AFET: İnsanlar için fiziksel, ekonomik ve sosyal kayıplar doğuran, normal yaşamı ve insan faaliyetlerini bozarak ya da kesintiye uğratarak toplulukları etkileyen doğal veya insan yapısı kökenli olaylar. (Deprem, sel, kasırga, savaşlar vb.)

Dünyada Afetlerin Değişim Çizgisi;1970-99 Number of Events (Nat. Dis.) Source: CRED: Conflict Data through 1996

ODD’ların Sınıflaması Fırtına ODD’ların Sınıflaması Sıcaklık Dalgası Tek Etmenli Ani Gelişenler Aşırı Soğuk Depremler Doğal Nedenler Volkanik Hareketlenme Kıtlık Toprak Kayması Çok Etmenli İlerleyici Olanlar Sel Basması Epidemi Diğer AFET Patlama Tek Etmenli Ani Gelişenler Yangın Gösteriler İnsan Kaynaklı Sistemlerin Yanıtlama Kapasitesi Yetersizliği Bina Çökmesi Çevre Kirliliği Çok Etmenli İlerleyici Olanlar Savaşlar Terör

Afetlerin Gelişimi ve Sağlık Örgütlenmesinin Yeri SAĞLIK YÖNETİMİ AFET YÖNETİMİ Pre-Patojenik Dönem Patojenik Dönem Afet Öncesi Dönem Afet Dönemi Afet Sonrası Dönemi Uzak Dönem Hemen Önceki Dönem Etkiler Acil Dönem Hemen Sonra Uzak Dönem Toplum Toplumdaki kayıpların, ölümlerin diğer sorunların çözümü Olayın şiddeti ve süresi hazırlık döneminde yapılan hazırlıklar ve alınan önlemlerin etkinliğine bağlıdır. Riskler İzleme ve Geliştirme Çalışmalarının Başlatılması Çevre OLAY Risk Altındaki Gruplar Alarm Hazır Olma Müdahale Rehabilitasyon Onarım Önleme Çalışmaları Hazırlık Çalışmaları Uygulamalar Geri Kazanım Önleme ve Hafifletme Çalışmaları Acil Durum Yönetimi Uygulama ve Geri Kazanım BİRİNCİL KORUMA (Sağlığın Geliştirilmesi) İKİNCİL KORUMA ÜÇÜNCÜL KORUMA

Risk Grupları+Risk=AFET Altta Yatan Nedenler Dinamik Etkiler Güvensiz Koşullar Yoksulluk Yerel Kurumların Eksikliği Hassas Çevre Dengeleri Sınırlı Kaynaklar Eğitimsizlik Tehlikeli Yerleşim Sınırlı Kurumsal Yapılar Uygulama Eksikliği Tehlikeli Yapılaşma İdeolojiler Beceri Eksikliği Hassas Yerel Ekonomi Ekonomik Sistemler Yerel Yatırım Eksikliği Gelir Düzeyinde Düşüklük Yaş Yerel Pazar Olmayışı Hayat Koşullarının Olumsuzluğu Cinsiyet Hizmetlerde Eksiklik Halk Hareketleri Hastalık ve özürlülük Basın Özgürlüğü Olmayışı Terör Ortamı Nüfus Artışı Baskısı Kentleşme Çevre Baskısı Tetikleyici Olaylar Depremler Fırtına, Hava Koşulları Seller Toprak Kaymaları Volkanik Patlamalar Kıtlık Savaşlar Çatışmalar Ekonomik Krizler Teknoloji Kazaları Trafik Kazaları

ODD ve Sağlık ODD SAĞLIK YANITI DOĞRUDAN ETKİLER RİSK GRUPLARI DOLAYLI ETKİLER BAĞLANTILI ETMENLER RİSKLER

ANKARA VALİLİĞİ KRİZ MERKEZİ BAŞKANLIĞI DEĞERLENDİRME VE KOORDİNASYON ÜYELERİ KRİZ MERKEZİ SEKRETERYA BAŞKANLIĞI ACİL YARDIM HİZMET GRUPLARI Ulaşım Hizmetleri Grubu Haberleşme Hizmetleri Grubu Arama ve Kurtarma Grubu İlk Yardım ve Sağlık Hizmetleri Grubu Çevre Hizmetleri Grubu Geçici İskan Hizmetleri Grubu TarımHiz. Grubu Su ve Kanalizasyon Hizmetleri Grubu Güvenlik Hizmetleri Grubu Elektrik Hizmetleri Grubu Acil Yardım ve Satınalma Hizmetleri Grubu Ön Hasar Tespit Grubu Yıkıntıları Kaldırma Hiz.Grubu

Acil Sağlık Hizmetleri Olağan Dışı Durum Organizasyonu ODD Değerlendirme Ölçütleri Vaka Sayısı Olay Türü Olayın Şiddeti Risk Analizi

Vaka Sayısı, Türü Bir gün içinde bir yıl önceki günlük ortalama vaka sayısından % 25 fazla olması, Bir gün içinde tek bir olayda bir yıl önceki günlük ortalama vaka sayısının % 10’u olması, Birden fazla sistem tutulumu olan vakalar, Organ kaybı olan vakalar

Olay Türü Büyük çaplı iş kazaları, Küçük çaplı ancak yakın çevreye yayılma riski olan kimyasallarla olan yaralanmalar, NBC durumları, Biyoterör uygulamaları Doğal Afetler Diğer durumlar

Olayın Şiddeti Yıl içinde beklenenden fazla görülen vakalar, Etkilenen kişi sayısı, Etkilenme olasılığı olan kişi sayısı Etki süresi Olası riskleri yüksek olan durumlar

Risk Analizi Önceden belirlenmiş risk durumları için oluşturulan risk puanlarına (etkilenme olasılığı, etkilenen kişi sayısı ve görülme olasılığına göre) göre yapılan analizdir.

OLAY YÖNETİMİ Olay Komutası Lojistik Kamp Alanı Olay Yeri Yönetimi 1 Nolu ALAN Ambulanslar Olay Yeri Yönetimi Ankara 112 Komuta Merkezi KRİZ YÖNETİMİ Olay Yeri Mobil Komuta Merkezi Olay Komutası SAĞLIK BAKANLIĞI KRİZ İZLEME OLAY YÖNETİMİ

TANIMLAR OLAY YÖNETİMİ: Karşılaşılan ODD olay yeri, olay komutası yönetimlerinin koordine edilerek çalıştırılmasıdır. OLAY YERİ YÖNETİMİ: ODD gerçekleştiği bölgede, ekiplerin ve önceliklerin belirlendiği yönetimdir. OLAY KOMUTASI: Olay yeri dışındaki birimler ile koordinasyonunun sağlandığı yönetimdir.

ÇOKLU YARALANMALAR Çoklu yaralanmalı olaylarda, yaralanmalarda, kazalardaki ölümlerin % 75-85’i ilk 20 dk içinde olmaktadır ve bu da genellikle acil tıp sisteminin olay yerine müdahalesinden önce ortaya çıkmaktadır. Bunun anlamı olay yerine varıldığında yaşama ümidi olmayan hastalar, ölmüş ya da ölmek üzere olacaktır. Bu tür olaylarda duman inhalasyonu, kargaşa sırasında ezilmeler, multi-travma, gebe bayanlar ve daha önceden mevcut KOAH, astma, kalp problemleri, hipertansiyon gibi kronik hastalıkların alevlenmesi de ortaya çıkmaktadır.

Örnek Vaka Oklahoma’daki terör saldırısında ortamda ortalama 1000 kişi bulunmaktadır. Bunlardan altısı ölmüş ve maalesef bir çok yaralı da acil tıp sisteminin yardımı olmadan tıbbi tedavi görmüştür. Oklahoma şehrinde yaralanmalardan 410’u direkt patlama sonucu oluşmuştur. Ambulanslarla nakledilen 139 hastadan % 32’si kırmızı, % 18’si sarı ve % 50’si de yeşil olarak kategorize edilmiştir. Ek olarak 300 civarında hasta da civar hastanelere başka yöntemlerle getirilmiştir. Patlamaya bağlı olarak 167 ölü bildirilmiştir.

OLAY YERİ Olay yerindeki olası risklerin belirlenmesini yapan hekim alınması gereken önlemlerle ilgili olarak ambulans sürücüsünü görevlendirerek, çevre güvenliğini alır. Olay yeri güvenliği sağlanmadan riskli bölgeye giriş yapılmaz ve güvenli bir alanda riskin ortadan kaldırılması için ilgili ekiplerin (itfaiye, sivil savunma vb) gelerek müdahale etmesi beklenir. Bu sırada Komuta Merkezi ile sürekli temas halinde olayın gelişmesi hakkında bilgi gönderilir, görüntü aktarma sistemi olan ambulanslar (Mevkii, Anıttepe, Oran ve Etimesgut) ile merkeze olay yeri görüntüleri gönderilir.

Ankara 112 Acil Sağlık Hizmetlerinde Geliştirilen Olay Yeri Yönetimi ve Triaj Uygulaması: Olayın Komuta merkezine bildirilmesi ile aynı anda, daha önce belirlenmiş istasyonlardan olay yerine en yakın olan en az üç (3) ambulans birden çıkış yapar. Olay yerine ilk varan, ambulans ekip şefi OLAY YERİ YÖNETİCİSİ VE TRİAJ SORUMLUSU olarak komuta merkezi tarafından görevlendirilir. Görevlendirilen ekipler az kullanılan telsiz frekansına geçerler. Ekibin ilk görevi gelecek olan iki ambulans dışında ek ambulansa ve/veya diğer ekiplere (itfaiye, sivil savunma vb) gereksinim olup-olmadığını saptamaktır. Bunu belirleyen ekip başı komuta merkezine olayın niteliği hakkında bilgi gönderir. Komuta merkezinde görevli iki danışman hekimden biri ve veri hazırlama elemanı sadece bu olayla ilgili bilgileri izlemeye, gerekli kayıtlarını tutmaya, ikinci hat üzerinden görüşmeleri yaparak ve destek ekiplerini yönlendirmeye başlar.

1-Arayan kişinin arama nedeninin acil olup-olmadığına karar vermede, Triaj her çağrıda kullanılır. Tek bir hastada damar yolu açıp açmamaya veya hastayı nakil ederken siren ve ışıkları kullanma ya da kullanmama konusunda karar verilir. 112 Acil Sağlık Hizmetlerinde triaj yedi aşamada uygulanmaktadır. 1-Arayan kişinin arama nedeninin acil olup-olmadığına karar vermede, 2-Kişinin aciliyet durumunun bir başkasına göre önceliğinin olup-olmadığında, 3-Uygun istasyonun görevlendirilmesinde, 4-Vakaya müdahale gerekip-gerekmediğine karar vermede, 5-Vakanın naklinin gerekip-gerekmediğe karar vermede, 6-Yapılacak uygulamaların belirlenmesinde, 7-Gidilecek sağlık merkezinin seçiminde Amaç, görev süresince yaşatılacak vaka sayısını maksimum seviyeye çıkarmak, uygulanacak yöntemlerle hayatta kalabilecek vakaları seçebilmektir.

Görevler Olay yerinin güvenli olduğuna kanaat getirdikten sonra, Olay yeri yöneticisi (ambulans hekimi) kazadan etkilenenlerin genel durumlarını saptayarak, triaj sınıflamasını (START-Simple Triage and Rapid Treatment- Sınıflaması) yaparken, Yanında bulunan sağlık görevlisine (Hemşire, sağlık memuru ve/veya acil tıp teknisyeni) vakaların öncelikli aktarma sıralamalarını ve yapılacakları bildirir. Sağlık görevlisi vakaların üzerine triaj kartlarını üzerini doldurarak takar. Ambulans sürücüsü, paramedik ise vakaların vital bulgularını alır. Gelen ve giden ekiplerin düzenli biçimde olay yerine giriş ve çıkışlarını koordine eder.

SİYAH KIRMIZI KIRMIZI SARI KIRMIZI

Triaj Yelekleri

BİR AMBULANSTA TAŞINABİLECEK VAKA SAYISI

Vaka Türü, Sayısı, Görevlendirilecek Ambulans Sayısı

Vaka Türü, Sayısı, Görevlendirilecek Ambulans Sayısı

Vaka Türü, Sayısı, Görevlendirilecek Ambulans Sayısı

Ekiplerin Görevleri İlk ambulansın olay yerine varmasını izleyen 2-3 dk içinde diğer ambulanslar da ulaşmaya başlamıştır. Sonradan gelen ambulans hekimleri ilk gelen ekip başkanına gelerek görev ister ve onun yönlendirmesi ile öncelikli vakaların gerekli ilk müdahalelerini yaparak kendi ambulanslarına alır ve yine olay yeri yöneticisinin komutu ile olay yerinden ayrılır. Ayrılışını telsiz anonsu ile Komuta Merkezine ileterek, gidebileceği en uygun hastaneyi sorar. Gelecek anonsa göre ambulans yönlenir.

Olayın Sonlanması Bu sırada triaj sınıflamasını tamamlayan olay yeri yöneticisi, ortamı tekrar kontrol ederek, olası riskleri gözden geçirir. Risklerin oluşmadığına kanaat getirdikten sonra önceden belirlenmiş olan sıraya göre vakaların müdahaleleri için ortamda bulunanların organizasyonunu sağlar. Ekibindeki sağlık personeli ile vakaların müdahalelerinin gerçekleştirilmesini sağlar. En son gelen ambulansın da olay yerindeki sonuncu vakayı alması ile ve olay yerinde herhangi bir risk kalmadığına emin olduktan sonra ve Komuta Merkezinden onay alarak olay yerinden ayrılır.

OLAY KOMUTASI Tüm bu olayların gerçekleştirilmesi sırasında hem Komuta Kontrol Merkezi Danışman Hekimi ve hem de sahadaki Olay Yeri Yöneticisi sürekli olarak birbiri ile telsiz bağlantısı üzerinden haberleşerek gereksinim duyulan destek hizmetlerini organize ve koordine ederler.

OLAY KOMUTASI Vakalar canlı ya da ölü olsun bildirildiği anda kayıtları merkez tarafından kayıt altına alınır ve ilgili hastaneler ile bağlantı kurularak hazırlanmaları sağlanır. Gerekiyorsa bazı hastanelerin afetzedelere hazırlanmalarının sağlanması için acil servisleri başka hastanelere tahliye edilerek boşaltılır. Gerektiğinde bu hastanelere destek ekiplerinin ulaşması için gereken organizasyonlar yapılır.

OLAY KOMUTASI Olayların başlamasından itibaren her 30 dakikada bir yazılı rapor ile güncelleme yapılır. Olay yerindeki risklerin ortadan kalkması ile hastanelerden sonuçlar alınarak olayın Durum Raporu hazırlanır. Durum raporunda olayın olası nedenleri, gelişmesi, müdahale şekilleri, gereksinimler, yapılanlar, vakaların dökümü (o andaki sağlık durumları) ve eksik kalanlar konusunda ayrıntılı raporlar hazırlanarak, yerel idarecilere gönderilir.

OLAY KOMUTASI Olayla ilgili tutulan kayıt ve raporlar Kayıt, İstatistik ve Epidemiyoloji Birimi tarafından derlenerek, bu konudaki diğer birimlerden gelen bilgiler eşliğinde değerlendirmeleri yapılarak, çıkan sonuçlar iç genelgelerle ilgililere ve tüm çalışanlara duyurulur.

OLAY YÖNETİMİ Olayların başlayış ve bitişi gerçekleşen olayın boyutu ile ilgili olmakla birlikte etkilenen kişi sayısı 150 kişiye kadar olan durumlarda 15-20 dakika, 150-500 kişiye kadar olan durumlarda 30-40 dakika sürmektedir. Daha fazla kişinin etkilendiği olaylarda varolan kurum (Ankara 112 Acil Sağlık Hizmetleri) kapasitesi aşıldığı için süre kendiliğinden uzamaktadır. Bu durumlar için ildeki tüm olanakların ve görevlendirmelerin tek elden yapılacak şekilde 112 Komuta Merkezine devredilmesi zorunluluğu olmakla birlikte, bu noktada bürokratik sorunlar ortaya çıkmaktadır.

ODD Yönetiminin Aşamaları Birinci Dönem: Akut dönem, ihbarın alınması ile başlar, olay yerinden ilk bilginin alınmasına kadar sürer. Bu dönem 10-15 dk sürmektedir. İkinci Dönem: Olay yerinden ilk vakaların alınması ile başlar ve vakaların triaj hastanesine nakledilmesine kadar sürer. Yaklaşık olarak 30 dk’da tamamlanır. Üçüncü Dönem: Vakaların ilk müdahalelerinin tamamlanarak, ileri müdahale ve tedavilerinin gerçekleştirileceği birime nakillerinin tamamlanması ile sonlanır. 60-90 dk kadar sürmektedir. Dördüncü Dönem: Tüm vaka bilgilerinin toplanması ve olayın tanımlanması, raporunun hazırlanması ile sonuçlanır. 30-40 dk sürmektedir.

Kayıt Sistemi Haberleşme Sistemi Güvenlik Sistemi Hastaların Sınıflandırılması

1.EKİP OLAY YERİ YÖNETİCİSİ ALARM ZİNCİRİNİ BAŞLATIR.(1.SAATTE OLAY YERİNE HAREKETE HAZIR HALE GELMELİDİR.) 1 ADET JEEP(seyyar röle cihazı ile birlikte) 1 SAĞLIK MEMURU 2 ÇAĞRI KARŞILAMA MEMURU ile hareket eder.

2. EKİP 3 ADET AMBULANS 1 ADET MOBİL KOMUTA KONTROL ARACI 1 DANIŞMAN HEKİM 1 VERİ HAZIRLAMA KAYIT MEMURU 2 ÇAĞRI KARŞILAMA MEMURU

3.EKİP (AFET EKİBİ) 3 AMBULANS (GEREKTİĞİNDE SAYISI ARTTIRILABİLECEK ) AMBULANS PERSONELİ KKM DE TEDARİK EDİLECEK YEDEK AMBULANSLARIN GEREKLİ EKİPMANLARI TAMAMLANARAK İSTASYONA DÖNMELİRİ SAĞLANIR. 20 KİŞİ AFET EKİBİ 1 ADET TOYATA PİKAP ÇADIR (yönetim çadırı,triaj çadırı,personel çadırı) EKİPMAN PERSONEL LOJİSTİĞİ 40 KİŞİLİK

4.EKİP UMKE EKİBİ 112 AFET EKİBİNDEN BİR SORUMLUYA BAĞLI ONUN KOMUTASINDA ORGANİZE OLURLAR. BU ŞEKİLDE EŞ ZAMANLI OLARAK ALARM MEKANİZMASI ÇALIŞIR. GEREKTİĞİNDE MÜDAHALEYE HAZIR HALE GELİRLER. 1 ADET JEEP VE PERSONELE GÖRE DİĞER ARAÇLARLA DESTEKLENECEKLERDİR.

5.EKİP GEREKTİĞİNDE OLAYIN BÜYÜKLÜĞÜNE GÖRE HAREKETE GEÇİRİLECEK DİĞER RESMİ VE ÖZEL AMBULANS EKİPLERİ

OLAY KKM ODD 2.DANIŞMAN HEKİM 1.DANIŞMAN HEKİM OLAY YERİNE İLK ULAŞAN AMBULANS HEKİMİ TRİAJ HEKİMİDİR. 1.DANIŞMAN HEKİM OLAYIN NİTELİĞİNİ BELİRLE KKM YE DÖN VE RAPORU TESLİM ET. DANIŞMAN HEKİME BİLGİ VER ODD AMBULANS İSTASYONLARI DİĞER BRİMLERLE İLETİŞİM KUR (POLİS, İTFAİYE, SİVİL SAVUNMA) SON YARALI İLE GERİ DÖN KAZAZEDE SAYISINI TESBİT ET. YARALANMA TİPİNİ BELİRLE OLAY YERİ YÖNETİCİSİ BAŞHEKİM VEYA İLGİLİ YÖNETİCİ GELEN AMBULANSLARA HASTALARIN DAĞILIMINI KONTROL ET. KAÇ AMBULANS GEREKTİĞİNE KARAR VER. TRİAJA BAŞLA TRİAJ KARTLARINI KULLAN

OLAY OLAY YERİ TRİAJI YAP Kriz Alarmı Ver Yeterli Tıbbi Önlemler Aynı yerden birden fazla vaka Farklı yerden aynı türde vaka Olayın Türü Olayın Niteliği Olayın Şiddeti İlgili Diğer Birimlere Bildir Yeterli Tıbbi Önlemler Yetersiz Vakaya Ambulans Gönder Kriz Alarmı Ver Ek Ambulans Görevlendir KİDEM’i Çağır Başhekime Şube Md. Bilgi Ver

TRİAJ Başvuru Triajı Vaka Triajı Olay Yeri Triajı Triaj Hastanesi 112 Acil Servis Hizmetlerine yapılan başvuruların ÇKM tarafından aciliyet durumlarına göre değerlendirilerek, acil/acil değil diye ayrılmasıdır. Vaka Triajı KKM Danışman Hekim tarafından gelen çağrıların değerlendirilerek müdahale etme önceliğine göre seçilmiş vakalara ambulans sevkinin yapılması işlemidir. Olay Yeri Triajı Herhangi bir olayda birden fazla kişinin yaralanması ve tek ambulans ekibinin kontrol edemediği durumlarda, ikinci bir ambulansın olay yerine gelmesine kadar sürede yapılan triajdır. Triaj Hastanesi Olay yeri triajı yapılamadığı ya da çok fazla vaka birikimi olması durumunda vakaların yığıldığı hastanede gerekli vaka seçimleri yapılması ve diğer hastanelere bilgi verilerek, sevk edilmesidir. Acil Servis Triajı Hastane Acil Servislerinin gelen vakaları olanaklarına göre derecelendirerek müdahale etmesidir.

ANKARA İli Ortak Triaj Uygulaması ÇAĞRI Nakli Gerekmez Müdahale Gerekmez Acil Müdahale Gerekmez Acil Değil Komuta Kontrol Merkezi ÇKM Danışman Hekim Olay Yeri Triajı VAKALAR 2.Hastane Acil Servis İçi TRİAJ Olay Yeri Triaj Hastanesi Hastane Acil Servis İçi TRİAJ Acil Müdahale Başka Hastanede Yapılmalı Ex

Şüpheli Toz İhbarı Organizasyonu 112 İHBAR YOLU Valilik Kriz Merkezi Vatandaş 155 POLİS KORDONU Sivil Savunma OLAY YERİ Sivil Savunma Ekipleri Paket Dekontaminasyon Refik Saydam Enstitüsü Zehir Araştırma Merkezi Yedek Araç Deposu Tıbbi Atık Ankara Hastanesi İntaniye Kliniği Dekontaminasyon

Şüpheli Toz İhbarı Organizasyonu BİLDİRİM YAPILAN MERKEZLER Sivil Savunma Birimleri Polis Ekipleri, Mahalle Karakolu Valilik Kriz Masası 112 Olay Yeri Yönetim Ekibi 112 Üst Düzey Yöneticileri Görevli İstasyonlar Hıfzısıhha Enstitüsü Birimleri Ankara Hastanesi İntaniye Kliniği Teknik Destek Birimleri

GEREKENLER 1. Ortak Kayıt Birimi Oluşturulması ANKARA’DAKİ ACİL SAĞLIK HİZMETLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ ve ODD’DA BİRLİKTE HAREKET EDEBİLMELERİ İÇİN: 1. Ortak Kayıt Birimi Oluşturulması Aynı kayıt protokollerinin kullanılması Ortak değerlendirme olanağının sağlanması Ortak araştırma protokolleri oluşturulması Tanı ve Tedavi Algoritmaları Geliştirilmesi

2. Ortak Harekat Birimi Oluşturulması Afetlerde ve ODD’da tek merkezden yönlendirilebilen, Birbirine destek hizmeti sağlayabilen, Vaka dağılımını paylaşabilen, Olayın yeri ve türüne göre bilgi akışı sağlayabilen Yürütme Merkezi

3. Ortak Bağlantı Ortamı Oluşturulması Tüm acil servisler ve 112’nin durumunu aynı anda birbirlerini görebilmelerini sağlayacak sürekli bağlantı (online) halinde iletişim ortamı oluşturulmalıdır

4. Ortak Değerlendirme Birimi Oluşturulması Oluşturulan tanı ve tedavi algoritmalarının değerlendirildiği, Hizmetin geliştirilebilmesi için gerekli alt yapıların kurulması, Acil servislerde araştırma protokollerinin geliştirilmesi, Çok merkezli çalışmaların koordinasyonu ve işbirliğinin geliştirilmesini sağlayacak alt yapının kurulması gerekmektedir.

İlginiz için TEŞEKKÜR ederim İLETİŞİM ADRESLERİ Ankara İl Sağlık Müdürlüğü 112 Acil Sağlık Hizmetleri Komuta Merkezi Bağdat Caddesi No:16 MACUNKÖY-OSTİM Yenimahalle/ANKARA Tel: 0312 3859710 / 126 Faks 0312 3859719 E-posta: eturkdemir@yahoo.com